استخداممصاحبه

15 نکته طلایی زبان بدن در مصاحبه شغلی

هنگام برخورد با یک شخص دیگر به غیر از کلام، ارتباط چشمی و بدنی ما روی فرد دیگر تأثیرگذار است. 55 درصد تأثیر ما روی کسی که با او برخورد داشته‌ایم از طریق زبان بدنمان منتقل می‌شود. بنابراین می‌توانید حدس بزنید که زبان بدن در مصاحبه شغلی تا چه اندازه مهم است. کارفرمایی که از ما مصاحبه می‌کند جدا از قابلیت‌های کاری نیاز دارد که به ما اعتماد کند و در نهایت از برخوردمان خوشش بیاید. به نظر امری طبیعی است. چرا که او قرار است بخش مهمی از فعالیت شغلی را به ما واگذار کند. بنابراین در این مقاله 15 نکته کلیدی را با هم مرور خواهیم کرد تا در مصاحبه شغلی، تأثیر مثبتی از کارکترمان بر مصاحبه‌کننده بگذاریم.

 

کاربرد زبان بدن چگونه است؟

 

کاربرد زبان بدن چگونه است؟

بدن ابزار کار یک فرد است. تنها گفتار نیست که بازگوکننده شخصیت ماست. به نوعی می‌توان گفت چگونه حرکت کردن اعضای بدن و حتی آرایش آن، به زبانی برای انتقال مفاهیم تبدیل خواهد شد. زبان بدن در مصاحبه شغلی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بدون گفتن حتی یک کلام می‌توانیم بر مصاحبه‌کننده به هنگام مصاحبه تأثیر بسیاری داشته باشیم. می‌توانیم به او منتقل کنیم که تا چه اندازه به خود و کارمان اطمینان داریم، به تخصص خود کاملا آشنا هستیم و قدرت، جذابیت و اعتماد به نفس کافی برای انجام کار مورد نظر را دارا هستیم. تنها نیاز است به روش کار بدن آشنا شویم، نکات لازم را فرا گیریم و آن‌ها را تمرین کنیم.

بیشتر بخوانید: 10 قانون طلایی مصاحبه آنلاین

نکته طلایی اول: آماده‌سازی زبان بدن

به یاد داشته باشید که محدودیت از ذهن خودمان شروع می‌شود. بنابراین پیش از مصاحبه، افکار منفی را کنار بگذارید. شما قرار است بهترین خودتان باشید و این کافی است. تنها کاری که باید بکنید این است که آنچه تمرین کرده‌اید را مرور کنید و رفتار و حرکاتتان در جلسه را در ذهن بازسازی کنید.

اینکه چگونه وارد می‌شوید، می‌نشینید و … این نکاتی است که در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت. با یادآوری همین نکات و تصویر کردن خود با انجام این کارها در جلسه، آمادگی ذهنی برای حضور در جلسه و انجام درست زبان بدن در مصاحبه شغلی را به دست خواهید آورد.

نکته طلایی دوم: زبان بدن در انتظار

مصاحبه از اتاق انتظار شروع شده است. اما شما تمرین کرده‌اید و می‌دانید که زبان بدن در مصاحبه استخدامی چگونه باید عمل کند. وسایل زیادی با خود نبرید. زمانی که از شما درخواست کردند بنشینید. از گوشی استفاده نکنید. خوب است که همراهتان یک کتاب داشته باشید تا مدت انتظار را به مطالعه بگذرانید. داشتن یک ژست با اعتماد به نفس و قدرتمند خوب است. نشان می‌دهد که برای مصاحبه کاملا آماده هستید.

دست‌ها را مشت نکنید. پاهای خود را مضطرب تکان ندهید. این رفتارها نشان از استرس شما می‌دهد ولی شما دلیلی برای داشتن استرس ندارید. پس محکم و صاف بنشینید و آرامش خود را حفظ کنید. اگر زمان انتظار طولانی شد گلایه نکنید و مدام جا‌به‌جا نشوید. زمانی که منشی ورد شما را اعلام کرد دچار افکار استرسی ناگهانی نشوید. خیلی آرام وسایل خود را بردارید و در بزنید. اگر پاسخی نیامد منتظر نمانید و با اطمینان وارد شوید چون ورود شما هماهنگ شده است. لبخند زدن را فراموش نکنید.

نکته طلایی سوم: زبان بدن در ورود

رفتار مصاحبه‌کننده ممکن است گرم باشد. بلند شود تا با شما دست دهد. اجازه بدهید او دستش را پیش بیاورد چون این حوزه قدرت اوست. راحت دست بدهید و بشینید. روبروی مصاحبه‌کننده ننشینید. ترجیحا صندلی را انتخاب کنید که در زاویه نود درجه او باشد. روبروی کارفرما نشستن می‌تواند حالتی از تخاصم را در خود داشته باشد.

اگر مصاحبه کننده در هنگام ورود به شما نگاه هم نکرد مضطرب نشوید. سلام کنید و بنشینید. صندلی را انتخاب کنید که در آن فرو نروید و صاف و محکم بنشینید. کیف همراه خود را در دست و یا روی زانوها نگه ندارید. آن‌ها را کنار صندلی خود روی زمین بگذارید. حواستان به دست‌ها باشد که مشت نباشند و راحت از آن‌ها استفاده کنید.

نکته طلایی چهارم: زبان بدن با ارتباط چشمی

شما قرار است در 15 ثانیه ابتدایی صحبتتان دو بار نام مصاحبه‌کننده را بیاورید. در این مدت ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید. این ارتباط چشمی باید در حدود 70 درصد طول مصاحبه حفظ شود. ارتباط چشمی به معنای زل زدن به فرد نیست. به نوعی نگه داشتن ارتباط با چشم است. بنابراین می‌توانید هرازگاهی به اطراف نگاه کنید. و اگر شخص دیگری در اتاق حضور دارید با او نیز ارتباط چشمی بگیرید.

نگاه شما نشان از هوشیاری و آمادگی شما دارد. در طوا ارتباط چشمی اولیه 30 ثانیه از رزومه خود بگویید و سپس مکث کنید. اگر مصاحبه‌کننده شروع به صحبت کرد، گوش کنید و با سر حرف او را تأیید کنید. برای اینکه نگاه شما و حفظ ارتباط چشمی در هنگام استفاده از زبان بدن در مصاحبه شغلی شبیه به زل زدن نباشد، تلاش کنید فقط به چشم‌های مصاحبه کننده خیره نشوید؛ بلکه نگاهتان هر چند ثانیه یک بار حال چرخشی روی صورت او داشته باشد.

نگاه چرخشی یعنی نگاه از روی چشم‌ها به بینی، به گردی صورت و دوباره چشم‌ها بازگردد؛ که نشان از ارتباط و توجه شما به فرد باشد. او نیاز دارد که به شما اعتماد کند. بنابراین حواستان باشد که زل نزنید و یا مدام نگاه به اطراف نداشته باشید. چون این کار نیز نشان از استرس و کمبود اعتماد به نفستان دارد.

 زبان بدن با حالت دست‌ها

نکته طلایی پنجم: زبان بدن با حالت دست‌ها

دستتان به گونه‌ای باشد که کف دست خود را نشان بدهید. به نظر جمله عجیبی است اما کارآمد است. چرا که کف دست‌ها در زبان بدن در مصاحبه شغلی، نشان از صداقت می‌دهد. مصاحبه‌کننده هنگامی که چندین بار متوجه راحتی شما در نشان دادن کف دستتان شود بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. در حقیقت هنگامی که یک نفر با کف دست شما به هنگام صحبت و تکان دادن آرام دست مواجه شود؛ بخش احساسی مغزش حس خوبی به شما پیدا خواهد کرد و با شما راحت‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: در مصاحبه شغلی چی بپوشیم؟

انسان‌ها در حالت عادی این کار می‌کنند چرا که لبخند زدن و دست‌های گشوده انرزی خوبی به دیگران منتقل می‌کند. بنابراین با دست به سینه نشستن و بستن و مشت کردن دست‌های خود تنها پیامی که می‌دهید این است که ذهن منفی و ناراحتی دارید و در نتیجه مصاحبه‌کننده نیز ناخودآگاه جلوی شما احساس ناامنی خواهد کرد. اگر صندلی شما دسته داشت می‌توانید دست‌ها را روی دسته صندلی قرار دهید. در غیر این صورت آن‌ها را مشت و یا خم نکنید.

نکته طلایی ششم: زبان بدن در نشستن

هر شکلی از گارد بسته در نشستن، نه تنها موجب بی‌قراری خودتان می‌شود که پیام نامناسبی به مصاحبه‌کننده خواهد داد. زبان بدن در مصاحبه شغلی این مسئله را گوشزد می‌کند که در هنگام نشستن پای خود را روی پای دیگر نیاندازید. پاهای خود را صاف، مستقیم و محکم بر روی زمین قرار دهید. این شکل از نشستن نباید نشان از استرس دهد بنابراین پاهای خود را به هم نچسبانید یا فشار ندهید.

در طول مصاحبه اگر فضا صمیمی شد و یا از شما خواستند راحت باشید؛ ایرادی ندارد که پا روی پا بیاندازید اما این کار را با نشانی از قدرت و اتکای درونی انجام دهید. دست‌های خود را آزادانه حرکت دهید و با پاهای خود بازی نکنید. در این میدان شما نیاز دارید که با احترام بر حوزه قدرت فرد مقابل به او بفهمانید که شما نیز فرد قدرتمندی هستید.

بیشتر بخوانید: 10 مورد از احساسات مختلف در روابط بین فردی 

نکته طلایی هفتم: زبان بدن در ایستادن

یک بدن متعادل نشان از ذهنی متعادل دارد. بنابراین هنگامی که به هر دلیلی از لحظه ورود تا خروج به حالت ایستاده هستید؛ تعادل را فراموش نکنید. پاها به اندازه عرض نشانه یا کمی کمتر باز باشد و به هم نچسبانیدشان. وزن خود بین دو پا تقسیم کنید. ایستادن درست این پیام را منتقل می‌کند که شما به خودتان و طرف مقابل شکی ندارید.

تعادل نشان از تسلط شما بر محیط دارد. بنابراین محکم و متعادل بایستید. در جای خود مدام تکان نخورید. نباید پیام‌هایی چون اضطراب و عصبی بودن را انتقال دهید. همزمان نباید حواس طرف مقابل خود را پرت کنید. آرامش در ایستایی با حفظ تعادل و حرکات سنجیده حفظ خواهد شود و تأثیر مثبتی بر طرف مقابل خواهد گذاشت.

نکته طلایی هشتم: زبان بدن در راه رفتن

علاوه بر محکم بودن نیاز است که در مصاحبه انعطاف‌پذیر هم نشان دهید. بنابراین در هنگام راه رفتن چند مورد را رعایت کنید؛ مخصوصا اگر در حال توضیح دادن نکته مهمی هستید و یا هنگام ورد و یا خروج هستید:

  • محکم و صاف قدم بردارید
  • قوز نکنید
  • تصور کنید شی مهمی همچون تاج بر روی سر شماست و نباید بیافتد
  • زمانی که نیاز به ارتباط بدنی با مصاحبه‌کننده پیش آمد کمی خم شدن به سمت وی نشان از اشتیاق شما خواهد داد.

در نظر داشته باشید اعتماد به نفس شما با چگونه راه رفتنتان مشخص خواهد شد!

زبان بدن با تکنیک آینه

نکته طلایی نهم: زبان بدن با تکنیک آینه

تکنیک آینه به معنای تقلید ظریف فرد مصاحبه‌کننده در نشستن، ایستادن، راه رفتن و باقی حرکات است. اما این تقلید نباید به صورتی باشد که فرد مقابل متوجه تقلید آگاهانه شما شود. بلکه باید در ناخودآگاه مصاحبه‌کننده این بماند که شما تا حدودی شبیه او هستید. آدم‌ها معمولا جذب افرادی شبیه به خودشان می‌شوند. در حقیقت تقلید خیلی کوچک فرد به او احساس اشتراک و همذات‌پنداری می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 3 دلیل برای نشان دادن خود واقعی‌تان در محیط کار

نکته طلایی دهم: زبان بدن با تنفس

طبیعی است که کنترل کردن استرس و اضطراب استخدام شدن کار ساده‌ای نیست. یکی از مهمترین راهکارها در حفظ زبان بدن در مصاحبه استخدامی، کنترل تنفس است. با تنفس درست نه تنها اضطراب کاهی می‌یابد که زبان بدن نیز ترمیم می‌شود. تنفس می‌تواند برای شما سرنوشت‌ساز باشد. وقتی قرار است به سؤالی پاسخ دهید به آرامی نفس عمیقی بگیرید و پاسخ خود را همراه با بازدم ارائه کنید. تنفس خود را پیش از مصاحبه تقویت کنید تا در زمان‌بندی، دچار مشکل نشوید.

همچنین پیش از مصاحبه ده بار نفس عمیق بکشید و به آرامی بیرون دهید. این کار موجب پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون می‌شود. بدین وسیله استرس شما نیز کنترل خواهد شد. تا لحظه‌ای که نفس در حال تمام شدن است به حرف زدن ادامه ندهید. به تنفس خود آگاه شوید تا پیش از امام نفس در قسمت درستی از جملات یک نفس دیگر بگیرید و صحبت خود را با آرامش ادامه دهید.

نکته طلایی یازدهم: زبان بدن با گوش دادن

گوش دادن یک امر غیر فعال نیست. توجه کردن و علاقه داشتن به یک مسئله با درست گوش دادن منتقل خواهد شد. گوش دادن فعال از نکات مهم زبان بدن در مصاحبه شغلی است. ژست صورت و سر ما نشان از چگونه گوش دادن ما می‌دهد. چه هنگامی که با سر طرف مقابل را به هنگام گوش دادن تأیید می‌کنیم؛ و یا چه زمانی که با ثابت و کمی کج نگه داشتن سر و حفظ ارتباط چشمی به طرف مقابل می‌فهمانیم که آنچه او می‌گوید چه اندازه جذاب و مهم است.

بنابراین پس از خوب گوش دادن درباره موضوع سؤالات مناسبی بپرسید که فرد بعد از دیدن زبان بدن شما مطمئن شود که تنها یک رفتار نبوده و شما حقیقتا در حال گوش دادن به او بوده‌اید و برایش احترام قائلید.

فرصتهای شغلی

نکته طلایی دوازدهم: زبان بدن با لبخند زدن

پیشتر اشاره کردیم که لبخند زدن را فراموش نکنید. اما چرا؟ زبان بدن در مصاحبه شغلی با لبخند زدن کامل می‌شود. لبخند زدن نشان از علاقه شما به موضوعات دارد. لبخند از سردی محیط کم می‌کند و از همان ابتدا کمک به برقراری ارتباط می‌کند. این عمل از شما انسانی دوست داشتنی در ذهن افراد می‌کارد.

با لبخند وارد شوید. همزمان با دقت و تمرکز و راحتی لبخند زدن را فراموش نکنید و با لخند هم در نهایت خارج شوید. بگذارید اخرین تصویر شما به مهربانی ، شیرینی و اطمینان در ذهن فرد مقابل ثبت شود. او قرار است بعدا دوباره به رزومه شما نگاه کند. تصویری که از خود به جا گذاشته‌اید به یاد او خواهد آمد.

نکته طلایی سیزدهم: زبان بدن با تن صدا

تنظیم کردن تن صدا در زبان بدن در مصاحبه استخدامی نکته بسیار مهمی است. یکنواخت صحبت کردن می‌تواند طرف مقابل را کلافه و خسته کند و او دیگر به حرف‌های شما گوش ندهد. شما باید همچون یک بازیگر بتوانید جذابیت صحنه خود را برای مخاطبتان نگه دارید. تن صدای خود را بنا بر آنچه می‌گویید و عواطفی که در شما ایجاد می‌کند تغییر دهید. البته در نهایت آنجا صحنه تئاتر نیست پس از تن صدای خیلی بالا پرهیز کنید. اما فراموش نکنید که اشتیاق شما به مسائل مهم است پس آن را در تن صدایتان حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: 9 مورد از پرتقاضاترین مهارت‌‌‌‌‌‌‌های نرم

زبان بدن با رعایت برخی آداب

نکته طلایی چهاردهم: زبان بدن با رعایت برخی آداب

پیشتر گفتیم که کیف خود را در کنار صندلی‌تان قرار دهید. اگر با خود جدا از کیف وسایل دیگری دارید که در کیف جا نمی‌شود، آن‌ها را نیز روی زمین و سمت چپ صندلی‌تان بگذارید. در همان بدو ورود اگر روزمه در دستتان دارید؛ آن را روی میز کارفرما قرار دهید. اگر با خود نوشیدنی دارید آن را کنار بدنتان نگه دارید و به هنگام حرف زدن و با حرکت دست آن را رو به کارفرما نگیرید. تلفن همراه خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید و در جیب خود برای احتیاط دستمال کاغذی داشته باشید. انجام این رفتارها نشان از شخصیت شما دارد و مانع از هر نوع حواس‌پرتی می‌شود.

نکته طلایی پانزدهم: زبان بدن با لباس مناسب

آراستن بدن و چگونه آراستن آن نیز آخرین نکته مهم برای زبان بدن در مصاحبه شغلی است. مکانی که قرار است در ان حضور داشته باشید اولین داده شما برای انتخاب لباس مناسب است. اما هر آنچه می‌پوشید باید در تمیز بودن دچار ایراد نباشد. تمیز بودن کفش هم بسیار مهم است. لباس غیر رسمی نپوشید. بهتر است لباس شما یک دست کت و شلوار و یا کت و دامن ساده باشد. پوشیدن یک پیراهن ساده و تمیز نیز انتخاب خوبی است.

در شرایط معمول مصاحبه، تجملاتی نباشید. اگر یک کراوات ساده بزنید و یا یک گردنبند ساده بیاندازید کافی است. حواستان باشد که لباستان لکه نداشته باشد و عطر ملایمی به آن بزنید. نیازی نیست از عطر گران استفاده کنید. از کسی که واقعا هستید هم فاصله زیادی نگیرید. قرار نیست اگر استخدام شدید بعدها تصور شود که شما در مصاحبه کاملا رفتاری دروغین داشته‌اید. موهایتان تمیز و مرتب باشد و اگر قرار است آن‌ها را بپوشانید از لباس مناسبی که پاکیزه و معمول است استفاده کنید.

کلام آخر

زمانی که برای مصاحبه استخدامی اقدام می‌کنید باید این نکته در نظر داشته باشید که زبان بدن در مصاحبه شغلی بسیار مهم است. شغل مورد نظرتان را می‌توانید با تمرین کارکرد بدن در مصاحبه به دست بیاورید. اعتماد به نفس داشته باشید و نکاتی که در این مقاله گفته شد را تمرین کنید. در این مقاله 15 نکته طلایی زبان بدن در مصاحبه شغلی را با شما در میان گذاشتیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند که تسلط خوبی روی بدنتان داشته باشید، استرس را کاهش دهید و حتی از مصاحبه خود لذت هم ببرید.

 

سؤالات متداول درباره مصاحبه شغلی

زبان بدن در مصاحبه شغلی به چه نکاتی مربوط می‌شود؟

نوع نشستن، راه رفتن، ایستادن، حرکت دست‌ها، تن صدا و شکل ظاهری بدن در نوع پوشش و بوی بدن از نکات مهم زبان بدن در مصاحبه استخدامی است.

با دست‌های خود در مصاحبه چه کنم؟

دست‌ها را در حالت بسته و مشت نگه ندارید. دست به سینه ننشینید. دست‌ها باید آزاد باشند اما زیاد هم حرکتشان ندهید. هنگام صحبت کردن از دستان خود استفاده کنید.

چه اندازه به کارفرما نگاه کنم؟

ارتباط چشمی با کارفرما مهم است اما نباید تبدیل به زل زدن و آزار او شود. به او توجه کنید. هرازگاهی به اجزای صورتش نگاه کنید و گاهی نیز به اطراف نگاه بیاندازید اما ارتباط چشمی را از دست ندهید.

وسایل اضافه خود را در مصاحبه کجا نگه دارم؟

بهتر است وسیله زیادی با خود نبرید. اما در صورت نیاز و به همراه داشتنشان، آن‌ها را کنار صندلی خود سمت چپ قرار دهید. به هیچ عنوان وسایلتان را در دست و روی پاهای خود نگه ندارید. بدن شما باید محکم و آزاد باشد و از شلختگی دوری کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا