کارفرمایانمصاحبه

چطور در مصاحبه‌های استخدام مجازی موفق باشیم؟

پیش از همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارهای بسیاری فرایندهای استخدام خود را به صورت مجازی مدیریت می‌کردند اما با شیوع بیشتر و دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی تقریبا همه شرکت‌ها مجبور شدند تا پروسه استخدام خود را به آنلاین تغییر دهند. حتی با وجود بهبود شرایط و بازگشایی دفاتر اداری، تمایل به مصاحبه‌های آنلاین کاهش پیدا نکرده است و همچنان علاقه‌مندند شیوه‌های جذب مجازی برای ارزیابی نیروهایشان را بکار گیرند.

برای شروع باید بدانید که استخدام موثر باید به شیوه‌ای انجام شود که کمترین اختلالی را در شرایط فعلی کسب‌وکار ایجاد کند و تغییری در کیفیت و کارآیی به وجود نیاید.

استخدام مجازی چیست؟

این مدل هیچ تفاوتی با سایر مدل‌های استخدام رایج ندارد تنها شناسایی مهارت‌ها و جذب استعداد برای رفع نیاز سازمان بصورت آنلاین و از راه دور انجام می‌شود. کارشناسان منابع انسانی به عنوان رابط بین کارجو و کارفرما نقش خود را مانند قبل می‌پذیرند با این تفاوت که ملاقات‌ها مجازی و ریموت است.

مزایای استخدام مجازی

در کنار پیروی از پروتکل‌های بهداشتی می‌توان مزیت‌های دیگری را نیز برای آن نام برد؛ مانند دسترسی به کارجویان بیشتر. با توجه به عدم نیاز به حضور فیزیکی در دفتر کار، کارجویان بیشتری در دسترس قرار دارند البته این به آن معنی نیست که معضل کمبود نیرو از بین رفته است!
نمایشگاه‌های کار مجازی و مصاحبه‌های آنلاین به دلیل صرفه‌جویی در زمان و منابع شرایط بهتری را هم برای کارجویان و هم کارفرمایان برای دسترسی به یکدیگر را فراهم کرده است.

اما به طور کلی می‌توان موارد زیر را جز اصلی‌ترین مزیت‌های استخدام از راه دور دانست:

  • برگزاری مقرون‌بصرفه رویدادها و تنظیم جلسات
  • استرس کمتر کارجویان
  • زمانبندی راحت‌تر
  • بررسی و مرور رزومه‌ها و یادداشت‌برداری برای کارفرمایان
  • امنیت بیشتر

هزینه‌های استخدام مجازی

شاید تصور کنید که استخدام از راه دور برای کسب‌وکارها مقرون‌بصرفه‌تر از شیوه‌های سنتی است اما برای تامین زیرساخت‌ها، باید در ابتدا هزینه‌های بیشتری پرداخت. البته با توجه به سرمایه‌گذاری روی ابزارها و فناوری‌های لازم می‌توان گفت کاملا ارزش آن را دارد.

البته بازار دستیاران مجازی استخدام هم در حال رشد است و با تعریف روبات‌هایی هوشمند به سادگی می‌توان به سوالات متداول متقاضیان پاسخ داد، درخواست‌ها را بررسی کرد و سپس با شناسایی بهترین‌ها، برای مصاحبه خودکار زمانبندی کرد.

نحوه جذب حضوری به صورت مجازی

با وجود تغییر شیوه استخدام به آنلاین، همچنان فلسفه استخدام موجودیت خود را از دست نداده است و باید برای تقویت برند و ارزش‌های کسب‌وکار همان نکات را در نظر بگیرید. گاهی حتی اینکار سخت‌تر هم خواهد بود زیرا تعامل کمتری میان تیم، سازمان و کارجو برقرار خواهد شد.

به عنوان یک متخصص منابع انسانی با در نظر گرفتن این موضوع، چند استراتژی اثبات شده در استخدام مجازی موثر را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  • میزبانی نمایشگاه کار مجازی
  • انجام مصاحبه تلفی برای ارتباط با کارجویان
  • تمرین مصاحبه ویدیویی
  • آمادگی کامل برای ورود به جلسه

در اینجا چند نکته اساسی برای استخدام مجازی آورده شده است:

پلتفرم مناسب را انتخاب کنید: نرم افزار کنفرانس مانند Zoom بسیار محبوب است، اما گزینه های دیگری مانند Brazen وجود دارد که عملکرد بیشتری را ارائه می دهد.
رویداد‌ها را در تمام پلتفرم‌های دیجیتال خود تبلیغ کنید: همه چیز از وب‌سایت شما گرفته تا صفحات رسانه‌های اجتماعی شما باید رویداد را به منظور به حداکثر رساندن مشارکت کارجویان تبلیغ کند.
پیگیری مداوم با کارجویان انجام دهید: مطمئن شوید که یک ایمیل یا پیام مستقیم برای همه کارجویان ارسال می‌شود، از آنها برای حضورشان تشکر می‌کنید و اینکه می‌توانند در صورت داشتن سوالات بیشتر به شما رجوع کنند.
معیارهایی را برای پیگیری موفقیت اجرا کنید: علاوه بر ردیابی تعداد افرادی که در جلسات مصاحبه حضور داشتند، باید زمانی را به جذب استعدادهای برتر و حفظ کارمندان فعلی اختصاص دهید.

سخن آخر

استخدام از راه دور می‌تواند سهولت، سرعت و تجربه بهتری از مصاحبه استخدامی را برای کارجویان و کسب‌وکارها ایجاد کند تا در نهایت تصمیم‌هایی بهتر و آگاهانه‌تر بگیرند. با این حال چارچوب کلی فرایند می‌بایست براساس اصول کلی آن رعایت شود به شیوه‌ای که بتوانید نیروهایی مستعد را به تیم خود دعوت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا