توسعهکارجویان

چرا شغلمان برای خودمان معنادار به نظر نمی‌رسد؟

تعداد کسانی که در حال حاضر به انجام دادن شغل رویایی‌شان مشغول هستند، یا به عبارتی از نظر خودشان شغل معناداری دارند زیاد نیست. بیشتر افراد در دنیای امروز صرفا مشغول به کسب درآمد هستند و اگر خیلی خوش‌شانس باشند، مزایایی هم در این شغل نصیب آن‌ها می‌شود.

امروزه افراد زیادی هستند که از خودشان می‌پرسند که شغل آن‌ها چه تاثیری در دنیا دارد یا اصلا آن‌‌ها می‌توانند تغییری در جهان ایجاد کنند یا نه. اگر شما هم تا امروز چنین سوالی را از خودتان پرسیده‌اید، نگران نباشید. برای اینکه شغل معناداری داشته باشید، نیاز نیست که حتما از نهنگ‌ها مراقبت کنید یا درمانی برای سرطان پیدا کنید!

در این مقاله جاب آفر ما سعی می‌کنیم که در ابتدا به بررسی دلایلی بپردازیم که باعث ایجاد این حس بی‌معنایی در شما شده است.

در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

  1. محیط سمی

اگر مدیران و اعضای رهبری شما رفتار خوبی در محل کار ندارند و فرهنگ قلدری، طرفداری یا نگاه به سمت دیگری را در هنگام بدرفتاری با مردم را پیش می‌گیرند، زنگ خطر به صدا درآمده است. شما نباید هیچ محل کاری که شامل فریاد زدن، بی احترامی، آزار و اذیت کلامی و/یا جنسی باشد را تحمل کنید.

این مشکل را برطرف کنید: اگر رفتار سمی را در کار مشاهده کردید، به مدیر یا رهبران شرکت بگویید. اگر آن‌ها اقدامی نکردند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال شغل دیگری بگردید. گاهی اوقات شرکت خود را دوست دارید، اما یک یا چند سیب بد وجود دارد که مانع تمرکز و احساس رضایت شما می‌شود. در این موارد، بپرسید که آیا می‌توانید به بخش دیگری منتقل شوید که در آن شما و کارتان بیشتر مورد قدردانی قرار گیرد.

 

  1. احترام نذاشتن به زمان شخصی

اگر متوجه شدید که خواسته‌های کاری شما اغلب به زمان شخصی‌تان سرایت می‌کند، وقت آن است که با مدیرتان صحبت کنید. مرزها را تعیین و روشن کنید که نمی‌توانید 24 ساعت شبانه روز در دسترس باشید. به رئیس خود یادآوری کنید که تعادل بین کار و زندگی باعث می‌شود که کارمند بهتر و متعهدتری نسبت به فردی که از کار خسته و رنجیده است، ایجاد کند.

 

  1. نداشتن مسیر شغلی

اگر امکان ترفیع شغلی برای شما وجود ندارد یا ترفیع‌تان رد شده است، سعی کنید دلیل آن را بیابید و اینکه آیا می‌توانید نقش خود را برای معنادارتر کردن آن تغییر دهید یا خیر. اگر شغل شما متوقف شده است، به بخش دیگری با مسئولیت بیشتر بروید یا در جای دیگری با تحرک رو به بالا به دنبال شغل باشید. برای بسیاری از افراد، داشتن یک مسیر توسعه شغلی در محل کافی است تا در محل کار معنا پیدا کنند.

 

  1. استرس بالا در محیط کار

اگر افراد دائما تحت استرس باشند، نمی‌توانند در شغل خود سازنده و شاد باشند. اگر این وضعیت شماست، با مدیریت در مورد اهمیت کمک گرفتن صحبت کنید. گاهی اوقات ما بیش از حد کار می‌کنیم چون می‌خواهیم در شرکت مهم دیده شویم. اما می‌توانید به شغل خود اهمیت دهید و همچنان به دنبال تعادل باشید.

 

  1. پاسخ ندادن به بازخورد

هر ایده‌ای برنده نیست، اما اگر می‌خواهید تغییر ایجاد کنید و هر ایده‌ای که برای بهبود اوضاع دارید رد می‌شود، با مدیر خود صحبت کنید تا دلیل آن را بیابید. جزئیات را بخواهید؛ شاید مسائل مربوط به بودجه یا مسائل فرهنگی وجود داشته باشد که باعث کند شدن تغییر شود. خطوط باز ارتباط برای عزت نفس شما مهم هستند و شکل دادن به پیشنهادات خود با درک موقعیت مدیرتان به پیشرفت‌تان کمک می‌کند.

 

  1. فراگیر نبودن

«تنوع و شمولیت» نباید فقط یک صفحه در وب سایت یک شرکت باشد. این موضوع باید یک تعهد اعلام شده برای انجام بهتر در همه جنبه‌های تنوع باشد که شامل سن یا ناتوانی فیزیکی می‌شود. در صورت مشاهده یا احساس تبعیض، با منابع انسانی یا یکی از اعضای رهبری صحبت کنید. برای یافتن هدف در کارتان، باید احساس کنید که کار متعلق به شماست و دیده و شنیده می‌شوید.

 

 

نتیجه‌گیری

در طول استعفای بزرگی که در سال 2021، 53% از کارمندانی که شغلشان را ترک کردند، زمینه کاریشان را نیز تغییر دادند. 86% از کارمندان به شدت ترجیح می‌دهند در شرکت‌هایی کار کنند که به همان مسائلی که آن‌ها اهمیت می‌دهند، توجه کنند.

اگر احساس می‌کنید شغل شما فقط یک شغل یا بن‌بست است یا شما را تحت فشار قرار می‌دهد و یافتن تعادل بین کار و زندگی را غیرممکن می‌کند، ممکن است بخواهید در مورد ادامه دادن یا ندادن آن، تجدیدنظر کنید.

داشتن یک شغل معنادار، به شما احساس هدفمندی، ارزشمندی و ذضایت بیشتری نسبت به زندگی می‌دهد.

 

منبع: glassdoor.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا