توسعهکارجویان

12 راه ساده برای حفظ نگرش مثبت در محیط کار

چطور با نگاهی مثبت بتوانیم بهتر و موثرتر عمل کنیم؟

نگرش مثبت یعنی نشاندن لبخند روی صورت افراد یا تلاش برای فکر کردن به لحظات شاد؟ نه بیشتر از این حرف‌هاست. نگرش مثبت تاثیری عمیق‌تر و فراتر از شادی سطحی دارد و دیدگاه امیدوارکننده‌ای نسبت به زندگی می‌سازد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که حفظ نگرش مثبت در محیط کار و زندگی شخصی می‌تواند با افزایش سلامت روانی و جسمی‌ بهتر و طول عمر بیشتر همراه باشد و زندگی شما را در مسیری قرار دهد که مهارت‌های جدیدی کسب کنید و شرایط زندگی خود را گسترده‌تر و پر از امکانات بیشتر کنید.

وقتی نوبت به محل کار می‌رسد، این مسئله نه تنها به درک دیگران از شما بلکه در رضایت شغلی و عملکردتان نیز نقش دارد. با توجه به اینکه بسیاری از ما حدود چهل ساعت در هفته را به کار کردن می‌گذرانیم، ارزش آن در شغل خود می‌توانیم ببینیم.

در این مقاله چند روش ساده اما مفید برای حفظ نگرش مثبت در محیط کار معرفی کرده‌ایم.

1. از افراد سمی ‌دوری کنید

شما به مرور زمان شبیه افرادی می‌شوید که با آنها هم‌نشینی می‌کنید. پس اطرافتان را با افراد مثبت پر کنید تا هر روز پر از انرژی و اشتیاق به سرکار بروید.
بدبین‌ها همیشه از همه‌چیز شکایت می‌کنند، درحالی‌که افراد مثبت می‌خواهند آن را تغییر دهند و زیبا کنند. سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که شغلشان را دوست دارند، ایده‌های جدید در سر می‌پرورانند و به غیر از کار به چیزهای دیگر هم علاقه‌مندند.

البته احتمالا اختیاری برای انتخاب همه همکارانتان ندارید اما در مورد مدت زمانی که با آنها وقت می‌گذرانید می‌توانید محتاط باشید. اگر با یک دسته منفی گیر کرده‌اید، مراقب باشید که در جمع‌شان شرکت نکنید. زمان استراحت خود را به جای غوطه‌ور شدن در درام و شایعات منفی، پیاده‌روی کنید.

2. ذهن خود را با ورودی مثبت پر کنید

هرچیزی که به آن فکر می‌کنید و می‌شنوید می‌تواند به غذای روحتان تبدیل شود. همان‌طور که افرادی که در اطرافتان هستید، شما را تغییر می‌دهند تا بیشتر شبیه آنها شوید، چیزی که ذهنتان را با آن تغذیه می‌کنید نیز همینطور است.

با هدفون به موسیقی مثبت گوش کنید. به کتاب‌های صوتی نشاط‌آور گوش دهید. کتاب‌های دلگرم کننده بخوانید. ویدیوهای خوب تماشا کنید و به پادکست‌هایی گوش دهید که مثبت هستند یا به شما در بهبود مهارت‌هایتان کمک می‌کنند.

3. زبان خود را کنترل کنید

قطعا منظورمان کمتر فحش دادن نیست اما باید از کلماتی که بکار می‌برید (حتی موقع فکرکردن) آگاه باشید. ساختار زبان بر دیدگاه شخص نسبت به جهان و نحوه تفکر آنها تأثیر می‌گذارد. تا حد زیادی، ادبیات شما نحوه درک جهان را محدود یا مشخص می‌کند.

اما در سطح کوچک‌تر، زبانی که هر روز استفاده می‌کنید، چه در فکر و چه در کلام، تأثیر انباشته‌ای بر نحوه تفکر شما در مورد خود، کار و اطرافیانتان دارد.

این ممکن است یک مثال احمقانه به نظر برسد، اما ممکن است تفاوت بین این باشد که روزتان را پر از وظایف ببینید یا فرصت‌ها. اولی خسته‌کننده و طاقت‌فرسا است و باعث می‌شود احساس کنید در یک کار روزمره گرفتار شده‌اید، درحالی‌که تفکر دوم‌ هیجان‌انگیز است.

4. مثبت‌اندیشی تنها راه‌حل نیست

به نگرش مثبت مانند یک ابزار بقا نگاه کنید: آن را همیشه برای مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید اما زندگی خود را برآن بنا نکنید؛ چه عبارتی باشد که در مواقع استرس بارها با خود زمزمه می‌کنید، چه ترفند دیگری که برای احیای شرایط روحی‌تان درنظر می‌گیرید.

5. مسئولیت بپذیرید

امتناع از پذیرفتن مسئولیت یا کنترل نکردن نحوه واکنش‌تان، نگرش مثبت دیگران از شما را از بین می‌برد. به هر حال، اگر اتفاقی بیفتد و شما مقصر باشید یا به نحوی مسئول باشید، امتناع از پذیرش آن به این معنی است که نمی‌توانید رفتارتان را اصلاح کنید و دوباره اتفاق می‌افتد. پس خودتان را در جایگاه قربانی قرار ندهید.

زمانی‌که بر همه چیز کنترل دارید، می‌توانید نگاه مثبت‌تری داشته باشید و نه اینکه چشم‌تان به سرنوشت باشد که شرایط به نحوی خودش درست شود! آن را به عنوان معادله‌ای مانند رویداد+پاسخ=نتیجه بپذیرید.

6. واکنش مناسب نشان دهید

در هر فیلدی که فعالیت دارید، چه مشتریان و چه همکاران یا پروژه‌های معمولی، مواردی در کار وجود دارند که همیشه از برخورد با آنها وحشت دارید. انتظار داشته باشید که مشتری در لحظه آخر تغییراتی در سفارش ایجاد کند، همکارانتان کاری انجام دهند که برایتان ناخوشایند است و … آرام باشید و بپذیرید که گاهی دیگران روزهای بدی را پشت سر می‌گذرانند که تحت فشارند و آنها نمی‌توانند به این دلیل شما را بیازارند.

7. نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق بدن شما را فریب می‌دهد تا آرام شوید. افراد آرام نگرش بهتری دارند. اگر متوجه شدید که در مورد چیزی نگرش بدی دارید، مکانی را پیدا کنید که بتوانید تنها باشید و چند تمرین تنفس عمیق انجام دهید. نه تنها استرس را کاهش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند ذهن خود را پاک کنید و موقعیت را به گونه‌ای دیگر ببینید.

8. اهداف شخصی داشته باشید

اهداف فقط «سرگرم کننده برای آینده» نیستند، بلکه راهنماهای واقعی هستند که برای رسیدن به آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر فکر می‌کنید به جایی نمی‌رسید، مثبت بودن سخت است. اهداف گواه این هستند که شما یک برنامه دارید و در حال تلاش برای آن هستید. آنها شواهدی از حرکت رو به جلو و مثبت هستند.

9. هیچکس چیزی به شما بدهکار نیست

یکی از بدترین قاتلان یک نگرش خوب این است که در زندگی فکر کنید مردم به شما مدیون هستند. هیچکس به شما بدهکار نیست زندگی عادلانه نیست. باور هر چیز دیگری باعث می‌شود که در حالت دائمی ‌سرزنش، قربانی شدن، عصبانیت و پرخاشگری منفعلانه باشید.

اما چطور می‌توانید از این تفکر خلاص شوید؟ این موارد را به خاطر داشته باشید:

  • شما اتفاقات را رقم می‌زنید
  • سخت‌کوشی با نتایج خوب همراه است
  • تغییرات کمک می‌کنند که آینده بهتری داشته باشید
  • روزهای سخت پایان همه چیز نیست و زندگی ادامه دارد.

با جاگرفتن این چهار مفهوم در ذهن‌تان، نگاه منفی ایجاد نمی‌شود و منتظر نمی‌مانید که کائنات شرایط را برایتان درست کند!

10. دست از شکایت بردارید

شکایت کردن و ابراز نارضایتی بدون در نظرگرفتن هیچ توضیح دیگری، جاده‌ای یک‌طرفه است که هرچه بیشتر وارد شوید، بازگشت به مسیر درست سخت‌تر خواهد بود. پس اگر خودتان چنین اخلاقی دارید یا در اطرافتان چنین افرادی هستند، باید بدانید که شکایت تنها هیچ شرایطی را بهتر نمی‌کند و باید بتوانید آن را از دیدگاه مثبت یا متفاوتی ببینید.

11. کنجکاو باشید

ذهن بسته برای یادگیری موضوعات جدید و نوآورانه مقاومت می‌کند بطوری‌که تغییر، ایده‌های نو یا هر کار اضافی سخت به نظر می‌رسد. با آینده‌نگری و درک بهتر، آگاهی خود را بالا ببرید و از یادگیری استقبال کنید.

12. به جای کوتاه‌مدت به بلندمدت نگاه کنید

وقتی شرایط در کوتاه مدت دشوار است، دید خود را با بلندمدت تنظیم کنید. شرایط احساسی ناراحت‌کننده در کوتاه‌مدت سنگین هستند و تصمیم‌گیری براساس آن نه تنها ایده بسیار بدی است بلکه تمایل به تغذیه نگرش‌های منفی را افزایش می‌دهد.
به یاد داشته باشید که زندگی در قلمرو ساختگی خوب نیست و تفکر واقع‌بینانه در درازمدت می‌تواند چرخشی مثبت در روزتان پدیدار کند تا به اهداف خود برسید.

کلام آخر

ژنرال مک آرتور در سن 76 سالگی گفت:

شما به اندازه ایمانتان جوان هستید و به اندازه شک و تردیدتان پیر. به اندازه اعتماد به نفس‌تان جوان می‌مانید و به اندازه ترس‌تان پیر . به اندازه امیدتان سرزنده و به اندازه ناامیدی خود دل‌مرده می‌شوید. تا زمانی‌که در قلب‌تان پیام‌های زیبا، امیدوارکننده، شادی‌بخش و شجاعانه دریافت می‌کنید، شور زندگی را حس می‌کنید. با قطع سیم‌ها، از بدبینی لبریز خواهید شد و این همان وقتی است که پیر می‌شوید.

این فهرست از راه‌های حفظ نگرش مثبت را در نظر بگیرید. ترفندهایی را که خودتان کشف کرده‌اید به آن اضافه کنید و سپس، آن را انجام دهید. مدام کار حفظ نگرش مثبت را در محل کار انجام دهید تا بتوانید تاثیر آن را بر کل زندگی خود و اطرافتان ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا