توسعهکارفرمایان

ایده‌هایی برای سپاسگذاری و قدردانی از کارکنان با هزینه محدود

کارمندان خوب زمانی در محل کار خود پیشرفت می کنند که بدانند مشارکت آنها معنادار است. پس اجازه دهید که آنها بدانند کارشان چقدر برای شرکت ارزش و اهمیت دارد. این کار تعامل و اشتیاق به کار را بالا می‌برد بخصوص اگر از سوی سرپرستان یا مدیران ارشد اتفاق بیافتد و لزوما نباید افزایش حقوق یا هدایای گران‌قیمت باشد.

درواقع هرچه موثرتر این کار را انجام دهید، نتایج بهتری به دست می‌آورید. هیچ‌کس قدردانی را فراموش نخواهد کرد و پاسخ آن به شما بازمی‌گردد. در ادامه شیوه‌هایی که می‌توانید با هزینه کم، اثرپذیری مطلوب داشته باشید را لیست کردیم.

هر راهی برای تشکر از کارمندان خود بکار می‌بندید، احساس قدردانی و خوشحالی را در آنها زنده می‌کند زیرا می‌فهمند که تمام کارهایشان توسط مدیر بالاتر به رسمیت شناخته می‌شود. همیشه لبخند بزنید و همیشه بدون توجه به احساسات شخصی خود نسبت به کارکنان احترام بگذارید. کارمندانی که احساس قدردانی می‌کنند با وفاداری بیشتر پاسخ می‌دهند.

پارکینگ خوبی به آنها اختصاص دهید

در ازای انجام کاری خوب، می‌توانید بهترین پارکینگ شرکت را جایزه دهید. اگر هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، یک ماه کارت اتوبوس یا متروی رایگان برای او بخرید.

دیوار موفقیت‌ها داشته باشید

یکی از راه‌های قدردانی از کارکنان، آگاه‌سازی سایرین از انجام یک پروژه موفق است. برای هر کارمندی که کار خوبی انجام می‌دهد روی دیوار (زیر عکس آنها) بنویسید که شما آنها را به خاطر چه می‌شناسید.

تمجید کنید

تحسین کارمندان به محض وقوع اتفاقی خوب، می‌تواند نشانه‌ای از ارزشمندی کار باشد. هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین چند کلمه زیبا، درست، به موقع و صمیمانه شود. این هدیه‌ای رایگان است که با هیچ ثروتمندی قابل قیاس نیست.

سلامتی هدیه کنید

چه راه بهتری برای تشکر سراغ دارید بهتر از نشان دادن اهمیت سلامتی. می‌توانید عضویت ماهانه باشگاه را بخرید یا قراردادی با باشگاه‌های ورزشی ببندید که کارکنانتان با تخفیف از خدمات آنها استفاده کنند.

خوش بگذرانید

برای برنامه نهاری سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی کنید. کوهنوردی، پیاده‌روی، پینت‌بال و … می‌تواند متناسب با فرهنگ سازمانی شما گزینه‌های مناسبی باشند که تعامل و مشارکت تیمی هم به همراه دارد.

یادداشت تشکر بچسبانید

چه روشی معتبرتر از گذاشتن یادداشت بر روی میز یا مانیتور برای تشکر از کارمندانتان. نوشتن یک یادداشت تشکر دست‌نویس نشان می‌دهد که شما از برنامه‌های پرمشغله خود وقت صرف کرده‌اید و شخصاً برای آنها نامه تشکر نوشته‌اید و تلاش آن‌ها مورد قدردانی قرار گرفته است. حتی می‌توانید آن را به آدرس خانه کارمند خود ارسال کنید، جایی که همسرش نیز آن را می‌بیند و می‌داند که زمان دوری از خانه ارزشمند است.

نهار بدهید

برای رسیدن به قلب کارمندان، از غذایی خوشمزه استفاده کنید. هرچندوقت یکبار آنها را بصورت تیمی بیرون ببرید و به عنوان یک تیم از زحمات آنها قدردانی کنید.همچنین می‌توانید برای میان‌وعده‌های صبح یا بعدازظهر مقداری دونات یا کیک بگیرید.

فضای راحتی بسازید

یکی دیگر از راه های عالی برای تشکر از کارمندان این است که فضای کاری آنها را ارتقا دهید. آیا کارمندان شما صندلی های ارگونومیک و نور مناسب برای کار دارند؟ در غیر این صورت، با بهبود شرایط کاری، فضایی راحت و کاربردی در اختیارشان قرار دهید.

جام هفتگی داشته باشید

یک جام نمادین بسازید و هر هفته نام کارمند شایسته‌ای را روی آن بچسبانید. در پایان سال شما یک جام خواهید داشت با ۵۲ نام روی آن که خاطرات زیادی را به همراه دارد. در پایان هر سال جام را در نقطه‌ای که همه ببینند قرار دهید.

هدایای تصادفی دهید

کسی را سراغ دارید که سورپرایز شدن را دوست نداشته باشد؟ کارمندان خود را با هدایای کوچک غافلگیر کنید. کادوهایی مانند آب‌نبات، بلیط فیلم، گلدان کاکتوس و … .

انبار خوراکی داشته باشید

برای آشپزخانه یا آبدارخانه خوراکی‌های مخصوص وقت چای و انتخاب‌های متنوع تهیه کنید. در بیشتر شرکت‌ها چای و قهوه وجود دارد اما می‌توانید یک قدم جلوتر روید و یخچال را با آب میوه، نوشابه، میوه، آجیل و کلوچه پر کنید.

«مرد تنها با نان زندگی نمی‌کند. او هر چند وقت یک بار نیاز به کره دارد.»
– رابرت هنری

کارمند منتخب ماه تعیین کنید

می‌توانید کارمند ماه را انتخاب کنید و در طول یک جلسه تیم به بقیه اعضای تیم اطلاع دهید یا آن را از طریق ایمیل اعلام کنید. فراموش نکنید که دلیل انتخاب آنها و دستاوردهای آنها را ذکر کنید. تا زمانی که کارمندان جایزه را جدی بگیرند و با مزایای واقعی مانند ساعات انعطاف‌پذیر یا ساعت ناهار طولانی‌تر همراه باشد، می‌تواند راهی عالی برای نشان دادن ارزش باشد.

آنها را در جلسات تصدیق کنید

چه راه بهتری برای تشکر از کارمندانتان با قدردانی از آنها در جلسات. وقتی یک کارمند ایده خوبی دارد، عملکردی بالاتر و فراتر دارد، یک برد یا حساب بزرگ را تضمین می‌کند یا کاری را انجام دهد که شایسته ذکر است، همیشه زمان خوبی برای تصدیق آن در مقابل همتایان خود است.

آن را با میوه یا کلوچه بگویید

مقدار کمی میوه یا کلوچه های خوراکی سالم برای کارمند بفرستید. می‌توانید آن را در خانه تحویل بگیرند یا اگر تنها زندگی می‌کنند، آن را با عزیزانشان یا در دفتر به اشتراک بگذارند. ممکن است روشی ساده برای تشکر از کارمندان به نظر برسد، اما همیشه به یاد داشته باشید که این فکر است که اهمیت دارد.

اشتراک مجله بخرید

خرید اشتراک مجله آنلاین یا فیزیکی می‌تواند راهی عالی باشد که با هر بار خواندن آن به او یادآوری می‌شود که برای کسب‌وکارتان مورد اهمیت بود و برای چه چیزی به رسمیت شناخته می‌شود.

او را آموزش دهید

می‌توانید فرصت‌های آموزشی را برای کارمندانی با عملکرد بالا فراهم کنید یا آنها را به یک کنفرانس سالانه بفرستید که از آن لذت می‌برند و کسب‌وکار شما هم از آن سود می‌برد.

به همه ایمیل بزنید

همه طرفدار پروپاقرص ایمیل نیستند، چه رسد به دریافت آنها. اما در این مورد، یک ایمیل به کل شرکت ارسال کنید و توضیح دهید که چقدر تحت تأثیر کارمند خود قرار گرفته‌اید و آن را به یک اتفاق روزمره تبدیل نکنید!

به زندگی شخصی آن‌ها اهمیت دهید

به جای کاری که برایتان انجام داده‌اند و به نقطه عطفی در زندگی شخصی خود رسیده‌اند، آن را مطرح کنید و با همکارانتان جشن بگیرید.

تولدها را جشن بگیرید

چه راه بهتری برای تشکر از کارکنان خود با جشن تولد آنها. همه دوست دارند تبریک روز تولدشان را بشنوند. با یک کیک جشن بگیرید یا کل دفتر را برای ناهار ببرید یا با ناهار از کارمند متولد پذیرایی کنید.

برای یک روز او را رئیس کنید

ممکن است برای برخی کمی ناراحت کننده باشد، اما سعی کنید یک روز کاری را با آنها عوض کنید. آنها فشار و استرسی را که روزانه با آن مواجه می‌شوید را تحمل می‌کنند، شما هم می‌توانید درک کنید که کارمندان‌تان در چه شرایطی قرار دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان سه نیاز اصلی دارند: کار جالب، به رسمیت شناخته شدن برای انجام یک کار خوب و مطلع شدن از چیزهایی که در شرکت می‌گذرد.

مرخصی دهید

یکی از راه‌های تشکر از کارمندان، مرخصی دادن به آنها است. به کارمندان اجازه دهید زودتر بروند یا کمی دیرتر وارد شوند. البته مطمئن شوید که حجم کار واقع‌بینانه است تا کارمندان‌تان در روز تعطیل خود کار نکنند یا کارمندان دیگری تحت فشار قرار نگیرد.

کوزه قدردانی بخرید

از هر کارمندی بخواهید هدیه، امتیاز یا تقدیری را که دوست دارد بنویسد (یا فقط از این لیست استفاده کند) و سپس هر مورد را در یک شیشه قرار دهید. از کارمندی که به رسمیت شناخته می‌شود بخواهید روش قدردانی خود را به طور تصادفی از بین شیشه انتخاب کند.

تم لباس تعیین کنید

فقط منتظر جمعه نباشید تا لباس غیررسمی بپوشید. یک هفته را مشخص کنید و شیوه لباس پوشیدن خاصی را در محیط کار تعیین کنید تا هرکسی تیشرت یا کتانی مورد علاقه خود را به تن کند.

فقط بگویید متشکرم!

ساده ترین راه برای تشکر از کارمندان، گفتن «متشکرم» رو در رو به آنهاست. فقط چند لحظه طول می‌کشد و لمس شخصی قدردانی به وزن طلا می‌ارزد. سعی کنید به چشمان کارمندان خود نگاه کنید و این دو کلمه را بگویید: “متشکرم.”

 

منبع: 6q

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا