کارجویانمصاحبه

روش مصاحبه STAR و نحوه پاسخگویی به سوالات با این تکنیک

اصطلاح STAR در مصاحبه‌های شغلی را شنیده‌اید؟ معنی و نحوه استفاده از آن را بررسی کنید!

در بسیاری از مصاحبه‌های شغلی با این سوال روبرو شده‌اید: به من بگو… . سوال‌هایی که نیاز به حکایت دارند و براساس آن مصاحبه‌کننده رفتار گذشته شما را ارزیابی کند تا برای پیش‌بینی رفتار آینده به آن استناد کند. درواقع کارفرما با این سوال می‌خواهد بداند که در موقعیت‌های خاص چگونه عمل می‌کنید. با وجود چالش‌برانگیز بودن آن، فرصتی برایتان فراهم می‌شود تا بدرخشید و او را شگفت‌زده کنید. یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید به کار بگیرید روش مصاحبه STAR است. به خواندن ادامه مقاله در جاب‌آفر ادامه دهید تا یاد بگیرید با این روش چطور برای مصاحبه‌های بعدی آماده شوید.

روش مصاحبه STAR چیست؟

این روش یک تکنیک مصاحبه موثر است برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه رفتاری (که شایستگی نیز نامیده می‌شود). STAR مخفف موقعیت، وظیفه، عمل و نتیجه است که اجزای ضروری پاسخ موثر به سوالات مصاحبه رفتاری هستند که در ادامه هریک را توضیح داده‌ایم:

وضعیت

مانند هر داستان عالی، هنگام استفاده از روش STAR، باید مطمئن شوید که صحنه برای نمایش آماده است. ارائه کمی پیش‌زمینه در ابتدای پاسخ به شما کمک می‌کند تا مصاحبه‌کننده درک کلی از وضعیت شما پیدا کند. به عنوان مثال: زمانی که من به عنوان دستیار منابع انسانی کار می‌کردم، مسئولیت ثبت حقوق و دستمزد را بر عهده داشتم.

وظیفه

در مرحله بعد، مسئولیت خود را در موقعیت و وظیفه‌ای که از شما خواسته شده یا مسئولیت خود را در موقعیت توضیح می‌دهید. یک مثال این است: سیستم حقوق و دستمزد در روزی که باید لیست حقوق و دستمزد پردازش می‌شد از کار افتاده بود تا بتوان به موقع حقوق کارکنان را پرداخت کرد.

عمل

سپس اقدامی را که انجام دادید و مشکل را حل کرد یا بر چالش غلبه کرد، شرح می‌دهید. شما می‌خواهید بیشتر بر اعمال خود تمرکز کنید تا اقدامات تیم پیشین. یک مثال این است: «پس از تماس با مدیران سیستم، متوجه شدم که سیستم حقوق و دستمزد برای چند روز پشتیبان‌گیری نمی‌شود. بنابراین، من تمام حقوق و دستمزد را به صورت دستی پردازش کردم.

نتیجه

در اینجا فرصتی است که با نشان دادن تأثیری که گذاشتید، مصاحبه‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهید. در صورت امکان، سعی کنید سهم خود را کمی بسنجید تا تاثیرگذارتر و به‌یادماندنی‌تر باشد. یک مثال این است: من سه ساعت اضافه کار کردم تا مطمئن شوم که حقوق و دستمزد درست انجام شده است و همه 100 کارمند به موقع حقوق دریافت می کنند.

چه زمانی باید از تکنیک استار استفاده کرد؟

روش مصاحبه STAR را می‌توان برای هر سوالی استفاده کرد که شما را ترغیب می‌کند یک حکایت خاص از گذشته خود را به اشتراک بگذارید. هر سؤال معمولاً یک شایستگی یا نوع رفتار خاص را ارزیابی می‌کند. برخی از شایستگی‌ها یا رفتارهایی که معمولاً ارزیابی می‌شوند عبارتند از: مهارت‌های حل مسئله، ابتکار عمل، خدمات مشتری، رهبری، خلاقیت یا کار گروهی. یک شاخص خوب برای اینکه آیا روش STAR برای یک سؤال خاص کار می‌کند یا خیر این است که آیا سؤال در یکی از قالب های زیر است:

درباره یک زمان به من بگو…
می‌توانید مثالی بزنید…
زمانی را تصور کن…
آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که…

چه نکاتی را برای روش مصاحبه STAR باید رعایت کنید

اکنون که با روش STAR آشنا شدید، باید مطمئن شوید که از آن برای متمایز شدن از سایر کارجویان استفاده می‌کنید. در زیر 10 نکته برای کمک به موفقیت در هنگام استفاده از روش STAR در مصاحبه بعدی آورده شده است.

1. سوال را درک کنید

برای اینکه به سؤال مصاحبه به درستی پاسخ دهید، باید مطمئن شوید که آن را کاملاً درک کرده‌اید. بنابراین، قبل از پاسخ دادن، لحظه‌ای را در نظر بگیرید که از شما خواسته می‌شود. اگر مطمئن نیستید، می‌توانید همیشه سؤالی را برای تأیید مطرح کنید، یا از مصاحبه‌کننده بخواهید که سوالش را تکرار کند.

2. جزئیات مشخص را نمایش دهید

جزئیات و مشخص بودن پاسخ‌ها به ارائه تصویر واضحی از وضعیت و نقش شما در آن به مصاحبه‌کنندگان کمک می‌کند. اگر ارقامی دارید که می تواند داستان شما را تقویت کند، ایده خوبی است که آنها را نیز ارائه دهید. به عنوان مثال، به جای گفتن “من درآمد را به میزان قابل توجهی افزایش دادم”، می توانید بگویید “من درآمد را 10٪ افزایش دادم.”

3. بر مشارکت خود تمرکز کنید

اگر فردی تیمی هستید، استفاده از اصطلاح «ما» هنگام بحث در مورد موقعیت‌های کاری گذشته می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. با این حال، مصاحبه‌کنندگان به تأثیری که شما گذاشتید علاقه‌مند هستند. بنابراین، به ویژه هنگامی که در مورد بخش فعالیت‌ها و نتیجه داستان خود توضیح می‌دهید، سعی کنید بیشتر بر نقش خود به جای اقدامات تیم متمرکز باشید.

4. از قبل آماده شوید

وقتی تحت فشار یک مصاحبه هستید، فکر کردن در محل ممکن است گاهی چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل آماده‌سازی مصاحبه برای مصاحبه های رفتاری نقشی کلیدی دارد.

روش آماده‌سازی این است که فهرستی از موقعیت‌های خاصی که در طول سابقه شغلی یا تحصیلی شما برجسته بوده‌اند، مانند دستاوردها، درگیری‌ها یا موقعیت‌های چالش‌برانگیز تهیه کنید. سعی کنید برای تمرین چند بار داستان را با صدای بلند بگویید. با این حال، از به خاطر سپردن کلمه به کلمه آن خودداری کنید، زیرا نمی‌خواهید خیلی متنی به نظر برسد.

5. از تجربیات مرتبط استفاده کنید

اگرچه مصاحبه‌های شایستگی معمولاً تناسب رفتاری شما را برای نقش ارزیابی می‌کنند، برخلاف تناسب فنی شما، ایده خوبی است که داستان‌های خود را تا حد ممکن مرتبط با نقش نگه دارید. برای مثال، اگر برای شغلی به‌عنوان حسابدار پایه درخواست می‌دهید، تجربه داوطلبانه شما به‌عنوان خزانه‌دار باشگاه دانشگاه ممکن است مرتبط‌تر از تجربه خدمات مشتری در حین کار در یک فروشگاه لباس باشد. سعی کنید از نمونه‌هایی از گذشته خود استفاده کنید که مناسب‌ترین هستند، تا مصاحبه‌کنندگان واقعاً بتوانند شما را در نقش تصور کنند.

6. مختصر بمانید

مشکل رایجی که بسیاری از جویندگان کار در مصاحبه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، توضیح تکراری و پرحاشیه است. علاوه‌براین، می‌تواند برای مصاحبه‌کننده یک علامت قرمز باشد که شما در تفکر سازمان‌یافته و روشن مشکل دارید. بنابراین باید اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام دهید و سعی کنید مختصر بمانید. یکی از راه‌های ماندن در مسیر و مختصر بودن در طول مصاحبه، مکث و نفس کشیدن قبل از پاسخ دادن است. این به شما زمان می‌دهد تا افکارتان را سازماندهی کنید و در موقعیت بهتری برای پاسخگویی بیشتر به موضوع قرار بگیرید.

7. دستاوردهای خود را برجسته کنید

مصاحبه‌ها یکی از معدود موقعیت‌های اجتماعی است که در آن لاف زدن در مورد دستاوردهای خود اشکالی ندارد البته به شرطی که زیاده‌روی نکنید. شما می‌خواهید مطمئن شوید که مصاحبه‌کننده‌ها از دستاوردها و استعدادهای گذشته‌تان مطلع می‌شود، بدون اینکه متکبر به نظر برسید یا بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید خودتان را بدون فخر فروشی بفروشید، بیان حقایق است. برخلاف گفتن «من یک نماینده فروش ماهر هستم»، می‌توانید بگویید: «من دائماً به اهدافم 10 درصد بیش از حد می‌رسم». به این ترتیب، لاف زدن نیست، بلکه صرفا بیان حقایق است.

8. صادق باشید

صداقت همیشه بهترین سیاست است، به ویژه در مصاحبه‌ها. بنابراین، اگر سوالی از شما پرسیده شد که تجربه‌ای برای آن ندارید، با مصاحبه‌کننده صادق باشید. می‌توانید نشان دهید که بصورت دیگری این شایستگی را به دست آورده‌اید. به عنوان مثال، “من هرگز به طور خاص با چنین موقعیتی برخورد نکرده‌ام، اما نمونه دیگری از زمانی را دارم که مهارت‌های حل مسئله را نشان دادم که می توانستم به اشتراک بگذارم.” مصاحبه‌کنندگان همیشه از صداقت شما قدردانی خواهند کرد.

9. مثبت بمانید

افراد دوست دارند با همکارانی کار کنند که دارای نگرش و منش مثبت هستند. بنابراین، اگرچه مهم است که صادق باشید، اما در صورتی که می‌تواند شما یا همکاران گذشته‌تان را در موقعیت بدی قرار دهد، می‌توانید اطلاعات خاصی را کنار بگذارید. مهم است که مطمئن شوید هرگز در مورد همکاران قبلی بد صحبت نمی‌کنید و لحن مثبت خود را حفظ کنید.

10. مرتبط باشید

اغلب، هنگام گفتن داستان، هدف سرگرم کردن یا تحت تاثیر قرار دادن است. با این حال، در مصاحبه‌ها، هدف همیشه تحت تاثیر قرار دادن نیست، بلکه نشان دادن این است که شما فرد مناسبی برای این نقش هستید. بنابراین سعی کنید در این دام نیفتید که دستاوردها و تجربه‌هایتان باید خارج از این دنیا باشد. اگر نشان دهید که انسان هستید و برای این کار شایستگی دارید، در جای مناسبی قرار گرفته‌اید.

پاسخ‌هایی که به هر سوالی با روش مصاحبه STAR می‌توانید بدهید

در زیر سه سوال متداول مصاحبه رفتاری و نمونه پاسخ با استفاده از روش STAR آورده شده است:

  • آیا می‌توانید مثالی از زمانی را که دست به ابتکار عمل زدید بزنید؟

وضعیت: در کار قبلی‌ام به عنوان دستیار رویدادها، مسئولیت مدیریت کنفرانس‌ها را بر عهده داشتم.

وظیفه: معمولاً کنفرانس‌ها حضوری بودند، اما من وظیفه مدیریت یک رویداد آنلاین را داشتم. این اولین بار بود که یک رویداد آنلاین را مدیریت می‌کردم و می‌خواستم موفقیت‌آمیز باشد.

اقدام: بنابراین، من ابتکار عمل را برای انجام تحقیقات گسترده در مورد نرم‌افزار رویداد و بهترین روش‌ها برای مدیریت رویدادهای مجازی به دست آوردم و یافته‌های خود را در گزارشی جمع‌آوری کردم.

نتیجه: این گزارش را به سرپرستم ارائه کردم و توانستیم در مورد رویداد مجازی تصمیمی آگاهانه بگیریم. این رویداد بدون هیچ مشکلی برگزار شد و من به طور رسمی برای ابتکار عملم شناخته شدم.

  • آیا می‌توانید در مورد زمانی که با یکی از اعضای تیم درگیری یا اختلاف نظر داشتید به من بگویید؟

وضعیت: در حالی که در نقش قبلی خود به عنوان مدیر پروژه کار می‌کردم، با یکی از همکارانم روی یک پروژه توسعه نرم‌افزار جدید کار می‌کردم.

وظیفه: ما یک ضرب‌الاجل مهم برای پروژه داشتیم و متوجه شدم که همکارم عقب افتاده است. بنابراین، من در این مورد به او مراجعه کردم و او بسیار تدافعی شد و پاسخ روشنی به‌روزرسانی وضعیت به من نداد.

اقدام: اگرچه از نزدیک شدن من به او راضی به نظر نمی‌رسید، اما می‌دانستم که ضرب الاجل را انجام نمی‌دهیم. از این رو پرسیدم موضوع چیست و آیا می‌توانم کمکی بکنم؟ او به من گفت که پروژه دیگری دارد و ظرفیتش تمام شده است. بنابراین، من پیشنهاد کردم که به سراغ سرپرست خود برویم و حجم کار را اولویت‌بندی کنیم تا مطمئن شویم که ضرب‌الاجل‌ها مطابق با آن تنظیم می‌شوند.

نتیجه: سرپرست ما حجم کار را تنظیم کرد، به طوری که ما توانستیم در زمان تعیین شده کار را انجام دهیم و همکارم از راه حل پیشنهادی راضی بود. ما در نهایت پروژه را با استاندارد بالایی تحویل دادیم.

  • زمانی را مثال بزنید که برای خود هدفی ایجاد کرده‌اید و سپس به آن رسیده‌اید.

وضعیت: در شرکت قبلی‌ام، من به عنوان نماینده فروش کار می‌کردم و به طور مداوم در هر سه ماهه به اهدافم می‌رسیدم.

وظیفه: تصمیم گرفتم که نه تنها به اهدافم برسم، بلکه هدفی را برای خودم تعیین کنم که در سه ماهه سوم 10 درصد از اهدافم فراتر بروم.

اقدام: من برنامه‌ای ایجاد کردم که در آن وظایف را به صورت هفته و روز تقسیم می‌کردم. به عنوان مثال، من با تعداد مشخصی از مشتریان احتمالی در روز تماس می‌گیرم و مطمئن می‌شوم که اهداف هفتگی‌ای را که برای خودم تعیین کرده‌ام برآورده می‌کنم.

نتیجه: در سه ماهه سوم، 20 درصد از اهدافم فراتر رفتم و به هدفی که برای خودم تعیین کرده بودم رسیدم. مدیر من آنقدر تحت تأثیر قرار گرفت که به نماینده ارشد فروش ارتقاء پیدا کردم.

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا