کارجویان

10 مورد از احساسات مختلف در روابط بین فردی

وقتی با احساسات و رفتارهایی مواجه می‌شویم که برای ما معنی ندارند، اغلب به این دلیل است که همه اطلاعات را در اختیار نداریم. به طور طبیعی در غیاب اطلاعات، ما تمایل داریم که بدترین را فرض کنیم. «سخاوت عاطفی» در روابط بین فردی به توانایی دیدنِ فراتر از رفتارهایی که نمی‌فهمیم، با جستجوی فعالانه به دنبال راه‌های دلسوزانه برای توضیح آن‌ها گفته می‌شود. گاهی اوقات، این کار آسان به نظر می‌رسد. اگر کودک نوپا شروع به گریه کردن یا عصبانیت کند، فکر می‌کنیم که آیا او گرسنه یا خسته است یا حتی احساس درد می‌کند. متأسفانه، در روابط بین فردی در بزرگسالان چندان ساده نیست. با این حال، تفسیر سخاوتمندانه‌تر از رفتار دشوار آن‌ها اغلب به درستی ختم می‌شود.

در اینجا ده الگوی مفید وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تفسیرهای سخاوتمندانه‌تری را پرورش دهید و سریع‌تر به ریشه مسئله برسید.

 

1. واکنش بیش از حد اغلب توسط مسئله دیگری هدایت می‌شود

واکنش بیش از حد اغلب نشانه از این دارد که اتفاق دیگری در گذشته شما را اذیت کرده است که احتمالا شما حتی از آن آگاه نیستید. شاید فرد مورد نظر دیشب به اندازه کافی نخوابیده یا اخیرا با یکی از نزدیکانش مشاجره کرده باشد. شاید چیزی در مورد وضعیت کنونی باعث ایجاد یک ترومای حل نشده از دوران کودکی آن‌ها شده باشد، پدیده‌ای به نام انتقال (transference). وقتی می‌بینید فردی بیش از حد واکنش نشان می‌دهد، تمرکزتان را بیشتر کنید و کنجکاو شوید که چه اتفاقی ممکن است در کار باشد.

 

2. سرزنش اغلب ناشی از خشم است

سرزنش راهی برای تخلیه خشم است. مغز مهارتی در هدایت احساسات منفی به بیرون دارد، اغلب در جهت افرادی که اتفاقا نزدیک‌ترین افراد هستند. این یک تله روانی است که می‌تواند ما را از مسئولیت‌پذیری و مسئول نگه داشتن دیگران باز دارد.

وقتی متوجه شدید که شخصی دیگران را به خاطر مشکلات خود سرزنش می‌کند، به او کمک کنید تا بتواند احساساتش را تشخصیص دهد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که حدود 90 ثانیه طول می‍کشد تا احساسات منفی از بین بروند و وقتی عصبانیت فروکش کرد، بحث‌ها نیز اغلب تغییر می‌کنند.

 

3. اضطراب اغلب ناشی از فقدان دید است

اضطراب یک احساس ناراحتی یا عصبی است، معمولا در مورد یک رویداد یا موقعیت خاص با یک نتیجه ناشناخته و می‌تواند مسری باشد. نقل قول مورد علاقه من در مورد اضطراب از ماری کاندو کارشناس مرتب کردن می آید: «اضطراب ناشی از ندیدن تصویر کامل است.»

این  درباره عملکرد ذهن افراد هم صادق است. زمانی که افکار شما بسیار آشفته هستند، سازمان‌دهی آن‌ها مشکل به نظر می‌رسد. یکی از توصیه‌های روانشناسان در این زمینه این است که برای آرام‎‌تر کردن افکارتان آن‌ها را روی کاغذ بیاورید.

هنگامی که متوجه شدید فردی در محل کار مضطرب است، سعی کنید یک دفترچه یادداشت بردارید و به او کمک کنید تا نگرانی‌ها و سوالاتش را بنویسد؛ مطمئن باشید این کار به او کمم می‌کند تا کمی آرام‌تر باشد.

 

4. اجتناب اغلب ناشی از احساس ناامنی است

اجتناب و اضطراب هر دو راه‌های ابراز ناامنی هستند، مانند دو روی یک سکه. این دو حس به قدری به یکدیگر مرتبط هستند که در روابط بین فردی اجتناب یک نفر می‌تواند باعث اضطراب فرد دیگر شود و برعکس. اجتناب اغلب به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر احساسات دردناک مانند ترس از شکست یا طرد شدن استفاده می‌شود.

وقتی متوجه شدید که شخصی از چیزی مهم اجتناب می‌کند، او را تشویق کنید تا در مورد آن موضوع صحبت کند. اغلب متوجه خواهید شد که آن‌ها از قبل می‌دانند که در حال اجتناب از موضوع هستند و برای مشاهده آن به حمایت نیاز دارند.

 

5. انتقاد اغلب از شرم ناشی می‌شود

وقتی متوجه شدید که کسی از دیگران انتقاد می‌کند، بپرسید چه کسی در مواجهه با چالشی مشابه به او کمک و چگونه بر آن غلبه کرده است. این موضوع گاهی اوقات می‌تواند آن‌ها را به سمت تلاش‌های سازنده‌تر برای کمک هدایت کند.

 

6. توصیه‌های درخواست نشده اغلب ناشی از پشیمانی است

نصیحت گاهی به پشیمانی مبدل می‌شود. تجربه گذشته می‌تواند باعث شود افراد آرزو کنند که ای کاش متفاوت عمل می‌کردند و این می تواند فرصتی برای آ‌ن‌ها باشد تا اوضاع را درست کنند و به کسی کمک کند از درد خود دور شود. وقتی متوجه می‌شوید که کسی توصیه‌های درخواستی را ارائه می‌دهد، بپرسید که آیا قبلا در موقعیت مشابهی بوده‌اند و چگونه پیش رفت.

 

7. بی‌اعتمادی اغلب ناشی از یک انتظار ناگفته است

اعتماد زمانی از بین می‌رود که یک طرف مسئولیت رفتارهای خود را بر عهده نمی‌گیرد. این تصور تبدیل به رنجش می‌شود که در نهایت به عنوان عدم اعتماد نشان می‌دهد. هنگامی که اعتماد از بین می‌رود، ارتباطات نیز از بین می‌رود.

وقتی متوجه از بین رفتن اعتماد شدید، سعی کنید مسئولیت خاصی را که می‌خواهند طرف مقابل به عهده بگیرد و همچنین مسئولیت‌هایی را که برای بازسازی رابطه باید بر عهده بگیرند، کشف کنید.

 

9. از خودگذشتگی اغلب ناشی از احساس گناه است

اعمال از خودگذشتگی ممکن است رفتارهای بدی به نظر نرسند و لزوما اینطور نیستند. کار شبانه‌روزی و فدا کردن نیازهای خود برای دیگران می‌تواند بیانگر تعهد و پشتکار باشد. با این حال، از خودگذشتگی طولانی مدت اغلب احساس بی‌لیاقتی را پنهان می‌کند. اگر بر این باورید که لیاقت برآورده شدن نیازهای خود را ندارید، به جای آن بر نیازهای دیگران تمرکز می‌کنید. در نهایت، این می‌تواند منجر به رنجش، خستگی و فرسودگی شغلی شود. وقتی متوجه چنین رفتار بیش از حد فداکارانه‌ای شدید، به فرد کمک کنید تا بررسی کند که واقعا چگونه کار می‌کند.

 

10. هر احساس منفی ناشی از یک نیاز برآورده نشده است

مارشال روزنبرگ در کتاب «ارتباطات غیرخشونت‌آمیز» توضیح می‌دهد که هر احساس منفی نتیجه یک نیاز برآورده نشده است. با این حال، تعداد کمی از ما می‌دانیم که چگونه این نیاز را در قالب کلمات بیان کنیم. روزنبرگ پیشنهاد می‌کند که تشخیص نیازهای جهانی انسان می‌تواند کارکرد درمانی یا حتی دگرگون کننده داشته باشد.

 

منبع: medium.dave-bailey.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا