کارجویانمصاحبه

چطور برای مصاحبه آماده شویم؟

19 نکته برای داشتن مصاحبه‌های شغلی عالی

کلید عملکرد مناسب در مصاحبه و تضمین تاییدیه اولیه، آماده‌سازی است. از تحقیق در مورد شرکت گرفته تا رسیدگی به برخی سوالات کلیدی مصاحبه، باید بتوانید مطمئن شوید که با پیروی از نکاتی که در ادامه بررسی کردیم، تاثیر خوبی ایجاد می‌کنید پس اگر می‌خواهید در مصاحبه شغل بدی موفق باشید، با ما همراه باشید.

1. در مورد صنعت و شرکت تحقیق کنید

یکی از سوالاتی که اغلب توسط مصاحبه‌کننده پرسیده می‌شود این است که دیدگاه شما از موقعیت شرکت در صنعت مربوطه چیست؟ چه رقبایی دارند؟ مزیت‌های رقابتی آنها در چیست و چگونه باید به بهترین نحو پیش برود. بنابراین پیش از اینکه وارد جلسه شوید تحقیق کاملی انجام دهید یا جستجوی شغلی خود را بر تنها چند صنعت متمرکز کنید.

2. دلایل خود را از انتخاب شغل تعیین کنید

چه چیزی شما را به بهترین گزینه برای این موقعیت شغلی تبدیل می‌کند؟ برای این سوال حداقل سه تا پنج دلیل کلیدی در ذهنتان آماده داشته باشید تا به مصاحبه‌گر بگویید چرا آن شغل را می‌خواهید، مواردی مانند: چه چیزی در شغل مورد علاقه شماست، چه مواردی برایتان ارزشمند است،‌ چه توانایی‌هایی لازم است که شما دارید. اگر این حس را ایجاد نکنید که واقعا به این شغل علاقه‌مندید، هرچقدر هم خوب و توانمند باشید مهم نیست.

3. نگرانی‌ها و ملاحظات مصاحبه‌کننده را پیش‌بینی کنید

همیشه تعداد زیادی از کارجویان برای مصاحبه درخواست ارسال می‌کنند، بنابراین مصاحبه‌کنندگان به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند گزینه‌های خود را محدود کنند. خود را به جای آنها بگذارید و از خودتان بپرسید که چرا ممکن است شما را مناسب استخدام ندانند؟ سپس دفاع خود را آماده کنید.

4. برای سوالات متداول مصاحبه آماده شوید

فهرستی از صدها یا بیشتر سوال رایج مصاحبه می‌توان نوشت که بررسی همه آنها ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد پس سعی کنید به سوالات مرتبط با تخصص خود فکر کنید و پاسخ‌هایی آماده داشته باشید تا در طول مصاحبه واقعی با مشکل مواجه نشوید.

5. در مصاحبه سوال بپرسید

با چند سوال هوشمندانه از مصاحبه‌کننده که دانش شما از شرکت و همچنین جدیت‌تان را نشان می‌دهد، به مصاحبه بیایید. مصاحبه‌کننده‌ها همیشه می‌پرسند که آیا سؤالی دارید و مهم نیست که هر چه باشد، باید یک یا دو سؤال آماده داشته باشید. اگر بگویید “نه، نه واقعا”، او ممکن است به این نتیجه برسد که شما آنقدرها هم به شغل یا شرکت علاقه‌مند نیستید.

6. تمرین، تمرین، تمرین

این که پاسخی ذهنی برای سوالات داشته باشید تنها یک سمت ماجراست اما چالش دیگر بیان آن به شیوه‌ای مطمئن و قانع‌کننده است. گاهی وقتی با صدای بلند گفته می‌شود، هرچقدر هم در ذهن شما واضح باشد، گیج‌کننده به نظر می‌رسد. با تمرین و تکرار چندباره می‌توانید آن را باورپذیر کنید.

7. در پنج دقیقه اول موفقیت کسب کنید

مطالعات نشان داده‌اند که مسئولان استخدام در پنج دقیقه اول مصاحبه، تصمیم خود را در مورد پذیرش یا رد کارجویان می‌گیرند و بقیه مصاحبه را به دنبال تایید تصمیم خود می‌گذرانند. پس باید این چند دقیقه را با انرژی و اشتیاق وارد شوید و بخاطر داشته باشید که او کارجویان زیادی را می‌بیند! می‌توانید با یک نظر مثبت درباره شرکت شروع کنید مانند این: از احتمال اینکه می‌تونم به … کمک کنم واقعا هیجان‌زده‌ام.

8. در کنار مصاحبه کننده قرار بگیرید

بسیاری از کارفرماها مصاحبه‌های شغلی را خصمانه می‌بینند و کارجویان هم سعی می‌کنند، پیشنهادی را از مصاحبه‌گر بیرون بکشند. درچنین شرایطی باید بتوانید این طناب کشی را به رابطه‌ای تبدیل کنید که نشان دهید در آن هر دو در یک طرف هستید.

9. قاطعیت داشته باشید و مسئولیت مصاحبه را بپذیرید

برخی از کارجویان به دلیل تلاش برای رعایت ادب، گاهی دچار انفعال می‌شوند. مصاحبه هم مانند هر مکالمه دیگری است که شما باید با هم حرکت کنید و هردو به یکدیگر پاسخ دهید. این اشتباه را مرتکب نشوید که فقط آنجا بنشینید و منتظر بمانید تا مصاحبه‌کننده از شما در مورد جایزه‌ای که برنده شده‌اید بپرسد. این مسئولیت شماست که مطمئن شوید که او همه چیز را راجع به شما می‌داند.

10. آماده رسیدگی به سوالات غیرقانونی و نامناسب باشید

سوالات مصاحبه در مورد نژاد، سن، جنسیت، مذهب، وضعیت تاهل، و گرایش جنسی شما نامناسب و در بسیاری از کشورها غیرقانونی هستند. با این وجود، ممکن است یک یا چند مورد را از شما بپرسند. دراین‌صورت، چند گزینه دارید. می‌توانید به سادگی با یک سوال پاسخ دهید: مطمئن نیستم که چطور به درخواست من مربوط است، یا می‌توانید سعی کنید با روش سوال در برابر سوال پاسخ دهید: من نمی‌دانم که آیا تصمیم خواهم گرفت که داشته باشم یا خیر. اگر فکر می‌کنید که آیا شغلم را برای مدت طولانی ترک می‌کنم، می‌توانم بگویم که به حرفه‌ام بسیار متعهدم و صادقانه بگویم قصد ندارم آن را رها کنم.

11. نقاط قوت خود را در مصاحبه روشن کنید

اگر حین مصاحبه راجع به نقاط قوت خود بگویید و مسئول استخدام آن را نفهمد، آیا امتیازی کسب کرده‌اید؟ پاسخ روشن است؛ خیر! بنابراین نقاط قوت خود را در داستان‌های طولانی دفن نکنید.

12. مثبت فکر کنید

هیچ کس از شخص شاکی خوشش نمی‌آید، بنابراین در طول مصاحبه به تجربیات منفی خود فکر نکنید. حتی اگر از شما بپرسند که چه چیزی را در آن شغل قبلی دوست نداشتید؟ به این سوال پاسخ ندهید یا بطور دقیق‌تر آنطور که باید پاسخ ندهید.

13. تمایل خود را نشان دهید

اگر به پایان مصاحبه رسیدید و فکر می‌کنید واقعاً آن شغل را دوست دارید، آن را بخواهید! به مصاحبه‌کننده بگویید که واقعاً این کار را دوست دارید، که قبل از مصاحبه در مورد آن هیجان‌زده بودید و اکنون هیجان بیشتری دارید و متقاعد شده‌اید که دوست دارید در آنجا کار کنید. اگر در پایان جستجو دو گزینه به یک اندازه خوب وجود داشته باشد، کارفرما فکر می‌کند شما اشتیاق بیشتری دارید که پیشنهاد را بپذیرید پس برنده شما خواهید بود.

14. در هر مصاحبه یک کپی از رزومه خود بیاورید

هنگام رفتن به هر مصاحبه یک کپی از رزومه خود را همراه داشته باشید. اگر مصاحبه‌کننده، نکته‌ای را به اشتباه جا انداخته باشد، در زمان زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد.

15. نگران نباشید

برخی کارجویان از این بابت نگرانند که با تکرار پاسخ‌هایشان حواس‌پرت و نامرتب به نظر برسند اما اگر به خوبی آماده باشید صدایی صاف و واضح خواهید داشت و اضطراب از بین می‌رود.

16. از سوال «درباره خودت بگو» نهایت استفاده را ببرید

این سوالی است که خیلی از مصاحبه‌ها با آن شروع می‌شوند. می‌توانید وارد داستانی در مورد محل تولدتان، کارهای والدینتان، تعداد برادران و خواهران و گربه‌تان شوید و این اشکالی ندارد. اما آیا ترجیح می‌دهید که مصاحبه‌کننده بنویسد شما چه نوع سگی دارید یا چرا باید شما را استخدام کند؟

17. زبان بدن درستی داشته باشید

لباس مناسب بپوشید، تماس چشمی برقرار کنید، محکم دست بدهید، حالت بدنی خوبی داشته باشید، واضح صحبت کنید و از عطر یا ادکلن استفاده نکنید! گاهی اوقات اتاق مصاحبه، فضای کوچکی است که گردش هوای خوبی ندارد. شما می‌خواهید مصاحبه‌کننده به شرایط شغلی شما توجه کند نه اینکه به برند لباس شما یا عطری که در فضا با برودت هوا مخلوط شده حواسش پرت شود.

18. برای مصاحبه‌های رفتار محور آماده باشید

یکی از رایج‌ترین سبک‌های مصاحبه امروزه این است که از افراد بخواهیم تجربیاتی را که داشته‌اند توصیف کنند که نشان‌دهنده رفتارهایی است که شرکت فکر می‌کند برای یک موقعیت خاص مهم است. ممکن است از شما خواسته شود که در مورد زمانی صحبت کنید که تصمیمی ناراحت‌کننده گرفته‌اید، سطح بالایی از پشتکار نشان داده‌اید یا تحت فشار زمان و با اطلاعات محدود تصمیمی گرفته‌اید.

  • مرحله یک، پیش‌بینی رفتارهایی است که این مدیر استخدام احتمالاً به دنبال آن است.
  • مرحله دو، این است که حداقل یک نمونه از زمانی که هر رفتاری را نشان داده‌اید، شناسایی کنید.
  • مرحله سه، تهیه یک داستان برای هر مثال است.
  • مرحله چهار، تمرین گفتن داستان است. حتما قبل از مصاحبه رزومه خود را با در نظر گرفتن این نوع فرمت بررسی کنید.

19. تسلیم نشوید!

اگر مصاحبه شغلی بدی داشتید اما فکر می‌کنید که واقعا برایتان مناسب است، به این راحتی کنار نکشید. یادداشتی بنویسید، ایمیلی بفرستید، یا با مصاحبه‌کننده تماس بگیرید تا به او بفهمانید که چرا این شغل مناسب برایتان است. آنچه را که باید به شرکت ارائه دهید تکرار کنید و بگویید که مایلید فرصتی برای مشارکت داشته باشید. اینکه آیا این استراتژی به شما پیشنهاد شغلی می‌دهد یا خیر به شرکت و شما بستگی دارد. اما یک چیز مسلم است: اگر تلاش نکنید، شانس شما دقیقاً صفر است. ما بارها شاهد عملکرد این رویکرد بوده‌ایم و شما را تشویق می‌کنیم که آخرین تلاش‌تان را بکنید.

 

منبع: experis

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا