توسعهکارجویان

بدترین اشتباهات شغلی که مرتکب می‌شوید

چطور رفتار حرفه ای در محیط کار داشته باشیم و رشد کنیم؟

اشتباه کردن بخشی از زندگی است و حتی می‌تواند چیز خوبی باشد و فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد فراهم کند. اما برخی از اشتباهات شغلی وجود دارند که اگر آن‌ها را اصلاح نکنید، مانع پیشرفت شغلی شما خواهند شد.

ما پنج مورد از بدترین اشتباهات شغلی که ممکن است هر کارمندی مرتکب شود را شناسایی کرده‌ایم و توضیح می‌دهیم که چرا این‌ها برای موقعیت شغلی خطرناک هستند و برای رفع آنها چه کاری می‌توان انجام داد.

راکد ماندن به جای ارتقاء مهارت

بسیاری از مردم در دام رضایت شغلی می‌افتند: شغلی را که از آن راضی هستند پیدا می‌کنند و سال‌ها در همانجا می‌مانند، بدون اینکه هیچ تلاشی برای گسترش دانش یا به‌روزرسانی مهارت‌های خود انجام دهند. اما بدانید که حتی اگر از موقعیت کنونی خود راضی هستید، باید تلاش کنید تا چیزهای جدید یاد بگیرید.

Grainger-Marsh می‌گوید: «راضی نبودن، به‌روز نبودن و مهارت کافی در مورد نیازهای دنیای جدید می‌توانند باعث شوند که ما از بازار پیشی بگیریم. اگر فردی حرکت رو به جلو یا قرار داشتن در مسیر پیشرفت را حفظ نکند، این احتمال وجود دارد که شرکت در صدد استخدام استعدادهای جدید با سرعت رشد بالا قرار بگیرد.»

به‌ جای اینکه از تعویض یا تغییر بترسید، بهتر است با مدیر خود در مورد آموزش در برنامه‌های جدید صحبت کنید و با به‌روز نگهداشتن خود از اخبار و نوآوری‌های صنعت، با استفاده از درایت خود از هر تهدید، یک فرصت بسازید.

شبکه سازی نکردن

ایجاد و پرورش یک شبکه حرفه‌ای قوی که بتوانید برای مشاوره، بازخورد و ارجاع به آن بروید، از اهمیت بالایی برخوردار است. به آخرین باری که در محل کار مشکل داشتید فکر کنید؛ با چه کسی صحبت کردید؟ به سراغ دوستان و خانواده که مطمئناً شخصی شما را می‌شناسد می‌روید، اما مطمئن باشید که برای مشاوره شغلی، مراجعه به یک شبکه حرفه‌ای بسیار مفیدتر است.

توانایی تماس با افرادی که می‌شناسید و به آن‌ها اعتماد دارید، می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد. نداشتن شبکه‌ای از دوستان و آشنایان نیز می‌تواند بسیار منزوی کننده باشد و به موفقیت شما در اشتباهات شغلی کمکی نخواهد کرد.

مطمئن شوید که برای ایجاد همکاران و دوستان شغلی خود تلاش کرده‌اید و مطمئن باشید که از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد. این شبکه قوی همچنین می‌تواند به در شناسایی فرصت‌های شغلی جدید و یافتن آن به شما کمک کند.

بی احترامی به دیگران و خراب کردن پل‌های پشت سر

اگر در یک شغل بد رفتار کنید، احتمالاً تصویر و خاطره بدی از خود به جای خواهید گذاشت که تبعات آن در مشاغل بعدی نیز همراه شما خواهد بود. به عنوان مثال، شرایطی را در نظر بگیرید که دوستی شما را برای کاری به محل کار خود معرفی می‌کند و شما در نهایت کار را به طرز بدی انجام می‌دهید زیرا آن را دوست نداشتید.

به جای اینکه تصویر ذهنی دیگران از خود و هم‌چنین پل‌های پشت سرتان در رابطه با دوست خود را خراب کنید، بهتر است با مدیر خود صحبتی صادقانه داشته باشید تا راه‌هایی را که می‌توانید آن را رضایت بخش‌تر کند بررسی کنید.

با دیگران به گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. اگر شبکه‌ای قوی از افرادی بسازید که به شما احترام می‌گذارند، این به سِمَت بعدی شما نیز سرایت خواهد کرد، زیرا: مردم با هم صحبت می‌کنند! بنابراین، به خودتان لطف کنید و پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید.

ماندن در نقطه امن

گاهی اوقات به‌دلیل ترس از چیزهای جدید، جایی می‌مانیم که نمی خواهیم. تغییر می‌تواند ترسناک باشد. اما به این فکر کنیم که چقدر از زمان خود را در محل کار می‌گذرانیم.

برای بسیاری از ما، شغل‌مان اکثر ساعات بیداری در هفته را اشغال می‌کند. وقتی متوجه شدید، به این فکر کنید که آیا در کار خوشحال هستید یا نه. اگر اینطور نیست، باید از خود بپرسید: آیا واقعاً می‌خواهم در بیشتر ساعت‌های عمرم ناراضی باشم؟ یا می‌خواهم شغل، نقش یا پستی پیدا کنم که در آن احساس خوشبختی بیشتری داشته باشم؟»

زندگی کوتاه‌تر از آن است که از تغییر بترسید. به یاد داشته باشید، تعریف دیوانگی این است که یک کار را بارها و بارها انجام دهید و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشید.

فرمان به دست نگرفتن در حرفه خود

زمان منتظر کسی نمی‌ماند و همین امر در مورد شغل شما نیز صدق می‌کند. کسی که بیشترین سهم را در موفقیت شغلی شما دارد خودتان هستید؛ نه رئیس یا آژانس استخدام. شما مالک آن ارزش منحصربه‌فردی هستید که با خود به ارمغان می‌آورید و همچنین از آن‌چه در یک نقش یا شغل برایتان ارزشمند است، مسیر شغلی‌ که می‌خواهید داشته باشید، نوع مدیری که نیاز دارید و نوع سازمانی که برای شما مناسب است، بهترین اطلاعات را دارید.

شاید به این دلیل که دقیقاً نمی‌دانید در حرفه خود چه می‌خواهید، متوقف شده‌اید؟ اولین قدم را با فکر کردن به آن‌چه برای شما مهم است بردارید و ببینید چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؛ برای مثال کمک به مردم یا استفاده از خلاقیت خود.

تا زمانی که برای بهبود وضعیت خود اقدام می‌کنید و منتظر انجام آن توسط شخص دیگری نیستید، در مسیر شغلی رضایت بیشتری خواهید داشت.

به یاد داشته باشید، اتفاق افتادن اشتباهات شغلی، طبیعی است. نکته کلیدی در اینجاست که متوجه شوید چه زمانی مرتکب اشتباه شده‌اید و اینکه چه اقداماتی برای رفع آن باید انجام دهید.

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا