توسعهکارجویان

علت دردهای استرسی در گردن و شانه‌ها

مفهوم استرس چیز جدید نیست و افراد در سراسر دنیا به صورت روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. معمولا افراد با علائم و نشانه‌های فیزیکی استرس آشنا هستند، اما معمولا کمتر کسی عوامل فیزیکی آن را جدی می‌گیرد. احساس درد در سر، گردن و شانه‌ها از جمله دردهای استرسی شناخته می‌شوند. شما معمولا از افراد می‌شنوید که می‌گویند: «انگار تمام دنیا روی شانه‌‌های من است»؛ این عبارت غالبا اشاره به احساس سنگینی در سر و گردن دارد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره علت و راهکارهای درد گردن و شانه‌ها بیشتر بدانید.

 

نشانه‌های دردهای استرسی در گردن و شانه‌ها چیست؟

دردهای استرسی در گردن و شانه‌ها می‌تواند در شما احساسی ناخوشایند و حواس‌پرتی ایجاد کند. افراد مختلف ممکن است این احساس را به شکل‌های مختلفی تجربه کنند، با این حال چند نشانه رایج در این زمینه وجود دارد:

  • احساس درد و گرفتگی در گردن و شانه‌ها
  • احساس انقباض در گردن
  • احساس درد یا ناراحتی در زمان چرخش سر و گردن یا در زمان لمس شدن آن‌ها
  • احساس کشیدگی در گردن و شانه‌ها
  • بعضا احساس فشردگی در فک نیز می‌تواند به دلیل استرس پشت گردن باشد

در برخی از موارد احساس فشار در گردن و سرشانه‌ها می‌تواند به شکل سردردهای طولانی نیز بروز کند؛ در  برخی موارد این فشار و درد دائمی می‌تواند پیش زمینه‌ای برای ابتلا به میگرن باشد.

 

 

چطور این درد را کاهش دهیم؟

برای برطرف کردن هر درد و مشکلی ابتدا باید به ریشه و علت مشکل رجوع کرد. در این مورد هم مشکلی به علت وجود استرس اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که علت استرس را شناسایی کنید. بعد از آن اگر می‌توانید عامل استرس‌زا را حذف کنید. در غیر این صورت برای کاهش استرس راهکارهایی وجود دارد:

  1. فعالیت فیزیکی

تحقیقات ثابت کرده‌اند که فعالیت فیزیکی از هر نوعی که باشد می‌تواند استرس را کاهش دهد. افرادی که دائما به صورت فیزیکی فعالیت دارند، ضربان قلب آن‌ها در حالت استرس پایین‌تر است و استرس کمتری را در طول روز تجربه می‌کنند و حالت روحی باثبات‌تری دارند.

نگران نباشید! برای شروع، نیاز نیست که حتما قله اورست را فتح کنید؛ نیم ساعت فعالیت فیزیکی از هر نوعی در روز می‌تواند در کاهش استرس شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

 

  1. مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه به قدرتمندتر شدن کنترل افکار شما کمک می‌کند. به این شکل در صورت بروز افکار استرس‌زا راحت‌‌‌تر آن را تشخیص می‌دهید و مهار می‌کنید قبل از اینکه تمام ذهن شما را به خودش درگیر کند. به این شکل نشانه‌های استرس در گردن و شانه‌های شما کمتر خواهد شد.

تحقیقاتی که در زمینه قدرت مدیتیشن وجود دارد، تاثیرات آن را روی کاهش استرس اثبات می‌کند. این کار علاوه‌بر کاهش میزان استرس، درصد تعامل شما با شغلتان را نیز افزایش می‌دهد.

 

  1. خواب کافی

مزایای خواب کافی بر هیچکس پوشیده نیست. با این حال یکی از عمده‌ترین مزیت‌های آن افزایش انرژی و تمرکز در طول روز است. ممکن است متوجه باشید که در صورتی که سطح استرس در بدن شما بالا برود، خواییدن برای شما کمی سخت خواهد شد؛ کمبود خواب نیز به خودی خود منجر به افزایش استرس می‌شود.

اگر شما بتوانید برنامه منظمی برای خوابیدنتان تنظیم کنید که هر شب سر ساعت خاصی به خواب بروید و روند خواب شما به حالت روتین تبدیل شود، هر دو مشکلات بالا برطرف  خواهد شد.

 

  1. مشاوره

مشاوره می‌تواند در برطرف کردن گره‌ها و چالش‌های ذهنی شما نقش مهمی را ایفا کند. علاوه بر این با کمک گرفتن از یک مشاوره حرفه‌ای شما می‌توانید راحت‌تر استرس‌های روزانه را کنترل و برطرف کنید.

مشاوره به شما کمک می‌کند که بینش و آگاهی بیشتری نسبت به افکار و احساساتتان و تاثیری که آن‌ها روی حالت فیزیکی شما می‌گذارند، پیدا کنید.

 

در صورتی به درمان فوری نیاز داشتیم، چه کنیم؟

درست است که تمام مراحل بالا در کاهش استرس به شما کمک می‌کنند، با این حال اگر درد و فشاری که شما در گردن و شانه‌هایتان احساس می‌کنید شدید باشد، به راهکاری فوری نیاز دارید.

در این مرحله شما با مشورت با پزشک معالجتان می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید، تمرینات و کشش‌های سر و گردن نیز در کاهش درد تاثیر دارند و همچنین می‌توانید  کمپرس گرم یا سرد را روی قسمت دردناک بگذارید.

 

 

نتیجه‌گیری

حتی اگر فقط گاهی دچار احساس استرس در گردن و شانه‌هایتان شوید هم ناخوشایند و دردناک است. از طرفی استرس بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی روزانه دنیای امروز محسوب می‌شود. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که شما باید بتوانید این استرس‌ها را تا حدود زیادی مهار کنید.

 

منبع: verywellmind.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا