توسعهکارفرمایان

6 نکته برای بازگشت بدون استرس به محل کار بعد از تعطیلات

بازگشت به محل کار پس از یک دوره تعطیلات طولانی مدت هرگز کار آسانی نبوده است. صرف نظر از نوع تعطیلات، بازگشت به مسیر کاری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و در برخی موارد، ممکن است مواردی از آنچه ما به عنوان افسردگی پس از تعطیلات می‌شناسیم وجود داشته باشد. در این مقاله، سندرم پس از تعطیلات را بررسی می‌کنیم و نکاتی را برای بازگشت بهینه به کار گردآوری می‌کنیم.

سندرم پس از تعطیلات چیست؟

سندرم پس از تعطیلات که به عنوان «افسردگی تعطیلات» نیز شناخته می‌شود، خلق و خوی ضعیفی است که پس از دوره‌ای از احساسات شدید یا استرس ظاهر می‌شود. برخی از علائم اصلی اختلال پس از تعطیلات عبارتند از: بی خوابی، کم انرژی شدن، به هم ریختن مزاج، عدم تمرکز و اضطراب.

سندرم پس از تعطیلات را می‌توان نتیجه ترشح ناگهانی هورمون‌های استرس پس از یک رویداد مهم مانند عروسی یا تعطیلات توصیف کرد. یک نظرسنجی نشان داد که 87% از مردم اعتراف کردند که پس از رفتن به تعطیلات هنگام بازگشت به محل کار خود دلهره دارند. در اینجا برخی از مهم‌ترین دلایل این احساس آورده شده است:

  • بازگشت به روال، 37٪
  • پیگیری کارهای عقب افتاده، 31٪
  • محیط شلوغ، 27%
  • حجم ایمیل‌های خوانده نشده 26%

این ارقام ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد. با این حال، می‌توان با اجرای برخی نکات خاص از افسردگی پس از تعطیلات جلوگیری کرد.

6 نکته برای بازگشت بدون استرس به محل کار

اینکه برنامه‌ایی برای جلوگیری از احساس استرس شدید هنگام بازگشت از تعطیلات داشته باشید همیشه ایده خوبی است. در اینجا چند نکته کارآمد برای بازگشت به کار با باتری‌های شارژ شده آورده شده‌اند:

1. فهرستی از کارهایی که باید قبل از رفتن به تعطیلات انجام دهید، تهیه کنید

مهم است که قبل از رفتن به تعطیلات، وظایفتان را اولویت‌بندی کنید و فهرستی از کارها برای خود تهیه کنید. این عمل به کاهش کارهای عقب‌افتاده قبل از رفتن به تعطیلات کمک می‌کند. تهیه یک لیست دقیق بسیار مهم است. از ایجاد یک چک لیست با صدها کار خودداری کنید زیرا این می‌تواند سطح استرس را قبل از رفتن به تعطیلات افزایش دهد و جدا شدن از کار را پیچیده کند.

2. روز اول پس از بازگشت را برای تنظیم برنامه خالی کنید

این که به خاطر سلامت روان خود کمی از کار فاصله بگیرید و فرصتی برای درک وضعیت فعلی به خودتان بدهید می‌تواند بسیار مهم باشد. بازگشت به محل کار با یک روز پر از جلسات ممکن است مانع از پیشبرد وظایفی شود که در زمان دوری شما جمع شده‌اند. خالی کردن روز اول تقویم به شما کمک می‌کند تا نگاهی کلی به آن‌چه در غیاب شما رخ داده است داشته باشید، برنامه‌ای برای اقدام سازماندهی کنید و وظایف را اولویت‌بندی کنید.

3. یک استراتژی برای ایمیل‌ها ترتیب دهید

ایمیل‌ها ابزار ارتباطی غالب برای کسب و کارها هستند. طبق آمار “Statista”، تا سال 2025، 376 میلیارد ایمیل در سراسر جهان ارسال و دریافت خواهد شد. یک نکته ضروری این است که از استرس در مورد تعداد ایمیل‌ها خودداری کنید، زیرا ممکن است تبلیغات، زنجیره گفتگو یا هرزنامه باشند. در عوض، سازمان‌دهی ایمیل‌ها بهترین راه برای بررسی آن‌ها، دسته‌بندی و تقسیم آن‌ها بر اساس وظایف و اولویت‌ها است. این کار تصویر بهتری از صندوق ورودی شما بدون غرق شدن در اعداد ارائه می‌دهد.

4. با همکاران خود ارتباط داشته باشید

حتی اگر حجم کار زیاد باشد، یک راه عالی برای قطع ارتباط کاری برای چند دقیقه، یک استراحت به صرف قهوه با همکاران است. صحبت کردن در مورد تعطیلات، تجربیات و حکایات به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. ارتباط بین هم تیمی‌ها تأثیر مثبتی بر محل کار می‌گذارد و بر کارکنان، مدیران و محیط شرکت تأثیر می‌گذارد. در نهایت، گفتگو با همکاران می‌تواند هفته اول پس از تعطیلات را قابل تحمل‌تر کند.

5. زیاده‌روی نکنید

پس از هر غیبت، به راحتی می‌توان باور کرد که برای جبران، باید ساعات کاری خود را افزایش دهید. با این حال، این می‌تواند منجر به استرس اضافی شود و به احتمال زیاد در درازمدت روی بهره‌وری شما تأثیر منفی خواهد گذاشت، حتی اگر احساس کنید در کوتاه مدت دارید کارهای بیشتری انجام می‌دهید. تعطیلات بخش مهمی از تعادل زندگی کاری است. به این ترتیب، هر گونه احساس گناه در مورد مرخصی گرفتن باید از بین برود و هنگام بازگشت باید از کار بیش از حد خودداری کنید تا انرژی مثبت انباشته شده در طول تعطیلات خود را تا حد امکان حفظ کنید. اینجا وقتی است که کار گروهی وارد عمل می‌شود. همه سازمان‌ها باید بتوانند بدون افراد خاص در دوره‌های مختلف در طول سال به کار خود ادامه دهند. اطمینان از داشتن برنامه‌ای برای واگذاری وظایف و ادامه پروژه‌ها در زمانی که از کار دور هستید، می‌تواند به کاهش نیاز به تلاش‌های اضافی پس از بازگشت کمک کند.

6. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

بازگشت به روال روزانه می‌تواند روند تنظیم بازگشت به کار را تسهیل کند. سعی کنید چند روز قبل از شروع مجدد کار از تعطیلات به خانه برگردید. این به شما فرصت می‌دهد تا کارهای روزمره مانند خرید مواد غذایی یا نظافت خانه را انجام دهید. تصور کنید عصر یکشنبه به خانه می‌رسید، بدون غذا در یخچال، خانه‌ای به هم ریخته و مجبور هستید صبح زود از خواب بیدار شوید تا به سر کار بروید. استرس‌زا به نظر می‌رسد، درست است؟

با سازمان‌دهی خانه شروع کنید، به یک پیاده‌روی خوب یا یک جلسه یوگا بروید، سعی کنید صبح زود بیدار شوید تا ساعات خواب خود را دوباره تنظیم کنید و با یک رژیم غذایی سالم به روال سابق خود بازگردید. این ترفندهای کوچک همگی می‌توانند به تسهیل روند بازگشت به روال کمک کنند. با توجه به این نکته، ممکن است وقت خوبی برای تماس با همکارتان باشد یا حتی اینکه فقط استراحت یا مدیتیشن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا