توسعهکارفرمایان

چطور کارکنان نسل Z را وفادار نگه داریم؟

مشارکت و حفظ کارکنان از اصلی‌ترین اهداف منابع انسانی است که به طور مداوم مطابق با استعدادی که شرکت به دنبال آن می‌گردد، تغییر می‌کند. در حال حاضر، تمرکز زیادی روی نسل Z وجود دارد؛ نسل Z گروهی هستند که بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند. این نسل نگاه و رویکرد متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل‌تر به محیط‌های کاری دارند. آن‌ها موانع مسیر کار را درک و از تعهدات بلند مدت نیز خودداری می‌کنند. به همین دلیل هم وفاداری نسل z جزو مسائلی است که ذهن کارفرمایان را به خود مشغول می‌کند. 

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش‌های وفادار نگه داشتن این نسل بیشتر آشنا کنیم. 

بازنگری روابط کاری

حقیقت این جاست که کارکنان نسل Z نحوه نگرش، دسترسی، روندها و ارزش‌گذاری ما نسبت به کار را به چالش می‌کشند. طبیعتا سیستم جذب و استخدام به دنبال استعدادهایی در این گروه سنی نیز هست. این گروه سنی در واقع تلنگری می‌زنند که روند توسعه استخدامی را بازنگری کنیم.
اولین نکته برای ساخت و ایجاد وفاداری و بازنگری زیرساخت‌های استخدامی، گوش کردن است. همکاری و همراهی با گوش دادن درست آغاز می‌شود. زمانی گوش کردن شمابه کارکنانتان اثبات می‌شود که بتوانید رویکردهایی را مناسب با توقعات افراد ایجاد کنید.

استفاده از پلتفرم‌های ارتباطی

نسل Z ویژگی‌هایی دارد که آن‌ها را از سایر نسل‌ها متمایز می‌کنند. این افراد شغل‌شان را به شکل رشته‌ای از تجریبات ارزشمند می‌بینند، در مسیر شغلی‌شان، راه و روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند و به همین طریق از یک شرکت مشخص، مستقل باقی می‌مانند، این گروه توسط جاه‌طلبی‌ها و آرزوهای خودشان هدایت می‌شوند و در نهایت فرقی نمی‌کند که چه سرنوشتی در انتظار زمین است؛ نسل Z در مسیر شغلی‌شان کاملا فردگرا باقی می‌ماند.
اگر می‌خواهید این گروه به حرف‌های شما گوش و با شما ملاقات کنند، این احتمال وجود دارد که مجبور شوید به روش‌های موردنظر آن‌ها ملاقات را برگزار کنید.
خبر خوب اینجاست که نیاز نیست نگران باشید، چرا که این فضاها خیلی خارج از انتظار شما نخواهند بود. پلتفرم‌های فضای دیجیتال، مثل واتس‌آپ، لینکدین و … از جمله جاهایی است که شما می‌توانید ارتباط اولیه را با این گروه برقرار کنید.
شما با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانید توجه آن‌ها را به خود جلب کنید و مواردی که در ذهن‌تان دارید را به آن‌ها توضیح دهید. فقط دقت کنید که باید این کار را سریع انجام دهید، چون این گروه حوصله زیادی برای اینکه منتظر شما بمانند، ندارند!

استقبال از روش‌های جدید

زمانی که سوالی پیش می‌آید، نسل Z بلافاصله به فضای دیجیتال برای پیدا کردن جواب‌ها رجوع می‌کنند. درحالی که زمانی گوگل جایی بود که بیشترین جواب‌ها را داشت، امروزه این نسل شبکه‌های اجتماعی مختلف را کندوکاو می‌کنند تا به بهترین جواب‌های ممکن برسند.
حجم زیاد جریان اطلاعاتی با حجمی از خلاقیت همراه می‌شود. کاملا هم طبیعی است؛ زمانی که شما مجبور هستید همراه با الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف حرکت کنید، باید کمی خارج از چارچوب فکر کنید. این کار خود به تنهایی منجر به خلاقیت می‌شود.
دسترسی به اطلاعات در تقدم قرار دارد، به همین دلیل هم «ارتباطات» مسئولیت انتقال اطلاعات و پیام‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف برعهده دارد. انتقال اطلاعات از طریق چند شبکه و پلتفرم مشخص و در مدت زمان کوتاهی اتفاق می‌افتد.
آسان بودن تولید و توزیع محتوا منجر به پاسخگویی می‌شود. امروزه تولید و انتشار یک ویدئو یا بروشور متحرک شاید در کمتر از 10 دقیقه اتفاق بیفتد.

استفاده از روش‌های مدرن

از این رویکرد در پروسه‌های جذب و استخدام نیز استفاده کنید. برای وفادار نگه داشتن این گروه، شرکت شما باید منعکس‌کننده دنیای نسل Z باشد. اطلاعات امروزه با شفافیت و در اندازه‌های قابل هضم به دست افراد می‌رسد.
رزومه‌ها و سؤالات مصاحبه تنها لوازم استخدام نیستند. دیجیتالی شدن فرآیندهای HR و استخدام، به تقویت استعدادیابی کمک و بیشترین توجه را از سوی استعدادهای هدف به خود جلب می‌کند.
ابزارهایی وجود دارد که نامزدها را به چالش می کشد تا سناریوهای خاصی را اجرا کنند و کدهای رسمی ارزیابی‌های استخدام کلاسیک را بشکنند. در این راستا، آزمون‌های شخصیت‌شناسی انتظارات و انگیزه‌های هر داوطلب را عمیقا بررسی می‌کنند.

اولویت سلامت روان

نسل z کمی زودتر از سایر نسل‌ها دچار احساس استرس می‌شوند. حجم و جریان شدید اطلاعات روزمره، آگاهی بیشتری در این افراد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها برای قرار نگرفتن در موقعیت‌های مشابه، دچار استرس باشند.
اصلی‌ترین نکاتی که برای آن‌ها ایجاد استرس می‌کند، امنیت شغلی، پول و کار هستند. اگر این موارد برای این گروه ایجاد شود روی سلامت روان آن‌ها تاثیر به‌سزایی می‌گذارد و منجر به کاهش کارآمدی آن‌ها می‌شود.
به روحیه این گروه در محیط‌های کاری توجه و آن‌ها را تشویق کنید تا درباره احساسات‌شان صحبت کنند.

توجه به تعادل بین کار و زندگی

نسل z اهمیت زیادی برای تعادل کار و زندگی قائل هستند. درحالی که آن‌ها در محیط کار، وظایفشان را به انجام می‌رسانند، بهتر است فضایی را برای آن‌ها ایجاد کنید که بتوانند استراحت‌های بین کار را در آن‌جا بگذرانند.
امروزه و به خصوص برای این گروه سنی، فضای کاری تنها به 4 دیواری محیط‌های دفتری ختم نمی‌شود. این نسل تمایل زیادی به دورکاری دارند. بهره‌وری و کارآمدی آن‌ها از حضور فیزیکی‌شان در محیط کار مهم‌تر است. بنابراین سعی کنید تعادل بین کار و زندگی این نسل را جدی بگیرید.

نتیجه‌گیری

نسل Z همچنان ثابت می‌کند که سن فقط یک عدد است. این گروه علیرغم اینکه بسیار جوان هستند مرزها را می‌شکنند، مخصوصا وقتی صحبت از فناوری به میان می‌آید.
اگر می‌خواهید شرکت شما در زمینه‌ی کسب‌وکار مبتنی بر فناوری موفق شود، باید یاد بگیرید که چگونه حوزه فناوری اطلاعات را مدیریت و حفظ کنید. هنگامی که این نسل در محیطی کار احساس راحتی کنند، هیچ محدودیتی برای کاری که می توانند انجام دهند وجود نخواهد داشت.

منبع: assessfirst.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا