پیش از استخدامکارجویان

چطور سطح ارشدیت را تعیین کنیم؟

ارسال درخواست برای موقعیتی که با میزان تجربه شما مطابقت داشته باشد، برای هر جستجوی شغلی موفق ضروری است.

شما فقط یک موقعیت شغلی را برای کل دوران حرفه‌ای خود نگه نخواهید داشت. اگر می‌خواهید در حرفه خود پیشرفت کنید، ناگزیر باید چندین بار موقعیت خود را تغییر دهید. با این حال، در حالی که تغییر موقعیت‌ها رایج است، دانستن اینکه برای کدام سطح ارشدیت باید درخواست دهید نیز می‌تواند چالش برانگیز باشد.

تعیین سطح موقعیت برای ارسال درخواست، یک تصمیم مهم در حرفه شما است. اگر سطح بسیار پایینی داشته باشید، ممکن است به اندازه کافی به چالش کشیده نشوید و فرآیند پیشرفت شغلی شما در نطفه خفه شود. با این حال، اگر موقعیت خیلی بالایی را بگیرید، ممکن است  به دانش و مهارت کافی برای موفقیت در آن سطح کاری، مجهز باشید که این نیز می‌تواند به حرفه شما آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید برای نقش‌هایی که متناسب با سطح واقعی شما هستند درخواست می‌دهید تا بتوانید بیشترین شانس برای موفقیت در شغل بعدی خود را داشته باشید.

سطوح مختلف شغلی

اگرچه سطوح شغلی و مسیرهای شغلی بسته به صنعت، رشته و شرکت متفاوت است، برخی از دستورالعمل‌های کلی وجود دارد که می‌تواند به شما در تعیین سطح موقعیت شغلی برای درخواست کمک کند. در زیر به تفکیک پنج سطح رایج شغلی اشاره شده است:

سطح ورودی

همان‌طور که از نام آن پیداست، موقعیت‌های سطح ورودی نقطه ورود به یک رشته یا صنعت خاص هستند. فارغ التحصیلان اخیر، که به تازگی به نیروی کار می‌پیوندند، معمولاً حرفه خود را با یک موقعیت سطح ابتدایی آغاز می‌کنند. با این حال، تغییردهندگان شغلی که فاقد تجربه در یک زمینه یا صنعت خاص هستند نیز ممکن است برای یک نقش در سطح ابتدایی مناسب باشند.

این نقش‌ها معمولاً به 2 سال تجربه و احتمالاً مدرک دانشگاهی نیاز دارند. تکمیل یک دوره کارآموزی قبل از درخواست برای یک نقش سطح مقدماتی، درخواست شما را بهبود می‌بخشد، زیرا نشان می‌دهد که قبلاً در صنعت یا زمینه مورد نظر تجربه کسب کرده‌اید.

به غیر از سال‌های تجربه مورد نیاز، شاخص دیگری در مورد این‌که آیا یک نقش در سطح ورودی است یا خیر، عنوان شغلی خواهد بود. عناوینی که شامل عباراتی مانند دستیار، تحلیلگر، هماهنگ‌کننده یا همکار هستند در بسیاری از موارد سطح ورودی خواهند بود.

حد واسط

در نقش‌های میانی، شما همچنان یک مشارکت‌کننده به صورت فردی خواهید بود و مسئولیت مدیریت افراد را بر عهده نخواهید داشت. با این حال، از شما خواسته می‌شود که تجربه بیشتری نسبت به یک نقش ابتدایی داشته باشید و مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرید. اگرچه بین صنایع و زمینه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد، اما در یک نقش میانی ممکن است شما مسئول مدیریت پروژه‌های بزرگ‌تر یا مشتریان مهم باشید.

در این مرحله، باید حدود 2 تا 5 سال تجربه داشته باشید و نشان دهید که در نوع کاری که دنبال می‌کنید به خوبی تبحر دارید. برخی از نمونه‌های عناوین شغلی سطح متوسط ​​عبارتند از: متخصص، تحلیلگر ارشد یا کاردان ارشد.

مدیریت سطح اول

بعد از اینکه مدتی در یک زمینه یا صنعت بودید، ممکن است تصمیم بگیرید که به سمت یک نقش با محوریت مدیریت افراد بروید. نقش مدیریتی سطح اول، نقطه ورود برای شروع مدیریت زیردستان خواهد بود. از نظر مسئولیت‌ها، نقش مدیریتی سطح اول معمولاً با نقش‌های مشارکت‌کننده فردی سطح اولیه یا متوسط ​​متفاوت است، زیرا اکنون شما مسئول عملکرد نه تنها خود، بلکه زیردستانتان نیز هستید. در حالی که سازمان‌ها متفاوت هستند، مدیران سطح اول معمولاً یک بخش کامل زیر نظر خود ندارند، بلکه یک تیم کوچک‌تر دارند. برای تبدیل شدن به یک مدیر سطح اول، معمولاً بین سه تا شش سال تجربه حرفه‌ای نیاز دارید. برخی از عناوین شغلی که نشان‌دهنده این سطح هستند، سرپرست، رهبر تیم یا مدیر تیم هستند.

مدیریت میانی

برای رسیدن به سطح مدیریت میانی، معمولاً باید تخصص گسترده‌ای در صنعت یا زمینه مورد نظر داشته باشید. در این سطح، مدیران اغلب مسئول اداره کل بخش‌ها هستند. بنابراین، نقش‌ها در مدیریت میانی دارای مسئولیت بالایی در هدایت موفقیت بخش خود هستند.

برای به دست آوردن نقش در مدیریت میانی، به طور کلی بین 7 تا 10 سال تجربه صنعتی یا زمینه‌ای نیاز دارید. همچنین باید تجربه قبلی مدیریت موفقیت‌آمیز دیگران را داشته باشید. برخی از عناوین شغلی که می‌توانید برای نقش‌های مدیریت میانی مشاهده کنید، مدیر یا رئیس بخش هستند.

مدیریت اجرایی یا ارشد

بالاترین سطح ارشد در یک سازمان معمولاً یک مدیر اجرایی یا یک مدیر ارشد خواهد بود. کارمندان در این سطح معمولاً چندین دهه تجربه در آن صنعت دارند و به احتمال زیاد در زمینه‌های مربوطه خود متخصص در نظر گرفته می‌شوند. در سطح مدیریت اجرایی یا مدیریت ارشد، معمولاً دیگر مسئول اجرای عملیات روزانه نیستید، بلکه مسئولیت استراتژی تجاری و کمک به هدایت شرکت را بر عهده خواهید داشت. در سطح اجرایی یا مدیریت ارشد، احتمالاً دیگر مدیر خطی مسئول توسعه شما نخواهد بود، بلکه باید به هیئت مدیره، مدیر عامل یا مالک شرکت گزارش می‌دهید. برای رسیدن به این سطح، معمولاً باید بیش از 10 سال تجربه داشته باشید. برخی از عناوین شغلی که نشان‌دهنده سطح مدیریت اجرایی یا مدیریت ارشد است، افسر، معاون رئیس جمهور یا مدیر عامل هستند.

چگونه مشاغلی را انتخاب کنید که با سطح تجربه شما مطابقت داشته باشد؟

اکنون که با سطوح مختلف شغلی آشنا شدید، می‌توانید تعیین کنید که کدام مشاغل با سطح تجربه شما مطابقت دارند. در زیر پنج مرحله وجود دارد که به شما کمک می‌کند بهتر مشخص کنید که برای کدام سطح باید درخواست دهید:

مرحله 1: تحقیق در مورد سازمان

تطبیق سطح مشاغل براساس سطح تجربه علمی درست نیست و بسته به صنعت، رشته یا سازمان تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. برای مثال، شرکت‌های کوچک‌تر مانند استارت‌آپ‌ها ممکن است به تجربه کمتری نسبت به یک شرکت چندملیتی برای پست‌های ارشد نیاز داشته باشند.

برخلاف سال‌ها تجربه، شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است علاقه بیشتری به دستاوردهای قابل تأیید شما داشته باشند و اینکه آیا شما فرهنگ مناسبی دارید یا خیر. بنابراین، از آن‌جایی که تفاوت‌های زیادی بین سازمان‌ها وجود دارد، همیشه ایده خوبی است که از قبل درباره شرکت تحقیق کنید .

مرحله 2: شرح شغل را مرور کنید

عناوین شغلی گاهی اوقات ممکن است در نگاه اول گمراه کننده باشند. برای مثال، اگرچه عنوان شغلی Marketing Executive عبارت “مجری” را در خود دارد، معمولاً یک موقعیت ابتدایی است. به همین ترتیب، در فروش، یک مدیر حساب شامل اصطلاح “مدیر” است، اما معمولاً یک نقش میانی و نه مدیریت میانی است.

بنابراین، از آنجایی که عناوین شغلی ممکن است فریبنده باشند، همیشه ایده خوبی است که شرح شغل را به طور کامل مطالعه کنید، که به شما ایده بهتری از وظایف، پروژه‌ها یا تیم خاصی می‌دهد که مسئولیت آنها را بر عهده خواهید داشت.

مرحله 3: تجربه، صلاحیت و دانش خود را ارزیابی کنید

یکی از مهم ترین مراحل در انتخاب شغلی که با سطح تجربه شما مطابقت دارد، ارزیابی صلاحیت ها، مهارت‌ها و دانش خود و مقایسه آن با شرح شغل است. به عنوان مثال، اگر شغلی وجود دارد که به آن علاقه دارید، یک استراتژی این است که هر یک از نیازها را بررسی کنید و بررسی کنید که کدام یک را دارید. اگر بیش از 40٪ از شرایط شغلی را برآورده کنید، این نشانگر خوبی از این موضوع است که این سطحف سطح مناسبی برای شماست.

مهم است که هنگام درخواست شغل، “خود را رد نکنید”. اگر تعداد زیادی از صلاحیت ها، اما نه همه، را دارید، همچنان می‌توانید کاندیدای خوبی برای این نقش باشید. همچنین مهم است که مهارت‌های قابل انتقال از دوره‌های کارآموزی، تجربیات داوطلبانه یا سایر صنایع یا زمینه‌ها را کاهش ندهید. این تجربه ممکن است در ابتدا نامرتبط به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند برای شغل مفید و موثر باشد.

مرحله 4: نظر متخصص را دریافت کنید

مسیریابی مشاغل ممکن است گاهی دشوار باشد و زمانی که به دنبال تغییر شغل هستید، این تصمیمی نیست که بخواهید ساده بگیرید. بنابراین، ارائه نظر کارشناسی می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، اگر شما علاقه‌مند به درخواست برای یک نقش در یک شرکت خاص هستید، می‌توانید فردی را که قبلا این نقش را در لینکدین داشته است پیدا کنید و با او تماس بگیرید و یک جلسه گفتگو به صرف قهوه برای کسب اطلاعات ترتیب دهید.

با این حال، اگر با درخواست مصاحبه‌های اطلاعاتی راحت نیستید، گزینه دیگر این است که برای مشاوره به دنبال مشاوره شغلی باشید. مشاوران یا مربیان شغلی می‌توانند تجربیات و انگیزه‌های شما را ارزیابی و شما را حمایت و راهنمایی کنند.

مرحله 5: اهداف شغلی نهایی خود را در ذهن داشته باشید

گاهی اوقات در حرفه خود لازم است یک قدم به عقب برگردید تا به جلو بروید. بنابراین، هنگام انتخاب شغلی که با سطح تجربه شما مطابقت دارد، مطمئن شوید که مسیر مورد نظر و اهداف شغلی خود را در نظر گرفته‌اید. در برخی موارد، گرفتن یک موقعیت سطح پایین می‌تواند یک حرکت استراتژیک باشد البته در صورتی که شما را در مسیر شغلی خاصی قرار دهد.

به عنوان مثال، اگر در حال حاضر در امور مالی کار می‌کنید اما می‌خواهید وارد بازاریابی شوید، می‌توانید مهارت‌های قابل انتقال زیادی مانند مدیریت پروژه و مدیریت بودجه داشته باشید. با این حال، ممکن است تمام مهارت‌های لازم برای ماندن در همان سطحی که در حال حاضر در زمینه مالی دارید را در بازاریابی نداشته باشید. بنابراین، گرفتن یک موقعیت سطح پایین تر که شما را در مسیر درست قرار می‌دهد، ممکن است برای بلندمدت گزینه بهتری باشد.

برداشت کلیدی و نهایی

وقتی نوبت به تعیین سطح موقعیت مناسب برای درخواست می‌رسد، عوامل زیادی دخیل هستند. با این حال، برخی از دستورالعمل‌های کلی وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از اینکه حرکت شغلی بعدی شما از پیشرفت حرفه‌ای شما حمایت می‌کند و مانع آن نمی شود، استفاده کنید.

هنگام انتخاب مشاغلی که با سطح تجربه شما مطابقت دارند، به یاد داشته باشید:

  • درباره سازمان تحقیق کنید.
  • شرح شغل را مرور کنید.
  • تجربه، صلاحیت و دانش خود را ارزیابی کنید.
  • نظر تخصصی بگیرید.
  • اهداف نهایی شغلی خود را در ذهن داشته باشید.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سطح ارشدیت مناسب خود را انتخاب کرده‌اید و به‌طور مداوم از نردبان شغلی برای رسیدن به اهداف خود بالا خواهید رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا