کارجویانکارفرمایان

آشنایی با رفتار سازمانی و اهمیت آن در عملکرد سازمان ها

رفتار سازمانی اصطلاحی است که احتمالا آن را بین همکاران خود شنیده‌اید. اما رفتار سازمانی (Organizational behavior) یا OB درواقع، همان مطالعه نحوه تعامل و تاثیر افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها بر یکدیگر است. رفتار سازمانی برای یک شرکت بسیار مهم است زیرا به سازمان‌ها در افزایش عملکرد کارکنان کمک کرده و در عین حال یک محیط کاری مثبت را نیز ایجاد می‌کند.

در این مقاله از سایت کاریابی جاب آفر به طور کامل رفتار سازمانی و هر چیزی که به آن مربوط است را مورد بررسی قرار داده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه در محیط کار بهترین رفتار و عملکرد را نشان دهیم.

رفتار سازمانی چیست؟

همانطور که گفته شد رفتار سازمانی، یک مطالعه چند بعدی است که نشان می‌دهد افراد، گروه‌ها و ساختارهای یک شرکت چگونه بر هم تاثیر می‌گذارند. از این طریق می‌توانید رفتار مدیریت، سهامداران، سایر کارکنان و مشتریان و دیگر افراد را تجزیه و تحلیل کنید و تعاملات را در سراسر تجارت خود بهبود ببخشید. سپس می‌توانید از آموخته‌های خود برای بهبود اثربخشی سازمانی و پرورش فرهنگ کاری مثبت استفاده کنید. درک رفتار سازمانی مانند داشتن یک نقشه راه از رفتارهای پیچیده انسانی در یک سازمان است.

درواقع، تمرکز رفتار سازمانی حول محور بهره‌وری کارکنان است. به عنوان مثال، مطالعات رفتار سازمانی نشان داده است که کارکنانی که احساس ارزشمندی و قدردانی می‌کنند، انگیزه بیشتر و عملکرد بهتری دارند که منجر به افزایش سود برای سازمان می‌شود.

رفتار سازمانی چیست؟

تفاوت رفتار سازمانی با فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی به کیفیت شرایط و موقعیت‌های موجود در محل کار اشاره دارد که بر کارکنان تاثیر می‌گذارد. در حالی که رفتار سازمانی همانطور که از اسمش می‌توانید حدس بزنید، بر روی رفتارهای افراد با هم تمرکز دارد.

فرهنگ سازمانی شامل عواملی مانند بیانیه ماموریت‌های سازمان، ارزش‌های اصلی و انتظارات کارکنان شرکت است. چنین مواردی، هویت شرکت و اینکه چگونه خود را به مشتریان و کارکنان خود نشان می‌دهد را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت پروژه‌ای درباره ارائه بالاترین کیفیت خدمات به مشتریان را در نظر داشته باشد، مطمئنا ارزش‌های اصلی شرکت حول رضایت مشتری، ارتباطات و حرفه‌ای بودن متمرکز خواهد شد. پس از کارمندان انتظار می‌رود در مقابل مشتریان مودب باشند و از تمام وجود خود برای انجام پروژه‌ها استفاده کنند.

همین مثال را در مورد رفتار سازمانی می‌توانیم ذکر کنیم. اگر شرکتی بیانیه بهتر کردن رفتار با مشتری را ارائه دهد، پس کارکنان باید رفتارهایی دوستانه با هم و با مشتریان داشته باشند. همچنین، تا حد امکان برای رسیدن به هدف سازمان، مفید واقع شوند.

چرا رفتار سازمانی مهم است؟

درک رفتار سازمانی و اطمینان از داشتن فرهنگ مناسب سازمانی ضروری است؛ زیرا به طور مستقیم بر بهره‌وری نیروی کار و سلامت کلی یک شرکت تاثیر می‌گذارد. برای شرکت‌ها، عملکرد هر یک از اعضای تیم بسیار مهم است و نحوه تعامل آن‌ها با مشتریان، رهبران و سایر ذینفعان، می‌تواند باعث پیشرفت یا شکست آن شود.

رفتار سازمانی مناسب به کسب و کار کمک می‌کند فرهنگ ارتباطات باز را تقویت کند، احساس مسئولیت را در بین کارکنان ترویج کند و ایده‌های نوآورانه را در ذهن آنان به وجود آورد. هنگامی که به رفتارهای تیم خود توجه می‌کنید، می‌توانید محل‌ها و نقش‌هایی که با استعدادهای آنان سازگار است را تشخیص دهید و این سبب می‌شود تا از نقاط قوت تیم خود نهایت استفاده را ببرید.

علاوه بر این، رفتار سازمانی مدیریت شده به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند و در صورت لزوم ریسک تغییر استراتژی را بپذیرند. این برای باقی ماندن در بازار رقابتی ضروری است. اگر بر روی چارچوب خاصی از رفتار سازمانی تمرکز کنید، خواهید دید که ماموریت‌ها و عملکردهای شرکت بهتر خواهد شد. همچنین، می‌توانید تیم خود را با اهداف استراتژیک هماهنگ کنید و انعطاف‌پذیری تیم خود را در مواجهه با چالش‌های اجتناب‌ناپذیر افزایش دهید.

مزایای داشتن رفتار سازمانی مناسب

اگر رفتار سازمانی مناسبی داشته باشید، مطمئنا مزایای زیر شامل حال شما و شرکتتان خواهد شد:

مزایای داشتن رفتار سازمانی مناسب

عملکرد را بهبود و بهره‌وری را افزایش می‌بخشد

درک رفتار سازمانی شرکت، می‌تواند به شما کمک کند تا با ایجاد محیطی که به کارکنان انگیزه می‌دهد، فرآیندها را ساده می‌کند و تیم‌ها را متحد می‌کند و به طور کلی می‌تواند بهترین عملکرد تیمی را در پروژه‌ها و ماموریت‌ها به دنبال داشته باشد.

باعث رضایت کارکنان می‌شود

یکی از نکات مهم در مدیریت رفتار سازمانی این است که به عملکرد و رفتارهای کارمندان توجه داشته باشید. این باعث می‌شود به نگرانی‌ها و مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو باشند، رسیدگی کنید. این امر به خودی خود سبب رضایت کارکنان و بهتر شدن عملکرد آن‌ها خواهد شد. همچنین، شناخت روابط و ارتقای تعادل کار و زندگی سالم را در آنان افزایش می‌دهد. کارمندان شاد احتمالا مدت طولانی‌تری در شرکت باقی خواهند ماند و این مسئله به کاهش نرخ گردش مالی و کاهش هزینه‌های استخدام جدید کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره امنیت شغلی و اهمیت آن + پرسشنامه

 

رابطه اعضا و رهبر تیم را بهبود می‌بخشد

درک و اجرای شیوه‌های رفتار سازمانی مثبت، رهبران قوی‌تری را خواهد ساخت و همکاری و احترام متقابل را در میان اعضای تیم تقویت می‌کند.

رابطه اعضا و رهبر تیم را بهبود می‌بخشد

تصمیم گیری را آسان خواهد کرد

این که بتوانید یک محیط امن و صمیمانه با کارکنان خود ایجاد کنید، می‌تواند فرهنگ سازمانی بهتر را به دنبال داشته باشد. همچنین، کارمندان در چنین محیطی به یادگیری مستمر روی آورده و آگاهانه‌تر تصمیم خواهند گرفت. این موضوع رویکردی فعال برای حل چالش‌های تجاری را تشویق می‌کند.

نکات مهم در مدیریت رفتار سازمانی

مراحل زیر نکات مهمی را که به هدایت تیم شما به سمت بهبود رفتار سازمانی و موفقیت مداوم کمک می‌کند، آورده شده است:

  1. اطمینان حاصل کنید که تیم شما در مورد اصول و مزایای رفتار سازمانی آموزش دیده است.
  2. با کارکنان خود صحبت کنید تا دیدگاه‌ها و نگرانی‌های آنها را درک کنید. این به فیدبک‌های مثبتی که انتظارش را دارید، منتهی خواهد شد.
  3. برنامه‌های آموزشی در این باره ترتیب بدهید که به مفاهیم و مهارت‌های رفتار سازمانی کلیدی می‌پردازد.
  4. از ابزارهای مدرن مانند پلتفرم‌های تعامل کارکنان برای سنجش و بهبود سلامت سازمانی استفاده کنید.
  5. مشاوره با کارشناسان رفتار سازمانی را در نظر بگیرید تا استراتژی را که نیازهای منحصر به فرد کسب و کار شما را برآورده می‌کند، تنظیم کنید.

عناصر اصلی رفتار سازمانی

هر چیزی در این دنیا از عناصر خاص خود تشکیل شده است. رفتار سازمانی نیز دارای عناصری است که با شناختن آن‌ها می‌توان عملکرد بهتری در سازمان از خود نشان داد. عناصر اصلی رفتار سازمانی به شرح زیر هستند:

عناصر رفتار سازمانی

افراد یا همان کارکنان

وجود یک سازمان بدون کارکنان آن غیر ممکن است. افراد سیستم اجتماعی داخلی سازمان را تشکیل می‌دهند. هر یک از این افراد به صورت فردی یا گروهی برای تشکیل ساختار کاری سازمان کار می‌کنند. برای شرکت‌ها، این‌ها عوامل بسیار مهمی هستند و هیچ جایگزینی برای کارمندان آنها وجود ندارد. درواقع، کارکنان به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسند.

به همین دلیل است که داشتن رفتار سازمانی با کارمندان یک امر ضروری است. مدیران باید بتوانند رفتار کارکنان خود را درک کرده و آن را مورد ارزیابی قرار دهند. این موضوع مدیران را قادر می‌سازد تا روابط بهتری با کارمندان خود ایجاد کنند. درک بهتر این عنصر در نهایت منجر به بهبود عملکرد خواهد شد.

ساختار شرکت

در یک سازمان، ساختار نقش‌ها و روابط افراد را مشخص می‌کند. ساختار یک سازمان تعیین می‌کند که هر شخصی برای چه کاری مناسب است. در این بین، همه این افراد برای رسیدن به اهداف به صورت هماهنگ با یکدیگر مرتبط هستند.

پس اگر یک سازمان دارای ساختار درست و حساب شده‌ای باشد، هیچ سردرگمی وجود نخواهد داشت و افرادی که در آنجا کار می‌کنند کارآمدتر خواهند بود. با تقسیم صحیح کار می‌توان کار مناسب را به فرد مناسب واگذار کرد.

هنگامی که کارمندان بر اساس مهارت‌هایشان کار کنند، طور موثرتری می‌توانند شرکت را به اهدافش برسانند. از این رو، ساختار نقش مهمی در ایجاد یک رابطه موثر بین کارفرما و کارمند ایفا می‌کند.

نقش تکنولوژی در رفتار سازمانی

تکنولوژی

با کمک فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که امروزه وجود دارد، کارکنان می‌توانند کار خود را به طور موثر انجام دهند. وجود تکنولوژی‌ در محیط کار می‌تواند کار کردن و ارتباط گیری افراد را با هم بهتر کند. پس نقشی اساسی در رفتار سازمانی خواهد داشت.

محیط خارجی

محیط خارجی یک عنصر مهم در مدیریت رفتار سازمانی است. یک سازمان در یک سیستم اجتماعی بزرگ‌تری وجود دارد و تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند عوامل اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناوری و جغرافیایی خواهد بود. پس بدیهی است که این عوامل به راحتی بر روی عملکرد سازمان تاثیر بگذارند.

نقش محیط خارجی در رفتار سازمانی

کلام آخر

رفتار سازمانی مطالعه رفتار انسان در یک محیط سازمانی است. این شامل نحوه تعامل افراد با یکدیگر و همچنین نحوه تعامل افراد با خود سازمان است. رفتار سازمانی تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد شرکت دارد و نباید از آن غافل شد.در صورت اطلاع از فرصت‌های شغلی، از این صفحه در سایت کاریابی بازدید نمایید.

 

سوالات متداول

چرا رفتار سازمانی مهم است؟

رفتار سازمانی از آن جهت اهمیت دارد که چگونگی تعامل افراد با یکدیگر در داخل یک سازمان را توصیف می‌کند. این تعاملات متعاقبا بر نحوه رفتار خود سازمان و نحوه عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. برای کسب‌وکارها، رفتار سازمانی برای ساده‌سازی کارایی، بهبود بهره‌وری و ایجاد جرقه نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی به شرکت‌ها استفاده می‌شود.

 

4 عنصر رفتار سازمانی چیست؟

چهار عنصر رفتار سازمانی افراد، ساختار، فناوری و محیط بیرونی هستند. با درک نحوه تعامل این عناصر با یکدیگر، می‌توان بهبودهایی در ارتباط کارکنان ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا