توسعهکارجویان

چطور می‌توانیم بهتر و سریع‌تر در شغلمان پیشرفت کنیم؟

توسعه شغلی و پیشرفت حرفه‌ای مزایای بسیاری دارد، مانند حقوق بالاتر، به رسمیت شناختن و واجد شرایط بودن برای سایر فرصت‌های پرسود در رشته خود.

پیشرفت حرفه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که شما عمدا با تعیین اهداف معقول و انجام مراحل رسیدن به آن اهداف، شغل خود را برنامه‌ریزی کنید. یادگیری در مورد مراحل احتمالی برای دستیابی به برنامه رشد شغلی خود ممکن است به شما در موفقیت در حوزه تخصصی انتخابی‌تان کمک کند.

در این مقاله جاب آفر، ما تعریف می‌کنیم که توسعه شغلی چیست، چه استراتژی‌ها و نکاتی می‌تواند به شما در پیشرفت شغلی کمک کند و مراحل پیشرفت شغلی چه هستند.

توسعه شغلی چیست؟

به صرف زمان برای توسعه مهارت‌های نرم و سخت حرفه‌‎ای و بیشتر کردن تجربه کاری، توسعه شغلی گفته می‌شود.

این کار ممکن است شامل مدیریت حرفه، تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، یادگیری مهارت‌های جدید و تقویت مهارت‌های فعلی باشد.

تمام این کارها مواردی هستند که به توسعه شغلی شما در نهایت کمک‌های به‌سزایی خواهند کرد. علاوه بر افراد، برخی از شرکت‌ها نیز با ارائه فرصت‌های ارتقاء شغلی، کارکنان خود را به توسعه حرفه‌ای تشویق می‌کنند. پیشرفت حرفه‌ای در نهایت به بهبود بهره‌وری کارکنان، ارتقای فرهنگ شرکت و بهبود حسن نیت افراد کمک می‌کند.

ارتقای شغلی از سنین پایین شروع می‌شود و عوامل خارجی متعددی می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. والدین، خواهران و برادران بزرگ‌تر و الگوهای شما ممکن است در انتخاب شغل آینده شما تاثیرگذار باشند.

احتمالا کلاس‌هایی در مدرسه داشتید که بر تصمیم شما برای ورود به یک رشته خاص تأثیرگذار بوده است. به عنوان مثال، ممکن است در سنین جوانی به حیوانات علاقه داشته باشید که الهام بخش شما برای تبدیل شدن به یک دامپزشک بوده است، یا یک کلاس آناتومی دبیرستان می‌تواند الهام بخش شما برای تبدیل شدن به یک پزشک باشد.

استراتژی‌های توسعه شغلی

پیشرفت حرفه‌ای مستلزم استراتژی‌های خاصی است. این استراتژی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا آنچه را که به دست آورده‌اید و آنچه را که می‌خواهید انجام دهید، پیگیری کنید.

شما می‌توانید با ارزیابی منظم عملکرد خود در محل کار، مهارت‌تان را تقویت کندی تا در شغل خود بهتر شوید. همچنین می‌توانید با افراد حرفه‌ای رده بالا در حوزه کاری‌تان که ممکن است شما را برای فرصت‌های شغلی پرسود معرفی کنند، ارتباط برقرار کنید. همچنین مهم است که از آخرین روندهای صنعت خود مطلع بمانید، که می‌تواند به شما کمک کند تا به‌روز بمانید.

ثبت نام در برنامه توسعه حرفه‌ای شرکت نیز می‌تواند برای شما مفید باشد، زیرا راهی مقرون به‌صرفه برای به دست آوردن دانش ارزشمند مرتبط با صنعت شما است. همچنین می‌توانید در کلاس‌هایی ثبت نام کنید تا مهارت‌هایتان را افزایش دهید یا مدرکی مانند گواهینامه معتبر دریافت کنید.

دنبال کردن فرصت‌های یادگیری می‌تواند به شما کمک کند طرز فکر رشد خود را به کارفرمایان نشان دهید و شما را برای موقعیت‌های بالاتر در صنعت خود واجد شرایط ‌می‌کند.

نکاتی برای بهبود توسعه شغلی

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما در حفظ پیشرفت شغلی کمک کند:

  • اهداف خود را فهرست کنید

ایجاد فهرستی از اهداف پیشرفت شغلی بسیار مهم است. این کار می‌تواند به شما در پیگیری مراحلی که برای موفقیت در رشته خود داشته‌اید، کمک کند. می‌توانید آن‌ها را به ترتیبی که قرار است رخ دهند فهرست و سطحی که در آن به آن‌ها دست یافته‌اید را بیان کنید.

برای کمک به شما در دستیابی به اهدافتان، می‌توانید اهداف “SMART” تعیین کنید که مخفف کلمات «خاص» “Special”، «قابل اندازه گیری» “Measurable”، «قابل دستیابی» “Attainable”، «واقع بینانه» “Realistic” و «مبتنی بر زمان» “Time-based” است. به عنوان مثال، یکی از همکاران فروش ممکن است هدف خود را برای افزایش 20 درصدی حجم فروش طی سه ماه آینده تعیین کند. این هدف قابل دستیابی، با درصد مشخص و یک جدول زمانی واقعی تعیین شده است.

  • صبور باشید

صبور باشید، زیرا رشد معمولا در طول زمان اتفاق می‌افتد. توسعه شغلی یک فرآیند است، بنابراین سعی کنید از سفر لذت ببرید. به عنوان مثال، ارتقاء از یک موقعیت ابتدایی به یک مدیر ممکن است فورا رخ ندهد!

  • نوآور باشید

مهم این است که همیشه به دنبال راهی بهتر برای انجام وظایف باشید، آینده‌نگری کنید. این کار ممکن است شما را به تحقیق و ایجاد راه حل‌های جدید ترغیب کند که ممکن است تأثیر مثبتی در زمینه شغلی شما داشته باشد. مبتکر بودن ممکن است به شما شناختی بدهد که در نهایت می‌تواند منجر به پیشرفت شغلی شود.

  • اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌هایتان را به راحتی در محل کار به نمایش بگذارید. این شیوه به شما کمک می‌کند که مورد توجه همکاران و کارفرما قرار بگیرید، این فرایند در نهایت منجر به تعامل بیشتر شما با سازمان می‌شود.  همچنین اعتماد به‌نفس می‌تواند عملکرد شما را در محیط کار بهبود دهد.

به عنوان مثال، در نقش یک سخنران عمومی، اعتماد به نفس در بیان موثر ایده‌هایتان به مخاطب کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

رشد شغلی مستلزم ثبات، زمان و اشتیاق است تا به فعلیت برسد. همیشه به یاد داشته باشید که در هر مرحله از این سفر مراقب دیدگاه‌تان باشید. شما می‌توانید با اختصاص زمانی برای تفکر در مورد اینکه چقدر خوب کار کرده‌اید پیشرفتتان را بررسی کنید.

منبع: .indeed.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا