توسعهکارفرمایان

توجه به سلامت روان کارکنان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سراسر دنیا فکر کارفرمایان را به خود مشغول می‌کند، توجه به سلامت روان کارکنان است. به همین دلیل هم در سراسر دنیا به دنبال روش‌هایی برای ایجاد محیطی سالم‌تر برای کارکنانشان هستند.

فراهم کردن فضایی که کارکنان در آن از لحاظ روحی احساس خوبی داشته باشند نیازمند این است که کارکنان و کارفرمایان هر دو سلامت روان را در اولویت قرار دهند.

با تمام این تفاسیر، واقعیتی وجود دارد: کارفرمایان به خودی خود به سلامت روان کارکنان توجه چندانی ندارند، در واقع آن‌ها به دنبال مزایایی هستند که کارکنان دارای سلامت روان برای آن‌ها خواهند داشت! و با رسیدن به همین هدف برنامه‌هایی که برای بهبود سلامت روان در محیط‌های کاری اجرا می‌شوند، روز به روز بیشتر می‌شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

اندازه‌گیری سلامت روان در محیط‌های کاری

سلامت روان نیز مانند هر موضوع دیگری فاکتورهای مشخصی برای اندازه‌گیری دارد؛ مواردی مانند انعطاف‌پذیری، خوش‌بینی، داشتن هدف و کنترل هیجانات از جمله مواردی هستند که جزو شاخص‌های کلیدی سلامت روان محسوب می‌شوند.

تحقیقاتی که روی بیش از 500000 نفر توسط موسسه “limeade” انجام شد، نشان می‌دهد که افرادی که در محیط‌های سالم‌تر کار می‌کنند، استرس کمترو حال عمومی بهتری دارند، هدفمندترهستند و بهره‌وری آن‌ها به مراتب بیشتر از سایر افراد است.

 

اهمیت سلامت روان کارکنان

یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که در زمینه سلامت روان وجود دارد این است که کارفرمایان بتوانند علائم هشداردهنده را شناسایی کنند تا قبل از تشدید شدن رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهند.

مواردی مانند کمبود خواب یا کار مداوم از جمله مواردی هستند که موجب «انفعال بی‌صدا» (silent disengagement) می‌شود. این موضوع به خودیِ‌خود منجر به فرسودگی شغلی و کاهش سلامت روان می‌شود.

تعداد کمی از شرکت‌ها وجود دارند که می‌توانند این نشانه‌ها را به سرعت شناسایی کنند و حتی تعداد کمتری هستند که می‌دانند در صورت بروز این مسائل، چه واکنشی باید نشان دهند.

اینکه مدیران بتوانند با مسائلی این‌چنینی درگیر شوند و راهکارهایی پیدا کنند، اهمیت زیادی دارد چرا که آن‌ها معمولا تعامل بیشتری با کارکنان دارند.
برای مدیران مهم است که درگیر باشند زیرا آنها اغلب کسانی هستند که به طور مداوم با کارمندان تعامل دارند. تشویق مدیران و کارکنان به بحث در مورد سلامت عاطفی در محل کار و گفتگو در این باره می‌تواند از مشکلات آینده جلوگیری کند. اینکه مدیران بتوانند کارکنانشان را تشویق کنند تا در مورد حالت‌های احساسی‌شان صحبت کنند، موجب ایجاد حس اعتماد در کامندان نیز می‌شود.

 

تاثیر سلامت روان روی نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

کارمندانی که استرس روانی کمتری دارند، شاخص ذهن آگاهی، شفافیت و قدردانی بیشتری دارند و البته بیش از سایرین در زمینه کار احساس مسئولیت می‌کنند. خود این نکته باعث می‌شود که فرسودگی شغلی در این افراد کمتر از قبل شود.

همانطور که می‌بینید سلامت روان کارکنان تاثیر مستقیمی روی بهبود فرایندهای کاری و البته بازدهی نهایی کسب‌وکار دارد. بنابراین به نفع مدیران و کسب‌وکارها است که به صورت دائمی سلامت روان افراد را ارزیابی کنند. درک چگونگی حمایت از سلامت روان در محل کار نیز برای طراحی برنامه‌های رفاهی مدرن، در دسترس و مؤثر است که به نوبه خود منجر به نتایج بهتر کسب‌وکار و افراد می‌شود.

6 استراتژی برای مدیریت و بهبود سلامت روان کارکنان

1. نظرسنجی از کارکنان درباره سلامت روان

شرکت‌های زیادی برنامه‌های جلوگیری از استرس را شرکت‌ها اجرا می‌کنند. این کار شروع خوبی برای مدیریت سلامت روان کارکنان محسوب می‌شود. با این حال نظرسنجی از کارکنان در این زمینه روش بهتری است که توجه رهبران و مدیران را نشان می‌دهد.

 

2. کمک به کارکنان در کاهش استرس

برای این استراتژی ابتدا باید عوامل استرس را شناسایی و پس از آن سعی کنید تا حد ممکن آن‌ها را حذف کنید یا کاهش دهید. ساعت‌های کاری منعطف و پرداخت‌های مالی منظم جزو مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند استرس افراد را کاهش یا افزایش دهد.

 

3. تشویق کارکنان به داشتن ساعت‌های استراحت و شخصی

درست است که از نظر بسیاری از افراد ممکن است کارکردن در ساعت‌های خارج از کار نشان از پشتکار بالا داشته باشد، با این حال به عنوان بک مدیر بهتر است بدانید که این کار به مرور زمان باعث فرسودگی شغلی می‌شود و عملکرد و بهره‌ومری افراد را کاهش می‌دهد.

 

4. ایجاد زمان برای تفریح

فرقی نمی‌کند که بازی‌های اداری طراحی می‌کنید یا صرفا زمانی را اختصاص می‌دهید که افراد با هم گفتگو کنند، این کارها موجب افزایش بهره‌وری و اعتماد میان کارکنان می‌شود. این استراتژی همچنین موجب کاهش استرس کارکنان نیز می‌شود.

 

5. توجه به نشانه‌های افسردگی

مدیریت و حمایت از سلامت روان در محل کار می‌تواند سالانه 2000 دلار به ازای هر کارمند در هزینه‌های مرتبط با سلامت و بهره‌وری صرفه جویی کند. اینکه مدیران با نشانه‌های افسردگی آشنا باشند و به سرعت آن‌ها را شناسایی کنند به همان اندازه که به نفع کارفرمایان است به نفع کارکنان نیز خواهد بود.

 

6. حمایت و مراقبت از کارکنان

بهتر است برای کارکنان‌تان شیوه‌های مراقبتی مانند ارائه مشاوره‌های فردی و گروهی را داشته باشید. اگر شیوه‌های دیگری برای حمایت از کارکنانتان در ذهن دارید که فکر می‌کنید برای کارمندانتان اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

امروزه اهمیت سلامت روان بر هیچکس پوشیده نیست. کارفرمایان و کارمندان در سراسر دنیا سعی در ایجاد شرایطی دارند که بتواند سلامت روان آن‌ها را تضمین کند.
ما در این مقاله سعی داشتیم که اطلاعات بیشتر و مفیدتری را در این زمینه به شما ارائه کنیم.

منبع: limeade.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا