توسعهکارجویان

همه چیز درباره تفکر انتقادی

چه بخواهید عملکرد خود را در محل کار بهبود ببخشید یا صرفاً سعی کنید زندگی رضایت‌بخشی داشته باشید، برای حرکت دادن سوزن به انواع مهارت‌های سخت و نرم نیاز دارید. برخی از مهارت‌ها به‌طور طبیعی برای برخی افراد به وجود می‌آیند، در حالی که برخی دیگر باید به طور فعال آن‌ها را توسعه دهند. یکی از این مهارت‌ها تفکر انتقادی است. اما خود تفکر انتقادی از چندین نوع مهارت تشکیل شده است که به حل مؤثر مشکلات کمک می‌کند. همه چیز درباره تفکر انتقادی و اینکه چگونه می‌توانیم آن را بهبود دهیم، بررسی می‌کنیم.

 تفکر انتقادی چیست؟

برای دانستن همه چیز درباره تفکر انتقادی، ابتدا بهتر است آن را توضیح دهیم. تفکر انتقادی توانایی تجزیه و تحلیل حقایق و قضاوت درست آن‌ها است. این مهارتی است که از هوش هیجانی سرچشمه می‌گیرد. فردی با مهارت‌های تفکر انتقادی این قابلیت را دارد که در صورت نیاز کاملا شفاف و منطقی فکر کند. این مهارت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حل مسئله و تصمیم‌گیری را موثرتر انجام دهند.

این افراد می‌توانند آنچه را که از یک موقعیت می‌بینند تجزیه و تحلیل کنند و بینشی به دست آورند که فراتر از چیزی است که دیگران از بیرون متوجه می‌شوند.

تفکر انتقادی همچنین مستلزم توانایی درک ارتباط منطقی بین دو یا چند ایده یا مفهوم است. برای مثال، تیمی که روی استراتژی قیمت‌گذاری یک شرکت کار می‌کند، باید درباره چندین مفهوم به طور انتقادی و هدفمند فکر کند.

مثلا در فرصتهای شغلی مختلف هر دو تیم بازاریابی و فروش باید با هم کار کنند. آن‌ها باید برای پیدا کردن روشی که فروش را به حداکثر می‌رساند، به توافق برسند. درک ارتباط منطقی بین استراتژی فروش و لجستیک بازاریابی بسیار مهم است. این تنها راه برای رسیدن به یک نتیجه خوب شناخته می‌شود.

تفکر انتقادی با تفکر خلاق متفاوت است. تفکر خلاق به توانایی تولید ایده‌های جدید و نوآورانه گفته می‌شود. از سوی دیگر، تفکر انتقادی از افراد انتظار دارد که بادقت و کاملا منطقی تجزیه و تحلیل کنید که چه اطلاعاتی به شما داده می‌شود. هر دوی این مهارت‌ها برای به حداکثر رساندن نتایج در هر موقعیتی مهم هستند.

اصول تفکر انتقادی

چه چیزی تفکر انتقادی را تعریف می کند؟ چگونه بر فرآیند تصمیم گیری تاثیر می گذارد؟ در اینجا پنج ویژگی وجود دارد که توانایی تفکر انتقادی را تشکیل می دهد.

1. حدود اختیارات

متفکران انتقادی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که به آنها اجازه می‌دهد به سبک ویژه مخصوص به خودشان بیندیشند. برخی از افراد به صورت غریزی  مستعد داشتن این ویژگی‌ها هستند، در حالی که برخی دیگر باید به طور فعال آن‌ها را توسعه دهند.

برخی از این شرایط عبارتند از:

  • ذهن باز
  • احترام به شواهد و استدلال
  • توانایی در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف: به عبارت دیگر داشتن انعطاف‌پذیری شناختی
  • گیر نکردن در یک موقعیت
  • شک و تردید
  • وضوح و دقت

2. بحث و جدل

متفکران انتقادی خوب نیاز به بحث‌های محکم دارند. بحث بیانیه‌ای است که به کمک شواهد و مدارک تأیید می‌شود. مهم است که وقتی در یک بحث سازنده هستید، از استدلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سنجیده استفاده کنید. هنگام تحلیل انتقادی یک موقعیت، برای قضاوت باید چندین بحث مختلف را در ذهن خود مطرح تا در نهایت بتوانید بهترین آن‌ را اجرا کنید.

3. استدلال

تفکر انتقادی علاوه بر بحث و جدل، مستلزم استنتاج نتیجه‌گیری نیز هست. از حقایق و بحث‌هایی که به شما ارائه می‌شود، باید بتوانید از مهارت‌های استدلال برای رسیدن به یک نتیجه منطقی استفاده کنید. این نتیجه‌گیری است بهترین اقدام را تعیین می‌کند.

4. معیارها

تفکر انتقادی گاهی اوقات موضوع تشخیص حقیقت از داستان است. همه حقایق ارائه شده به شما ممکن است سطح یکسانی از حقیقت نداشته باشند. برای اینکه چیزی قابل باور تلقی شود باید شرایط خاصی رعایت داشته باشد و یک متفکر انتقادی باید بتواند آن را درک کند.

5. فراشناخت (تفکر درباره افکار دیگران)

فراشناخت توانایی تفکر در مورد تفکر خود است. متفکران انتقادی باید بتوانند افکار خود را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند تشخیص دهند که آیا به همه چیز فکر کرده‌اند یا خیر. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا فرضیه‌های بهتری ارائه دهند.

مولفه های تفکر انتقادی

مولفه های تفکر انتقادی

برای شناخت بیشتر تفکر انتقادی نیاز است مولفه های تفکر انتقادی را بشناسیم، پس در ادامه به مولفه های تفکر انتقادی می پردازیم:

1. شناسایی سوگیری‌ها

این مهارت تفکر انتقادی برای فراشناخت لازم است که پنجمین ویژگی تفکر انتقادی محسوب می‌شود. این شامل این است که بدانید چه زمانی دیگران سوگیری شناختی دارند و چه زمانی شما خودتان این سوگیری را دارید.

سوگیری‌ها می‌توانند بر نحوه درک افراد از حقایق ارائه شده تأثیر بگذارند. اما وقتی از آن سوگیری‌ها آگاه هستید، می‌توانید از خود در مورد آن سوگیری‌ها سوال کنید و دیدگاه‌های دیگر را در نظر بگیرید.

شناسایی سوگیری‌ها به ویژه برای افراد استخدام‌کننده بسیار مهم محسوب می‌شود. این به این دلیل است که تعصبات علیه گروه‌های اقلیت می‌تواند منجر به نابرابری در محل کار شود.

2. استنتاج

استنتاج توانایی نتیجه‌گیری بر اساس اطلاعات موجود است. بدون استنتاج، زمانی که حقایق ارائه شده به شما را تجزیه و تحلیل کردید، انجام اقدام ممکن است دشوار باشد. پردازش اطلاعات کلیدی برای دستیابی به یک قضاوت مستدل است.

3. تحقیق

قبل از اینکه حقایق را تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری کنید، باید دریابید که آن حقایق چیست. مهارت‌های تحقیق به شما این امکان را می‌دهد که حقایق و ارقام را کشف و استدلال کنید.

همه موقعیت‌ها اطلاعات مورد نیاز را در دسترس شما ندارند. مهارت‌های تحقیق برای کاوش در یک موقعیت و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای تفکر انتقادی ضروری است.

4. شناسایی

شناسایی با استنباط و تحقیق متفاوت است. این مهارت شامل توانایی شناسایی یک مشکل و مسائل تاثیرگذار بر آن گفته می‌شود.

به طور خلاصه، شناسایی برای کسی لازم است تا متوجه شود باید در مورد چیزی به طور انتقادی فکر کند. بدون مهارت‌های شناسایی مناسب، برای کسی دشوار خواهد بود که بداند زمان تحلیل یک موقعیت فرا رسیده است.

5. کنجکاوی

از زیر سوال بردن همه چیز نترسید و آنچه را که در موردش کنجکاو هستید، کشف کنید. به این دلیل که کنجکاوی فکری یک مهارت ارزشمند است، به خصوص وقتی صحبت از تفکر انتقادی به میان می‌آید.

یکی از راه‌های تمرین کنجکاوی، اتخاذ طرز فکر یک مبتدی است. وقتی با ذهنیت یک مبتدی وارد هر موقعیتی می‌شوید، می‌توانید ذهنی باز داشته باشید. وقتی ذهن خود را بسته نگه می‌دارید، می‌توانید چیزهایی را که ممکن است متوجه آن‌ها نشده باشید، درک کنید.

6. قضاوت مربوط

همه اطلاعات به یک اندازه مرتبط نیستند. به منظور قضاوت انتقادی، مهم است که بتوانید درباره ارتباط اطلاعاتی که دارید قضاوت کنید.

به عنوان مثال، مهارت های اولیه تحقیق آنلاین را در نظر بگیرید. شما به انبوهی از اطلاعات تقریباً در مورد هر موضوعی که قابل تصور است دسترسی دارید. اما انجام تحقیقات آنلاین مستلزم آن است که دائماً درباره ارتباط آنچه می‌بینید قضاوت کنید.

بدون قضاوت درباره ربط، زمان زیادی را صرف جزئیاتی می‌کنید که برای نتیجه مطلوب نهایی اهمیتی ندارند. اما وقتی بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی مناسب تر است، می‌توانید هنگام تفکر انتقادی به آن اطلاعات اهمیت بیشتری بدهید.

 

نتیجه‌گیری

توسعه مهارت های فردی تفکر انتقادی همیشه آسان نیست. اما مطمئن باشید که مزیت‌های آن دنیای حرفه‌ای و شخصی شما را متحول خواهد کرد. این مهارت نرم به شما کمک می‌کند پله‌های ترقی شغل و حرفه‌تان را به سرعت طی کنید. ما در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره تفکر انتقادی را به شما توضیح دهیم.

 

منبع: betterup.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا