کارجویان

مهارت حل مسئله چیست؟ راه های تقویت آن کدامند؟

مهارت حل مسئله به شما کمک‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا مشخص کنید که چرا یک مشکل رخ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و چگونه آن مشکل را حل کنید. در مورد مهارت‌‌های حل مسئله و نحوه عملکرد آنها بیشتر بدانید. در ادامه‌ی این مقاله از سایت کاریابی جاب آفر به طور مفصل درباره‌ی این مهارت توضیح می‌دهیم.

 

مهارت حل مساله چیست؟

مهارت‌‌های حل مسئله به شما کمک‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا مسائل را سریع و موثر حل کنید. این یکی از مهارت‌های کلیدی است که کارفرمایان در متقاضیان کار به دنبال آن هستند، زیرا کارمندان با این مهارت‌ها تمایل دارند به خود متکی باشند. مهارت‌‌های حل مسئله مستلزم شناسایی سریع مسئله اساسی و اجرای راه حل است.

حل مسئله به عنوان یک مهارت نرم (یک قدرت شخصی) در نظر گرفته‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا یک مهارت سخت که از طریق آموزش آموخته‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌شود. شما‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با آشنایی با مسائل رایج در صنعت خود و یادگیری از کارمندان با تجربه تر، مهارت‌‌های حل مسئله خود را بهبود بخشید.

 

مهارت حل مسئله چگونه کار‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

حل مسئله با شناسایی موضوع شروع‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برای مثال، یک معلم ممکن است نیاز داشته باشد که چگونه عملکرد دانش‌آموز را در آزمون مهارت نوشتاری بهبود بخشد. برای انجام این کار، معلم تست‌‌های نوشتاری را مرور‌‌‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به دنبال زمینه‌‌های بهبود است. آنها ممکن است ببینند که دانش‌آموزان‌می‌توانند جملات ساده بسازند، اما با نوشتن پاراگراف‌ها و سازماندهی آن پاراگراف‌ها در یک مقاله مشکل دارند.

برای حل مشکل، معلم با دانش آموزان در مورد چگونگی و زمان نوشتن جملات مرکب، نحوه نوشتن پاراگراف‌‌ها و روش‌‌های سازماندهی یک انشا کار‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

پنج مرحله معمولا در حل مسئله وجود دارد.

1. تجزیه و تحلیل عوامل کمک کننده

برای حل یک مشکل، باید بفهمید که چه چیزی باعث آن شده است. این امر مستلزم جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها، جداسازی شرایط احتمالی کمک‌کننده، و مشخص کردن دقیق مواردی است که برای حل‌وفصل باید به آن پرداخته شود.

برای انجام این کار، از مهارت‌‌هایی مانند:

  • جمع آوری اطلاعات
  • تحلیل داده‌‌ها
  • کشف واقعیات
  • تحلیل تاریخی

2. ایجاد مداخلات

هنگا‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌که علت را مشخص کردید، راه حل‌‌های احتمالی را بررسی کنید. گاهی اوقات این کار مستلزم کار تیمی است زیرا دو (یا چند) ذهن اغلب بهتر از یک ذهن هستند. یک استراتژی واحد به ندرت مسیر واضحی برای حل یک مشکل پیچیده است. ابداع مجموعه‌ای از جایگزین‌ها به شما کمک می‌کند تا پایه‌های خود را پوشش دهید و در صورت شکست اولین استراتژی که اجرا می‌کنید، خطر مواجهه را کاهش می‌دهد.

این شامل مهارت‌‌هایی مانند:

  • طوفان فکری
  • تفکر خلاقانه
  • پیش بینی
  • طراحی پروژه
  • برنامه ریزی پروژه

3. راه حل‌‌ها را ارزیابی کنید

بسته به ماهیت مشکل و زنجیره فرماندهی شما، ارزیابی بهترین راه حل‌‌ها ممکن است توسط تیم‌‌های تعیین شده، رهبران تیم انجام شود یا به تصمیم گیرندگان شرکت ارسال شود. هر کسی که تصمیم ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد باید هزینه‌‌های بالقوه، منابع مورد نیاز و موانع احتمالی اجرای موفق راه حل را ارزیابی کند.

این به چندین مهارت نیاز دارد، از جمله:

  • تحلیل و بررسی
  • بحث
  • تایید
  • کار گروهی
  • توسعه تست
  • پادرمیانی
  • اولویت بندی

 

4. یک طرح را اجرا کنید

پس از تصمیم گیری در مورد یک اقدام، باید همراه با معیارهایی اجرا شود که بتواند به سرعت و با دقت مشخص کند که آیا کار ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا خیر. اجرای طرح همچنین شامل آگاه کردن پرسنل در مورد تغییرات در رویه‌‌های عملیاتی استاندارد است.

این به مهارت‌‌هایی مانند:

5. اثربخشی راه حل را ارزیابی کنید

هنگا‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌که یک راه حل پیاده سازی ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بهترین حل کننده‌‌های مشکل، سیستم‌‌هایی را برای ارزیابی اینکه آیا و با چه سرعتی کار ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند، در اختیار دارند. به این ترتیب، آنها در اسرع وقت ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که آیا مشکل حل شده است یا اینکه باید پاسخ خود را به مشکل در اواسط جریان تغییر دهند.

این امر مستلزم موارد زیر است:

  • ارتباط
  • تحلیل داده‌‌ها
  • نظرسنجی‌‌ها
  • بازخورد مشتری
  • چیزی را تا اخر دنبال کردن
  • عیب یابی

نمونه‌‌هایی از مهارت حل مسئله

برای حل موثر یک مشکل، احتمالاً از چند مهارت مختلف استفاده خواهید کرد. در اینجا چند نمونه از مهارت‌‌هایی که ممکن است هنگام حل یک مشکل استفاده کنید آورده شده است:

 

پژوهش

تحقیق یک مهارت ضروری در ارتباط با حل مسئله است. به عنوان یک حل کننده مشکل، باید بتوانید علت مشکل را شناسایی کرده و آن را به طور کامل درک کنید. شما ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با طوفان فکری با سایر اعضای تیم، مشورت با همکاران با تجربه تر یا کسب دانش از طریق تحقیق یا دوره‌‌های آنلاین شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد یک مشکل کنید.

 

تحلیل و بررسی

اولین قدم برای حل هر مشکلی برای تجزیه و تحلیل وضعیت مهارت‌‌های تحلیلی شما به شما کمک ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند مشکلات را درک کنید و به طور موثر راه حل‌‌ها را توسعه دهید. همچنین در طول تحقیق به مهارت‌‌های تحلیلی نیاز دارید تا به تمایز بین راه حل‌‌های موثر و غیر موثر کمک کنید.

 

تصمیم گیری

در نهایت، باید در مورد چگونگی حل مشکلات پیش آمده تصمیم بگیرید. گاهی اوقات – و با تجربه در صنعت) – ممکن است بتوانید به سرعت تصمیم بگیرید. مهارت‌‌های تحقیقاتی و تحلیلی قوی ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کسانی که تجربه کمتری در زمینه خود دارند کمک کند. همچنین ممکن است زمان‌هایی وجود داشته باشد که زمان مناسبی برای ایجاد راه‌حل صرف شود یا موضوع به کسی که توانایی بیشتری برای حل آن دارد، تشدید کند.

 

ارتباط

هنگام شناسایی راه حل‌‌های ممکن، باید بدانید که چگونه مشکل را به دیگران منتقل کنید. شما همچنین باید بدانید که چه کانال‌‌های ارتباطی مناسب ترین هنگام درخواست کمک هستند. هنگا‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌که راه حلی را پیدا کردید، برقراری ارتباط شفاف با آن به کاهش هرگونه سردرگ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کمک ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اجرای یک راه حل را آسان تر ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

 

قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن یکی از مهم ترین مهارت‌‌های حل کننده مشکل است. حل مشکلات به موقع ضروری است. کارفرمایان برای افرادی که ‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به آنها اعتماد کنند ارزش زیادی قائل هستند تا راه حل‌‌ها را در سریع ترین و موثرترین زمان ممکن شناسایی و سپس اجرا کنند. بنابراین در هنگام مصاحبه های حضوری فرصت‌های شغلی بهتر است اعتماد مدیر و یا کارفرما را به خود جلب کنید.

 

نتیجه‌گیری

شرکت‌ها همیشه به افرادی نیاز دارند که به آنها در یافتن راه‌حل‌ها کمک کنند – به‌ویژه کارمندان فعالی که مهارت‌های تحلیلی عملی دارند و می‌توانند برای تصمیم‌گیری بهترین راه برای حرکت رو به جلو با یکدیگر همکاری کنند. فارغ از اینکه تجربه حل مشکلات در یک محل کار حرفه ای را دارید یا نه، مهارت‌‌های حل مسئله خود را با توصیف فرآیند تحقیق، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری خود نشان دهید – و روشن کنید که شما راه حل مشکلات فعلی کارفرما هستید.

 

منبع: thebalancemoney.com

theforage.com

indeed.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا