کارجویان

کار تیمی چیست؟ چگونه در کار تیمی موفق شویم؟

در هنرهایی چون تئاتر و همچنین در ورزش‌های گروهی، کار تیمی مؤلفه اصلی کار است. روحیه انجام کارِ گروهی روحیه‌ای است که موجب پیشرفت افراد یک گروه و به ثمر رسیدن هر چه بهتر پروژه می‌شود. در تجارت نیز چندی است که سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری چون استارتاپ‌ها، کار تیمی را به عنوان شکل کاری خود برگزیده‌اند. اما کار تیمی چیست و چرا در تجارت نیز مهم شده است؟ به نظر می‌آید هنگامی که کارمندان یک مجموعه بتوانند در فضایی شاد و صمیمی با همکاری و کمک به یکدیگر کار کنند؛ هم روحیه بهتری دارند و همچنین کار با نتیجه بهتری به انجام خواهد رسید. در این مقاله با ما برای درک بهتر کار تیمی چیست؟  همراه باشید.

کار تیمی چیست؟

هر مجموعه کاری اهدافی برای به ثمر رسیدن دارد که در راستای آن نیاز است فعالیت‌هایی منظم و سازمان‌دهی شده انجام دهد. مثال مناسب برای تعریف کار تیمی یک ساعت است. ساعت به عنوان یک ماشین ساده چرخ‌دنده‌هایی دارد که منظم در هم می‌چرخند و سیستم را حفظ می‌کنند. در کار تیمی نیز افراد فعالیت‌های گوناگون را در کنار یکدیگر و هماهنگ با هم انجام می‌دهند تا سیستم مورد نظرشان را شکل دهند و اختلالی در آن راه نیابد.

نکته مهم این است که اگر به عنوان یکی از افراد این سیستم در حال انجام کار گروهی هستید آگاه باشید که چگونه باید در انجام کار خود به عنوان یکی از اعضا موفق ظاهر شوید. تیم همچون بدن انسان است. در کار تیمی شما یکی از اعضای مهم بدن هستید. یکی قلب است، دیگری کبد و آن یکی مغز و… این‌گونه بدن شما می‌تواند به زیستش در سلامت ادامه دهد و رشد کند.

 

کار تیمی چیست؟

 

مزایای کار تیمی چیست؟

هر آنچه ما در زندگی انجام می‌دهیم مزایا و معایبی دارد. انتخاب انجام آن کار بر این است که تا چه اندازه مزایای آن به معایبش می‌ارزد و چگونه می‌توان به بهترین شکل عیب‌ها را برطرف یا تسهیل کرد. هماهنگ نشدن ذهن افراد یک تیم با یکدیگر، دخالت در انجام امور و رشد نکردن تخصص برخی از افراد گروه می‌تواند از معایب کار تیمی باشد. اما این معایب قابل حل است. حل کردن آن هم از این راه است که از مزایای کار تیمی بهره لازم را ببرید و افراد را همسو کنید.

  • اولین اصل و مزیت مهم کار تیمی چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت داشتن حال خوب است. در کارِ گروهی دوستی‌ها برقرار می‌شود و محبت و رضایت شغلی به وجود می‌آید.
  • پس از علاقه، به مرور در میان اعضای یک تیم، حس اعتماد به وجود خواهد آمد؛ بنابراین امنیت روانی شکل می‌گیرد و نتیجه کار تیم نیز بهتر می‌شود.
  • هنگامی که افراد یک تیم به‌درستی کار خود را انجام دهند؛ یعنی تمرکزشان نیز بالا رفته است.
  • هنگامی که علاقه، اعتماد و امنیت شکل می‌گیرد؛ تعهد کاری افراد یک تیم نیز بیشتر می‌شود. چرا که همکاران نقش مهم‌تری در زندگی هر فرد خواهند داشت و تلاش هر یک هم برای خود و هم برای دیگری خواهد بود.
  • نتیجه به‌دست‌آوردن تمام این ویژگی‌ها در کار تیمی برای شما این خواهد بود که بازدهی کارتان بیشتر و بهتر می‌شود. شما با تمرکز بالا در محیطی آرام شاد بهترین خود خواهید بود.

 

مزایای کار تیمی چیست؟

نکات اصلی موفقیت در کار تیمی چیست؟

هر تیم خوب یک رهبر زبده دارد که به شما کار تیمی را آموزش خواهد داد. شما با حمایت رهبر، پشتکار خود و همکاری با دیگران می‌تواند دریابید کار تیمی چیست. همچنین نکات مهم موفقیت در کار تیمی را آموزش خواهید دید. ما نیز برای شما چند نکته اصلی برای موفقیت در کار گروهی را توضیح می‌دهیم تا در صورت حضور در یک تیم و یا تیم سازی از کار خود لذت ببرید. در کار تیمی قرار نیست بهترین تیم باشیم؛ بلکه قرار است با هم بهترین تیم را بسازیم.

بیشتر بخوانید:‌ بهداشت روانی در محیط کار چیست؟

نکته اول: ارتباط برقرارکردن

یکی از مهارت‌های مهمی که در کار تیمی به آن نیاز دارید توانایی برقراری ارتباط است. شما باید بتوانید شخصیت فعال و گشوده‌ای داشته باشید. حتی اگر در این مهارت ضعیف هستید؛ تیم به شما کمک خواهد کرد که این مهارت را در خود تقویت کنید. برقراری ارتباط چه کلامی و چه غیرکلامی به معنای اشتراک‌گذاری است. شما باید بتوانید در مورد ایده‌های خود صحبت کنید. آماده شنیدن افکار همکارانتان باشید و با آن‌ها تعامل کنید.

نکته دوم: صادق‌بودن

در برخورد با همکاران خود شفاف باشید. با آرامش و صداقت حرف بزنید. در زندگی هر کدام از ما مسائلی وجود دارد که گاهی ممکن است کارمان را تحت‌تأثیر قرار دهد. از این شرایط نترسید. با افراد دیگر تیم و مدیر و رهبر گروه، رفتار و مکالمه‌ای صادقانه داشته باشید. در این صورت از کمک دیگران بدون آسیب‌دیدن تیم بهره خواهید برد. این کار اعتماد افراد تیم را به شما بالا خواهد برد و آن‌ها نیز با شما رفتاری صادقانه خواهند داشت.

نکته سوم: همدلی داشتن

همدلی داشتن با اعضای تیم از اصول مهم برقراری ارتباط درست با آن‌هاست. در یک کار تیمی افراد تیم نیاز دارند که به یکدیگر همدلی نشان داده و همدلی دریافت کنند. شرایط در برخی از زمان‌ها در روند کاری ممکن است برای برخی از افراد تیم دشوارتر شود. در این لحظات نیاز است که آن‌ها احساس تنهایی و فشار نکنند. شما هم نیاز دارید که احساس کنید پشتتان گرم است و اگر نیاز به کمک داشته باشید بقیه اعضا آماده شنیدن و کمک به شما هستند.

نکته چهارم: مسئولیت‌پذیر بودن

پذیرش کار در یک گروه به معنای پذیرش مسئولیت است. کارکردن افراد با هم در یک تیم به معنای انداختن مسئولیت بر دوش دیگران نیست. بلکه برعکس به معنای تقویت حس مسئولیت‌پذیری است. شما باید فرد مسئولی باشید تا آنچه در حوزه وظایف شماست را به‌خوبی و در زمان مشخص و دقیق انجام دهید.

مثال بدن یادتان هست؟ به‌خاطر داشته باشید که هرگز کلیه یک فرد سالم نمی‌تواند تصفیه خون را به عهده قلب بگذارد! برای داشتن قلبی سالم نیاز است که کلیه‌ها به طور منظم خون را تصفیه کنند تا قلب همواره به تپیدن خود ادامه دهد. شما نیز همچون ارگان یک بدن، باید مسئولیت کار خود را پذیرا باشید و تمام‌وکمال آن را در زمان مشخص انجام دهید.

نکته پنجم: همکاری

درست است که هر کس در تیم کار مشخص خود را دارد و نسبت به کار خود باید احساس مسئولیت داشته باشد؛ اما این به معنای همکاری‌نکردن نیست. یک هدف مشخص و مشترک در میان است؛ بنابراین شما باید بتوانید با به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و افکارتان با هم همکاری کنید و بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. این‌چنین تیمی شادتر و موفق‌تر خواهید داشت.

جهت مشاهده  فرصت‌های شغلی از این صفحه در سایت کاریابی آنلاین بازدید نمایید.

 

نکات اصلی موفقیت در کار تیمی چیست؟

 

نکته ششم: گوش‌کردن فعالانه

گوش کردن به دیگران یک مهارت است. این مسئله را جدی بگیرید. حس شنوایی شما در محیط کار تیمی چیزی فراتر از شنیدن کلمات است. گوش کردن فعالانه با توجه و استدلال همراه است. این کار به برقراری ارتباط بهتر در گروه نیز کمک زیادی خواهد کرد. وقتی به همکارانتان با دقت گوش دهید؛ آن‌ها نیز در شنیدن شما پرتلاش ظاهر خواهند شد.

مهم‌ترین اصل در اعتبار دادن به دیگران به‌خصوص در محیط کاری این است که به آن‌ها بفهمانید افکار، ایده‌ها و نظراتشان شنیده می‌شود و مهم است. برای دست‌یافتن به این مهارت، تمرکز خود را به هنگام شنیدن دیگران بالا ببرید. اگر متوجه هر نکته‌ای نشدید سؤال بپرسید. این کار خوبی است. چرا که به طرف مقابل این نکته را می‌رسانید که شما در حال تجزیه و تحلیل سخنان او هستید و حرف‌های او برای شما مهم است.

نکته هفتم: آگاه بودن

در روند کار تیمی باید ذهنی فعال و آگاه داشته باشید. هر چه پویاتر باشید و این پویایی را به دیگر همکارانتان نیز منتقل کنید، تیمی قوی‌تر خواهید داشت. به برقراری تعادل در گروه آگاه باشید. حواستان باشد کدام یک از دیگر اعضا منفعل شده‌اند و کدام یک تک‌روی می‌کنند. خود شما در چه حالید؟! با آگاهی از شرایط مختلف به همکاران خود برای برقراری تعادل میان افراد کمک کنید و از آنان نیز کمک بگیرید. همه باید در تیم راحت کار کنند و احساس ناآگاهی به شرایط نداشته باشند.

نکته هشتم: ریسک‌کردن

ریسک‌کردن همیشه کار اشتباهی نیست. شجاع باشید و این شجاعت را به همکار خود نیز انتقال دهید. البته که بی‌هوا هم ریسک نکنید. با اعتماد بر همکاران خود و کمک آن‌ها، ایده‌های جدید را به اشتراک بگذارید. آماده شنیدن صدای مخالف باشید و بدانید که مخالفت درست دیگران موجب بهترشدن ایده‌ها خواهد شد. رهبر گروه نیز از داشتن گروهی شجاع که آماده ریسک‌کردن است لذت خواهد برد.

نکته نهم: خلاق بودن

خلاق بودن ویژگی بسیار خوبی است. به روتین بودن کارها عادت نکنید. تمرین کنید که در انجام امور از خود خلاقیت به خرج دهید. در زمان استراحت با افراد دیگر تیم بازی‌های خلاقانه انجام دهید تا ذهنتان پویا باشد. در انجام کارهایی که خلاقانه است شرکت کنید. خلاقیت در کار تیمی همیشه درهای جالبی برای گروه خواهد گشود. با این روش، اعتماد و به اتکا به خودتان و همکارانتان نیز بالاتر خواهد رفت.

نکته دهم: انعطاف‌پذیربودن

همیشه در بر روی یک پاشنه نمی‌چرخد و همیشه کارها به روال نخواهد بود. داشتن یک گروه شاد و آرام بسیار خوب و کمال یک تیم است؛ اما گاهی پیش می‌آید که سختی‌های کار و فشار پروژه ممکن است برخی از افراد تیم را آسیب‌پذیر کند. نسبت به شرایط و همکارتان انعطاف‌پذیر باشید. سازگاری خود را بالا ببرید. هر چه بیشتر صبوری را تمرین کنید؛ شما نیز فشار کمتری به هنگام بحران احساس خواهید کرد و قوی‌تر خواهید بود.

سازگاری شما به سازگارشدن دیگر اعضای گروه نیز سرایت خواهد کرد. همچنین زمانی که خودتان در بحران هستید و نیاز به حمایت دارید؛ بقیه افراد تیم نیز در برابر شما انعطاف به خرج خواهند داد. در کار تیمی سازگاری با دیگران و شرایط در کنار دیگر ویژگی‌ها بسیار مهم است. آن را کوچک نشمارید و از آن غفلت نکنید.

نکته یازدهم: منظم بودن

داشتن نظم در روند کاری بسیار مهم است. در کار تیمی داشتن نظم بسیار مهم است. چرا که فعالیت‌های افراد تیم به یکدیگر وابسته است؛ بنابراین منظم نبودن یک فرد به همه افراد گروه آسیب خواهد زد. پیش‌تر در مورد چگونه کارکردن ساعت گفتیم. اینکه دقیقاً یک چرخ‌دنده چگونه به یک چرخ‌دنده دیگر قفل می‌شود و در همان نظم، بعدی و سپس بعدی پشت‌هم می‌آید؛ موجب می‌شود که موتور ساعت درست و دقیق کار کند. در غیر این صورت موتور از کار خواهد افتاد.

این به معنای تشبیه اعضای یک ماشین به اعضای یک تیم نیست. بلکه به معنای برداشتن یک ویژگی درست از یک مورد است. نظم یک ماشین در کنار همدلی، اعتماد و دیگر خصوصیات انسانی است که از کنار هم قرار گرفتن افراد در یک گروه، تیمی خارق‌العاده خواهد ساخت.

نکته دوازدهم: فداکاری‌کردن

تیم شما را یاد چه موارد مشابهی می‌اندازد؟ آیا یک تیم با خصوصیاتی که تا به اینجا گفتیم، شبیه یک خانواده نیست؟ پس با دیگر افراد تیم همچون افراد خانواده خود رفتار کنید. همان‌گونه که برای خانواده ازخودگذشتگی دارید؛ ممکن است نیاز باشد که برای اعضای تیم نیز از خود فداکاری نشان دهید. بخشش، فداکاری و وفاداری از خصوصیات زیبای انسانی است که در کار تیمی مثل قایق نجات عمل خواهد کرد. این اعمال موجب قوی‌تر شدن اتحادتان خواهد شد.

نکته سیزدهم: پیگیری‌کردن

نکته آخر نکته مهمی است که بدون آن همه آنچه ساخته‌اید می‌تواند از میان برود. ساختن یک تیم و در کنار هم قرارگرفتن افراد با دوازده ویژگی که تا بدین جا گفتی کار سختی است. نگه‌داشتن نتیجه این کار سخت اما مشکل‌تر است. برای اینکه به عنوان یکی از اعضای تیم بتوانید با قدرت به کار خود ادامه دهید و باقی تیم نیز چنین باشند؛ باید پیگیری‌کردن را به یاد بسپارید.

رهبر تیم این ویژگی را خواهد داشت؛ اما شما نیز به عنوان یک ارگان مهم تیمتان باید حواستان به دیگر ارگان‌ها باشد. پایداری کنید و پایداری‌کردن را در دیگر افراد نیز تقویت کنید. کار تیمی به این قدرت نیاز دارد. آنچه به دست می‌آورید حاصل زحمت شماست. از این زحمت به‌راحتی چشم‌پوشی نکنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش انرژی در محیط کار

کلام آخر

سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری معتبر نسبت به گذشته بیشتر به دنبال انجام فعالیت‌هایشان در قالب تیم هستند. آن‌ها متوجه شده‌اند که افراد با حضور در یک تیم، از اعتماد و توانایی بالاتری برخوردار می‌شوند و در نتیجه بازدهی کارشان بالاتر خواهد رفت. ازاین‌رو اگر جویای کار هستید، در مورد کار تیمی اطلاع چندانی ندارید و یا به انجام کار تیمی علاقه‌مندید؛ نگران نباشید کافی است بیشتر در مورد اصول کار تیمی بخوانید. در این مقاله گفتیم که کار تیمی و مزایای آن چیست. همچنین بیان کردیم که با رعایت‌کردن چه نکات مهمی، در کارِ گروهی موفق‌تر خواهید بود.

 

 

سؤالات متداول درباره کار تیمی

کار تیمی چیست؟

مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که در راستای یک هدف مشترک، توسط افرادی باتکیه‌بر اصول همکاری انجام می‌شود را کار تیمی گویند.

چگونه مهارت خود را در کار تیمی بالا ببریم؟

برای بالا بردن مهارت خود در کار تیمی، برای خودتان هدف شخصی معین کنید. برای رسیدن به این هدف تمرین کنید. در روند تمرین از بهترین‌های گروه الگوبرداری کنید. از همکاران خود بخواهید به این روند شما بازخورد صادقانه نشان بدهند. با دقت و اعتماد به آن‌ها گوش کنید و اشکالات خود را تصحیح کنید.

کتابی در راستای تقویت مهارت در کار تیمی نوشته شده است؟

بله کتاب‌هایی در بازار در این راستا موجود است. کتاب‌هایی چون: کتاب “مهارت‌های کار تیمی” نوشته یان فلمینگ، کتاب “۱۷ اصل کار تیمی” نوشته جان سی‌.مکسول و کتاب “پنج دشمن کار تیمی” نوشته پاتریک لنچیونی. اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید این کتاب‌ها را تهیه کرده و بالا بردن مهارت خود در کار تیمی را تمرین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا