توسعه

چگونه اهداف شغلی خود را تعیین کنیم و به آن‌ها پایبند باشیم؟

این روزها کلمه “اهداف” زیاد مطرح می‌شود. آنقدر که تعیین هدف واقعاً گیج کننده است. آیا تصمیمات در مورد آینده همان اهداف هستند؟ چرا باید هدف گذاری کنیم؟ تحقیقات یک روانشناس و مربی شغلی در دانشگاه دومینیکن کالیفرنیا نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین تعیین اهداف و دستیابی به موفقیت و فرصت‌های شغلی وجود دارد . اهدافی که به درستی تعریف شده‌اند، به ایجاد رفتارهای جدید کمک می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا بر آنچه برایتان مهم است تمرکز کنید. البته این فقط هدف گذاری نیست. این در مورد دستیابی به آنها هم است. بیایید به استراتژی‌های برتر برای چگونگی تعیین اهداف و دستیابی به آنها در زندگی شخصی و حرفه ای خود در سایت کاریابی جاب آفر نگاه کنیم.

 

فهرست مطالب:

اهداف شغلی به چه معناست؟

چگونه اهداف شغلی خود را انتخاب کنیم؟

نمونه‌هایی از اهداف شغلی

مزایای تعیین هدف برای رسیدن به اهداف شغلی

سخن آخر

سوالات متداول

اهداف شغلی به چه معناست؟

چیزها، موقعیت‌ها، حرفه‌های مرتبط با زندگی که ذهن خود را روی دستیابی به آنها گذاشته‌اید، اهداف شغلی هستند. آنها می‌توانند کوتاه مدت باشند، مانند گرفتن ترفیع یا گواهینامه، یا می‌توانند بلندمدت باشند، مانند راه اندازی کسب و کار موفق خود یا مدیر اجرایی در شرکت رویایی شما. مهم نیست که چگونه به نظر می‌رسد، اینها اهدافی هستند که به شما انگیزه می‌دهد تا مسیر خود را برای رسیدن به رشد شغلی ادامه دهید.

 

اهداف شغلی به چه معناست؟

چگونه اهداف شغلی خود را انتخاب کنیم؟

صرف نظر از سن یا تجربه حرفه‌ای شما، مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا اهداف شغلی خود را تعیین کرده و به آن دست یابید.

 

در مورد هدف نهایی شغلی خود تصمیم بگیرید

چه در حال شروع زندگی حرفه‌ای خود باشید و چه در حال تغییر شغل هستید، اولین قدم شما تصمیم گیری در مورد جایی است که می‌خواهید به آن برسید. ممکن است از کودکی رویای شغلی داشته باشید یا شروع به بررسی گزینه‌های خود کرفرصتده باشید. اگر در دسته دوم قرار دارید، در مورد فرصت‌های شغلی واقع بینانه برای پیشینه تحصیلی، تجربه و مجموعه مهارت خود تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای طراحی مسیر شغلی برای رسیدن به شغل ایده آل خود

برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت

شما ممکن است دید واضحی از هر پله در نردبان شغلی داشته باشید، اما همچنین باید بدانید که چه چیزی لازم است تا پای خود را محکم در سطح بعدی قرار دهید. سعی کنید هر مرحله را در مسیر شغلی خود بردارید و آن را به قطعات کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. هنگام برنامه ریزی هر حرکت روی جزئیات تمرکز کنید. هرچه در تعیین هر هدف دقیق‌تر باشید، احتمال دستیابی به آن بیشتر می‌شود.

 

نوشتن اهداف شغلی

اهداف شغلی خود را بنویسید تا بتوانید آنها را به خاطر بسپارید و خود را مسئول انجام آنها بدانید. نوشتن اهداف، افکار و ایده‌های شما را می‌گیرد و آنها را به چیزی دست یافتنی تبدیل می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا در مورد جنبه‌های برنامه شغلی خود فکر کنید و چالش‌ها یا فرصت‌ها را واضح‌تر ببینید.

 

تعیین زمان

شما باید به طور مداوم پیشرفت خود را به سمت اهداف شغلی پیگیری کنید. یک راه عالی برای ادامه مسیر این است که برای هر هدف یک ضرب الاجل تعیین کنید. ضرب‌الاجل‌ها لازم نیست سفت و سخت باشند، اما باید یک ایده کلی از زمانی که امیدوارید به مرحله بعدی شغلی خود برسید داشته باشید.

 

اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس یکی از بزرگترین موانع دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای است. اگر خودتان را باور نداشته باشید، نمی‌توانید کاری را انجام دهید. ایمان به مهارت‌ها و نقاط قوت خود انگیزه‌ای برای ادامه تلاش در شما ایجاد می‌کند. همچنین نشان خواهد داد که شما آنچه را که برای بالا رفتن لازم است دارید.

 

در مورد اهداف شغلی خود فعال باشید

به گفته جک هیل، مدیر ارشد مشتری در Evernorth’s MDLIVE ، کنترل کردن برای رشد حرفه شما بسیار مهم است. برای مثال، اگر رئیس یا مدیر منابع انسانی شما فقط در بررسی عملکرد سالانه درباره فرصت‌های پیشرفت صحبت می‌کند ، ترتیبی دهید که با آنها ملاقات کنید تا در مورد مسیر شغلی بالقوه خود صحبت کنید. علاوه بر صحبت در مورد اهداف شغلی خود با منابع انسانی، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • به فرصت‌های اطراف خود توجه کنید.
  • به دنبال فرصت‌های بالاتر در شرکت باشید که ممکن است برای شما مناسب باشد.
  • در نظر بگیرید که برای رئیس خود ارتقاء پیدا کنید.
  • در مورد مراحلی که باید برای دستیابی به اهداف شغلی خود بردارید تحقیق کنید.

 

دستاوردهای حرفه‌ای خود را جشن بگیرید

مهم است که به یاد داشته باشید که ما مردم هستیم، نه فقط روبات‌هایی که برای کار ساخته شده‌اند. وقت گذاشتن برای جشن گرفتن هر دستاورد در سفر شغلی راهی حیاتی برای قدردانی از سخت کوشی شما و ایجاد انگیزه برای فتح گام بعدی است.

 

روش اسمارت

 

استفاده از روش SMART

یک مخفف می‌تواند به شما در نوشتن برنامه کاربردی محبوب کمک کند. سیستم SMART را برای هدف شغلی خود امتحان کنید.

  • مشخص: هدف یا اهداف خود را مشخص کنید تا دید واضح‌تری نسبت به آن داشته باشید.
  • قابل اندازه گیری: برای تعیین اینکه آیا هدف شما قابل اندازه‌گیری است یا خیر، سوالاتی مانند: چقدر؟ چند تا؟ چگونه بدانم که چه زمانی انجام می‌شود؟
  • دست یافتنی: اهداف زمانی قابل دستیابی هستند که به طور واضح فکر شده و زمان کافی در نظر گرفته شود. چگونه می‌خواهید به هدف خود برسید؟ کدام یک از اعمال دیگر انجام می شود؟ این باید یک چالش باشد، اما در عین حال قابل دستیابی است.
  • مرتبط: اطمینان حاصل کنید که این هدف شغلی شما با کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، ارزش‌ها و اهداف بلند مدت شما مرتبط است.
  • محدوده زمانی: یک هدف باید در یک بازه مشخص معین شود، هم برای وضوح و هم برای فوریت عمل شما. چه زمانی می توانید شروع کنید؟ چه زمانی می توانید هر مرحله را کامل کنید؟

 

استفاده از روش اسمارت

 

نمونه‌هایی از اهداف شغلی

 

ادامه تحصیل

کسب دانش و آموزش اضافی می‌تواند به دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما کمک کند. فقط مطمئن شوید که مدرکی که می‌خواهید کسب کنید برای شغل‌هایی که می‌خواهید داشته باشید منطقی باشد.

 

توسعه شخصی

توسعه شخصی جزء لاینفک پیشرفت حرفه‌ای شماست. سعی کنید بر روی مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های مصاحبه شغلی و تجربه عملی خود کار کنید. شما باید اهداف شخصی خود را نیز همراه با اهداف شغلی خود هماهنگ بسازید. هنگامی که به یک فرد بهتر تبدیل ‌شوید، در موقعیت بهتری برای برتری حرفه‌ای خواهید بود.

 

کسب گواهینامه

به دست آوردن گواهینامه‌های حرفه‌ای یک نمونه معمولی برای کسانی است که اهداف شغلی را برای خود تعیین می کنند. هدف از کسب گواهینامه این است که مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به یک کارفرمای آینده یا بالقوه نشان دهید. این نشان دهنده تخصص شما در مسیر شغلی انتخابی شما است یا شما را واجد شرایط افزایش حقوق می‌کند.

 

ترفیع رتبه

کسب ترفیع یک هدف کوتاه مدت عالی است که باید برای حرفه خود تعیین کنید. ارتقاء به یک موقعیت رهبری یا وضعیت مدیریت پروژه به شما کمک می‌کند تا گام بعدی را در نردبان شغلی خود بردارید. با این حال، نباید به ترفیع به عنوان پایان مسیر شغلی خود نگاه کنید. این تنها باید پله‌ای برای دستیابی به سایر اهداف شغلی شما باشد.

 

تخصص داشتن

تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه خود نمونه رایج دیگری از اهداف شغلی است که ارزش تلاش برای آن را دارد که دارای نقاط عطف بلند مدت و کوتاه مدت است. این هدف به شما انگیزه می‌دهد تا به یادگیری ادامه دهید و فرصت‌های یادگیری را دنبال کنید.

 

ایجاد فرآیند کاری کارآمد

ارائه راه‌های جدید و کارآمدتر برای انجام کارتان می‌تواند در بلندمدت به نفع شما باشد. این نشان دهنده ابتکار و تمایل شما برای کمک به موفقیت سازمانتان است. نوآوری و دنبال کردن راه‌های کارآمدتر برای انجام یک کار برای تحت تأثیر قرار دادن کارفرمای فعلی شما بسیار مهم است و شما را برای یک نقش رهبری یا ارتقاء در مقابل چشمان او قرار می‌دهد.

 

مهارت‌های مدیریت زمان

توانایی شما در بهینه سازی استفاده از زمان می‌تواند در تلاش شما برای پیشرفت شغلی ارزشمند باشد. زمان، تنها منبعی است که نمی‌توانید آن را بازیابی کنید. با کسب مهارت‌های جدید و به حداکثر رساندن بهره وری از زمان خود به خوبی استفاده کنید. این شما را در مسیر درست برای دستیابی به اهداف توسعه حرفه‌ای خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تکنیک های مدیریت زمان در محل کار

 

مهارت‌های مدیریت زمان

 

مزایای تعیین هدف برای رسیدن به اهداف شغلی

هدف گذاری، تکنیکی است که توسط برخی از موفق‌ترین افراد جهان استفاده می‌شود و به شما این امکان را می‌دهند اهدافی را تعیین کنید، که شما را تشویق می‌کند برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید و برنامه‌تان را عملی کنید.

  • تعیین هدف می‌تواند عملکرد شما را به عنوان یک کارمند را بهبود بخشد.
  • تعیین هدف منجر به رضایت شغلی بیشتر می‌شود.
  • تعیین هدف می‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و به شما کمک کند ارزش خود را درک کنید.
  • تعیین هدف می‌تواند به شما کمک کند شغل بعدی خود را هماهنگ کنید.
  • تعیین هدف می‌تواند بر روی کار و زندگی شما تأثیر مثبت بگذارد.

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی در زندگی و شغل ما دارد؟

سخن آخر

چه بخواهید از نردبان شرکت بالا بروید یا یک تغییر شغلی ایجاد کنید، تعیین هدف برای رشد حرفه‌ای ضروری است. شغل بدون هدف مانند رفتن به یک سفر بدون نقشه یا GPS است. شما نمی‌دانید کجا هستید، چه برسد به اینکه به کجا می‌روید. حتی اگر می‌دانستید به کجا می‌روید، نمی‌دانستید چگونه به آنجا برسید. نتیجه؟ در دایره‌ای پرسه می‌زنید و حتی ممکن است به جایی که شروع کرده‌اید بازگردید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد احساس می‌کنند در حرفه خود گیر کرده‌اند و نمی‌دانند چگونه رها شوند. هنگامی که اهداف شغلی حرفه‌ای خود را به وضوح تعریف کردید، می‌توانید برنامه‌ای برای دستیابی به آنها ایجاد کنید.

سوالات متداول

 

تعیین هدف چیست؟

تعیین هدف به معنای تعریف یک مقصود یا نتیجه مورد انتظار است که افراد یا سازمان‌ها برای رسیدن به آن تصمیم می‌گیرند.

 

چگونه به اهداف شغلی‌ دست پیدا کنیم؟

اهدافتان را با برنامه‌ریزی دقیق و تمرکز بر روی مسیر حرفه‌ای خود تعیین کنید. همچنین از تجربیات قبلی خود در یادگیری و بهبود مهارت‌ها استفاده کنید.

 

چگونه مهارت‌ها و دانش خود را به‌روز نگه داریم؟

در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید و با مطالعه و تحقیقات مستمر، مهارت‌ها و دانش خود را به‌روز نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا