توسعه

10 اصل مهم برای تیم سازی در سازمان و محیط‌های کاری کار

چه عاملی در روند کاری موجب بهبود در انجام وظایف کارکنان و پیشرفت کار می‌شود؟ این سؤالی است که رهبران شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری از خود خواهند پرسید. در میان جواب‌هایی که داده می‌شود؛ تیم سازی در سازمان از مهمترین و کارآمدترین شیوه‌هایی است که رهبران به کار می‌برند. این اصطلاح مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که برای ارتقای روابط میان کارکنان و دریافت دستاورد تیمی مناسب است. در حقیقت رسیدن به اهداف مختلف در یک شرکت یا بنگاه تجاری، از راه تیم سازی درست قابل دسترسی است. کارکنان نیاز به پیدا کردن انگیزه و علاقه لازم دارند تاف بهترین عملکرد خود را نسبت به وظایفشان نشان دهند. از این رو مهم است که رهبر یک تیم چگونه در روند تیم سازی در سازمان کارکنانش را مدیریت می‌کند.

دلیل تیم سازی در سازمان چیست؟

اگر نیاز داشته باشید که عملکرد کارکنانتان بهبود یابد و تعامل و اتحادشان بالاتر رود؛ باید به فکر یک تیم سازی درست در سازمان خود باشید. هنگامی کارکنان فعالیت‌های خود را در بهترین حالت انجام می‌دهند که هدفمند شوند. برای رسیدن به هدف مورد نظر، افراد نیاز به رویا دارند. رویایی که از رسیدن به آن با تلاش، بتوانند اطمینان حاصل کنند.

این هنگام است که شما به عنوان یک رهبر یا مدیر باید وارد عرصه شده و با شناخت درست از کارکنانتان، زمینه کار مناسب و هدفمند را با حس همبستگی نسبت به دیگر اعضای تیم در آن‌ها ایجاد کنید. انجام کار سخت و پیوسته اصلا آسان نیست.

یک رهبر می‌داند که باید افرادش را برای فعالیت زیاد تشویق کند و راه را به آنان نشان دهد. این رهبر دانا می‌داند که دلایل مهمی در پسِ تیم سازی در محیط‌های کاری وجود دارد و صرفه او نیز در تلاش برای ساختن یک تیم پرتلاش، هدفمند و دارای رویا است.

مشاهده فرصتهای شغلی

اهداف اصلی تیم سازی در سازمان چیست؟

دلیل تیم سازی تنها داشتن رویای موفقیت برای کارکنان نیست. اهداف مهمی برای این کار وجود دارد که رسیدن به مقصود را مطمئن‌تر خواهد کرد. به عنوان یک کارفرما با شناخت این اهداف، شما نیز برای ساخت یک تیم پیشرو و موفق اشتیاق بیشتری خواهید داشت. از مهمترین اهداف تیم سازی در کسب و کار این موارد است:

  • همه افراد دارای مهارت‌های یکسان نیستند. هنگامی که در زمینه‌ای فعالیت کنند که در آن مهارت بیشتری دارند؛ هم اعتماد به نفس بالاتری خواهند داشت و هم کوشاتر خواهند بود. تیم این فرصت را می‌دهد که افراد در کاری که توانایی بیشتری در آن دارند فعالیت کنند و دستاورد بهتری داشته باشند.
  • در کار تیمی همدلی بیشتری وجود دارد. از این رو یک رقابت سالم نیز شکل خواهد گرفت که تعارض افراد با یکدیگر را کم و همراهی‌شان را بالاتر خواهد برد.
  • هزینه‌ بسیاری از موارد نیز در تیم سازی در سازمان‌ها پایین‌تر خواهد آمد. بنابراین با این شکل از مدیریت منابع انسانی می‌توانید با هزینه کمتر، روحیه بهتر در کارکنان همراه با پروژه‌ای بهینه‌ داشته باشید.

10 اصل در تیم سازی در سازمان

 

10 اصل تیم سازی در کسب و کار که باید آن را بدانیم

برای ساخت یک تیم خوب نیاز است که با مدیریت منابع انسانی آشنا باشید. همچنین می‌بایست اصول اصلی ساخت یک تیم پرکار، پرانرژی و خلاق را بدانید. اهمیت شناخت این اصول و استفاده از آن‌ها به اندازه‌ای است که در پیشرفت گروهتان و به انجام رسیدن هر چه بهتر پروژه‌های کاری تأثیر بسیاری خواهد داشت.

تیم یعنی گروه، یعنی مشارکت، یعنی یک حوزه فعال که گفتگو می‌کند و دموکرات است. اما وجود لیدر یا رهبر از الزامات تیم است. رهبر گروه نقش هدایت‌گر گروه را بر عهده دارد. مراقبت و سامان‌دهی تیم به عهده اوست. بنابراین اگر به عنوان یک رهبر قصد تیم سازی در سازمان دارید این ده اصل را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهداشت روانی در محیط کار چیست؟

اصل اول: شناخت افراد و تعهد کاری

گروه خود را بشناسید. با قابلیت‌ها، استعدادها و ضعف‌های هر یک از افراد تیم خود آشنا باشید. برای این کار نیاز است که با افراد گروه وقت بگذرانید و با آن‌ها گفتگو کنید. شرایط آرام و راحتی را به وجود بیاورید تا حس اعتماد در افراد ایجاد شود. افراد تیم شما باید بتوانند با شما صحبت کنند. از ایجاد همدلی و بیان کردن مسائل خود نترسید.

هنگامی که شما با کارکنانتان مهربان و همدل باشید، آن‌ها نیز اعتبار بیشتری برای شما قائل هستند. هنگامی که موفق شوید فضایی شاد با احساس اعتماد به یکدیگر بسازید به افزایش تعهد کاری افراد نیز کمک خواهید کرد. تیم شما برای اینکه با دقت و سختکوشی کار کند نیاز دارد که وظیفه‌اش بخشی از زندگی‌اش باشد تا برایش تلاش کند.

این شکل از تعهد کاری به پیشرفت پروژه‌های تیم کمک بسیاری خواهد کرد. برای ایجاد فضای مناسب زمانی را به بازی‌های ساده برای شناخت یکدیگر اختصاص دهید. بازی‌های کوچک هم شناخت افراد از هم را بالا می‌برد و فاصله‌ها را کم می‌کند و هم محیطی شاد برای کار کردن و شناخت بیشتر برای تیم سازی در سازمان به وجود می‌آورد.

 

معیارهای تیم سازی در سازمان

 

اصل دوم: برقراری نظم و اعتماد

وجود نظم در حوزه کاری از الزامات است. باید این مسئله را جا بیاندازید که با هم دوست، همکار و صمیمی هستید اما این دلیلی بر بی‌نظمی نیست. نبود نظم می‌تواند شالوده چیزها را دچار اخلال کند. به افراد خود اطمینان دهید که مشکلاتشان مهم است اما در کنار آن باید بتوانند کار خود را انجام دهند و در صورت نیاز از دیگر همکاران خود کمک بگیرند.

افراد تیم باید متوجه شوند که تنها نیستند و می‌توانند به اعضای گروه خود اعتماد داشته باشند. این اعتماد را تا سطح کاری نیز بالا ببرید. تمرین‌های جالبی برای بالا رفتن سطح اعتماد افراد گروه به یکدیگر وجود دارد. می‌توانید بازی‌هایی طراحی کنید که هنگام انجام یک کار مهم چند نفر از افراد گروه از دست یا چشم خود استفاده نکنند و همکار دیگری که آزاد است در انجام ان کار به او کمک کند. به مرور زمان انجام این تمرین‌ها، حس اعتماد را در افراد بالا خواهد برد.

اصل سوم: تعیین هدف

به عنوان رهبر گروه که وظیفه اصلی‌تان حمایت، تشویق، شناخت و تعیین استراتژی کلی است؛ می‌توانید در تیم خود برای هر بخش مدیرانی تعیین کنید. هدف کلی پروژه را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید تا هر بخش با هدایت مدیران برای به بار نشاندن ان هدف کوچک‌تر تلاش کند. اینگونه هدف کلی شما با ادغام این اهداف کوچک به نتیجه خواهد رسید.

همچنین می‌توانید یک هدف مشترک برای افراد گروه تعریف کنید. یک تصویر به آن‌ها بدهید که بتوانند یک خط اصلی برای انجام وظایفشان داشته باشند و از آن منحرف نشوند. در هر دوره یا پروژه کاری می‌توانید شاخص‌های ارزیابی عملکرد افراد را بررسی کنید تا به مرور متوجه شوید چه اهدافی کارمندان شما را بیش از پیش سر شوق می‌آورد و بازده کاری‌شان را بالا خواهد برد.

اصل چهارم: مشخص کردن چهارچوب

مشخص کردن یک چهارچوب برای برطرف شدن مشکلات و تعارضات افراد گروه تکنیک خوبی است. این چهارچوب می‌تواند مجموعه‌ای از فعالیت‌های مشترک همچون گردش دسته‌جمعی یا مسافرت تیمی باشد که افراد بیشتر با یکدیگر آشنا شوند. همچنین در چنین چهارچوبی می‌توانید تاریخ‌های مهم زندگی هر کدام از کارکنانتان را یادداشت کنید و اجازه دهید هر از چند گاهی خانواده افراد تیم نیز با آن‌ها همراه شوند.

برگزاری تولد افراد در کار گروهی به آن‌ها این احساس را خواهد داد که برای افراد تیم مهم هستند. بنابراین امکان تعامل افراد با یکدیگر بالاتر خواهد رفت. توانایی سازگاری افراد تیم با یکدیگر در چنین چهارچوبی است که افزایش خواهد یافت. اگر یکی از افراد گروه در این چهارچوب بدرفتاری داشته باشد شما زودتر متوجه خواهید شد و زودتر پی حل مسئله خواهید رفت.

 

اصل ارتباطات در تیم سازی در کسب و کار

 

اصل پنجم: شکل دادن ارتباطات و همکاری‌ها

به عنوان رهبری که تیم سازی در کسب و کار را انجام داده است باید بتوانید ارتباط افراد تیم با یکدیگر را تقویت کنید. برای این کار باید انگیزه افراد تیم را بالا ببرید. بسنجید که چه زمانی و در چه مسیری، کدام کارمند خود را تشویق کنید و کدام یک را حمایت کنید تا بهتر شود. باید حواستان باشد که تشویق یا تنبیه نابه‌جا می‌تواند ارتباط میان افراد تیم را نیز خدشه‌دار کند. همچنین موجب تضعیف انگیزه افراد شود.

شما می‌توانید همکاران را مسئول یکدیگر کنید و وظایفی را برای حمایت یکدیگر به آن‌ها بسپارید. در کار تیمی افراد باید آموزش ببینند که راحتی و آرامش همکارشان، آرامش و راحتی خود آن‌هاست. همچنین باید متوجه شوند که اگر در برطرف شدن مشکل همکارشان به او یاری برسانند؛ یک روز همین کمک به خود آن‌ها خواهد رسید.

اصل ششم: تصمیم‌گیری

به هنگام اخذ تصمیم فراموش نکنید که تیم یعنی مشارکت. بنابراین برای تصمیم‌گیری جلسه‌های تیمی بگذارید. فضایی به وجود بیاورید که افراد آزادانه ایده‌های خود را مطرح کنند. گاهی ممکن است شما را بسیار شگفت‌زده کنند. به عنوان یک رهبر ممکن است احساس کنید که تصمیم بهتر را خودتان می‌دانید؛ اما در این مورد باید شما قدرت اعتمادتان را به تیمی که ساخته‌اید بالا ببرید. در هنگام اجرای تصمیم نیز این قلب گشوده را نسبت به افراد تیم خود داشته باشید. فراموش نکنید که چند ذهن در نهایت قدرتمندتر از یک ذهن عمل خواهد کرد.

اصل هفتم: پیگیر افراد بودن

حالا که افراد تیم خود را شناخته‌اید و جزییات بیشتری از آن‌ها می‌دانید باید پیگیر احوالاتشان باشید. ببینید که چگونه همکاری می‌کنند. کدام یک در چه موردی ضعیف‌تر هستند؟ راهکار حل ضعف هر فرد چیست؟ دقت کنید که در پروسه پیشرفت هر یک از اعضا چه واکنشی دارد و چه تأثیری بر دیگر افراد گروه می‌گذارد.

اگر یکی از افراد تیم با کار تیمی دچار مشکل شده است او را راهنمایی کنید. حواستان باشد که انفرادی کار کردن یک فرد از گروه به کار تیمی دیگر اعضا آسیب وارد نکند. فراموش نکنید که تیم سازی در سازمان کار یک روز و دو روز نیست. باید شکیبا باشید و دقت به خرج دهید. تیم بودن باید تبدیل به یک فرهنگ کاری شما و گروهتان شود. همیشه در ابتدا اول از خود سؤال کنید. مسئله اصلی را پیدا کنید و بعد به افراد تیم خود کمک در حل مسئله کمک کنید.

اصل هشتم: حل کردن مشکلات

پس از تیم سازی در سازمان و ترویج فرهنگ گروهی کار کردن، تازه بسیاری از مشکلات خود را نشان می‌دهند. بسیاری از مشکلات در زمینه کارکنان مجازی و دورکاران شما ممکن است رخ دهد. در بسیاری از دورکاری‌ها، زمان کاری افراد با دیگر کارکنان حضوری متفاوت است. ندیدن و نداشتن حضوری این افراد می‌تواند آن‌ها را نسبت به افراد حضوری، جدا افتاده کند.

کارکنان غیرحضوری شما از تمام آنچه با افراد شاغل حضوری خود دارید تنها شرح وظایف را دریافت می‌کنند. ارتباطی با دیگر اعضا ندارند و از مزایای ارتباط تیمی بهره‌ای نمی‌برند. بنابراین نیاز است که یک رهبر یا مدیر مجازی داشته باشید. باید تلاش کنید در طول سال یک یا دو جلسه با افراد د.رکار خود بگذارید و آن‌ها را به یک فضای خودمانی و شاد دعوت کنید.

اگر نیاز باشد جلسات مجازی گروهی بگذارید و با این کارکنان خود نیز آشنا شوید. رهبر مجازی شما باید بتواند پذیرای شنیدن مشکلات و ایده‌های افراد تیم مجازی باشد. اجازه ندهید که حس تنهای و بی‌اهمیت بودن وارد ذهن افراد دورکار تیمتان شود.

اصل نهم: بالا بردن مهارت

در زمانه‌ای هستیم که تکنولوژی روزانه پیشرفت می‌کند و فناوری اهمیت فراوانی یافته است. بسیار مهم است که افراد تیم شما در زمینه وظایفشان با فناوری موجود آشنا باشند. هر چه مهارت متخصصان شما بالاتر رود این تیم سازی در سازمان موفقیت بیشتری خواهد داشت. اعضای تیم نیز با یاد گرفتن مهارت جدید و یا تقویت مهارت پیشین خود می‌توانند احساس بهتری به شغلشان داشته باشند و از اتصال به پیشرفت‌های روز دنیا جا نمانند.

اصل دهم: اهمیت پاداش

پیشتر گفتیم که تمرین، بازی و تشویق افراد گروه بسیار مهم است. هنگامی که به موفقیتی حتی کوچک دست پیدا می‌کنید، افرادی که در ایجاد آن نقش داشته‌اند را تشویق کنید و برایشان پاداش در نظر بگیرید. این کار روحیه آن‌ها و دیگر افراد گروه را تقویت خواهد کرد. اعضای تیم متوجه خواهند شد که تلاششان بی‌نتیجه نیست. آن‌ها می‌فهمند که فشار یا سختی که تحمل کرده‌اند و کار درست را انجام داده‌اند؛ بی‌جواب نخواهد ماند.

کلام آخر

کار گروهی و تیمی در بسیاری از رشته‌ها خود را ثابت کرده است. هیچ موفقیتی در ورزش‌های گروهی یا کارهای هنری دسته جمعی برای یک نفر نیست. همه افراد گروه با تلاش و کمک به یکدیگر به موفقیت دست پیدا می‌کنند. بنابراین چطور ممکن است که تیم سازی در کسب و کار جواب ندهد؟! از این رو در مقاله‌ای که خواندید دلایل اصلی تیم سازی در سازمان و اهداف پشت آن را بررسی کردیم. همچنین ده اصل مهم تیم سازی در محیط کاری را نام برده و توضیح دادیم. با تکیه بر این اصول می‌توانید تیمی کارکشته و قوی داشته باشید که از کار خود لذت می‌برد و رویاهایش را تحقق می‌بخشد.

 

سؤالات متداول

تیم سازی در سازمان چیست؟

در راستای ایجاد انگیزه و بهبود عملکرد افراد شاغل در یک شرکت یا بنگاه تجاری تیم سازی در سازمان انجام می‌شود. در تیم سازی فعالیت افراد طبق یک شالوده مشخص بر پایه همدلی و فرهنگ کار گروهی، هدف پروژه را دنبال خواهد کرد.

چگونه تیم سازی کنیم؟

تیم بر پایه اصولی شکل می‌گیرد. این اصول بر نکات مهمی چون برقراری ارتباط، اعتماد، نظم، همدلی و از این دست استوار است. برای ساختن یک تیم کارآمد و فعال نیاز است که بر حرکت بر این اصول اساسی افرادی را کنار هم نگه داشت و پیوندشان را برای انجام یک کار مشترک قوی کرد.

هدف از تشکیل تیم در سازمان چیست؟

در تشکیل یک تیم نکته بسیار مهمی نهفته است. تیم بر قابلیت یک جمع تمرکز دارد. افراد با یکدیگر کار می‌کنند و با یک هدف مشخص به بهتر شدن کارها جامه عمل می‌پوشانند. بنابراین در تیم سازی در سازمان مهارت بالای یک فرد مهم نیست. بلکه کار گروهی ارزشمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا