کارجویانمصاحبه

راهنمای استفاده از لباس مناسب مصاحبه شغلی

اولین بار که قرار بود برای مصاحبه استخدامی بروم به توانایی‌هایم ایمان داشتم. اما نمی‌دانستم چه ملزومات دیگری در راستای اینکه نشان دهم فرد کوشا و مصممی هستم وجود دارد! نمی‌دانستم لباس مناسب مصاحبه شغلی چیست و یا اینکه چگونه مصاحبه‌کننده علاقه‌ام به شغل مورد نظر را در من تشخیص خواهد داشت. تردید داشتم که آیا آنچه بازگو می‌کنم صداقت مرا به اندازه کافی بیان خواهد کرد یا نه؟! بعدها متوجه شدم تنها کلام کافی نیست و تردید پیشینم درست بوده است. از زبان بدنی تا ظاهرم می‌توانند، به آنچه بیان می‌کنم کمک کنند تا مصاحبه شغلی بهتری داشته باشم. از همین رو آنچه می‌دانم را با شما در این مقاله از وبلاگ سایت کاریابی جاب آفر پیرامون لباس مناسب مصاحبه شغلی در میان می‌گذارم.

 

اهمیت ظاهر افراد در مصاحبه شغلی

 

چرا ظاهر فرد در مصاحبه شغلی مهم است؟

گاهی می‌شنوم که پیشترها اینگونه که حالا هست نبوده. یعنی در گذشته ظاهر افراد برای استخدام مهم نبوده است. من اینطور فکر نمی‌کنم. حتی در گذشته نیز در شرکت‌های معتبر و بنگاه‌های تجاری مهم بوده است که افراد آراسته و تمیز در سر کار حضور پیدا کنند. البته طبیعی است که هر چه جلوتر می‌رویم این امر نیز همچون دیگر موارد، سازمان‌یافته‌تر و دقیق‌تر می‌شود. در کشور خودمان نیز همین‌طور است.

هر چه تعداد مشاغل و شرکت‌های خصوصی که بر اساس قوانین روز تجارت کار می‌کنند، بیشتر می‌شود؛ ظاهر افراد نیز مانند دیگر ملزومات کاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از همین رو مهم است که از همان ابتدا بدانیم لباس مناسب مصاحبه شغلی چیست. باید این نکته را بیان کنم که قاعده و لباس فرم دقیقی وجود ندارد. اما به طور کلی قوانین ساده‌ای را می‌توان نام برد که به ظاهر بهتر و تأثیرگذارتری بیانجامد.

بیشتر بخوانید: چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

 

چگونه لباس مناسب مصاحبه شغلی را بیابم؟

 

چگونه لباس مناسب مصاحبه شغلی را بیابم؟

پیش از آنکه وارد قاعده‌های ساده پیدا کردن لباس مناسب مصاحبه شغلی شوم پیشنهادی برای شما دارم. اگر برای استخدام به شما وقت مصاحبه دادند در مورد فضای داخلی شرکت مورد نظر تحقیق کنید. اگر سایت دارند وارد سایتشان شوید و عکس‌های فضای داخلی شرکت و ظاهر کارمندانش را ببینید. برای انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی این به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

جلوتر به شما خواهم گفت که کمی از شرایط رسمی‌تر لباس بپوشید. اما این نکته باشد برای همان چند سطر بعد. بنابراین با حوصله در مورد فضای داخلی شرکت مورد نظر تحقیق کنید. بعد به لباس‌هایی که دارید رجوع کنید و امتحان کنید که کدام‌ یک از آن‌ها با تصاویری که دیدید همخوانی بیشتری دارد. البته که نکات کلیدی لباس مناسب که خواهم گفت فراموشتان نشود.

 

نکات کلیدی در انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی

 

نکات کلیدی در انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی

حالا وقت آن است که با جزییات به شما بگویم ویژگی‌های لباس مناسب برای یک مصاحبه استخدامی چیست. یادتان هست گفتم که ظاهر افراد مهم و تأثیرگذار است؟ از دیدگاه روانشناسی چگونه لباس پوشیدن افراد، از انتخاب مدل و رنگ لباس، بازگو کننده شخصیت آن‌ها است.

هنگامی که وارد یک مکان می‌شوید و با فرد جدیدی ملاقات می‌کنید او در ابتدا با ظاهر شما آشنا می‌شود. از همان اول حواس دیداری و بویایی او از شما اطلاعات دریافت می‌کند. بنابراین مهم است که چه اطلاعاتی از همان ابتدای کار وارد ذهن کارفرما می‌کنید. پس بیایید تکنیک‌های ساده انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی را با هم بخوانیم.

 

تکنیک اول: پاکیزگی

وارد بحث بهداشت شخصی نمی‌شوم چرا که هر کس دیگر به این مسئله آگاه است. بنابراین تنها این نکته را بازگو می‌کنم که برای روز مصاحبه شغلی برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که لباس‌هایتان شسته و بدون لک باشد و پیش از حضور در مصاحبه لباستان کثیف نشود.

آب و هوا را چک کنید که گرفتار آفتاب گرم و عرق کردن و یا باران و گل و لک نشوید. برای این مسائل برنامه داشته باشید. اتفاق ممکن است رخ دهد اما بهتر است پیشبینی کاملی از شرایط داشته باشید تا کمتر دچار معضل شوید. یادتان نرود اگر لباستان نیاز به اتو دارد حتما آن را اتو کنید. شلخته بودن لباس حتی موجب می‌شود که تمیز بودنش به چشم نیاید.

 

تکنیک دوم: راحتی

استرس را در مورد انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی کنار بگذارید. یک لباس راحت انتخاب کنید. شما به مهمانی نمی‌روید. قرار شما یک قرار کاری است بنابراین از انتخاب تزیینات و آرایش بیش از اندازه پرهیز کنید. قرار است لباس شما نشان دهد که اعتماد به نفس کاری دارید و فردی دقیق و منظم هستید.

به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنم که به طور کلی برای مصاحبه استخدامی، کفش پاشنه بلند نپوشند تا راحت‌تر راه بروند. کفش چرمی مردانه نیز مناسب فضای استخدامی نیست. قرار نیست پای شما اذیت باشد و در راه رفتن شما اختلال ایجاد کند. نباید لباس شما موجب ایجاد حواس‌پرتی شود.

 

تکنیک سوم: لباس رسمی

یادتان هست کمی پیشتر به این مسأله اشاره کردم که فضای شرکت مورد نظر را بررسی کنید؟ در همان بخش گفتم که جلوتر در مورد رسمی‌تر پوشیدن، نسبت به فضای کار توضیح خواهم داد. فرض کنید که متوجه شده‌اید شرکت مورد نظر شما که قرار مصاحبه شغلی با آن دارید بسیار شرکت راحتی در پوشش است. فرض کنید در تحقیق خود فهمیده‌اید که افراد در شرکت با لباس اسپرت کار می‌کنند. این بدان معنا نیست که شما هم برای روز مصاحبه لباس اسپرت بپوشید.

راحت بودن لباس هم به معنای اسپرت بودنش نیست. تنها معنای این تحقیق این است که شما آگاه شوید فضای شرکت چگونه است و در میان لباس‌ها، لباس خیلی رسمی انتخاب نکنید اما انتخاب کنید که لباستان کمی رسمی باشد. در روز مصاحبه هر چه دقیق‌تر در ظاهر خود دیده شوید به نفع شماست. لباس رسمی به شما ظاهری دقیق و منظم می‌دهد و تأثیر بهتری بر کارفرمای شما خواهد گذاشت.

 

تکنیک چهارم: رنگ‌های خنثی

 

تکنیک چهارم: رنگ‌های خنثی

منظور از رنگ‌های خنثی، رنگ‌هایی است که موجب انتشار عاطفه یا انرژی خاصی در فضا نشود. منظور این نیست که اصلا از رنگ شاد استفاده نکنید. در حقیقت بهتر است درصد بیشتری از رنگ لباس‌هایتان رنگ خنثی باشد. شما می‌توانید رنگ خنثی لباس خود را با یک رنگ دیگر در یک تکه کوچک از لباستان ترکیب کنید. مثلا اگر کت و شلوار طوسی به تن دارید یک رنگ گلبهی یا زرد کم رنگ، در یکی از اجزای لباستان مانند کراوات می‌تواند جالب باشد.

این دیگر به سلیقه خودتان مربوط است. اما نکته اصلی این است که رنگ‌هایی چون طوسی، آبی، قهوه‌ای، سورمه‌ای و مشکی رنگ‌هایی هستند که در نظرسنجی‌ها بیشتر باب میل مدیران بوده‌اند. تأثیر این رنگ‌ها در ذهن مدیران این است که فرد مسئله کاری برایش مهم است و اگرچه ظاهری آراسته دارد اما در حال نمایش خود نیست.

 

تکنیک پنجم: علاقه

همه نکاتی که تا اینجا گفتم اگر به لباستان علاقه نداشته باید و احساس خوبی به شما ندهد به هیچ دردی نمی‌خورد. راحتی و علاقه موجب بالا رفتن اعتماد به نفس شما می‌شود. بنابراین سعی کنید نکات گفته شده را در لباس‌های مورد علاقه‌تان رعایت کنید. امیدوارم سلیقه و علاقه شما از این نکات خیلی فاصله نداشته باشد. چرا که لباس‌های گل‌گلی و طرح‌های شدید را اصلا برای مصاحبه شغلی توصیه نمی‌کنم!

 

تکنیک ششم: تمرین

همانگونه که پیشتر گفتم نکات مربوط به انتخاب لباس مناسب مصاحبه شغلی ساده بود. حالا که این نکات را می‌دانید تکنیک آخر و مهمترین را برایتان توضیح می‌دهم. لباس خود را چند روز قبل انتخاب کنید و با لباس انتخابی‌تان تمرین کنید. سپس آن‌ها را بشویید، اتو کنید و آماده برای روز مصاحبه در منزل نگه دارید. انجام این کار به شما آرامش بیشتری می‌دهد.

لباس قرار است به شما کمک کند. قرار نیست موجب بالا رفتن اضطراب و استرس شما شود. بنابراین تکنیک آخر را اصلا سرسری نگیرید! هرگز آماده کردن لباس را به شب قبل از مصاحبه نیاندازید. هر چه زودتر برای مصاحبه شغلی آماده باشید استرس کمتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: 15 نکته طلایی زبان بدن در مصاحبه شغلی

 

کلام آخر

ما ایرانی‌ها از کودکی به طور معمول این بیت از سعدی را شنیده‌ایم که: تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. این لحظه هم قرار نیست به شما بگویم اینگونه نیست. معتقدم که اینگونه است اما در دنیای مدرن قواعدی وجود دارد که اگر قرار است در آن زیست کنیم خوب است آن‌ها را بشناسیم و ساز و کارشان را بلد باشیم. چرا که بر زندگی ما تأثیرگذار است. بنابراین در این مقاله برای شما از لباس مناسب مصاحبه شغلی گفتم. توضیح دادم که چرا ظاهر فرد در مصاحبه استخدامی مهم است و چه تکنیک‌هایی برای انتخاب لباس مناسب وجود دارد. امیدوارم که این نکات در هنگام پیدا کردن فرصت های شغلی و رفتن به مصاحبه‌های مختلف به کارتان بیاید.

 

 

سؤالات متداول

 

ظاهر در مصاحبه شغلی چه اندازه مهم است؟

در جواب این سؤال باید بگویم خیلی. مهم است که شما چگونه به نظر می‌رسید. جدا از دیدگاه روانکاوی، انرژی شما با پاکیزه و آراسته بودنتان شکل دیگری خواهد داشت. اعتماد به نفستان نیز بالاتر خواهد رفت. وقتی با همان نگاه اول احساس رضایت به خود داشته باشد از دیگران نیز این احساس را دریافت خواهید کرد.

 

برند لباس در مصاحبه شغلی مهم است؟

ارزش مادی لباس اهمیتی در مصاحبه شغلی ندارد. در حقیقت ساده بودن از هر گزینه‌ای بهتر است. قرار نیست کارفرما برند لباس شما را چک کند. البته بستگی به شغل شما هم دارد. اما در موارد عمومی ساده، راحت و رسمی بودن بهترین گزینه است.

 

برای مصاحبه شغلی از عطر و ادکلن استفاده کنم؟

این سؤال جالبی است به این دلیل که نظرات در مورد آن متفاوت است. به نظر من استفاده از عطر و ادکلن یک مسئله شخصی است. بسیاری از افراد تا از بوی پاکیزگی لذت می‌برند. برخی بر این عقیده‌اند که این بوی پاکیزگی و عطر خاصی بر لباس نداشتن مناسب‌تر است.

برخی دیگر معتقدند که ایرادی ندارد از عطر استفاده کنیم اما بهتر است که بوی تند و شدیدی نداشته باشد. بنابراین پیشنهاد من به شما این است که عطر مورد علاقه‌تان را استفاده کنید که حس خوبی به شما بدهد اما بسیار کم. کافی است که بوی ملایمی از آن بر لباس شما وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا