توسعهکارفرمایان

چگونه از سلامت روان در محیط کار حمایت کنیم؟

احساس آرامش محل کار و مدیریت خوب دست به دست هم می‌‌دهند تا بتوانید بهره‌وری بیشتری از خود انتظار داشته باشید. البته شواهد بسیاری هم برای آن وجود دارند که نشان می‌‌دهند محیط کاری که همه در آن با آرامش خاطر و سطح رفاهی خوبی مشغولند، بهره‌وری بیشتری دارند. پرداختن به رفاه و سلامت روان در محیط کار، بهره‌وری را تا 12 درصد افزایش می‌‌دهد.

برای بسیاری از ما، کار بخش مهمی از زندگی‌مان است. جایی است که بیشتر وقتمان را می‌‌گذرانیم، درآمدمان را از آن به دست می‌‌آوریم و اغلب جایی است که دوستانمان را پیدا می‌‌کنیم. داشتن یک شغل رضایت‌بخش می‌‌تواند برای سلامت روان و رفاه عمومی مفید باشد. در این مقاله از جاب آفر با تمرکز بر همین موضوع راه‌کارهایی ارائه شده است تا با حال خوش بهتری وظایفتان را انجام دهید.

1. در مورد احساسات خود صحبت کنید

صحبت کردن در مورد احساسات می‌‌تواند به شما کمک کند در شرایط سلامت روانی خوبی بمانید و با مواقعی که احساس ناراحتی می‌‌کنید بتوانید با آن کنار بیایید. این کار نشانه ضعف نیست. این بخشی از مسئولیت‌پذیری سلامتی و انجام هر کاری است که می‌‌توانید برای سالم ماندن انجام دهید.

صحبت کردن می‌‌تواند راهی برای کنار آمدن با مشکلی باشد که مدتی با آن درگیر بوده‌اید. فقط گوش دادن به شما می‌‌تواند کمک کند که احساس حمایت کنید و کمتر احساس تنهایی داشته باشید. به هر دو شکل نیز کار می‌‌کند. یعنی اگر شما سر حرف را باز کنید، می‌‌توانید دیگران را هم به انجام این کار تشویق کنید.

توصیف احساستان همیشه آسان نیست. اگر نمی توانید به یک کلمه فکر کنید، بیشتر از آن استفاده می‌‌کنید. چه حسی درون سر شما دارد؟ چه حسی به شما دست می‌‌دهد؟

نیازی نیست که یک گفتگوی مفصل با عزیزان خود ترتیب دهید. بسیاری از مردم وقتی که این مکالمات به طور طبیعی شکل می‌‌گیرند احساس راحتی بیشتری با آن می‌‌کنند مثلا وقتی که با هم در حال انجام کاری هستید. اگر در ابتدا احساس ناخوشایندی داشتید، به آن زمان بدهید. مثلا با صحبت کردن در مورد احساسات خود در خصوص کاری که انجام می‌‌دهید شروع کنید.

2. فعال باشید

کارشناسان معتقدند ورزش نوعی مواد شیمیایی را در مغز آزاد می‌‌کند که به شما احساس خوبی می‌‌دهد. ورزش منظم می‌‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تمرکز، خواب و احساس بهتری داشته باشید. ورزش همچنین مغز و سایر اندام‌های حیاتی شما را سالم نگه می‌‌دارد.

من از کلاس راک اند رولم سر و صدای زیادی دریافت می‌‌کنم. چند ساعت بعد، پاهایم درد می‌کند، اما همچنان لبخند می‌زنم.»

ورزش فقط به معنای انجام ورزش یا رفتن به باشگاه نیست. پیاده روی در پارک، باغبانی یا کارهای خانه نیز می‌‌تواند شما را فعال نگه دارد. کارشناسان می‌‌گویند اکثر مردم باید حداقل پنج روز در هفته حدود 30 دقیقه ورزش کنند. سعی کنید بخشی از روز خود را به فعالیت بدنی تخصیص دهید که از آن لذت می‌‌برید.

“این کار باعث افزایش اعتماد به نفس من شده است، زیرا به خودم ثابت کرده ام که می‌‌توانم کارها را انجام دهم و همچنین بسیار متناسب و خوش اندام هستم. ما همیشه خیلی لذت می‌‌بریم.»

3. برای سلامت روان در محیط کار خوب غذا بخورید

بین آنچه می‌‌خوریم و احساسمان پیوندهای محکمی وجود دارد. به عنوان مثال، کافئین و شکر می‌‌توانند تأثیر فوری داشته باشند. اما غذا همچنین می‌‌تواند تأثیر طولانی مدت بر سلامت روان در محیط کار شما داشته باشد. مغز شما به ترکیبی از مواد مغذی برای سالم ماندن و عملکرد خوب نیاز دارد، درست مانند سایر اندام‌های بدن. رژیم غذایی که برای سلامت جسمی شما مفید است برای سلامت روان شما نیز مفید است.

یک رژیم غذایی متعادل سالم شامل:

  • انواع مختلف میوه و سبزیجات
  • غلات سبوس دار یا نان
  • آجیل و دانه ها
  • محصولات لبنی
  • ماهی روغنی
  • مقداری آب.

حداقل سه وعده غذایی در روز بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید تعداد نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا شیرین را محدود کنید و از مصرف زیاد الکل خودداری کنید. لطفاً توجه داشته باشید: توصیه‌های موجود در این صفحه ممکن است در صورتی که پزشک یا متخصص تغذیه توصیه‌های غذایی خاصی به شما داده باشد را جدی نگیرید؛ به عنوان مثال اگر بیمار کلیوی یا دیابتی هستید.

4. معقولانه بنوشید

ما اغلب برای تغییر خلق و خوی خود الکل می‌‌نوشیم. برخی افراد برای مقابله با ترس یا تنهایی مشروب می‌‌نوشند، اما اثر آن موقتی است. هنگامی که نوشیدنی از بین می‌‌رود، به دلیل تأثیر علائم ترک الکل بر مغز و بقیه بدن، احساس بدتری پیدا می‌‌کنید. نوشیدن الکل راه خوبی برای مدیریت احساسات پیچیده نیست.

جدا از آسیبی که مصرف زیاد الکل می‌‌تواند به بدن شما وارد کند، هر بار برای تقویت همان احساس کوتاه مدت به الکل بیشتری نیاز خواهید داشت. راه‌های سالم تری برای کنار آمدن با زمان‌های سخت وجود دارد.

بسیاری از مردم نیز برای تغییر احساسات خود سیگار می‌‌کشند یا از مواد مخدر یا مواد دیگر استفاده می‌‌کنند. اما باز هم این اثرات کوتاه مدت هستند. درست مانند الکل، هر چه بیشتر استفاده کنید، میل بیشتری به آن پیدا می‌‌کنید. نیکوتین و مواد مخدر با علل احساسات دشوار مقابله نمی کنند. آنها مشکلات را حل نمی کنند، بلکه آنها را ایجاد می‌‌کنند.

5. با دیگران در ارتباط و تماس باشید

روابط خانوادگی قوی و دوستان حمایت کننده می‌‌توانند به شما کمک کنند تا با استرس‌های زندگی مقابله کنید. دوستان و خانواده می‌‌توانند باعث شوند که احساس کنید در کنار شما هستند و از شما مراقبت می‌‌کنند. آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌های متفاوتی از هر آنچه در سر شما اتفاق می‌افتد ارائه دهند. آنها می‌‌توانند به فعال نگه داشتن شما کمک کنند، شما را ثابت قدم نگه دارند و به شما در حل مشکلات به صورت عملی کمک کنند.

هیچ چیز بهتر از این نیست که با دوستی ارتباط حضوری داشته باشید اما این همیشه امکان پذیر نیست. با آنها تماس بگیرید، یادداشتی برای آنها بگذارید یا به جای آن به صورت آنلاین با آنها چت کنید. مسیرهای ارتباط را باز نگه دارید برای شما خوب است!

اگر احساس می‌کنید با برخی از افراد ارتباط ندارید، به بخش صحبت کردن درباره احساسات خود رجوع کرده و شروع کنید!

«تنها استراحت با دوستان به من آرامش می‌‌دهد. ما می‌‌خندیم و احساس خوبی دارم.»

روی روابطی که به شما احساس دوست داشتن یا ارزشمند بودن می‌‌دهد کار کنید ارزشش را دارد. اما اگر فکر می‌کنید که بودن در کنار کسی به سلامت روان شما آسیب می‌زند، بهتر است از او فاصله بگیرید یا به طور کامل آن را کنار بگذارید. ممکن است یک رابطه را طوری پایان دهید که برای هر دوی شما خوب باشد. این طبیعی است که وقتی یکی از نزدیکان شما می‌‌میرد، یا شما او را به طریق دیگری از دست می‌‌دهید، تحمل آن برایتان سخت باشد. مشاوره برای سوگ یا از دست دادن می‌‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را کشف کنید.

6. کمک بخواهید

هیچ کدام از ما فوق بشر نیستیم. گاهی اوقات از احساساتی که داریم یا وقتی همه چیز اشتباه پیش می‌‌رود خسته یا غرق می‌‌شویم. اگر همه چیز برای شما سخت است و احساس می‌‌کنید نمی توانید با آن کنار بیایید، کمک بخواهید. خانواده یا دوستان شما ممکن است بتوانند کمک عملی یا گوش شنوایی ارائه دهند. خدمات محلی برای کمک به شما وجود دارد. به عنوان مثال، شما می‌‌توانید:

  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید تا به شما کمک کند تا در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید
  • یک مشاور پیدا کنید تا به شما کمک کند با احساسات خود کنار بیایید یا شروعی تازه داشته باشید
  • در مورد مزاحمت صدا با شورا تماس بگیرید
  • اگر می‌‌خواهید مشاوره بدهی داشته باشید، به دفتر مشاوره شهروندان مراجعه کنید

پزشک عمومی شما ممکن است بتواند شما را به یک مشاور ارجاع دهد. اگر احساساتتان پیچیده و به نحوی باشند که:

  • شما را از ادامه زندگی باز می‌‌دارد
  • تاثیر زیادی روی افرادی که با آنها زندگی می‌‌کنید یا کار می‌‌کنید دارد
  • در طی چند هفته بر خلق و خوی شما تأثیر داشته است

بیش از یک سوم مراجعات به پزشکان عمومی در مورد سلامت روان است. پزشک عمومی شما ممکن است راه هایی را به شما یا خانواده تان پیشنهاد کند که می‌‌تواند به شما کمک کنید یا ممکن است شما را به یک متخصص یا بخش دیگری از خدمات بهداشتی ارجاع دهند.

7. استراحت کنید

تغییر صحنه یا تغییر سرعت برای سلامت روان بسیار خوب است. این کار می‌‌تواند یک مکث پنج دقیقه‌ای از تمیز کردن آشپزخانه، یک استراحت نیم ساعته ناهار در محل کار یا یک آخر هفته برای کاوش در مکان جدید باشد.

چند دقیقه می‌‌تواند برای کاهش استرس شما کافی باشد. به خودت “وقت من” بده.

“بعضی اوقات وقتی در اتوبوس نشسته ام، اجازه می‌‌دهم افکارم جاری شوند و این واقعا به من کمک می‌‌کند.”

استراحت ممکن است به معنای بسیار فعال بودن باشد. ممکن است به این معنی باشد که اصلاً کار زیادی انجام نمی دهید. نفس عمیقی بکش و آرام باش. یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید یا فقط پاهای خود را بالا بگذارید. به بدنت گوش کن اگر واقعا خسته هستید، به خودتان زمان بدهید تا بخوابید. بدون خواب خوب، سلامت روانی ما آسیب می‌‌بیند و تمرکز ما به شدت کاهش پیدا می‌‌کند. گاهی اوقات دنیا می‌‌تواند برایمان صبر کند.

8. کاری را انجام دهید که در آن مهارت دارید

دوست دارید چه کار بکنید؟ در چه فعالیت هایی می‌‌توانید خود را غرق کنید؟ در گذشته عاشق چه کاری بودید؟

لذت بردن از خود به غلبه بر استرس کمک می‌‌کند. انجام فعالیتی که از آن لذت می‌‌برید احتمالاً به این معنی است که در آن مهارت دارید و دستیابی به چیزی باعث افزایش عزت نفس شما می‌‌شود. تمرکز روی یک سرگرمی مانند باغبانی یا جدول کلمات متقاطع می‌‌تواند به شما کمک کند نگرانی‌های خود را برای مدتی فراموش کنید و روحیه خود را تغییر دهید.

“من در حال یادگیری گیتار هستم. شما باید واقعاً روی درست کردن آن تمرکز کنید تا جایی برای نگرانی در ذهن من نباشد.»

انجام این کار در جایی که کسی به عنوان مادر یا پدر، شریک یا کارمند کسی دیده نمی‌شوید، می‌تواند خوب باشد. فقط خودت هستی و خودت.

یک ساعت طراحی به شما امکان می‌‌دهد خود را خلاقانه بیان کنید. یک صبح در زمین فوتبال شما را فعال می‌‌کند و این فرصت را به شما می‌‌دهد که با افراد جدید ملاقات کنید.

9. بپذیرید که چه کسی هستید

برخی از ما مردم را می‌‌خندانیم، برخی در ریاضیات خوب هستند، برخی دیگر غذاهای فوق العاده درست می‌‌کنند. برخی از ما سبک زندگی خود را با افرادی که در نزدیکی ما زندگی می‌‌کنند به اشتراک می‌‌گذاریم، برخی دیگر بسیار متفاوت زندگی می‌‌کنند. ما همه متفاوتیم بهتر است که بپذیرید منحصر به فرد هستید تا اینکه آرزو کنید‌ای کاش بیشتر شبیه دیگران بودید. داشتن احساس خوب نسبت به خودتان اعتماد به نفس شما را برای یادگیری مهارت‌های جدید، بازدید از مکان‌های جدید و پیدا کردن دوستان جدید افزایش می‌‌دهد. عزت نفس خوب به شما کمک می‌‌کند تا زمانی که زندگی در مسیر دشواری قرار می‌‌گیرد با آن کنار بیایید.

“خوشحال بودن با کسی که اکنون هستم به این معنی است که از زندگی در لحظه لذت می‌‌برم.”

به خودت افتخار کن. آنچه را که در آن خوب نیستید بشناسید و بپذیرید، اما روی کارهایی که می‌‌توانید به خوبی انجام دهید تمرکز کنید. بررسی کنید که آیا چیزی در مورد خودتان وجود دارد که هنوز می‌‌خواهید تغییر دهید. آیا انتظارات شما واقع بینانه است؟ اگر چنین هستند، در گام‌های کوچک برای تغییر تلاش کنید.

10. مراقب دیگران باشید

مراقبت از دیگران اغلب برای حفظ روابط با افراد نزدیک مهم است. حتی می‌‌تواند شما را به هم نزدیکتر کند. چرا با داوطلب شدن در یک موسسه خیریه محلی، مهارت‌های خود را به طور گسترده به اشتراک نمی گذارید؟ کمک کردن می‌‌تواند باعث شود احساس نیاز و ارزشمندی کنیم و عزت نفس‌مان را تقویت کنیم.

“دوستان واقعا مهم هستند… ما هر زمان که بتوانیم به یکدیگر کمک می‌‌کنیم، بنابراین این یک خیابان دو طرفه است و حمایت از آنها باعث نشاط من می‌‌شود.”

همچنین به ما کمک می‌‌کند دنیا را از زاویه دیگری ببینیم. این می‌‌تواند کمک کند تا مشکلاتمان را نیز از چشم انداز دیگری ببینم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا