کارجویانمصاحبه

عیدی و پاداش کارکنان در سال 1402

عیدی و پاداش کارکنان در سال 1402 معمولا در پایان سال به آن‌ها داده می‌شود. با این‌حال کسب و کارهایی وجود دارند که این مبلغ در فرودین ماه به حساب کارکنان واریز می‌کنند. معمولا در چند ماه پایانی سال محاسبه می‌شود. برای نحوه محاسبه آن در ادامه این مقاله جاب آفر با همراه باشید.

 

میزان عیدی و پاداش 1402 چقدر است؟

میزان عیدی و پاداش کارکنان بر اساس حقوق پایه آن‌‌ها تعیین می‌شود. معمولا حداقل حقوق کارگران حدود 5 میلیون تومان است. محاسبه عیدی و پاداش فرمول مشخص و ثابتی دارد و هر سال بر مبنای مشخصی اندازه‌گیری می‌شود.

برخی از افراد فکر می‌کنند که حقوق و پاداش تنها برای افرادی محاسبه می‌شود که یک سال یا بیشتر در جایی کار کرده‌اند و افرادی که به مدت کمتری سابقه کار داشته باشند، مشمول عیدی نمی‌شوند. این نکته درست نیست. همه افراد با توجه به مدت زمانی که در یک سازمان فعالیت کرده‌اند، از عیدی و پاداش بهره‌مند می‌شوند.

معمولا میزان عیدی و پاداش حداقل دو برابر حقوق پایه و حداکثر سه برابر آن است. این میزان تعیین شده توسط دولت است و کارفرما وظیفه دارد آن را هر ساله به حساب کارمندان واریز کند.

بیشتر بخوانید: کارجویان در هنگام جستجوی کار چه می‌خواهند؟

 

چطور مبلغ عیدی را محاسبه کنیم؟

همانطور که گفتیم برای پرداخت مبلغ عیدی، فرمول مشخصی وجود دارد. با این حال نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که درست که مبلغ عیدی بازه مشخصی دارد. با این‌حال کارفرما با توجه به صلاح‌دید خود می‌تواند مبلغی بیشتر از آن را به کارمند ارائه کند.

نحوه محاسبه میزان عیدی معمولا به این صورت است که طبق قانون وزارت کار میزان عیدی حداقل به اندازه 60 روز آخرین دستمزد و حداکثر 90 روز آخرین دستمزد محاسبه می‌شود.

بنابراین این فرمول به این صورت خواهد بود:

دستمزد روزانه * 60 روز= حداقل میزان عیدی سال 1402

دستمزد روزانه * 90 روز= حداکثر میزان عیدی سال 1402

مثلا اگر دستمزد روزانه فردی 150 هزار تومان باشد، حداقل عیدی او معادل:

150.000*60= 9000.000

و حداکثر عیدی او معادل:

150.000*90= 13500.000

خواهد بود.

 

اگر کمتر از یک سال سابقه داشته باشد، میزان عیدی چقدر می‌شود؟

همانطور که گفتیم حتی اگر یک ماه هم در جایی کار کرده باشید مشمول عیدی خواهید شد. میزان عیدی این افراد هم مشابه با همین فرمول محاسبه می‌شود.

طبیعتا برای این افراد فرمول محاسبه به این شکل خواهد بود:

حقوق ماهیانه* تعداد ماه‌های حضور تقسیم بر 12

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله میزان عیدی و پاداش کارکنان در سال 1402 به شما معرفی شد. نکته‌ای که کارجویان در هنگام بررسی آگهی استخدام باید به آن توجه کنند این است که در حال حاضر عیدی و پاداش کارگران تصویب شده است اما وزارت کار میزان عیدی و پاداش کارمندان را در آینده تعیین خواهد کرد. به محض اعلام شدن این عدد در همین مقاله به شما اعلام خواهیم کرد.

 

 

 

 

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا