پیش از استخدامکارجویان

10 تا از رشته‌ های تحصیلی با بهترین بازار کار در جهان

برای کسانی که به تازگی تصمیم گرفته‌اند رشته دانشگاهی‌شان را انتخاب کنند، یکی از مهم‌ترین مسائل این است که رشته‌ های تحصیلی با بهترین بازار کار کدام‌ها هستند؟ بخش زیادی از شغل‌ها نیز به حداقل مدرک کارشناسی برای پذیرفتن کارجو نیاز دارند. در برخی از شغل‌ها مدرک تحصیلی بالاتر به معنای حقوق بیشتر نیز است. به همین دلیل هم تحصیل و شغل ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا لیستی از بهترین رشته‌های تحصیلی با بهترین بازار کار در جهان را به شما ارائه کنیم.

 

  1. پزشکی

تعجبی ندارد که رشته‌های پزشکی در صدر مقاله رشته‌ های تحصیلی با بهترین بازار کار باشند. شغل‌های مرتبط با رشته پزشکی علاوه بر داشتن درآمد بالا، سختی کار بالایی هم دارند. تعداد افرادی که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی را دارند زیاد و تعداد افرادی که واقعا موفق به تحصیل در این رشته می‌شوند کم است.

سختی رشته‌های پزشکی تنها به شغل آن خلاصه نمی‌شود بلکه در زمان تحصیل افراد نیز خودش را نشان می‌دهد. البته که تمام این موارد زمانی که پای جان انسان‌ها به میان می‌آید منطقی است.

 

  1. مهندسی کامپیوتر

دنیای امروز دنیای اطلاعات است. حتی کوچک‌ترین بچه‌ها یا مسن‌ترین افراد هم با گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها سروکله می‌زنند. تحصیل در زمینه مهندسی کامپیوتر افراد را در دسته شغل‌های زمینه فناوری قرار می‌دهد. مهندسان کامپیوتر، سخت افزار را در کامپیوترهای مدرن طراحی می‌کنند، می‌سازند و نگهداری می‌کنند. علاوه بر دستگاه‌های شخصی، مهندسان کامپیوتر در ایجاد رباتیک، شبکه‌ها و سایر سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر نقش دارند. این نقش شامل حجم بالایی از تحقیق و توسعه، آزمایش و تضمین کیفیت می‌شود. این رشته برای علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی بسیار جذاب است.

 

 

  1. مهندسی برق

در دنیای امروز تقاضای زیادی برای افرادی که می‌توانند دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی را طراحی کنند، بسازند و بهبود ببخشند وجود دارد. این رشته بسیار شبیه به درس‌های دانشجویان مهندسی کامپیوتر است، رشته‌ای که شاخه‌ای از مهندسی برق در نظر گرفته می‌شود. این به دلیل تکثیر رایانه‌هایی است که برای کار با انواع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. افرادی که به تحصیل در این رشته روی می‌آورند باید انتظار گذراندن دوره‌هایی مانند تجزیه و تحلیل و طراحی مدار، سیستم‌های دیجیتال، قطعات و ابزار الکتریکی و فناوری نیمه هادی را داشته باشند.

 

  1. مهندسی شیمی

کلمه شیمی برای بسیاری از افراد یادآور پتروشیمی است. طبیعتا شغل‌ها مرتبط با پتروشیمی معمولا گسترده و پردرآمد هستند. به عنوان کسی که در این رشته تحصیل می‌کند، یاد می‌گیرید که چگونه از مواد خام برای تولید محصولات مختلف از آنتی بیوتیک‌ها گرفته تا آفت‌کش‌ها استفاده کنید. دروس معمولی برای این مسیر شامل بیوشیمی، سینتیک شیمیایی و ترمودینامیک و همچنین بسیاری از انواع دیگر ریاضیات و علوم است.

یکی از اهداف شغلی آشکار هنگام تحصیل در این رشته تبدیل شدن به یک مهندس شیمی؛ با این حال مشاغل دیگری که تحصیل در این رشته برای شما به ارمغان می‌آورد عبارتند از: شیمیدان، دانشمند مواد یا مهندس نفت.

 

  1. مهندس هوا فضا

سال‌هاست که ایلان ماسک معتقد است زمین دیگر جای زندگی کردن نیست!! همین صحبت هم فکر زندگی در فضا در ذهن بسیاری از ما قرار داده است. مدارک مهندسی هوافضا می‌تواند منجر به مشاغلی در تحقیقات علمی، طراحی مهندسی، بازاریابی یا توسعه نرم افزار یا حتی بازاریابی شود. افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، هواپیما، موشک، سیستم دفاع ملی و فضاپیما را طراحی می‌کنند و می سازند. مشاغل این رشته ممکن است به مجوزهای امنیتی نیاز داشته باشند.

محصلان رشته‌های مهندسی هوافضا باید آماده باشند تا علاوه بر دروس، در مقدار قابل توجهی از طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های واقعی شرکت کنند.

 

 

  1. مهندسی مکانیک

در این رشته افراد عمدتا مطالعه می‌کنند که ماشین‌ها از چه ساخته شده‌اند و چگونه کار می‌کنند؛ عمده این مطالعات در بخش‌های دروسی مانند تجزیه و تحلیل مدار، مکانیک سیالات، علم مواد و ترمودینامیک انجام می‌شود. دانشجویان مهندسی مکانیک معمولاً پنج سال برای مدرک تحصیلی خود زمان می‌گذارند تا زمانی را برای دوره‌های کارآموزی با تجربه کاری عملی برای تکمیل مطالعات نظری فراهم کنند. اما اگر از تک‌تک افرادی که در این رشته مشغول به کار شده‌اند بپرسید، قطعا به شما می‌گویند که این رشته به تمام زحماتش می‌ارزد.

 

  1. مهندسی صنایع

این رشته مهندسی تقریباً همان دستمزد مهندسی مکانیک را دارد، اما فرصت‌های شغلی آن به نسبت بقیه مشاغل بیشتر است.

مهندسان صنایع که سیستم‌هایی را برای تولید محصولات و ارائه خدمات به کارآمدترین شکل ممکن توسعه می‌دهند، نسبت به مهندسین مکانیک تخصص کمتری دارند و می‌توانند در طیف وسیعی از صنایع، از تولید قطعات هوافضا و وسایل نقلیه موتوری گرفته تا توزیع گاز طبیعی و نفت و گاز، کار پیدا کنند. میانگین درآمد برای مهندسان صنایع 95300 دلار در سال در سال 2021 پیش‌بینی شده بود. برای دریافت مدرک در این رشته، انتظار مطالعه ریاضی و علوم زیاد و همچنین کلاس‌های متمرکزتری مانند اقتصاد مهندسی، برنامه ریزی امکانات و طراحی و مدیریت موجودی را داشته باشید.

 

  1. مدیریت عملیات

رشته مدیریت عملیات چیست؟ پرینستون ریویو (The Princeton Review) معتقد است: «دنیای تجارت شامل بسیاری از کارهای پیچیده است و مدیریت عملیات همه آن‌ها را پوشش می‌دهد. مدیران عملیات به دنبال کنترل فرآیندهایی هستند که خروجی‌های کسب و کار را تعیین می‌کنند. به عبارت دیگر، به عنوان یک رشته مدیریت عملیات، سیستم‌های عامل، مدیریت کیفیت، طراحی محصول، مدیریت زنجیره تامین و کنترل موجودی را مطالعه خواهید کرد. شما نحوه استفاده از تجهیزات، اطلاعات، نیروی کار و امکانات را در فرآیند تولید مطالعه خواهید کرد. شما در مورد هر مرحله‌ای که برای ساخت یک محصول یا خدمات پیش می‌رود و اینکه چگونه هر مرحله را تا حد امکان کارآمد و سودمند برای شرکت انجام دهید، خواهید آموخت.

 

  1. مدیریت IT

به گفته دانشگاه مینه سوتا، برنامه مدیریت فناوری اطلاعات «دانش آموزان را برای مشاغل فناوری، شبکه و مدیریت اطلاعات در تجارت، امور مالی و مخابرات آماده می‌کند.» علاوه بر این، این مدرک می‌تواند دانشجویان را برای کار به عنوان مدیران شبکه‌های اطلاعاتی، مدیران وب سایت‌ها، تحلیلگران یا مهندسان سیستم، توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و مدیران سیستم‌های اطلاعاتی مجهز کند. این متخصصان فعالیت‌های مرتبط با کامپیوتر را برنامه‌ریزی، هماهنگ و هدایت می‌کنند.

 

  1. علم اقتصاد

تحصیل در رشته اقتصاد راه دیگری برای بهره‌مندی از فرصت های رو به رشد مرتبط با رونقِ داده‌های کلان است. با این حال مسئله کوچکی وجود دارد که ممکن است برای برخی از افراد خوشایند نباشد، مثلا اینکه آماردانان، اقتصاددانان عمدتاً توسط دولت‌ها استخدام می‌شوند که ممکن است یک عامل محدود کننده باشد. علاوه بر دولت، اقتصاددانان می‌توانید با کارفرمایان متخصص در خدمات مشاوره، تحقیقات علمی و امور مالی نیز کار کنید.. کارفرمایان همچنین به دنبال افرادی با مدرک اقتصاد هستند تا موقعیت‌هایی را به عنوان مدیران مالی، نمایندگان خرید و تحلیلگران داده پر کنند.

 

نتیجه‌گیری

رشته‌های تحصیلی زیادی هستند که درآمد زیادی دارند که ممکن است در این لیست به دلیل محدودیت‌های موجود از قلم افتاده باشند. ما در این مقاله سعی کردیم که برخی از  رشته‌ های تحصیلی با بهترین بازار کار که در حال حاضر در دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند را به شما معرفی کنیم.

طبیعتا که موفقیت در هر شغل و رشته‌ای به علاقه و پشتکار افراد بستگی دارد و تمام رشته‌ها می‌توانند پرکار و پردرآمد باشند. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.

 

منبع: kiplinger.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا