توسعهکارفرمایان

چطور بهره وری فردی را افزایش دهیم؟

قبل از هر چیزی بهتر است تعریفی از بهره‌وری ارائه کنیم. بهره‌وری به این معناست که بیشتر عملکرد را در کمترین زمان داشته باشید. این به این معناست که بتوانید کارآمدی و تاثیرگذاری‌تان را در شغل‌تان افزایش دهید. بهره وری فردی به این معنی نیست که ساعت‌های طولانی را در محل کارتان بگذرانید و پشت میز دیوانه‌وار تایپ کنید بدون اینکه از کامپیوترتان فاصله بگیرید.

بهره‌وری به این معناست که بتوانید هوشمندانه‌ترین راه و مسیر را برای انجام کار موردنظرتان انتخاب کنید. روش‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها بهره‌وری‌تان را افزایش دهید؛ اما پیش از هر چیزی  لازم است که بدانید باید به سلامت جسمی و روحی‌تان توجه کنید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم و راه‌های بهره‌وری بیشتر آشنا شوید.

چطور بهره وری فردی را بیشتر کنیم؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که بهره‌وری چیزی نیست که در یک شب اتفاق بیفتد. ممکن است بعضی از افراد طوری این کار را انجام دهند که بسیار آسان به نظر برسد؛ با این حال لازم است بدانید که معمولا بهره‌وری بیشتر ارتباط مستقیمی با توسعه عادت‌های درست دارد.

چند روش کاربردی و عملی برای افزایش بهره‌وری فرد وجود دارد:

  • ایجاد یک برنامه

اولین و مهم‌ترین قدم، تعیین هدف و ایجاد برنامه است. اگر هدفی در ذهنتان نداشته باشید، حرکت شما به چه سمتی خواهد بود؟

زمانی که مسیر حرکتتان را تعیین کردید، می‌توانید با ایجاد یک برنامه مشخص کنید که چطور باید به هدفتان برسید.

با تعیین یک هدف قابل اجرا شما می‌توانید روی یک مسیر مشخص تمرکز کنید و از حواس‌پرتی‌ها دور بمانید.

برای اینکه برنامه هوشمندانه‌تری طراحی کنید:

  • چه کاری باید انجام دهید
  • برای انجام آن کار از چه روش‌هایی باید استفاده کنید
  • روزانه چه حجمی از کار را باید انجام دهید تا به هدفتان برسید
  • تعیین کنید که آیا این پروژه بخشی از یک هدف بزرگتر است یا نه
  • استفاده از ابزار کمک‌کننده

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای بهبود بهره‌وری انجام دهید، استفاده از ابزار و روش‌هایی است که به انجام شدن کار کمک می‌کند.

مثلا شما می‌توانید هدفتان را به وظایف کوچکتری تبدیل کنید و از یک تایمر (زمان‌سنج) استفاده کنید تا بتوانید کاملا متمرکز باقی بمانید.

همچنین می‌توانید استراحت‌های کوتاه بین کارهایتان داشته باشید که با ذهن بازتر و با انرژی بیشتری کارتان را ادامه دهید.

  • مراقبت از خود

یکی از اصلی‌ترین شرط‌های بهره وری فردی مراقبت از سلامت روان و فیزیکتان است. برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را از خودتان نشان دهید باید در بهترین حالت فیزیکی و روانی خودتان باشید.

روش‌های مراقبت از خود خیلی هم سخت نیست؛ خواب کافی، خوردن غذای سالم و در نظر گرفتن زمان شخصی در طول روز جزو اصلی‌ترین راهکارهای بهبود سلامت روان و فیزیک شماست. این کارها به شما کمک می‌کند که در طول روز متمرکز و با انرژی باقی بمانید.

یکی دیگر از بخش‌های مراقبت از خود مربوط به زمان‌های استراحتی است که بین کار برای خودتان در نظر می‌گیرید. فراموش نکنید که شما نمی‌توانید در 24 ساعت 7 روز هفته کاملا بهره‌وری داشته باشید؛ بنابراین سعی کنید با توجه به این نکته برنامه واقع‌گرایانه‌ای برای خودتان تعیین کنید.

  • مبارزه با اهمال‌کاری

اینکه بخواهید هر کاری را به دقیقه نود موکول کنید مسئله‌ای جدی است که می‌تواند بهره‌وری شما را به شدت کاهش دهد.

معمولا این کشش برای اهمال کاری در افرادی که ضعف در مدیریت زمان دارند، اتفاق می‌افتد؛ با این حال روش‌هایی برای حل این مسئله وجود دارد.

اولین کاری که در این زمینه باید انجام دهید این است که علت اهمال کاری را پیدا کنید. برخی از افراد چنین کاری انجام می‌دهند به این دلیل که نمی‌دانند از کجا باید کار را شروع کنند و برخی اهمال کاری می‌کنند چون حوصله کافی برای انجام کارها را ندارند.

  • پذیرش کمک

یکی دیگر از روش‌های افزایش بهره‌وری فردی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، درخواست کمک در زمان نیاز است. اینکه برای انجام کارهای کوچک و فرعی درخواست کمک کنید باعث می‌شود که تمرکز و زمان بیشتری روی هدف اصلی داشته باشید.

  • نه گفتن

علاوه بر تمرکز روی اینکه چه چیزی را باید انجام دهید، لازم است که بدانید به کارهایی که زمان و انرژی شما را می‌گیرند نه بگویید.

طبیعتا این کار در مرحله اول به هیچ عنوان آسان نیست؛ برای آسان‌تر شدن این کار باید دائما اهمیت و اولویت هدفتان را به خودتان یادآوری کنید.

نتیجه‌گیری

شاید از خودتان بپرسید که اصلا چرا باید بهره وری فردی را افزایش دهید. مواردی مثل انجام دادن کارهای بیشتر در زمان کمتر، رسیدن به اهداف و به دست آوردن موارد بیشتر در زندگی از جمله مزایای بهره‌وری است.

مواردی که در بالا مطرح کردیم از جمله راهکارهایی است که می‌تواند بهره‌وری افراد را افزایش دهد.

منبع: verywellmind.com

mahshid

Each person has a passion in life; mine is thinking, imagining, writing and enjoying how people react to my notes! :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا