پیش از استخدامکارفرمایان

متخصصان منابع‌انسانی از برنامه توسعه فردی چگونه استفاده می‌کنند

متخصصان منابع انسانی به خوبی می‌دانند که چگونه افراد را با مشاغلی که با مهارت‌ها و آرزوهای آن‌ها مطابقت دارد، ارتباط دهند؛ اما دسته‌ای از آن‌ها که در حیطه ترسیم مسیرهای شغلی خود به اندازه کافی وظیفه‌شناس نیستند، ممکن است فرصت‌هایی را برای کمک به پیشرفت خود از دست بدهند.
یک طرح توسعه فردی – که معمولاً به عنوان طرح توسعه فردی (Individual Development Plan) شناخته می‌شود – می‌تواند ابزار مفیدی برای حفظ شاخص رشد حرفه‌ای شما باشد.

مارک هرشبرگ، نویسنده کتاب جعبه‌ابزار شغلی: مهارت‌های ضروری برای موفقیت که احتمالاً هیچ‌کس به شما یاد نداده است و یکی از بنیان‌گذاران برنامه توسعه شغلی در موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: «حتی اگر شغل مناسبی در شرکتی مناسب داشته باشید، احتمالاً همچنان به دنبال رشد و پیشرفت هستید و برای انجام این کار به یک برنامه نیاز دارید.»

اولین گام در ایجاد یک طرح توسعه فردی معمولاً شامل تکمیل یک پرسشنامه است که در مورد اهداف شغلی شما، از جمله چگونگی و زمان برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها سؤال می‌کند. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که نقاط ضعف حرفه‌ای خود را شناسایی کرده و متعهد شوید که برای غلبه بر آن‌ها اقدامات خاصی انجام می‌دهید.

هنگام تکمیل پرسشنامه طرح توسعه فردی هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد؛ اما کارشناسان توافق دارند که برای مؤثر بودن این فرآیند، پاسخ‌های شما باید صادقانه و واقع‌بینانه باشد؛ و پیگیری منظم – برای اطمینان از رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و مرتبط بودن آن‌ها با برنامه بلندمدت شما – امری کلیدی است.
در اینجا خواهید دید که چگونه متخصصان منابع انسانی می‌توانند بیشترین بهره را از فرآیند طرح توسعه فردی ببرند.

الزامات رهبری را سرلوحه خود نگه دارید

بردفورد فرانک، شریک مستقر در فیلادلفیای شرکت استخدام کورن فری که در استخدام مدیران منابع انسانی متخصص است، می‌گوید طرح توسعه فردی خود را بر تقویت مهارت‌هایی متمرکز کنید که همه رهبران منابع انسانی به آن نیاز دارند. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • ایجاد مشارکت با بخش‌های خارج از منابع انسانی.
  • ترجمه استراتژی کسب و کار به استراتژی افراد
  • درک تفاوت‌های ظریف در چارچوب کامل رشته‌های منابع انسانی.
  • پرورش آگاهی فرهنگی، به خصوص اگر علاقه‌مند به کار در یک سازمان بزرگ و جهانی هستید.

شکاف‌های مهارتی را ببندید

فرانک توصیه می‌کند مهارت‌های فعلی خود را با مهارت‌هایی که برای دستیابی به اهداف بلندمدت شغلی خود نیاز دارید مقایسه کنید. سپس اهداف کوتاه‌مدت و میان مدتی را تعیین کنید که شامل کار بر روی پروژه‌ها یا برداشتن گام‌های دیگری است که به پر کردن شکاف‌های مهارتی شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، یادگیری از همکاران در رشته‌های مختلف منابع انسانی، شرکت در جلسات در سایر بخش‌ها برای یادگیری بخشی از کسب و کار آن‌ها یا حتی ایجاد یک سمت شغلی جدید در سازمان خود را در نظر بگیرید.

کیت زیمبرگ، معاون رئیس‌جمهور در زمینه‌ی تجربه کارمندان و توانمندسازی در F5 Networks، یک شرکت فناوری مستقر در سیاتل، توصیه می‌کند برای افزایش دانش خود در مورد نحوه اداره تجارت در خارج از ایالات متحده، به دنبال فرصت‌هایی برای کار در خارج از کشور یا با همکاران در کشورهای دیگر باشید.
زیمبرگ آرزو دارد که یک افسر ارشد مردمی باشد و به دنبال راه‌هایی برای افزایش دانش خود از فرهنگ‌های دیگر است تا خود را برای چنین نقشی آماده کند. اگرچه همه‌گیری کرونا فرصت‌ها را برای سفرهای بین‌المللی محدود کرده است اما او جلسات اطلاعاتی را از طریق تلفن و زوم با بخش‌های منابع انسانی شرکتش در هند، سنگاپور و انگلیس برگزار می‌کند.

«خیلی مهم است که یاد بگیریم دیگران روی چه چیزی کار می‌کنند. من دعوت‌نامه‌هایی می‌خواهم که بتوانم در طول جلساتشان یاد بگیرم و گوش کنم. وقتی سفر کردن دوباره میسر شود، به خارج از کشور خواهم رفت.»

حتی اگر در شرکت مناسبی شغلی مناسب داشته باشید، احتمالاً امیدوار به رشد هستید. برای انجام این کار به یک برنامه نیاز دارید.

مارک هرشبرگ

به دنبال فرصت‌های آموزشی باشید

اگر برای پیشرفت به یک مدرک اضافی نیاز دارید، از طرح توسعه فردی خود برای تعیین اهداف مربوط به انتخاب مناسب‌ترین برنامه، ایجاد تمهیداتی برای متناسب کردن کلاس‌ها در برنامه خود و تأمین مالی برنامه‌های آموزشی، استفاده کنید.

در مورد اینکه آموزش‌های خود را از کجا و چگونه خود را دریافت می‌کنید، خلاق باشید. کالج‌های اجتماعی، انجمن‌های حرفه‌ای مانند انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) و پلتفرم‌های آنلاین مانند Coursera انتخاب‌های واضحی هستند، اما گزینه‌های بی‌شمار دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، جوسلین کینگ، مشاور منابع انسانی مستقر در واشنگتن، SHRM-SCP، می‌گوید زمانی که مدیر منابع انسانی یک شرکت فناوری بود، از مشاور حقوقی خارجی شرکت برای طراحی کلاسی برای رسیدگی به چالش‌های خاص روابط کار سازمانش استفاده می‌کرد.

آموزش لازم نیست در کلاس درس یا حتی در محل کار انجام شود. اندرو مارکوت، مدیر منابع انسانی برند Blain’s Farm and Fleet، یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای متشکل از 44 فروشگاه در ویسکانسین، ایلینوی، آیووا و میشیگان، می‌گوید که مهارت‌های حرفه‌ای خود را با داوطلب شدن در SHRM و شرکت‌های وابسته به آن گسترش داده است. مارکوت به عنوان رئیس انجمن منابع انسانی Blackhawk در جنوب ویسکانسین، توانسته است مهارت‌های سخنرانی عمومی خود را تقویت کند، در مورد قراردادها با دیگران مذاکره کند و به با یک فروشنده‌ی ابزار تکنولوژی رابطه برقرار کند. او همچنین در طرح‌های آموزش کارفرمایان تحت حمایت SHRM شرکت می‌کند، جایی که به شرکت‌ها راهنمایی‌هایی را در مورد استخدام معلولان، افراد دارای سوابق کیفری و افراد کم‌توان ارائه می‌دهد. مارکوت می‌گوید در این فرآیند، درک خود را از استراتژی‌های استخدام تقویت می‌کند.

انتقادات و پیشنهادات را بپذیرید

برخی از افراد فرآیند ایجاد یک برنامه توسعه فردی را به عنوان یک موضوع شخصی می‌بینند و ترجیح می‌دهند به تنهایی بر روی آن کار کنند؛ اما ارزش نظر دوم را هنگام ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود یا حرکت به سمت فرصت‌های پیشرفت دست کم نگیرید.

Schyler Houck، مدیر شرکتی بخش منابع انسانی و روابط کاری کازینو و هتل ساراتوگا در ساراتوگا، نیویورک، می‌گوید که از مدیران داخل و خارج از شرکتش مشاوره خواسته است تا پروژه‌هایی را شناسایی کنند که به ایجاد مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن او به یک کاندیدای مناسب برای تبدیل شدن به یک رئیس افسر منابع انسانی کمک کند. هاک از طریق راهنمایی یکی از مشاوران خود داوطلب شد تا به ایجاد پایگاه داده مهارت‌های کارکنان برای هتل کمک کند. او می‌گوید که شرکت در این پروژه مهارت‌های فنی و تحلیلی او را تقویت کرد و به او این فرصت را داد که توانایی خود را در پیوند دادن یک نیاز تجاری با استراتژی منابع انسانی ثابت کند.

مارکوت با پیروی از توصیه‌های مربی خود، از برنامه توسعه فردی برای تمرکز بر اهدافی استفاده می‌کند که مزایای مستقیم و قابل سنجشی را به شرکت او ارائه می‌دهد، مانند توسعه استراتژی جذب و حفظ سازمانش. مربی همچنین در مورد زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارد به او توصیه‌های صادقانه ارائه می‌دهد. مارکوت می‌گوید: «ما گفتگوهای سختی داشته‌ایم، اما این بخش مهمی از فرایند یادگیری است.»

هنگام تعیین اهداف، فراتر از کار فکر کنید

همسو کردن اهداف شغلی خود با نیازهای سازمان، مطمئناً قابل اعتمادترین راه برای دریافت پشتیبانی مدیریتی برای برنامه توسعه فردی شما (طرح توسعه فردی) است. مارک هرشبرگ، کارشناس توسعه شغلی، توصیه می‌کند که اهداف را به مهارت‌هایی که می‌خواهید توسعه دهید یا موقعیت‌هایی که می‌خواهید به دست آورید محدود نکنید. او می‌گوید اهدافی که منعکس‌کننده علایق، نقاط قوت، مکان ترجیحی و برنامه مورد نظر شما هستند، کلید رضایت شغلی شما به شمار می‌آیند و باید بخشی از طرح توسعه فردی شما باشند.

همچنین همواره دلیلی برای به اشتراک گذاشتن اهداف شخصی و سبک زندگی خود با کارفرما وجود دارد – حتی اگر مطابقت آشکاری با استراتژی تجاری سازمان شما وجود نداشته باشد. هرشبرگ می‌گوید، اگر سازمان شما علاقه‌مند است که شما را در هیئت مدیره نگه دارد، مدیریت ممکن است راهی برای کمک به شما در دستیابی به آنچه می‌خواهید بیابد.

او برای بیان نظر خود، از مثال کارمندی استفاده می‌کند که حاضر است در ازای انعطاف‌پذیری برنامه‌ی خود، از افزایش حقوق خود چشم پوشی کند. هرشبرگ می‌گوید:

«این بدان معنا نیست که یک کارفرما می‌تواند یا باید تلاش کند تا نیاز کارمندان را برآورده کند؛ اما کارفرما هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشد، به طور بالقوه می‌تواند کمک بیشتری به کارمندان خود کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا