کارجویان

نکاتی ساده و کاربردی برای ساختن عادت جدید

فکر می‌کنید چه چیزی باعث موفقیت افراد می‌‌شود؟ عادت‌های آن‌ها! اینکه شما بتوانید عادت‌های درستی را بسازید در سلامت جسم و روان، افزایش انرژی و موفقیت شما تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. حال اگر از خودتان می‌پرسید که ساختن عادت جدید چقدر طول می‌کشد، در این مقاله از وبلاگ سایت کاریابی آنلاین جاب آفر با ما همراه باشید.

 

عادت (Habit) چیست؟

قبل از اینکه درباره ساختن عادت جدید صحبت کنیم بهتر است تعریف درستی از عادت ارائه کنیم. در زبان مکالمات عادی به رفتاری که به صورت منظم و در شرایط مشخص از افراد سر می‌زند، عادت گفته می‌شود. معمولا عادت‌ها قابل پیش‌بینی هستند. در واقع عادت‌ها رفتارهایی هستند که به صورت منظم، خودکار و بدون فکر (یا میزان خیلی کمی فکر کردن) بروز می‌کنند.

معمولا عمده کارهای روزانه افراد از عادت‌های آن‌ها تشکیل شده است؛ از مسواک زدن روزانه تا رانندگی کردن تا محل کار. با این حال همه عادت‌ها خوب نیستند. مثلا سیگار کشیدن نمونه بارز یک عادت بد است.

بیشتر بخوانید: چطور بهره وری فردی را افزایش دهیم؟

 

ساختن یک عادت جدید چقدر طول می‌کشد؟

طبق مطالعه‌ای، ساخت عادت جدید برای بیشتر افراد 3 ماه طول می‌کشد. این تاثیرگذاری در زمان کوتاه‌‌تری برای افرادی که  پیوسته هدفشان را به خودشان یادآوری می‌کردند اتفاق افتاد.

تفاوت‌های فردی به توضیح اینکه چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران عادت می‌کنند، کمک می‌کند. علاوه بر تفاوت‌های فردی، شرایط و عوامل محیطی نیز تاثیر به‌سزایی در ساخت عادت جدید ایفا می‌کنند. طبیعتا افرادی که زمان بیشتری برای ایجاد یک عادت اختصاص می‌دهند، در این کار موفق‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تست دیسک (آزمون DISC)؛ شخصیت خود را بهتر بشناسید!

بنابراین اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک عادت جدید بسازیم به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند:

  • شخصیت

برخی از افراد ممکن است بهتر بتوانند عادات جدیدی را شکل دهند زیرا دارای ویژگی‌های شخصیتی یا تمایلات خاصی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر رفتارهای جدید را یاد بگیرند و انجام دهند.

به عنوان مثال، اگر بسیار منظم و با وجدان هستید، ممکن است ایجاد عادات سالم مانند تمرین تمرکز حواس یا خوردن یک رژیم غذایی متعادل، برایتان آسان‌تر باشد.

  • رفتار خاص

همه عادت‌ها به شکل یکسانی ایجاد نمی‌شوند. برخی از عادت‌ها بسته به رفتار مورد نظر می‌توانند سریع‌تر از دیگران شکل بگیرند.

برای مثال، ساختن عادت جدید مانند نوشیدن آب بیشتر ساده‌تر از ورزش منظم است. نوشیدن آب سریع‌تر و ساده‌تر است و نیاز به تلاش ذهنی و جسمی کمتری دارد. از سوی دیگر، ورزش به زمان، برنامه‌ریزی، انگیزه و تلاش بدنی نیاز دارد.

  • سبک زندگی و شرایط

جنبه‌های سبک زندگی و شرایط فعلی شما می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مدت زمانی که برای ایجاد یک عادت طول می‌کشد داشته باشد. برای مثال، اگر والدین شاغلی هستید که وقت آزاد کمی دارید، ایجاد عادات غذایی سالم یا ورزش ممکن است بیشتر از حد متوسط طول بکشد.

بیشتر بخوانید: چطور میان کار حرفه‌ای و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنیم؟

 

چرا باید یک عادت جدید بسازیم؟

درست است که ساخت عادت جدید به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد، اما ساخت عادات سالم فواید زیادی دارد. یکی از مزایای اصلی ایجاد یک عادت این است که رفتار، تمایل به تداوم دارد حتی اگر انگیزه آگاهانه اولیه برای درگیر شدن در رفتار کمرنگ شده باشد.

کاهش تلاش ذهنی

به گفته دکتر نورا ولکو(Dr. Nora Volkow) از موسسه ملی سلامت روان معتقد است که رفتارهای خودکار مغز را آزاد می‌کند تا روی چیزهای دیگر تمرکز کند. عادات‌ها به افکار آگاهانه زیادی نیاز ندارند و به صورت خودکار انجام می‌شوند.

عادت‌ها می‌توانند انجام فعالیت‌ها را آسان‌تر کنند و به ساده‌تر کردن زندگی روزمره و روتین‌های شما کمک کنند. به عنوان مثال، عادت کردن به انتخاب لباس برای روز بعد می‌تواند به کاهش هرج و مرج و سرعت بخشیدن به کارهای روزمره شما کمک کند.

مراقبت از سلامتی

عادات خوب می‌تواند به محافظت از تندرستی و بهبود سلامت روان کمک کند. عاداتی مانند ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی مغذی و درگیر شدن در استراتژی‌های مدیریت استرس می‌تواند به محافظت از سلامت روحی و جسمی ما کمک کند. چنین عاداتی همچنین می‌تواند در مواجهه با چالش‌های زندگی انعطاف‌پذیری ایجاد کند.

کمک به دستیابی به هدف

عادات سالم نیز می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. به عنوان مثال، اینکه عادت کنید هر روز صبح قبل از کار کمی بدوید، گامی برای رسیدن به اهداف مرتبط با تناسب اندام شما محسوب می‌شود یا اینکه عادت کنید روزتان را با خواندن یک کتاب به پایان برسانید، به شما در دستیابی به اهداف مطالعه کمک می‌کند. یا مثلا اگر بیکار هستید و هر روز در جستجوی آگهی استخدام شغل مناسب خود هستید ولی هیچ شرکتی شما را قبول نمی‌کند، یادگیری مهارت‌های جانبی می‌تواند رزومه‌ی شما را پربارتر کند.

 

چگونه یک عادت بد را ترک کنیم؟

یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های ترک یک عادت بد، داشتن انگیزه و تعهد در دراز مدت است. این کار اغلب شامل برداشتن گام‌های مشخص برای ایجاد روال‌ها و رفتارهای جدید و تعیین اهدافی است که خاص، قابل اندازه‌گیری و دست‌یافتنی هستند. برخی از نکات برای ترک عادت بد عبارتند از:

  • قصدتان را مشخص کنید

درست مانند ایجاد یک عادت، مهم است که دقیق و هدفمند باشید. به جای اینکه بگویید می‌خواهید یک عادت بد را کنار بگذارید، دقیقا مشخص کنید که چه چیزی را می‌خواهید تغییر دهید. اگر عادت شما این است که کارهای خاصی را تا آخرین لحظه موکول کنید، هدفی را تعیین کنید که هر روز مدت زمان مشخصی را به آن اختصاص می‌دهید.

  • عادات مثبت ایجاد کنید

هنگامی که هدف خود را مشخص کردید، ایجاد عادات مثبت در سایر زمینه‌های زندگی نیز می‌تواند مفید باشد. عواملی مانند عواطف، توجه و انگیزه همگی بر نیروی اراده تأثیر می‌گذارند و در این که چگونه افراد به راحتی و پیوسته رفتارشان را در درازمدت حفظ می‌کنند، نقش دارند.

  • به آن زمان بدهید

مهم است که به خود یادآوری کنید که تغییر یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. ترک یک عادت بد به زمان نیاز دارد و قطعا موانع و مشکلاتی در این راه وجود خواهد داشت. پایداری و پایبندی به آن علیرغم مشکلاتی که با آن روبرو هستید، چیزی است که در نهایت منجر به موفقیت شما می‌شود.

نتیجه‌گیری

عادت‌ها بخش مهمی از زندگی و شخصیت افراد را تشکیل می‌دهد. عادت‌ها معمولا توسط بخش ناخوداگاه ما هدایت می‌شوند و صرف انرژی یا تفکر زیادی نیاز ندارند. زمانی که شما عادت‌های سالم و مشخصی می‌سازید بخش زیادی از کارهای روزمره‌تان به صورت خودکار انجام می‌شوند و شما می‌توانید زمانتان را صرف یادگیری کارهای جدید و مهم‌تری کنید که به پیشرفت‌تان منجر می‌شود.

 

منبع: verywellmind.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا