پیش از استخدامکارجویان

چطور می‌توان رزومه استاندارد ساخت که در هر شغلی پذیرفته شوید؟

یک رزومه با ساختار مناسب بازارپذیرترین مهارت‌ها و تجارب شما را به وضوح برای کارفرمای بعدی‌تان برجسته می‌کند. بازاریابی موثر مهارت‌ها، دستاوردها، صلاحیت‌ها و تجربیات شما تنها بخشی از فرآیند ساخت رزومه استاندارد است، اما ارائه این اطلاعات به شکل مرتب، واضح و منطقی به همان اندازه آن‌چه که می‌نویسید، مهم است.

در واقع، به شما این امکان را می‌دهد که اولین تصویر عالی از خودتان را برای کارفرمایان بالقوه‌تان ایجاد کنید، به‌علاوه یافتن سریع اطلاعات مورد نظر را آسان‌تر می‌کند. بنابراین اگر برایتان سوال است که چگونه به رزومه خود ساختار دهید؟ چه بخش‌هایی باید مطلق باشند و آیا می‌توانید چیز دیگری اضافه کنید؟ باید بگوییم که به جای درست آمده‌اید. در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه رزومه خود را ساختار دهید و چه چیزهایی را شامل شود، نکات نوشتن و قالب‌بندی، به علاوه مثال‌های سفارشی برای هر بخش را نیز ارائه خواهیم کرد.

برای ساخت رزومه استاندارد چه بخش‌هایی ضروری است؟

قبل از شروع به نوشتن رزومه، همیشه بهترین کار این است که برای ساختار آن برنامه‌ریزی کنید. در واقع، هنگامی که یک طرح کلی را طراحی کردید، پر کردن اطلاعاتی که می‌خواهید به کارفرمایان بالقوه منتقل کنید، آسان‌تر خواهد بود.

بنابراین، رزومه شما باید شامل چه بخش‌هایی باشد؟ در این‌جا، ما شما را با اجزای ضروری و بخش‌های اختیاری یک رزومه آشنا می‌کنیم.

ما نمونه‌های سفارشی هر بخش را با استفاده از الگوی کلاسیک رزومه کلاسیک طراحی‌شده و سازگار با “ATS” ایجاد کرده‌ایم، بنابراین می‌توانید ببینید که آن‌ها در عمل چگونه باید باشند.

بخش‌های ضروری

رزومه، صرف‌نظر از پیشینه و فرمتی که استفاده می‌کنید، همیشه باید شامل این پنج بخش استاندارد باشد که هریک را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • سرتیتر
  • مشخصات
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت‌‌ها

سرتیتر

هدر بالاترین قسمت رزومه شما است و برای انتقال اطلاعات اولیه در مورد خودتان استفاده می‌شود، به ویژه:

  • اسم شما
  • عنوان شغلی شما یا عنوان (اختیاری)
  • آدرس ایمیل شما
  • شماره تلفن شما
  • مکان عمومی شما (نه آدرس کامل شما )

همچنین می‌توانید پیوندهایی به پروفایل لینکدین، صفحات رسانه‌های اجتماعی (حتماً ابتدا آن‌ها را بررسی و مطالب نامناسب را پاک کنید!)، و همچنین نمونه کارهای آنلاین، وب‌سایت شخصی یا وبلاگ خود را اضافه کنید.

بسته به کنوانسیون‌های محلی، حتی ممکن است از شما انتظار رود که یک عکس حرفه‌‌‌‌ای از خود و جزئیات شخصی مانند تاریخ تولد و وضعیت تاهل خود را اضافه کنید.

مشخصات

بخش نمایه یا مشخصات مانند مقدمه‌ای برای رزومه شما عمل می‌کند و همیشه در اولویت قرار می‌گیرد. درست زیر سرتیتر و بالاتر از هر چیز دیگری. دو نوع اصلی از بخش پروفایل وجود دارد: خلاصه و هدف شغل .

خلاصه شغلی (همچنین به عنوان خلاصه حرفه‌ای یا بیانیه خلاصه شناخته می‌شود) یک مرور کلی سه تا پنج جمله‌‌‌‌ای از ارزشمندترین تجربیات، وظایف شغلی، دستاوردها و مهارت‌های شما است. هدف اصلی آن توضیح این است که چرا به نظرتان شما برای شغلی که درخواست داده‌‌‌‌اید مناسب هستید.

هدف شغلی (یا بیانیه عینی) شرح کوتاهی است که اهداف حرفه‌‌‌‌ای شما را در یک یا دو جمله بیان می‌کند، به ویژه صنعتی که می‌خواهید وارد شوید و مهارت‌های خاصی که می‌خواهید کسب کنید.

نکته حرفه‌ای: از آن‌جایی که عبارات عینی بیشتر بر آن‌چه می‌خواهید تمرکز می‌کنند تا آن‌چه ارائه می‌دهید، معمولاً بهتر است با خلاصه‌ای از شغل همراه باشید. همان‌طور که در بالا گفته شد، یک بیانیه عینی برای کاندیداهای سطح ابتدایی، تغییرات شغلی و جویندگان کار که اخیراً به سازمان جدیدی رفته‌‌‌اند ایده‌آل است.

تجربه کاری

بخش تجربه کاری یا سابقه شغلی مهم‌ترین جزء رزومه شما است. کارفرمایان بیشترین توجه را به این بخش می‌کنند، زیرا در آن‌جا شواهد مشخصی برای توانمندی‌های شما پیدا می‌کنند؛ بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

در اینجا ارزشمندترین را بنویسید و به ترتیب موقعیت‌های قبلی اشاره کنید. هر تجربه کاری که در این لیست وارد می‌کنید باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • نام موقعیت شما
  • نام شرکت
  • محل شرکت
  • تاریخ‌های استخدام
  • توضیح کوتاهی از شرکت در صورت ناشناخته بودن (اختیاری)
  • فهرست ی از 3 تا 6 مورد از برجسته‌ترین دستاوردهای شما ( نه وظایف شغلی شما)

نکته حرفه‌ای: این بخش را تا حد امکان به روز نگه دارید و فقط موقعیت‌های 15 سال گذشته را فهرست کنید؛ مگر اینکه بیش از 15 سال همان شغل را داشته باشید یا بیش از 15 سال برای یک شرکت معتبر کار کرده باشید.

تحصیلات

بخش آموزش شامل تحصیلات مربوطه و آموزش آکادمیکی  که تکمیل کرده‌‌‌‌اید یا در حال گذراندن آن هستید در این قسمت نوشته می‌شود. معمولاً بعد از سابقه شغلی شما می‌آید (مگر اینکه کارآموز باشید؛ در این صورت قبل از سابقه شغلی شما می‌آید) و تجربیات شما را به ترتیب زمانی معکوس فهرست می‌کند.

در بیشتر موارد، هر ورودی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • دیپلم یا مدرکی که به دست آورده‌‌‌‌اید (یا در حال کار برای رسیدن به آن هستید)
  • نام مدرسه شما
  • محل مدرسه شما
  • تاریخ فارغ التحصیلی شما (در صورت وجود)

اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا اولین قدم‌های خود را وارد دنیای کار کرده‌اید، می‌توانید به طور خلاصه هر تجربه آموزشی را به 3 تا 5 مورد بسط دهید تا سابقه کاری محدود خود را جبران کنید. این نکات باید جزئیاتی در مورد درس، نمرات، جوایزی که کسب کرده‌اید، فعالیت‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید و باشگاه‌هایی که در آن عضویت داشته‌اید را ارائه دهد.

نکته حرفه‌ای: اگر تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اید، نیازی به ذکر تجربه دبیرستانی خود ندارید. فقط مدارک تحصیلی فارغ التحصیلی یا لیسانس خود به بعد را لیست کنید.

مهارت‌ها

بخش مهارت‌های رزومه شما ساده‌ترین بخش آن است: فهرستی از 4 تا 10 مورد از مرتبط‌ترین مهارت‌های شما برای شغلی که برای آن درخواست می‌کنید، که به ستون‌های (ترجیحاً مساوی) تقسیم می‌شود.

اگر مهارت‌های مهم‌تری دارید که می‌خواهید در اینجا به نمایش بگذارید، می‌توانید مهارت‌های مشابه را در یک نقطه اختصاصی با نام مرتبط با هم گروه‌بندی کنید.

نکته حرفه‌ای: نیازی نیست مهارت‌های نرم خود را به صراحت در این بخش فهرست کنید. در عوض، سعی کنید این‌ها را در محتوای اصلی رزومه خود (به ویژه در بخش خلاصه و تجربه کاری) به‌ کار ببرید و اینجا به برجسته کردن مهارت‌های سخت خود تمرکز کنید.

بخش‌های اختیاری

اگر اطلاعات بیشتری دارید که مرتبط با شغلی است که برای آن درخواست می‌دهید و به شما کمک می‌کند تا نامزدی خود را بهتر بازاریابی کنید، می‌توانید بخش‌های اضافی را در صورت لزوم اضافه کنید.

در اینجا، ما شما را از طریق برخی از بخش‌های اختیاری راهنمایی می‌کنیم تا در رزومه خود در نظر بگیرید، همراه با توصیه‌هایی در مورد قالب‌بندی هر کدام.

دستاوردهای شغلی

اگرچه (در حالت ایده‌آل) دستاوردهای شغلی خود را در محتوای اصلی رزومه خود گنجانده‌اید، اما بهتر است که 3 تا 5 مورد از برجسته‌ترین دستاوردهای خود را بلافاصله پس از خلاصه خود در یک بخش اختصاصی فهرست کنید. این باعث می‌شود که آن دستاوردها متمایزتر به نظر بیایید.

زمینه‌های تخصص

یک بخش تخصصی شبیه به بخش مهارت است، اما در عوض بیشتر بر دانش صنعت شما تمرکز می‌کند تا مهارت‌های فنی شما، و عمدتاً در رزومه‌های سطح اجرایی استفاده می‌شود. شامل 5 تا 10 نقطه قوت مرتبط است که معمولاً به عنوان یک لیست در زیر بخش خلاصه، فهرست می‌شود.

جوایز و افتخارات

اگر در طول زندگی حرفه‌ای خود برنده جوایز و افتخارات حرفه‌ای، آکادمیک یا قابل توجهی شده‌اید، فهرست کردن آن‌ها در رزومه به شما کمک می‌کند تا از بقیه متمایز شوید. می‌توانید این موارد را در بخش‌های دیگر رزومه خود (در صورت لزوم) ذکر کنید، اما ایجاد یک بخش جوایز جداگانه، توجه هر مدیر استخدامی را به شدت جلب می‌کند.

برای هر جایزه‌‌‌‌ای که فهرست می‌کنید، مطمئن شوید که شامل موارد زیر است:

  • نام جایزه
  • نام نهاد اهداکننده
  • سالی که جایزه گرفتی
  • هدف جایزه (اختیاری، اگر مشخص نباشد که جایزه به طور خاص چه دستاوردهایی را به رسمیت می‌شناسد نیز، باز هم توصیه می‌شود)

گواهینامه‌ها و مجوزها

اطمینان حاصل کنید که گواهینامه‌ها و مجوزهای صنعتی که مربوط به شغل هستند را در بخش خود فهرست کرده باشید. هر گواهی باید به عنوان یک ورودی جداگانه ذکر شود و شامل موارد زیر باشد:

  • نام گواهینامه
  • نام مؤسسه یا نهاد صدور گواهی
  • تاریخ اخذ و در صورت وجود، انقضا (اما به خاطر داشته باشید که نباید تاریخ انقضای مدرک را ذکر کنید)
  • مکان (اگر مدرک یه موقعیت مکانی خاص دارد)

همایش‌ها

افزودن فهرستی از کنفرانس‌ها یا سمینارهایی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید به رزومه‌تان، به‌ویژه اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، در حال تغییر شغل هستید یا در آموزش عالی کار می‌کنید، توصیه می‌شود. برای هر کنفرانس، شامل موارد زیر باشد:

  • نام سخنران اصلی
  • تاریخ برگزاری کنفرانس
  • نام گفتگو
  • سازمان ارائه دهنده رویداد یا نام رویداد
  • مکان رویداد

سرگرمی‌ها و علایق

اگرچه سرگرمی‌ها و علایق شما شخصی هستند، اما می‌توانند به کارفرمایان ایده‌‌‌‌ای در مورد نحوه گذراندن اوقات فراغت شما بدهند تا درک بهتری از شخصیت‌تان پیدا کنند. مواردی که ذکر می‌کنید باید مستقیماً به حرفه شما مرتبط باشند یا مهارت‌های قابل انتقال شما را نشان دهند.

هشدار: سرگرمی‌ها و علایق بالقوه بحث برانگیز، خطرناک یا غیرقانونی یا که وابستگی‌های سیاسی یا مذهبی شما را آشکار می‌کند فهرست نکنید.

عضویت‌ها و وابستگی‌ها

اگر عضو سازمان‌ها و انجمن‌های صنعتی مرتبط هستید، حتماً آن‌ها را در بخش خودشان ذکر کنید.

این‌ها معمولاً باید به عنوان موارد منفرد ذکر شوند و توجه داشته باشید:

  • نوع یا سطح عضویت شما
  • نام سازمانی که عضو/وابسته آن هستید
  • تاریخ پیوستن شما به سازمان یا انجمن

زبان‌ها

اگر به بیش از دو زبان صحبت می‌کنید، می‌توانید یک بخش اختصاصی برای آن‌ها اضافه کنید و سطح مهارت خود را برای هر یک ذکر کنید.

انتشارات

افزودن بخش انتشارات راهی عالی برای اثبات دانش و تجربه شما در یک زمینه خاص است. در اینجا، انواع مختلف مطالبی که منتشر کرده‌اید (مانند کتاب‌ها، وبلاگ‌ها، مقالات تحقیقاتی و مقالات مجلات انجمن صنفی) را به ترتیب زمانی معکوس فهرست کنید.

در حالی که می‌توانید برای ارجاع به آثار خود از قراردادهای سبک MLA یا APA پیروی کنید، می‌توانید مطالب منتشر شده خود را با فهرست کردن ساده کنید:

  • عنوان کار شما
  • نام نویسندگان مشترک شما (در صورت وجود)
  • نام انتشاراتی که کار شما در آن منتشر شده است
  • تاریخ انتشار
  • پیوندی به صفحه وب که در آن قرار دارد (در صورت وجود)

نکته حرفه‌ای: اگر فهرست بلندبالایی از انتشارات دارید، در نظر بگیرید که آن‌ها را به طور جداگانه در یک سند تکمیلی پیوست شده در انتهای رزومه خود بیاورید.

توصیه نامه

به طور کلی، توصیه نامه باید از رزومه شما حذف شوند و به جای آن در یک سند جداگانه فهرست شوند که می‌توانید در صورت درخواست کارفرمایان این اطلاعات را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. گفتنی است، اگر شما یک جویای کار در سطح ابتدایی هستید، می‌توانید یک بخش اختصاصی برای توصیه نامه‌های خود (به شرط داشتن فضا) در انتهای رزومه خود اضافه کنید.

این گزینه برای هر داور باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام آن‌ها
  • عنوان شغلی آن‌ها
  • شرکتی که در آن کار می‌کنند
  • محل شرکت
  • شماره تلفن آن‌ها
  • آدرس ایمیل آن‌ها
  • رابطه آن‌ها با شما (اختیاری)

هشدار: هرگز در بالای رزومه خود عبارت «توصیه نامه در صورت درخواست موجود است» را قرار ندهید. نه تنها فضای ارزشمندی را اشغال می‌کند، بلکه بی‌معنی است؛ کارفرمایان از شما انتظار دارند که «توصیه نامه در صورت درخواست موجود است» در انتهای همه موارد باشد.

خلاصه مهارت‌ها

خلاصه مهارت‌ها یک بخش ضروری برای هر رزومه مبتنی بر مهارت است و معمولاً از خلاصه شغل یا بخش هدف پیروی می‌کند. این قسمت اساساً فهرستی از سه یا چهار مهارتی است که در کل سابقه کاری خود به نمایش گذاشته اید، که هر کدام بر روی چند نکته اختصاصی توسعه پیدا کرده است.

هشدار: خلاصه مهارت‌ها هرگز نباید جایگزین بخش مهارت‌های استاندارد شود.

تجارب داوطلبانه

فهرست کردن هر کار داوطلبانه‌ای که تکمیل کرده‌اید به‌ویژه زمانی که بتازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا در حال تغییر شغل هستید تا تجربه کاری محدود خود را در زمینه انتخابی خود جبران کنید، می‌تواند بسیار مفید باشد. در واقع، نه تنها مشارکت اجتماعی شما را نشان می‌دهد، بلکه مهارت‌های قابل انتقال شما را نیز به نمایش می‌گذارد.

چطور در ساخت رزومه استاندارد آن را نام‌گذاری کنید؟

هنگام نام‌گذاری سرفصل‌های هر بخش، بهتر است از عناوین غیر استانداردی مانند «آنچه من انجام داده‌ام» یا «چگونه می‌توانم به شرکت شما ارزش بیافزایم» اجتناب کنید. در عوض، به عنوان یک قاعده کلی، به اسامی سنتی‌‌تر که واضح، مختصر و توصیفی هستند، پایبند باشید.

البته این بدان معنا نیست که شما باید از نام‌های دقیقی که ما برای بخش‌های مختلفی که در بالا بررسی کردیم استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به بخش تجربه کاری خود نامی مانند «سابقه استخدام»، «تجربه حرفه ای» یا به سادگی «تجربه» بدهید. به همین ترتیب، بخش تحصیلی شما می‌تواند به طور متناوب «پیشینه تحصیلی» یا «آموزش آکادمیک» نامیده شود.

هر چه برای نام‌گذاری بخش‌های رزومه خود انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که برای خواننده روشن است که هر کدام درباره چه چیزی هستند.

چگونه به رزومه خود ساختار دهید؟

ترتیب بخش‌های رزومه شما تا حد زیادی به سطح تجربه و وضعیت شغلی شما بستگی دارد.

در زیر، ساختارهای توصیه شده برای رزومه‌های سنتی، مبتدی و تغییر شغل را می‌توانید ببینید:

سنتی

در بیشتر موارد، رزومه شما باید با پنج بخش ضروری و پس از آن موارد اضافی اختیاری شروع شود، دقیقاً مانند:

  • سرتیتر
  • خلاصه شغل یا بیانیه هدف
  • سابقه اشتغال
  • تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • بخش‌های دیگر (اختیاری)

حرفه‌ای‌های سطح ورودی

اگر تجربه کاری محدودی دارید، تحصیلات شما نقطه فروش یا همان نقطه قوت شما خواهد بود و بنابراین باید در اولویت باشد. در اینجا نحوه سازمان‌دهی رزومه ابتدایی آمده است:

  • سرتیتر
  • بیانیه عینی
  • تحصیلات
  • مهارت ها
  • سابقه کار (در صورت وجود)
  • فعالیت‌های فوق برنامه (اختیاری)
  • پروژه‌ها (اختیاری)
  • تجربه کار داوطلبانه (اختیاری)
  • سرگرمی‌ها و علایق (اختیاری)

تغییر دهنده‌های شغلی

اگر وارد یک صنعت جدید می‌شوید، باید بر مهارت‌های قابل انتقال و چشمگیرترین تجربیات خود تمرکز کنید. رزومه‌های تغییر شغل مانند رزومه‌های سنتی هستند، با اضافه کردن خلاصه مهارت‌ها، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

  • سرتیتر
  • خلاصه شغل یا بیانیه هدف
  • خلاصه مهارت ها
  • سابقه اشتغال
  • تحصیلات
  • مهارت ها
  • بخش‌های دیگر (اختیاری)

برداشت‌های کلیدی

برای جمع‌بندی، در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد بخش‌های رزومه بدانید آمده است:

  • این پنج بخش را همیشه در رزومه خود بگنجانید: سرفصل، خلاصه حرفه یا بیانیه هدف، تجربه کاری، تحصیلات و مهارت ها.
  • اضافه کردن بخش‌های اضافی مانند جوایز و افتخارات، گواهی‌نامه‌ها، سرگرمی‌ها و علایق، و نشریات را در نظر بگیرید – اگر مرتبط هستند (و فضای لازم برای آنها را دارید).
  • برای هر بخش نام‌های واضح و متمایز بگذارید.
  • بخش‌های رزومه خود را با توجه به موقعیت شغلی خود سازماندهی کنید.

اگر هنوز هم سوالی در مورد ساختار رزومه خود دارید و اینکه چه بخش هایی را باید شامل شود می‌توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا