پیش از استخدامکارفرمایان

12 مثال از هوش هیجانی به همراه راه‌هایی به منظور نمایش آن در محل کار

داشتن هوش هیجانی قوی، پیشرفت شغلی و شخصی افراد را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. توانایی ایجاد روابط مثبت در محل کار، در توسعه روابط حرفه‌ای و پیشرفت در مسیر کاری به شما کمک می‌کند. بنابراین یادگیری نحوه‌ توسعه این مهارت، روی پیشرفت شغلی شما اثر مستقیم می‌گذارد. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که این ویژگی چیست،  نمونه‌هایی از هوش هیجانی که یک کارمند می‌تواند از خود به نمایش بگذارد و‌ هم‌چنین روندی که می‌تواند در مورد نحوه موثر نمایش آن طی کند را ارائه خواهیم داد.

هوش هیجانی چیست؟

هوش عاطفی توانایی درک، استدلال، درک و مدیریت احساسات، هم در درون خود و هم از سوی افراد دیگر است که ممکن است شامل همکاران یا سرپرستان در یک محیط حرفه‌ای باشد. درک احساسات به این معنی است که تا چه اندازه می‌توانید احساس خود یا دیگری را تشخیص دهید. شما می‌توانید این کار را با سیگنال‌های غیرکلامی مانند حالات صورت یا زبان بدن انجام دهید. استدلال این است که چگونه به این احساسات واکنش یا پاسخ درونی می‌دهید، هم از نظر اینکه چقدر آن‌ها را برای خود در اولویت قرار می‌دهید و هم اینکه چقدر آن‌ها را جدی می‌گیرید.

همان‌طور که در بالا اشاره شد درک احساسات به این معنی است که چقدر می‌توانید معانی پشت احساسات را درک کنید و یا اینکه علت این احساس را تفسیر کنید. مدیریت احساسات اما، نحوه بروز یا پاسخ بیرونی شما به آن‌ها است، که می‌تواند شامل آن‌چه به شخص دیگری می‌گویید یا تغییر رفتارتان برای جلوگیری از تجربه مجدد احساسی خاص باشد. توانایی درک یا استفاده از هوش هیجانی می‌تواند توانایی کمک و مدیریت دیگران را به شما بدهد.

12 مثال برای هوش هیجانی در محیط کار

درک مثال‌های هوش هیجانی به پیشرفت شغلی شما به عنوان یک کارمند کمک می‌کند. کارفرمایان به توانایی شما اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند که این مساله باعث می‌شود مسئولیت‌های بیشتری نیز به شما بدهند و به این ترتیب در مسیر رشد و توسعه شغلی قرار خواهید گرفت. همچنین اگر هوش هیجانی بالایی دارید، می‌توانید همکاری و اتحاد بین همکاران خود را بهبود بخشید و روابط سالم با کارفرما و مشتریان خود ایجاد کنید. در اینجا چند نمونه از هوش هیجانی در محیط کار آورده شده است:

1. پذیرش و پاسخ مثبت به ابتکارها

نشان دادن آمادگی خود برای انجام ابتکارها یا پروژه‌های جدید، در نشان دادن هوش هیجانی به شما کمک می‌کند. داشتن نگرش مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید سرپرستتان از شما می‌خواهد چه کاری انجام دهید و تمایل شما برای انجام کار را نیز نشان می‌دهد. این کار به بهبود روابط شما و کسب مسئولیت‌های بیشتری در محل کار کمک می‌کند. راه دیگری که می‌توانید این ویژگی را از طریق پذیرش ابتکارات نشان دهید، پرسیدن سؤالاتی برای روشن کردن مسئولیت‌های خود و درک بهتر کارها است.

2. برقراری ارتباط موثر

صحبت واضح و محترمانه با همکاران یا کارفرمایان می‌تواند به نشان دادن هوش هیجانی شما کمک کند. اگر در کلماتی که استفاده می‌کنید محتاط هستید و قبل از صحبت کردن برای درک احساسات همکاران خود وقت می‌گذارید، بدانید که این کار منجر به مکالمات سازنده‌تر می‌شود و در قوی‌تر کردن روابط به شما کمک خواهد کرد. ارتباط قوی همچنین به معنای اجتناب از اظهار نظرهای منفی یا انتقادی است زیرا می‌دانید که این کار می‌توانند باعث افت روحیه دیگران شوند.

3. انعطاف پذیر بودن

انطباق سریع با شرایط در حال تغییر بدون کمک مافوق  هوش هیجانی شما را نشان می‌دهد. درک دلایل پشت این تصمیمات و همدلی با افرادی که تحت تأثیر این تغییرات قرار می‌گیرند، می‌تواند تأثیر مثبتی بر شما داشته باشد. انجام این کار ممکن است میزان اعتماد همکارانتان را برای ارائه و سازگاری با شرایط متغیر بهبود بخشد. همچنین، می‌توانید با انجام برخی از وظایف به همکاران خود کمک کنید، که می‌تواند آن‌ها را تشویق کند که در صورت نیاز، همین کار را با شما انجام دهند.

4. اجتماعی شدن و شبکه‌سازی

در خارج از محیط کار، با همکاران و کارفرمایان خود معاشرت کنید تا روابط شخصی و حرفه ای خود را با آن‌ها افزایش دهید. چالش‌های کاری می‌توانند باعث ایجاد سوء تفاهم بین همکاران و کارفرمایان شوند، اما معاشرت با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و بدانید که برای حل و فصل کردن یک موقعیت پرتنش چه بگویید یا انجام دهید. معاشرت همچنین می‌تواند ارتباطات و حمایت را در محل کار تقویت کند.

5. ارائه حمایت عاطفی

همدلی با همکارانتان به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر به شما اعتماد کنند و‌ هم‌چنین به آن‌ها این امکان را می‌دهد که احساس راحتی بیشتری با شما داشته باشند و مشکلات خود را با شما در میان بگذارند. کمک به آن‌ها برای یافتن راه حل‌های موثر برای مشکلاتشان راه خوبی برای نشان دادن هوش عاطفی‌تان است. این کار به شما کمک می‌کند تا نشان دهید که شایسته یک موقعیت رهبری هستید زیرا می‌دانید چگونه احساسات دیگران را به طور مؤثر درک و مدیریت کنید.

6. گوش دادن فعال

وقتی فعالانه گوش می‌دهید، نشان می‌دهید که به گوینده احترام می‌گذارید و با او همدل هستید. گوش دادن فعال می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات را بهتر درک کنید و به آن‌ها پاسخ دهید و اغلب ضروری است که به طور فعال در طول جلسات، بحث با همکاران یا رسیدگی به شکایات مشتریان گوش دهید. انجام این کار همچنین می‌تواند به ایجاد اعتماد و تقویت روابط شما کمک کند.

7. مقابله با چالش‌ها

پرسش از سرپرست یا همکاران خود که آیا به کمک نیاز دارند یا خیر، یکی از راه‌های مقابله با چالش‌های جدید است. این کار شما را به عنوان یک بازیکن تیمی و فردی بسیار سازنده نشان می‌دهد. همچنین، سعی کنید به طور مداوم در جستجوی فرصت‌هایی برای توسعه مهارت‌ها و دانش‌های ضروری خود باشید چرا که با این کار می‌توانید در واقع همه کاره شوید و در شغل خود پیشرفت کنید.

8. لباس پوشیدن و هوشمندانه عمل کردن

اگر می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید، نیاز است که یک سری مصاحبه انجام دهید. هنگام آماده شدن برای مصاحبه، مطمئن شوید که تحقیقات کافی در مورد شرکت و سوالات مصاحبه قبلی را انجام داده‌اید. همچنین، خوب لباس بپوشید تا کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهید چرا که ممکن است کاندیداهایی را استخدام کنند که بتوانند هم از نظر فکری و هم از نظر فیزیکی نماینده شرکت باشند، به‌خصوص اگر قصد استخدام در یک شغل دفتری را دارید.

9. به عهده گرفتن نقش رهبر

به عنوان یک حرفه‌ای، احتمالاً با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوید که لازم است پیشگام باشید. مدیریت موقعیت‌ها با آرامش و خویشتن‌داری راه دیگری برای نشان دادن هوش هیجانی است. شما می‌توانید با شرکت در کنفرانس‌ها و باشگاه‌های رهبران، ویژگی‌های رهبری را در خود ایجاد کنید.

10. حمایت از دیگران

یادگیری حمایت از دیگران بدون توجه به موقعیت فعلی راهی برای نشان دادن هوش هیجانی بالای شماست. اینکه بتوانید به دیگران کمک کنید وظایفشان را به پایان برسانند، پروژه‌ای را تکمیل کنند یا از نظر عاطفی از آن‌ها حمایت کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا روابط عالی با همکاران خود ایجاد کنید. برای مثال اگر از فرصت جدیدی برای رشد شغلی با خبر شدید، می‌توانید به همکاران خود اطلاع دهید تا در صورت تمایل از آن استفاده کنند.

11. مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید

وقتی با چالشی روبرو می‌شوید، به جای سرزنش دیگران، مسئولیت را بر عهده می‌گیرید. سپس در مورد اقدامات گذشته خود فکر می‌کنید تا مشخص کنید چه چیزی باعث این وضعیت شده است تا بتوانید از عدم تکرار آن اطمینان حاصل کنید. اگر برای درس گرفتن از گذشته وقت بگذارید، بهتر می‌توانید مسائل آینده را مدیریت کنید.

12. به طور بالغانه با انتقاد برخورد کنید

پذیرش انتقاد می‌تواند چالش برانگیز باشد. زمانی که انتقاد را با اشتیاق دریافت می‌کنید و تغییرات مورد نیاز را اعمال می‌کنید، در واقع سطح بالایی از هوش هیجانی را نشان می‌دهید. انجام این کار به طور موثر می‌تواند برای رشد شخصی و حرفه‌ای ضروری باشد. همچنین جدای از انتقاد، سعی کنید در مواقع لزوم انتقاد سازنده داشته باشید تا به رشد همکاران خود کمک کنید.

حوزه‌های هوش هیجانی

داشتن دانش خوب از حوزه‌های هوش هیجانی می‌تواند بینش بهتری نسبت به هوش هیجانی و اهمیت آن برای هر کسی که در جستجوی کار یا مهارت خاصی است، به شما بدهد. درک این موارد می‌تواند به شما کمک کند نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید، آن‌ها را بهبود بخشید یا آن‌ها را بسازید. برخی از زمینه‌های مهم هوش هیجانی عبارتند از:

خودآگاهی

اگر مهارت‌های خودآگاهی خوبی دارید، می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، سطح آگاهی شما و اینکه چه چیزی باعث احساساتی شدن شما می‌شود را نیز تشخیص می‌دهد. توانایی شما برای کنترل احساسات را بهبود می‌بخشد، که هنگام کار در یک محیط حرفه ای ضروری است. دانستن نقاط قوت و ضعف خود به بهبود و توسعه فردی شما کمک می‌کند.

آگاهی اجتماعی

اگر مهارت‌های آگاهی اجتماعی خوبی داشته باشید، به این معنی است که می‌توانید تشخیص دهید چه چیزی دیگران را برمی‌انگیزد، چه چیزی می‌تواند باعث احساساتی شدن آن‌ها یا تحریک آن‌ها به انجام کاری شود. همچنین داشتن این مهارت به شما این امکان را می‌دهد که از نشانه‌های اجتماعی استفاده کنید و یک فردی باشید که می‌تواند به خوبی ارتباط برقرار کند. همچنین اگر بتوانید رویکردی پویا در ارتباط برقرار کردن با دیگران داشته باشید، می‌توانید بهترین نوع از رابطه یا بهره‌برداری از رابطه با انسان‌ها را تجربه کنید.

خود مدیریتی

داشتن مهارت‌های خود مدیریتی به این معنی است که می‌توانید رفتار خود را کنترل کنید و شرایط را بدون دخالت احساسات مدیریت کنید. همچنین بهتر تشخیص می‌دهید که چه اولویت بندی‌ای برای وظایف خود در نظر بگیرید. به علاوه، این مهارت به شما این امکان را می‌دهد که متوجه  چگونگی تاثیر اعمالتان بر دیگران باشید از این‌رو می‌توانید به نحو مؤثرتری رفتار کنید و به این ترتیب حرفه ای‌تر بنظر بیایید.

یکدلی یا همدلی

اگر توانایی همدلی با دیگران را دارید، می‌دانید که چگونه با احساسات و تجربیات همکاران و رهبران خود ارتباط برقرار کنید. این ویژگی به شما امکان درک احساسات انسان‌ها را می‌دهد. این مهارت، مهارتی ارزشمند برای یک کارمند به حساب می‌آید چرا که امکان برقراری ارتباط عاطفی با دیگران را به انسان می‌دهد.

مدیریت روابط

اگر مهارت‌های مدیریت روابط خوبی دارید، می‌توانید به شدت بر همکاران خود و بر تغییرات شرکت تأثیر بگذارید. شما می‌توانید با حفظ روابط مثبت، کارفرمایان خود را تشویق کنید تا دیدگاه‌های شما را از طریق ارتباط اجرا کنند. همچنین ممکن است بتوانید روابط بلندمدت با مشتریان را حفظ کنید، که برای رشد کسب و کار ضروری است.

نکاتی برای تقویت هوش هیجانی

درک احساسات یکی از بخش‌های اصلی هوش هیجانی است. در ادامه چند راه برای درک بهتر احساسات را آورده‌ایم:

ارتباطات غیرکلامی را جدی بگیرید

اگر بتوانید متوجه شوید که کسی از طریق زبان بدن و حالات چهره‌اش احساس ناراحتی می‌کند، بهتر می‌توانید احساسات او را بپذیرد و درک کنید. مردم اغلب احساسات خود را به صورت غیرکلامی و از طریق نشانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند به جای اینکه در مورد آن‌ها صحبت کنند. درک این علائم و عمل کردن بر اساس آن می‌تواند به شما کمک کند تا کارمند قابل اتکاتر و‌ هم‌چنین قابل اعتمادتری باشید.

با احساسات فکر کنید

اگر تلاش کنید که افکار خود را از طریق احساسات بیان کنید، به مرور فهم بهتری از درک احساسات دیگران نیز پیدا می‌کنید. اغلب مردم به هر آنچه که برای احساساتشان جذاب است اولویت می‌دهند. وقتی با لحن عاطفی مناسب نظری را با همکاران خود به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید به سرعت توجه آن‌ها را جلب کنید و تاثیری ماندگار بر جای بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا