کارجویان

پرتقاضاترین شغل های ایران کدام‌ها هستند؟

در ابتدا بهتر است تعریفی از شغل‌ پرتقاضا ارائه کنیم. شغل‌ پرتقاضا معمولا به این معنی است که یا فرصت‌های بیشتری نسبت به کارجوهای واجد شرایط برای پر کردن آن‌ها وجود دارد، یا اینکه در چند سال آینده مشاغل بیشتری در همین زمینه در دسترس خواهند بود. حال ممکن است از خودتان سوال کنید که چرا پرتقاضاترین شغل های ایران مهم هستند؟ به این دلیل که این شغل‌ها مزایای زیادی دارند، مانند حقوق رقابتی، فرصت بیشتر برای پیشرفت و حتی در موارد بسیاری به معنای امنیت شغلی بیشتر است.

 

بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

ما در این مقاله از وبلاگ جاب آفر سعی کردیم لیستی از پرتقاضاترین شغل های ایران را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

 

 بهداشت و درمان

از ابتدا مشاغل گروه پزشکی تقاضای بیشتری داشتند، اما در گذشته بیشترین تقاضا برای گروه جراحی‌های پلاستیک بود. پس از همه‌گیری بیماری کوید 19، تقاضا برای این گروه شغلی بیش از پیش شد. این رشد تقاضا تنها به ایران محدود نمی‌شد؛ گویا مردم در سراسر جهان قدر کادر درمان را بیشتر می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: بهداشت حرفه ای چیست؟ چه اقداماتی برای رعایت آن باید انجام داد؟

فناوری اطلاعات

یکی از زمینه‌های شغلی که بیشترین رشد را تاکنون داشته است و همچنان هم رشد زیادی برای آن پیش‌بینی می‌شود، زمینه فناوری اطلاعات است. یکی دیگر از ویژگی‌های این گروه شغلی که باعث افزایش تقاضای آن شد، این بود که امکان دورکاری برای شاغلان این گروه زیادتر از بقیه مشاغل وجود دارد. به دلیل زمینه رشد بالایی که در آینده برای گروه‌های شغلی فناوری اطلاعات وجود دارد، این دسته شغلی نیز در بین پرتقاضاترین شغل های ایران محسوب می‌شود.

 

مدیریت زنجیره تأمین

وظیفه مدیر زنجیره تأمین، کنترل جریان کالاها و خدمات و کلیه فرایندهای تبدیل مواد خام به کالاهای مصرفی است. یکی دیگر از شغل‌هایی که در دوران پاندمی کرونا با تغییر مواجه شد، مدیریت زنجیره تامین بود. خرید مردم در این دوران به شکل افراطی افزایش پیدا کرد. افرادی که یک عدد از هر کالایی را تهیه می‌کردند، در این دوران به سبدهای خرید چند ده‌تایی روی آوردند. به همین دلیل هم تقاضا برای سمت مدیریت زنجیره تأمین افزایش پیدا کرد.

 

مدیریت مالی

مدیریت مالی، کارکرد تجاری مربوط به سودآوری، هزینه‌ها، نقدینگی و اعتبار به بهینه‌ترین حالت ممکن است. مدیران مالی برای بررسی هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌ها و پیدا کردن روش‌هایی برای افزایش سوددهی کسب‌وکارها استخدام می‌شوند.

همانطور که از تعرف شرح وظایف این سمت شغلی پیداست، هر کسب و کاری، چه بزرگ و چه کوچک، به یک مدیر مالی نیاز دارد. بنابراین یکی‌دیگر از پرتقاضاترین شغل های ایران، این سمت محسوب می‌شود.

 

فروش اینترنتی

یکی از محبوب‌ترین کسب و کارهایی که در ایران تقاضای بالایی دارند، آنلاین شاپ‌ها هستند. دلیل این نکته هم این است که برای شروع این کار به تخصص و حتی سرمایه زیادی نیاز نیست. به همین دلیل هم افراد زیادی به این شغل روی می‌آورند.

 

دیجیتال مارکتینگ

بخش زیادی از زندگی روزمره بسیاری از ما را دنیای دیجیتال دربر می‌گیرد. بسیاری از ما حتی شغلمان را نیز با استفاده از دنیای دیجیتال به انجام می‌رسانیم. به همین دلیل هم بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یکی از اصلی‌ترین بسترهایی است که کسب‌وکارهای مختلف برای معرفی محصولاتشان به آن روی می‌آورند.

دیجیتال مارکتینگ روی بازگشت نرخ سرمایه تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل یکی دیگر از شغل‌هایی که پیش‌بینی می‌شود تقاضای آن در آینده حتی نسبت به حالا هم بیشتر شود، همین شغل است.

 

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

با افزایش شدید و ناگهانی قیمت بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر، این شغل نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به یکی از محبوب‌ترین شغل‌ها تبدیل شد. البته باید در نظر داشت که این شغل با ریسک بالایی نیز همراه است.

 

طراحی مد و لباس

یکی از بزرگ‌ترین صنایع دنیا، صنعت مد و فشن محسوب می‌شود. با توجه به اینکه مردم، به خصوص قشر جوان، اخیرا توجه زیادی به دنیای مد و فشن داشته‌اند. این شغل نیز در دسته شغل‌های پرتقاضا قرار می‌گیرد.

 

پردرآمدترین شغل های ایران در سال ۱۴۰۰

دنیای فناوری و تکنولوژی با ورود نسل زد به بازار کار، رشدی بیش از پیش در سال ۱۴۰۰ داشت؛ حوزه برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات را می‌توان در صدر این لیست دانست که با امکان استخدام به‌صورت دورکاری و همکاری با کسب‌وکارهای خارج از کشور، درآمدی دلاری به همراه دارد که طبیعتا با افزایش نرخ دلار، عنوان پردرآمدترین و البته پرتقاضاترین را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: راهنمای طراحی مسیر شغلی برای رسیدن به شغل ایده آل خود

شغل های پردرآمد برای بانوان

دیگر زنان در شغل‌های مجزایی از مردان استخدام نمی‌شوند و توانایی‌هایشان را در کلیه موقعیت‌های شغلی نشان می‌دهند از فعالیت در گروه‌های درمانی گرفته تا پوزیشن‌های استراتژیک. اما طبیعتا با توجه به نقش مادری برخی حرفه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند که به ترتیب عبارتند از:

  • روانشناسی
  • پزشکی
  • آرایش و زیبایی
  • داروسازی
  • متخصص روابط عمومی
  • پرستاری
  • خیاطی
  • وبلاگ نویسی
  • مدیر استراتژی
  • مترجم زبان
  • کارهای هنری
  • تدریس خصوصی
  • عکاسی
  • برنامه نویس کامپیوتری
  • وکالت
  • طراحی لباس
  • بانکداری و آموزش
  • اپتومتریست

نتیجه‌گیری

همه افراد از پس تمام شغل‌ها برنمی‌آیند. هر فردی با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارد و معیارهایی که در انتخاب شغل به آن‌ها اهمیت می‌دهد، برای فرصت های شغلی متفاوتی مناسب است. به همین دلیل هم ممکن است هیچ یک از مشاغل بالا در نظرتان برای شخص شما ایده‌آل نباشد. با این‌حال مشاغل دسته مرتبط به تکنولوژی، نرم‌افزار و پزشکی در دسته پرتقاضاترین شغل‌های ایران قرار می‌‌گیرند.

منبع: مرکز آمار ایران

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا