معرفی مشاغل

مدیر اجرایی کیست؟ | شرح وظایف، درآمد و بازار کار

با افزایش قدرت و تعداد کسب و کارها، هر شرکتی قصد دارد به فعالیت خود در بازار ادامه دهد. از سوی دیگر، با رقابت بسیار زیاد و ورود شرکت‌های جدید به بازار، یک شرکت همیشه در تلاش است تا از نظر استراتژی‌های بازاریابی و رشد کسب‌وکار گوی سبقت را از سایر رقبا برباید. بنابراین، هر شرکتی به نقشی نیاز دارد که بر کار مدیران نظارت داشته باشد و بتواند کسب و کار کند. در پاسخ به سوال مدیر اجرایی کیست باید بگوییم که نقشی است که برنامه ریزی و توسعه یک برنامه را برای تصمیم گیری توسط هیئت مدیره مدیریت می‌کند. مدیر اجرایی برنامه‌های استراتژی را برای ارتقای کسب و کار سازمان ترسیم می‌کند. مدیریت‌ها و آموزش مدیران نیز بخشی از تیم وظایف مدیر اجرایی است.

 

مدیر اجرایی کیست؟

مدیر اجرایی که یکی از انواع مدیریت است، به انگلیسی (Executive manager) شناخته می‌شود، مدیران اجرایی مسئول عملکرد کلی یک شرکت هستند. آنها کسانی هستند که با مسائل مربوط به رشد، توسعه و عملکرد شرکت سروکار دارند. این مدیران طیف وسیعی از مسئولیت‌ها را بر عهده دارند و انتظار می‌رود بر تمامی فعالیت‌های سازمان خود نظارت داشته باشند. آنها همچنین مسئول اجرای بهینه وظایف شرکت و کارکنان آن هستند.

مدیر اجرایی کیست؟

وظایف مدیر اجرایی در سازمان

  • توسعه و اجرای طرح‌ها و ابتکارات استراتژیک سازمان با همکاری هیئت مدیره، حصول اطمینان از همسویی با ماموریت و چشم انداز سازمان.
  • ارائه رهبری و راهنمایی برای همه بخش‌ها، نظارت و پشتیبانی از کارکنان برای دستیابی به اهدافشان.
  • ایجاد و حفظ روابط قوی با ذینفعان، شرکا و اهداکنندگان، که به طور مؤثر سازمان را در خارج از کشور نمایندگی می‌کند.
  • نظارت بر عملیات مالی از جمله بودجه بندی، گزارشگری مالی و اطمینان از پایداری مالی سازمان.
  • تلاش‌های مستقیم برای جمع‌آوری سرمایه، همکاری نزدیک با تیم توسعه برای تأمین منابع مالی از طریق کمک‌های مالی، و سایر فعالیت‌های درآمدزا.
  • نظارت و ارزیابی اثربخشی و تأثیر برنامه، حصول اطمینان از اینکه برنامه‌ها با اهداف سازمانی همسو هستند و نیازهای جامعه یا مخاطبان را برآورده می‌کنند.
  • اطمینان از رعایت کلیه الزامات قانونی و مقرراتی و همچنین رعایت استانداردهای اخلاقی در کلیه فعالیت‌های سازمانی.
  • فرهنگ سازمانی مثبت و فراگیر را پرورش، و به تنوع، همکاری و یادگیری مستمر اهمیت می دهد.
  • در جریان روندها و پیشرفت‌های سازمان باشد و از بهترین شیوه‌ها و نوآوری‌هایی که می‌تواند کار سازمان را بهبود بخشد مطلع شود.
  • نمایندگی سازمان در کنفرانس‌ها، رویدادها و جلسات، به عنوان سخنگو و دفاع از ماموریت و ارزش‌های سازمان.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شغل مدیر عامل

مهارت‌ های مدیر اجرایی

مهارت‌های مدیر اجرایی
رهبری توانایی‌های رهبری قوی با ظرفیت الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در تیم‌ها برای دستیابی به اهداف سازمانی.
تصمیم گیری تفکر استراتژیک و مهارت‌های برنامه ریزی عالی، با توانایی تعیین جهت روشن و هدایت رشد سازمانی.
ارتباطات مهارت‌های ارتباطی و بین فردی استثنایی، از جمله توانایی تعامل موثر با ذینفعان، اهداکنندگان و اعضای کارکنان در همه سطوح. توانایی ایجاد و حفظ روابط قوی با سهامداران کلیدی، از جمله اعضای هیئت مدیره، شرکای جامعه، و سرمایه گذاران بالقوه. مهارت‌های سخنرانی و ارائه عمومی استثنایی، با توانایی ارائه موثر سازمان به مخاطبان مختلف.
مدیریت مالی مهارت‎های مدیریت مالی، از جمله بودجه بندی، تجزیه و تحلیل مالی، و تخصیص منابع
حل مسئله توانایی‌های سازمانی و حل مسئله قوی، با ظرفیت مدیریت اولویت‌های متعدد و تصمیم گیری صحیح در محیطی سریع.
آشنایی با فناوری به روز مهارت در استفاده از فناوری و نرم افزارهای مختلف برای افزایش اثربخشی و کارایی سازمانی.
تعهد تعهد قوی به اقدامات اخلاقی و اطمینان از رعایت الزامات قانونی و مقرراتی، تعهد نشان دادن به تنوع، برابری، با توانایی ایجاد یک محیط فراگیر و خوشایند برای کارکنان و ذینفعان.

 

مزایا و معایب شغل مدیر اجرایی

با تعاریفی که در رابطه با مدیر اجرایی کیست ارائه کردیم، می دانیم که این شغل کار ساده‌ای نیست و مزایا و معایب مختلفی را برای فرد فراهم می‌کند. در زیر به برخی از مزایا و معایب مدیر اجرایی شدن شرکت اشاره می‌شود:

مزایا معایب
حقوق بالا حجم کاری و مسئولیت‌های فراوان
مزایای مختلف(خانه ، ماشین و…) فشار و انتقاد
آزادی چهره شرکت (در صورت ورشکستگی)
کار گروهی کارهای کاغذی زیاد
داشتن وجه کاری استرس فراوان

 

مزایا و معایب شغل مدیر اجرایی

مزایای استخدام مدیر اجرایی در سازمان

اکثر مشاغل کوچک یا بزرگ دارای هیئت مدیره هستند. هیئت مدیره مسئول استخدام و اخراج مدیر عامل، تعیین استراتژی و اطمینان از اینکه شرکت در مسیر درست است. اما در مورد عملیات روزانه چطور؟ آیا همیشه وظیفه مدیرعامل این است که استخدام، اخراج، بازاریابی و سایر وظایف را انجام دهد؟ در برخی موارد، استخدام یک مدیر اجرایی برای مراقبت از این وظایف ممکن است منطقی تر باشد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است بخواهید از یک مدیر اجرایی در شرکت خود استفاده کنید:

تخصص

یک مدیر اجرایی انبوهی از دانش و تجربه را برای شرکت شما به ارمغان می‌آورد. آنها می‌توانند به هدایت کسب و کار شما در جهت درست کمک کنند و مطمئن شوند که همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

تمرکز

زمانی که مدیر اجرایی را استخدام می‌کنید، فردی را استخدام می‌کنید که می‌تواند بسیاری از کارهای روزمره و حواس پرتی را بر عهده بگیرد تا بتوانید روی اهداف بزرگتر تمرکز کنید.

رهبری

یک مدیر اجرایی می‌تواند رهبری قوی را برای تیم شما فراهم کند و به انگیزه آنها برای رسیدن به اهدافشان کمک کند.

ثبات

داشتن یک مدیر اجرایی در محل، ثبات را برای شرکت شما فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که وظایف مهم همیشه انجام می‌شود.

برنامه ریزی

یک مدیر اجرایی خوب می‌تواند به شما کمک کند برای آینده برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که شرکت شما در مسیر رسیدن به اهدافش قرار دارد.

گسترش

اگر به دنبال گسترش کسب و کار خود هستید، یک مدیر اجرایی می‌تواند دارایی بزرگی برای کمک به شما برای شناسایی فرصت‌های جدید و زمینه‌های رشد باشد.

آزاد کردن زمان

یکی از بزرگترین مزایای استخدام یک مدیر اجرایی این است که وقت شما را آزاد می‌کند تا بتوانید روی جنبه‌های دیگر اداره کسب و کار خود تمرکز کنید.

تحصیلات مدیران اجرایی

پیدایش آموزش اجرایی را می‌توان در فردریک تیلور و رساله اصول مدیریت علمی او در سال 1911 دنبال کرد . ایده‌های تیلور، که به عنوان «تیلوریسم»  نیز شناخته می‌شود ، به استانداردی برای کسب‌وکارها در سراسر جهان تبدیل می‌شود.

رشته مدیریت اجرایی به انگلیسی یعنی EMBA، این رشته از نظر کاربردی بیشتر به رشته مهندسی صنایع نزدیک است، براین اساس از بازار کار خوبی برخوردار است. علاقه‌مندان به رشته مدیریت اجرایی ابتدا باید از طریق کنکور ریاضی جهت قبولی در رشته مهندسی مدیریت اجرایی اقدام کنند.

اولین شرط برای تحصیل در رشته مدیریت اجرایی، بهره‌مندی از سابقه مدیریتی است. معمولا دانشجویان این رشته افرادی هستند که هم اکنون در سازمانی به عنوان مدیرعامل یا یکی از مدیران ارشد فعالیت دارند. به همین دلیل آنچه حین تحصیل در این رشته یاد می‌گیرند را می‌توانند به صورت عملی در محیط کاری خود تجربه کنند. در این رشته مدیریت در دنیای واقعی تدریس می‌شود و با آنچه به صورت تئوری می‌خوانیم، متفاوت است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شغل کارشناس منابع انسانی | شرح وظایف ، درآمد وبازار کار

تحصیلات مدیر اجرایی

نحوه استخدام و بازار کار مدیر اجرایی

همانطور که گفته شد، افراد برای تحصیل در رشته EMBA باید سابقه مدیریتی داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان این رشته، در حین تحصیل مشغول به کار هستند و بازار کار رشته مدیریت اجرایی برایشان اهمیت زیادی ندارد. EMBA به شما کمک می‌کند از یک مدیر خوب به یک مدیر عالی تبدیل شوید؛ بنابراین به کمک مدرک این رشته و مهارت‌هایی که در آن می‌آموزید، می‌توانید سمت‌های بالاتر مدیریتی در سازمان را به دست آورید.

یکی از نتایج یادگیری زبان انگلیسی، دستیابی به فرصت‌‌های شغلی متعدد در شرکت‌های بزرگ و معتبر است. بسیاری از شرکت‌ها مدیران اجرایی خود را از بین افرادی آشنا به زبان انگلیسی انتخاب می‌کنند. با داشتن سطح مناسبی از دانش زبان انگلیسی، می‌توانید اطلاعات جدیدی درباره استراتژی های نوین در حوزه مدیریت اجرایی جمع آوری کرده و برای فرصت‌‌های شغلی بیشتری رزومه خود را ارسال کنید.

جهت جست‌وجوی فرصت‌های شغلی مربوط به مدیر اجرایی، بهترین روش از طریق سایت‌ کاریابی آنلاین جاب آفر است. به این صورت که شما می‌توانید پس از جست و جوی عنوان شغلی خود در سایت کاریابی آنلاین جاب آفر ، وارد بخش مربوط به آگهی‌های استخدام شوید و با اعمال فیلترهای موردنظر از قبیل میزان تحصیلات، شغل درخواستی، شهر محل سکونت و… اقدام به پیدا کردن آگهی موردنظر خود کنید.

بررسی میزان درآمد و حقوق مدیر اجرایی

میزان حقوق مدیر اجرایی به میزان کار، نوع کار، سازمان و شهر مربوطه بستگی دارد، سازمان‌های بین المللی و شخصی اغلب حقوق بالاتری نسبت به سازمان‌های دولتی و کوچک پرداخت می‌کنند. همچنین پرداختی‌ها در شهرهای کلان نسبت به شهرهای کوچک میزان بالاتری دارد. فرد باید اول هزینه‌های زندگی در هر شهر را با حقوق دریافتی مقایسه کند و بعد در مورد تصدی شغل تصمیم گیری نماید.

همان‌طور که گفته شد از عوامل مؤثر در حقوق مدیر اجرایی، دولتی یا خصوصی بودن سازمان است. میزان درآمد یک مدیر اجرایی در بخش دولتی نسبت به خصوصی ممکن است در سطح پایین‌تری قرار داشته باشد اما یک مدیر در بخش دولتی از مزایا و امکانات بیشتری برخوردار است.

سخن آخر

حال که فهمیدیم مدیر اجرایی کیست، می دانیم که این شخص سازمان را با راهنمایی و رهبری هدایت می‌کند. آنها برای ایجاد کارآمدترین تیم کاری ممکن با منابع و زیرساخت‌های موجود برنامه ریزی خواهند کرد. علاوه بر این، آنها بر عملیات سازمانی نظارت می‌کنند و کارمندان را با شعار و ایدئولوژی‌های شرکت هماهنگ نگه می‌دارند.

سوالات متداول

مدیر اجرایی کیست؟

مدیر اجرایی فردی است که به عنوان رهبر اجرایی سازمان مسئولیت دارد و وظیفه اجرای استراتژی‌ها، مدیریت تصمیم‌گیری‌ها و هدایت کلیه فعالیت‌های سازمان را بر عهده دارد.

 

اهمیت مهارت‌های رهبری در نقش مدیر اجرایی چیست؟

مهارت‌های رهبری اساسی برای مدیر اجرایی هستند. این مهارت‌ها از جمله الهام‌بخشی، ارتباط برقراری مؤثر، و اتخاذ تصمیمات استراتژیک می‌باشند.

 

چگونه مدیر اجرایی با چالش‌های مواجهه در مسیر مدیریت برخورد می‌کند؟

مدیر اجرایی با تجربه ،در مواجهه با چالش‌ها، از تجربیات گذشته برای یادگیری استفاده می‌کند و با تیم همکاری کرده و راه‌حل‌های خلاقانه ارائه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا