کارجویانمصاحبه

10 قانون طلایی مصاحبه آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی و البته تغییرات آب‌وهوایی بسیاری از شرکت‌ها دورکار شدند و بسیاری از مصاحبه‌های شغلی نیز به صورت اینترنتی و آنلاین درآمدند. این کار علاوه بر حمایت سلامتی مانند دوران کرونا، مزیت صرفه‌جویی در زمان و هزینه هم دارد. از این رو حتی بعد از دوران کرونا نیز مصاحبه‌ شغلی آنلاین از محبوبیت زیادی برخوردار است. آداب مصاحبه کاری غیر حضوری در برخی موارد با مصاحبه حضوری متفاوت است. همزمان نکات مهمی وجود دارد که پیش از مصاحبه شغلی آنلاین و در حین آن باید انجام داد تا مصاحبه موفقی داشته باشیم. با ما در وبلاگ سایت کاریابی جاب آفر همراه باشید تا در این مقاله با 10 قانون طلایی مصاحبه آنلاین آشنا شوید.

انواع مصاحبه شغلی آنلاین

انواع مصاحبه شغلی آنلاین

مصاحبه کاری غیر حضوری بر مبنای شرایط هر مؤسسه یا شرکت، به دو صورت انجام می‌شود:

  • تماس ویدئویی ضبط شده
  • تماس ویدوئویی همزمان

تماس‌ ویدئویی ضبط شده

در برخی از مصاحبه‌های آنلاین به شما گفته می‌شود که بر طبق سوالاتی که برای شما ارسال شده است، ویدئویی ضبط کرده و آن را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید. در این حال شما باید در زمان مشخص به سؤالات جلوی دوربینی که خودتان قرار داده‌اید پاسخ دهید. برای این کار نیاز به تمرین دارید. چرا که شما فرد مصاحبه‌کننده را نمی‌بینید و برای رعایت نکات مهم مصاحبه آنلاین نیاز است که با دوربین راحت باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

 

تماس ویدئویی همزمان

در بیشتر مواردِ مصاحبه‌ شغلی آنلاین، تماس ویدئویی همزمان، مرسوم است. برای مصاحبه زمان مشخصی از طرف شرکت برای شما مشخص می‌شود. شما در منزل و یا هر کجا که راحت‌ترید می‌توانید در آن زمان با کامپیوتر یا لپ‌تاپ و با برنامه‌های تماس تصویری و روشن کردن وب‌کم دستگاه، وارد مصاحبه آنلاین خود شوید. برنامه‌هایی چون اسکایپ، زوم و برنامه‌های تماس تصویری گوگل معمولا در مصاحبه‌های غیر حضوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 در مصاحبه شغلی آنلاین چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

 در مصاحبه شغلی آنلاین چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای مصاحبه کاری غیر حضوری نیز همچون مصاحبه حضوری می‌بایست آمادگی کامل داشته باشید. قوانینی هست که باید از قبل آن‌ها را تمرین کنید تا بهترین استفاده را از شرایط خود ببرید. قوانینی که مربوط به زبان بدن و آراستن آن است. این قوانین همچون داشتن رزومه و حتی بیش از آن اهمیت دارد. شما باید در مصاحبه شغلی آنلاین خود فردی با اعتماد به نفس و مطمئن معرفی شوید تا کارفرما بتواند به شما اطمینان کند.

قانون طلایی اول: آماده‌سازی

برای مصاحبه آنلاین شما با تکنولوژی سروکار دارید. بنابراین باید به آن مسلط باشید. تکنولوژی تماس تصویری پیچیده نیست. بسیاری از افراد روزمره با گوشی همراه خود در حال استفاده از آن هستند. اما قانون اول می‌گوید همه چیز را کاملا آماده کنید. بنابراین پیش از مصاحبه حتما با اپ مورد نظر روی دستگاهی که قرار است با آن مصاحبه دهید، کار کنید.

نام حساب کاربری خود را نامی حرفه‌ای قرار دهید. اینترنت و میکروفون سیستم خود را چک کنید. در مکانی باشید که قطعی اینترنت نداشته باشید. وسایل مورد نیازتان را منظم، دم دستتان قرار دهید و یک لیوان آب روی میزتان داشته باشید. نفس عمیق بکشید تا ضربان قلب و فشار خونتان پایین بیاید. افکار منفی را از خود دور کنید و آماده شوید.

سرعت آپلود سیستم خود را چک کنید. اگر یک اتفاق ناگهانی برای اینترنت یا سیستم شما رخ داد؛ به هیچ عنوان نترسید. این مسائل پیش می‌آید و برای کارفرمایان قابل درک است. با آن‌ها تماس بگیرید برایشان شرایط را توضیح دهید و قرار مصاحبه را برای زمانی دیگر تنظیم کنید.

برای مشاهده فرصت‌های شغلی، از این صفحه در سایت جاب آفر بازدید نمایید.

قانون طلایی دوم: تمرین

قانون طلایی دوم: تمرین

پس از آماده کردن همه چیز پیش از شروع مصاحبه حتما تمرین کنید. تمام تکنیک‌هایی که یاد گرفته‌اید را مرور کنید. یک تماس تصویری با یک دوست یا یکی از اعضای فامیل داشته باشید که روند را با او مرور کنید. هر جا که احساس می‌کنید ممکن است دچار خطا شوید را با آشنای خود تمرین کنید. در پروسه تمرین، از آشنای خود بخواهید سؤالاتی از شما بپرسد. سپس به هنگام جواب دادن به زبان بدن خود توجه کنید.

آرامش داشته باشید و با اعتماد به نفس جواب بدهید. سؤالاتی که قرار است از کارفرما یا فرد مصاحبه‌کننده بپرسید را نیز تمرین کنید. پرسیدن و درست پرسیدن این سؤالات بسیار مهم است. مرور کنید که از مناسبات شغلی، چون حقوق و مزایای کار بپرسید و حتما نظر خود را درباره حوزه کاری و شرکت مورد نظر بیان کنید.

قانون طلایی سوم: انتخاب مکان مناسب

مکانی که قرار است مصاحبه شغلی آنلاین شما در آن برگزار شود به عهده خودتان است. پس نهایت استفاده را از این موقعیت ببرید. اتاقی آرام با نور مناسب و ساده انتخاب خوبی است. بهتر است چیزی برای حواس‌پرتی در تصویر شما وجود نداشته باشد. دیوار پشت سرتان بهتر است تزئینات ساده‌ای داشته باشد. اگر روز است خوب است که اتاقی با نور طبیعی داشته باشید.

اگر با کسی زندگی می‌کنید از او درخواست کنید هنگام مصاحبه سر و صدایی ایجاد نکند و وارد اتاق نشود. اگر حیوان خانگی دارید که عادت به ایجاد صدا دارد آن را به یک دوست بسپارید. حتما با افراد منزل چک کنید که کسی ناگهان وارد اتاقی که در آن هستید نشود و یا ناگهان شما را صدا نزند.

قانون طلایی چهارم: لباس مناسب

قانون طلایی چهارم: لباس مناسب

از نکاتی که در مصاحبه کاری غیر حضوری و حضوری مشترک است؛ انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه است. در مصاحبه شغلی آنلاین شما در منزل خود هستید و راحت‌ترید. اما این بدان معنا نیست که قرار است مناسبات منزل را در روند مصاحبه حفظ کنید. بلکه دقیقا برعکس، مناسبات شما باید همچون مصاحبه حضوری باشد.

پس در انتخاب لباس همان مقتضیات را رعایت کنید. یک لباس رسمی ساده و راحت بپوشید. این احتمال را بدهید که شاید نیاز باشد از دوربین سیستم فاصله بگیرید بنابراین شلوار یا دامن و کفش مناسب به پا داشته باشید. لباستان تمیز و بدون لک باشد. چروک نداشته باشد و حتما مرتب باشد.

بیشتر بخوانید: در مصاحبه شغلی چی بپوشیم؟

 

قانون طلایی پنجم: زمان‌بندی

شما در مورد شغل مورد مصاحبه و شرکت مورد نظر تحقیق کرده‌اید. تمرین داشته‌اید. سیستم و اینترنت و وسایل خود را آماده کرده‌اید. پس حتما این را فراموش نکنید که برای مصاحبه شغلی آنلاین خود دقیقا در زمان مشخص پای سیستم حضور داشته باشید. البته که بهتر است از ده دقیقه قبل پشت سیستم باشید و حتی دوربینتان را روشن کرده باشید تا دچار مشکل ناگهانی نشوید. هیچ چیز مهم‌تر از وقت‌شناسی نیست. داشتن نظم در کار و زمان نشان می‌دهد که شما فرد مسئولیت‌پذیری هستید.  

قانون طلایی ششم: لبخند

قانون طلایی ششم: لبخند

داشتن انرژی خوب در مصاحبه آنلاین تأثیر خوبی بر کارفرما یا مصاحبه کننده خواهد گذاشت. لبخند زدن از جمله تکنیک‌های مهم زبان بدن است که انرژی خوب را منتقل می‌کند و اعتماد به نفس شما را نشان می‌دهد. اگر از همان ابتدا لبخند بر لب داشته باشید مصاحبه‌ای روان همراه با احترام و آرامش خواهید داشت.

قانون طلایی هفتم: تن صدا

یکی از نکات مهم زبان بدن، تن صدا است. رعایت این نکته در مصاحبه کاری غیر حضوری از مهمترین قوانین است. تن صدای یکنواخت در شرایطی که شما از راه اینترنت در حال مصاحبه دادن هستید تأثیر بدتری نسبت به مصاحبه حضوری خواهد گذاشت. مصاحبه‌کننده تصویر و صدای شما را دارد. بنابراین خیلی مهم است که تن صدای شما خسته‌کننده نباشد.

بیش از اندازه بلند و یا آرام حرف نزنید. شمرده و واضح حرف بزنید و اجازه بدهید عواطف شما در طول مصاحبه بر تن صدای شما تأثیر بگذارد. این بدان معنا نیست که قرار است احساساتی باشید. بلکه قرار است شور را در خود نگه دارید. اشتیاق داشتن شما به آن شغل، از موارد مهمی است که با تن صدای شما منتقل خواهد شد.

قانون طلایی هشتم: ارتباط چشمی

یکی دیگر از نکات مهم زبان بدن در روند مصاحبه شغلی آنلاین برقراری ارتباط چشمی است. از آنجایی که تصویر شما با وب‌کم دریافت می‌شود باید در طول تمرین پیش از مصاحبه دستتان بیاید که چگونه باید ارتباط چشمی خود را در وضعیت آنلاین و تصویری نیز با کارفرما یا مصاحبه‌کننده حفظ کنید.

در حقیقت این کار سختی است چرا که ارتباط چشمی شما زمانی برقرار می‌شود که به صفحه نگاه نکنید بلکه مستقیم به دوربین نگاه کنید. اما با تمرین می‌توانید هنگام برقراری ارتباط چشمی مثل زمانی که توضیح مهمی می‌دهید و یا در حال گوش دادن هستید؛ مستقیم به دوربین سیستم خود نگاه کنید و حتما سر خود را تکان دهید تا کارفرما مطمئن شود که شما در حال گوش دادن به او هستید.

بیشتر بخوانید: 15 نکته طلایی بدن در مصاحبه های شغلی

ژست بدن

قانون طلایی نهم: ژست بدن

اشکالی که بدن در طول مصاحبه به خود می‌گیرد هر کدام دارای معنایی است. چند نکته مهم را با دقت به زبان بدن خود حتما رعایت کنید. در صندلی خود لم ندهید. محکم و صاف بنشینید. دست‌های خود را مشت نکنید و به هنگام صحبت از دست‌هایتان استفاده کنید. ابتدا خوب گوش دهید و بعد صحبت کنید.

گوش دادن و دقت کردن باید در بدن شما نیز دیده شود. رفتارهای بدنی مضطرب نداشته باشد و آرامش فیزیکی خود را حفظ کنید اگر نکته‌ای به هنگام گوش دادن به نظرتان رسید آن را در دفترچه کوچک دم دستتان یادداشت کنید و دوباره با دقت گوش دهید.

قانون طلایی دهم: آداب معاشرت

در مصاحبه کاری غیر حضوری امکان دست دادن برای شما وجود ندارد. بنابراین نیاز است که احترام و ادب خود را به شکل‌های دیگری نشان دهید. سلام کردن را در ابتدای مصاحبه فراموش نکنید. در طول مصاحبه خوراکی نخورید. اگر نیاز داشتید حتما از لیوانی که پیشتر گذاشته‌اید آب بنوشید. میان حرف کارفرما نپرید و صبر کنید صحبت‌های او تمام شود و بعد نظر خود یا سؤالتان را مطرح کنید.

 

سؤالات متداول درباره مصاحبه کاری آنلاین

رایج‌ترین سوالات مصاحبه شغلی آنلاین چیست؟

پس از اینکه در مصاحبه کاری خیر حضوری از شما می‌خواهند که خودتان را معرفی کنید؛ سؤالاتی این چنینی از شما خواهند پرسید:

  • دلیل انتخاب این شرکت؟ و اینکه تا چه اندازه درباره‌شان اطلاعات دارید؟
  • دلیل اقدام برای این شغل؟
  • نقاط قوت و ضعف خودتان چیست؟
  • چرا باید شما را استخدام کنند؟

چگونه برای مصاحبه آنلاین آماده شوم؟

مصاحبه آنلاین نیاز به تمرین دارد. باید مکان مناسب انتخاب کنید. وب‌کم لپتاپ یا کامپیوتر و همچنین اپلیکیشن مورد نظر برای تماس تصویری را چک کنید. از اینترنت خود مطمئن شوید. لباس مناسب بپوشید. نور و صدای محیط را تنظیم کنید. آنچه باید بگویید، سؤالاتتان و زبان بدن خود را با یک آشنا در تماس تصویری تمرین کنید.

کلام آخر

مصاحبه کاری غیر حضوری همچون مصاحبه حضوری نیازمند انجام اموری است تا تبدیل به یک مصاحبه شغلی موفق شود. در این مقاله گفتیم که دو نوع مصاحبه غیرحضوری وجود دارد و درباره آن توضیح دادیم. همچنین ده قانون طلایی برای مصاحبه شغلی آنلاین را نام بردیم و درباره آن قوانین نیز پیشنهادات خود را ارائه دادیم. با تکرار و تمرین این نکات شما می‌توانید مصاحبه‌های کاری غیرحضوری خوبی داشته باشید و شغل مورد نظر خود را به دست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا