کارجویان

یادگیری همتا به همتا در محیط کار چیست؟

توسعه و آموزش جزو مباحثی هستند که همیشه در حال تکامل‌اند و بسیار مهم است که تشخیص دهید چه روش یادگیری‌ای برای سازمان شما ایده‌آل است. یادگیری جزئی، گیمیفیکیشن، تکرار با فاصله و یادگیری با استفاده از تلفن همراه تعدادی از شیوه‌های یادگیری و توسعه هستند که بر ارائه نتایج برجسته از نظر مشارکت کارکنان و حفظ یادگیری متمرکز هستند. یکی دیگر از روندهای یادگیری و توسعه که مورد توجه قرار می‌گیرد، یادگیری همتا به همتا است. اما یادگیری همتا به همتا چیست؟ چگونه می‌تواند برای برنامه‌های یادگیری شرکت شما مفید باشد؟ آیا ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟ چگونه می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد؟ ما پاسخ این سوالات را در این مقاله از کاریابی آنلاین جاب آفر بررسی خواهیم کرد.

 

یادگیری همتا به همتا چیست؟

یادگیری همتا به همتا یک استراتژی یادگیری و آموزش متقابل است که شرکت‎‌کنندگانی از همان سطح را درگیر یادگیری مشارکتی می‌کند. به زبان ساده، یادگیری همتا به همتا زمانی است که یک یا چند یادگیرنده به یادگیرندگان دیگر آموزش می‌دهند.

این نوع یادگیری به کارمندان این امکان را می‌دهد که از طریق مفاهیم جدید کار کنند و ایده‌هایشان را با همتایان خود که روی همان پروژه کار می‌کنند به اشتراک بگذارند. فرصت آموزش توسط یکدیگر، روشی موثر برای سازمان‌ها برای رشد کارکنان قوی‌تر است که با یکدیگر کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مهارت سازی در محل کار برای کارشناسان منابع انسانی

 

مثال‌هایی برای یادگیری همتا به همتا

در اینجا هفت نوع از نمونه‌های یادگیری همتا به همتا که معمولا در یک محیط شرکتی یافت می‌شوند، آورده شده است.

 

1. گروه‌های یادگیری عملی

گروه‌های آموزش عملی گروه‌های کوچک 5 تا 7 نفری هستند. آن‌ها همسالانی با سطح مسئولیت و تجربه مشابهی هستند و معمولا روی حل مشکلاتی که ممکن است پیچیده یا غیر قابل حل به نظر برسند کار می‌کنند. یادگیری عملی فرآیندی است از پرسش‌گری شهودی، گوش دادن تأملی، ایجاد اقدامات جدید و یادگیری از یک گروه مشترک.

در حالی که یادگیری عملی بر کار گروهی متمرکز است، استقلال در محل کار را نیز تشویق می‌کند. از هر یک از اعضای تیم انتظار می رود که برای کمک به گروه راه حل‌های خود را ارائه دهد. این کار کمک می‌کند تا تیم‌های خوبی برای حل مسئله تشکیل دهید. داشتن مهارت کار تیمی امتیازی مثبت در پیدا کردن فرصت های شغلی بهتر محسوب می‌شود.

 

2. مناظره

مناظره یک فعالیت رسمی است که در آن شرکت‌کننده دیدگاه خاصی دارد و سعی می‌کند افرادی را که دیدگاه متفاوتی دارند متقاعد کند که با دیدگاه او موافق باشند. مناظره‌ها مهارت‌های تفکر انتقادی و سطح بالاتر را در بین همه اعضای درگیر در گروه ترویج می‌دهد.

اگرچه بحث‌ها همیشه بر ایجاد اقدامات و یادگیری جدید متمرکز نیستند، اما اعضا اغلب به طور ضمنی چیزهای زیادی در مورد دیدگاه‌هایی به جز دیدگاه خودشان می‌آموزند.

 

3. بحث‌های گروهی

در بحث‌های گروهی، کارکنان بینش و نظرات خود را برای تصمیم‌گیری یا افزایش درک خود از یک موضوع به اشتراک می‌گذارند. مشابه مناظره‌ها، بحث‌های گروهی نیز بر ایجاد اقدامات جدید و یادگیری متمرکز نیستند.

بحث‌های گروهی به تبادل نظر قابل توجهی بین اعضا، کمک به تحقیق و تدوین استدلال‌ها، شناسایی و اصلاح اشتباهات، ایجاد سؤالات فکری و حل مشکلات کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با همکاری‌های گروهی پیشنهاد می‌کنیم مقاله کار تیمی چیست؟ چگونه در کار تیمی موفق شویم؟ را بخوانید.

 

4. مربی‌گری

مربی‌گری گروهی یک رابطه محرمانه و سودمند متقابل است که در آن دو  یا چند همکار حرفه‌ای مفاهیم جدید را یاد می‌گیرند و ایده‌هایشان را به اشتراک می گذارند و مشکلات مربوط به کار را با هم حل می‌کنند (در این رابطه تنها یک مربی وجود ندارد بلکه همه اعضای تیم به یکدیگر آموزش می‌دهند). مربی‌گری هم‌طراز می‌تواند یک سرپرست، مربی یا کارمند کهنه کار در همان بخش باشد. از آن‌جایی که همتایان روی موضوعات مختلف با یکدیگر کار می‌کنند، این نوع از ارتباط به یک داد و ستد شبیه است.

 

5. آموزش‌دهنده

در مورد آموزش‌دهندگان، یک فرد ارشد یا با تجربه‌تر به عنوان مشاور یا راهنمای یک تازه‌کار  یا کارآموز منصوب می‌شود. یک رابطه آموزشی سودمند شامل تمرکز عمدی بر اقدامات جدید و یادگیری است. برخلاف مربی‌گری، غیررسمی‌تر، ساختارمندتر و بر اساس تیم عمل می‌کند.

 

6. ناهار و یادگیری

این مورد با عنوان رویداد «کیف قهوه‌ای» (brown bag) نیز شناخته می‌شود، ناهار و آموزش‌ روند محبوبی را در یادگیری همتا به همتا ایجاد می‌کند. مفهوم  این مورد ساده است: همه در یک گروه، بخش یا شرکت در یک روز خاص دور هم جمع می‌شوند تا ناهار بخورند. در طول ناهار، یا یک نفر موضوع مورد علاقه خود را ارائه می‌دهد، یا کارمندان در مورد چالش‌های مربوط به کار با هم‌‌طرازان خود صحبت می‌کنند.

در این جلسات آموزشی، کارمندان فقط اطلاعات جدیدی به دست نمی‌آورند؛ آن‌ها در محیطی آرام و اجتماعی با هم‌طرازان خود در تعامل هستند و برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها راحت‌تر عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش انرژی در محیط کار

 

7. بررسی عملکرد همتایان

بررسی عملکرد همتایان، فرآیندی است که در آن همتایان ارزیابی‌های خود را از عملکرد، مهارت‌ها، شایستگی‌ها یا نگرش‌های یکدیگر ارائه می‌کنند. فرد انتخاب شده برای این فرآیند، همکاری است که به طور منظم با فردی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در تعامل است. بررسی همتایان تصویر بهتری از نقاط قوت، ضعف و استعدادهای پنهان یک کارمند را به مدیران ارائه می‌دهد.

 

نتیجه‌گیری

یادگیری همتا به همتا یک محیط مشارکتی در بین نیروهای کار ایجاد می‌کند، جایی که کارمندان جدید از کارمندان باتجربه یاد می‌گیرند و کارمندان باتجربه می‌توانند دانش خود را با آموزش دیگران تقویت کنند. با هر جلسه یادگیری همتایان، کارمندان شما از حلقه یادگیری به بهترین شکل ممکن استفاده و از موانع رایج یادگیری و ایجاد مهارت عبور می‌کنند.

 

منبع: whatfix.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا