کارجویانمصاحبه

آشنایی با تست شخصیت شناسی دیسک (آزمون DISC)

تست شخصیت شناسی دیسک نوعی آزمون روانشناسی است که می‌تواند به افراد در درک بهتر سبک شخصیت خود کمک کند. تست DISC هیچ پاسخ درست یا غلطی ندارد و باید تا حد امکان صادقانه پاسخ داده شود تا دقیق‌ترین نتایج را ارائه دهد.

با چنین تست شخصیتی می‌توانید خود را بهتر بشناسید و به ویژه در زندگی شغلی خود پیشرفت کنید. با ما همراه باشید تا آزمون دیسک را مورد بررسی قرار داده و همه جنبه‌های آن را به شما نشان دهیم.

تست شخصیت شناسی دیسک چیست؟

DiSC آزمونی است که شیوه رفتاری افراد را می‌سنجد. درواقع، در این آزمون خواهید دریافت که هر فرد در یک تیم چگونه عمل می‌کند و شایسته رهبری است یا خیر. نمره بالا در این آزمون نشان‌دهنده ارتباط‌گیری خوب فرد در تیم است. همچنین، می‌تواند نشان دهد که آیا شخص می‌تواند با دیگر افراد ارتباط خوبی داشته باشد. با دادن این آزمون و کسب مهارت‌هایی که به واسطه آن به دست می‌آورید، می‌توانید به بهبود فرهنگ محیط کار و کاهش استرس خود کمک کنید.

بد نیست بدانید که این ارزیابی توسط بیش از 40 میلیون نفر استفاده شده است. هر سال، بیش از 1 میلیون نفر آزمون DiSC را تکمیل می‌کنند. درواقع، سازمان‌ها و تیم‌ها از DISC برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • بهبود کار گروهی
  • فرهنگ سازی
  • آموزش رهبران و مدیران
  • مشارکت کارکنان

تست دیسک چیست؟

تست دیسک (DiSC) به چه معنا است؟

هر کدام از حروفی که در نام آزمون روانشناسی DiSC قرار دارند، تیپ شخصیتی خاصی از افراد را نشان می‌دهند:

  • حرف D تسلط (Dominance)؛ این تیپ شخصیتی به افرادی اطلاق می‌شود که نقشی تعیین کننده و جزئی‌نگر دارند. این افراد تمایل دارند مستقل و نتیجه‌گرا باشند. آن‌ها افرادی با اراده قوی هستند که از چالش‌ها، اقدام و دستیابی به نتایج فوری لذت می‌برند.
  • حرف i تأثیر (Influence)؛ افراد خوش بین و برون گرا هستند. این افراد به شدت اجتماعی و خوش‌برخورد هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در کار تیمی شرکت کنند، افکارشان را به اشتراک بگذارند، دیگران را سرگرم کنند و انرژی بدهند.
  • حرف S ثبات (Steadiness)؛ این افراد همدلی و همکاری خوبی در تیم دارند و معمولا بازیکنان تیمی هستند و برای دیگران حمایت و کمک می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند پشت صحنه باشند و از دیده شدن بیزارند. تیپ شخصیتی S روش‌های ثابت و قابل پیش بینی را بار اینجام کارهای خود پیش می‌گیرند. آن‌ها اغلب شنوندگان خوبی هستند و از تغییر و درگیری اجتناب می‌کنند.
  • حرف C وظیفه‌شناسی (Conscientiousness)؛ این افراد را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد، نگران، محتاط و تصحیح‌کننده. این افراد اغلب بر روی جزئیات و کیفیت تمرکز می‌کنند. آن‌ها از قبل برنامه ریزی می‌کنند، دائما دقت را بررسی می‌کنند و می‌خواهند «چگونه» و «چرا» را بدانند.

شخصیت شناسی با تست دیسک

اگر قصد دارید آزمون DiSC را بدهید، بهتر است با تایپ‌هایی که ذکر کردیم به خوبی آشنا شوید. هر چند برخی از افراد ممکن است به طور خاص در یکی از دسته‌های سلطه‌گر، تاثیر، ثبات یا وظیفه شناسی قرار می‌گیرند، اما بسیاری از افراد ترکیبی از 2 شخصیت DISC خواهند بود. در ادامه فهرستی از این شخصیت‌ها ذکر کرده‌ایم:

ترکیب شخصیتی معنای آزمون شخصیت
سلطه گر و تاثیر گذار (Di) نتیجه‌گرا، مشتاق، برون‌گرا
تسلط و وظیفه شناسی (DC) کوشا، سرسخت و خلاق
نفوذ و تسلط (iD) پرانرژی، کاریزماتیک و ماجراجو
نفوذ و ثبات (iS) صمیمی، دوستانه و اجتماعی
ثبات و نفوذ (Si) سخاوتمند، قابل دسترس، و دلسوز
ثبات و وظیفه شناسی (SC) سازگار، صبور و قابل اعتماد
وظیفه شناسی و ثبات (CS) محتاط، منظم و دقیق
وظیفه شناسی و سلطه (CD) شکاک، سرسخت و منضبط

تایپ‌های شخصیتی که در این جدول خلاصه شده‌اند را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

تایپ شخصیتی Si/iS

اگر در آزمون خودشناسی DiSC چنین تایپ شخصیتی را دریافت کردید، باید بدانید که «مهربان» بهترین کلمه برای توصیف افرادی با چنین تیپ شخصیتی است. این افراد به طور خلاصه شاد هستند. به طور کلی، افرادی که این تیپ‌ها را دارند اعتماد به نفس دارند و از هر چیزی نقطه مثبت آن را در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: 15 شغل پردرآمد برای تیپ شخصیتی هنری

هر دو سبک در ویژگی تمرکز بر روابط مشترک هستند. آن‌ها مردم را در اولویت قرار خواهند داد. با این حال، فردی با سبک iS با سرعت بیشتری عمل می‌کند یا در رفتارهای خود ریسک بیشتری می‌کند. فردی با سبک Si با سرعت کمتری حرکت می‌کند و ریسک‌پذیرتر است.

تایپ شخصیتی Si/iS

تایپ شخصیتی Di/iD

افرادی که چنین تایپ شخصیتی را دارند، ماجراجو و جسور توصیف می‌شوند. این تایپ شخصیتی بیشتر در بین کارآفرینان دیده می‌شود. هر دو تیپ شخصیتی Di و Id عمل‌محور هستند. با این حال، فردی با سبک iD بیشتر بر رابطه تمرکز دارند تا کار، اما افراد Id بر کار خود تمرکز می‌کنند.

تایپ شخصیتی CS/SC

آن‌هایی که دارای تایپ شخصیتی SC یا CS هستند کمترین تمایل به عمل را دارند و سعی می‌کنند قبل از هر کاری با دیگران مشورت کنند. آن‌ها در تصمیم گیری دقیق هستند و کارها را با سرعتی آهسته و پیوسته انجام می‌دهند. در مقایسه با افراد معمولی، آن‌ها انرژی بیرونی کمتری از خود نشان می‌دهند.

هر دو تیپ شخصیتی رفتار محتاطانه و ریسک گریز بودن را دارند. با این حال، فردی با سبک SC بر روابط توجه خود بر روی وظایف تمرکز می‌کند. فردی با سبک CS بیشتر بر روی وظایف به جای روابط خود تمرکز می‌کند.

تایپ شخصیتی CS/SC

تایپ شخصیتی DC/CD

فردی که در این دسته قرار می‌گیرد نسبت به افراد عادی شکاک‌تر است، اما نه تا حدی که پرخاشگر یا گوشه گیر باشد. کلمه ریسک‌پذیر و چالش دوست اغلب برای توصیف فردی با این تیپ شخصیتی استفاده می‌شود. هر دو تایپ DC و CD، رفتار مشترک وظیفه محور بودن را دارند. وقتی مشکلی پیش بیاید، تمرکز زیادی روی حل آن خواهند داشت.

با این حال، فردی که دارای تایپ شخصیتی CD است، هنگام تلاش برای حل یک مشکل یا تکمیل یک کار، با احتیاط بیشتری پیش می‌روند. فردی با سبک DC پویاتر خواهد بود و تمایل بیشتری برای ریسک کردن در هنگام کار بر روی یک مشکل یا یک کار دارد.

تست شخصیت شناسی دیسک چگونه نمره‌گذاری می‌شود؟

تست دیسک یک آزمون خود ارزیابی است. این بدان معنا است که از داده‌های ارائه شده توسط کاربر است که آزمون را تکمیل می‌کند. همانطور که پیشتر گفتیم هیچ پاسخ درست یا غلطی برای آن وجود ندارد، نمرات آن تنها تایپ شخصیتی شما را نشان می‌دهند. هنگامی که کاربر ارزیابی خود را کامل کرد، آزمون با 8 مقیاس مختلف (همان تایپ‌های شخصیتی که ذکر کردیم) نتایج را ارائه می‌دهد. بسته به اینکه یک فرد به چند سوال مرتبط با این مقیاس‌ها پاسخ می‌دهد، تایپ شخصیتی او مشخص خواهد شد.

آزمون شخصیت شناسی تست DiSC فرآیند پیچیده‌ای دارد. هر کسی می‌تواند با پاسخ دادن به چند سوال ساده، تایپ شخصیتی خود را پیدا کند. سوالات ظریف زیادی وجود دارد که به شخص کمک می ‌ند تا تیپ واقعی DiSC خود را تعیین کند. تست شخصیت شناسی دیسک از بیش از 100 سوال برای کمک به افراد در تعیین سبک خود استفاده می‌کند.

با این حال می‌توان گفت به طور کلی، DiSC دو ویژگی رفتاری اولیه را مورد بررسی قرار می‎دهد:

  • آیا سریع عمل می کنید یا محتاط تر؟ آیا ریسک می کنید یا ریسک گریزتر هستید؟
  • آیا تمایل دارید روی کار مورد نظر تمرکز کنید یا ترجیح می دهید مسائل را با ارتباط دادن افراد به موضوع حل کنید؟

تست دیسک چگونه نمره‌گذاری می‌شود؟

تست دیسک برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

تست شخصیت شناسی DiSC  توسط شرکت‌هایی که به دنبال استخدام یک کارمند جدید یا تشکیل یک گروه کاری برای انجام برخی از پروژه‌های تیمی، استفاده می‌شود. بسیاری از مردم تست DISC را با تست هوش اشتباه می گیرند؛ اما باید بدانید که این آزمون اصلا شباهتی به تست هوش ندارد، زیرا ارزیابی شخصیت DISC پاسخ درست یا غلطی ندارد.

شما می‌توانید از ارزیابی DISC برای تغییر فرهنگ محل کار خود استفاده کنید، بفهمید که یک ارتباط نادرست ممکن است از کجا آمده باشد، یا بفهمید که آیا فردی برای یک موقعیت جدید در شرکت یا سازمان شما مناسب است یا خیر!

بیشتر بخوانید: لیست کاملی از بهترین شغل‌ها برای افراد درون گرا

مزایای استفاده از تست دیسک

استفاده از تست شخصیت شناسی DiSC می‌تواند به شما در درک بهتر اعضای تیم، نحوه کار، سبک تعامل و نحوه تصمیم‌گیری تیمی کمک کند. چنین درکی می‌تواند منجر به بهبود همکاری، افزایش بهره‌وری و عملکرد کلی بهتر شود.

مزایای استفاده از تست دیسک

کلام آخر

تست‌های شخصیتی بسیاری در دنیا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی از شخصیت شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. تست شخصیت شناسی  دیسک نیز یکی از این آزمون‌های روانشناسی است که می‌تواند رفتار شما را در گروه ارزیابی کند. تست DiSC معمولا توسط شرکت‌ها انجام می‌شود تا بتوانند عملکرد کارکنان خود را در تیم بهتر بشناسند. برخی از سایت‌های کاریابی، مانند سایت کاریابی جاب آفر، این تست را در اختیار شما قرار می‌دهند. کافی است به سایت آن‌ها مراجعه کنید و به راحتی شخصیت تیمی خود را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده فرصت‌های شغلی، از این صفحه بازدید نمایید.

 

سوالات متداول

 

تست شخصیت شناسی دیسک چند سوال دارد؟

این تست 16 سوال دارد.

 

تست DISC چقدر طول می‌کشد؟

با وجود داشتن سوالات کم، معمولا 5 دقیقه طول می‌کشد.

 

تست شخصیت DISC چقدر دقیق است؟

مدل DISC تنها در صورتی دقیق است که به سوالات صادقانه پاسخ دهید. این آزمون هیچ پاسخ درست یا غلطی ندارد. بهترین راه برای اطمینان از دریافت دقیق‌ترین نتایج این است که ارزیابی DISC را چندین بار در یک دوره زمانی طولانی انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا