معرفی مشاغل

معرفی شغل مدیر عامل | شرح وظایف مدیر عامل، درآمد و بازار کار

بسیاری از افراد بخاطر آنچه در فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی به تصویر کشیده شده یا ظاهری که از کسب و کارها دیده‌اند، تصور می‌کنند مدیر عامل فردی است که پشت میز نشسته و وظیفه‌ای جز بررسی اسناد و مدارک یا امضای قراردادها ندارد! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید از ابتدا با شرح وظایف مدیر عامل آشنا شوید.این افراد برخلاف تصور عوام، تمام زمان کاریشان را پشت میز سپری نمی‌کنند و شغلشان چندان هم ساده نیست؛ شاید حتی درآمد این شغل با آنچه در باور افراد حک شده، متفاوت باشد. در این مقاله از سایت کاریابی آنلاین جاب آفر قصد داریم واقعیت‌های شغل مدیر عامل را مورد بررسی قرار دهیم. این محتوا هم برای افرادی که قصد دارند برای سازمانشان مدیرعامل استخدام کنند، کاربرد دارد و هم برای افرادی که قصد دارند به یک مدیرعامل موفق تبدیل شوند.

 

معرفی شغل مدیر عامل

اگر بخواهیم یک تعریف کلی ارائه دهیم باید بگوییم مدیر عامل یا (Chief Executive Officer) یا (CEO) در یک شرکت، تقریبا مسئول همه چیز است. در تعریف دقیق‌تر این رده شغلی، باید گفت مدیر عامل بالاترین مدیر اجرایی در یک کسب و کار است. بنابراین مدیر عامل در واقع همان رئیس و یا مدیر اجرایی یک شرکت است. داشتن مدیر اجرایی برای شرکت‌های سهامی خاص و عام الزامی است و طبق قانون “مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که هیئت مدیره به او می‌دهند، نماینده شرکت محسوب شده و حق امضا دارد.”

مدیر عامل کیست؟

شرح وظایف مدیر عامل

مدیر عامل به عنوان بالاترین مسئول یک سازمان، مسئولیت‌های بسیار زیادی را بر عهده دارد. در زیر برخی از مهمترین وظایف مدیر عامل ذکر شده است:

  • تعیین استراتژی: مدیر عامل باید با توجه به شرایط بازار، تعیین استراتژی‌های کلی شرکت را برای رسیدن به اهداف تجاری تعیین کند.
  • مدیریت عملیات: مدیر عامل باید مسئولیت مدیریت کلیه عملیات شرکت را بر عهده داشته باشد و تضمین کند که تمامی فعالیت‌های شرکت به بهترین شکل انجام شود.
  • مدیریت تیم‌ها: مدیر عامل باید تیم‌های مختلف شرکت را مدیریت کند و تضمین کند که همه اعضای تیم با همکاری و هماهنگی صحیح، به بهترین شکل عملیات شرکت را انجام می‌دهند.
  • تصمیم‌گیری: مدیر عامل باید در شرایط پیچیده و تصمیم‌گیری‌های مهمی که برای شرکت اثرات زیادی دارد، تصمیم‌گیری کند.
  • ارتباطات: مدیر عامل باید با کارکنان، مشتریان، سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین با رسانه‌ها و جامعه در ارتباط باشد.
  • توسعه بازار: مدیر عامل باید با توجه به شرایط بازار، به دنبال فرصت‌های توسعه بازار باشد و برنامه‌های لازم را برای بهبود عملکرد شرکت در بازار تعیین کند.
  • مدیریت مالی: مدیر عامل باید مسئولیت مدیریت مالی شرکت را بر عهده داشته باشد و تضمین کند که هزینه‌های شرکت در کنترل باشد و سود شرکت به بهترین حد ممکن رسیده باشد.

بیشتر بخوانید: مدیر مالی کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

اختیارات شغل مدیر عامل در سازمان

مدیر یک مجموعه بودن صرفاً به این معنی نیست که شخص هر اقدامی را طبق سلایق شخصی خود انجام دهد و باید طبق قوانین مشخص شده تصمیم گیری انجام دهد. ماده ۱۲۵ نیز به این موضوع اشاره می‌کند: «مدیر عامل با اختیاراتی که از جانب هیئت مدیره دارد نماینده شرکت محسوب شده و حق امضاء دارد.»

در ادامه اختیارات شغل مدیر عامل شرکت را مشاهده می‌کنید:

  • ثبت حساب‌های شرکت و رسیدگی به آن‌ها
  • دارا بودن حق امضا و ایجاد تعهدات برای شرکت
  • تذکر، تنبیه، تعدیل و در صورت لزوم اخراج کارمندان خاطی
  • انجام امور تجاری مانند خرید و فروش، انجام معاملات با شرکت‌های دیگر
  • انجام نظارت‌های دقیق برای اجرای اصولی قوانین مندرج در اساسنامه و مصوبات هیئت مدیره در شرکت

اختیارات مدیر عامل در سازمان

مهارت‌های مورد نیاز برای یک مدیر عامل موفق

بدون شک اغلب مدیران حوزه کسب و کار به صورت طبیعی دارای استعدادهای درخشان نیستند، بنابراین باید اقدام به یادگیری بسیاری از مهارت‌ها و تکنیک‌های مختلف کنند. در این مسیر هرچه انگیزه ما برای یادگیری بیشتر باشد، امکان کسب موفقیت افزایش خواهد یافت.  به همین خاطر در ادامه به 9 ویژگی اساسی مدیران موفق خواهیم پرداخت:

صداقت و امانت

در عصری که شک و تردید رایج است و از هر کسی که در یک موقعیت رهبری است انتظار می‌رود با صراحت و شفافیت رهبری کند، صداقت و قابل اعتماد بودن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

تصویر بزرگ/ دید واضح و قوی

بهترین مدیرهای عامل قادر خواهند بود به فراتر از وظایف روزانه شرکت نگاه کنند و به طور استراتژیک در مورد آینده فکر کنند، چشم انداز ایجاد کنند و مسیری را به سوی موفقیت بلندمدت فراهم کنند. مدیر عامل باید بتواند از دید 50000 فوتی و همچنین از منظری 500 فوتی به صورت استعاری به شرکت نگاه کند تا مسیری رو به جلو مشخص کند.

دانش عمیق بازار

در حالت ایده آل، مدیرعامل باید از همان ابتدا پیچیدگی‌های کسب و کار را درک کند. او تفاوت‌های ظریف بازار را می‌بیند و می‌فهمد که چگونه یک استراتژی بلندمدت برای رشد یا تغییر ایجاد کند که با آن تفاوت‌ها سازگار باشد. علاوه بر این، مدیر عامل ایده‌آل به مشتریان توجه خواهد داشت و توسعه یک تجارت مشتری محور را تشویق می‌کند که نیازها را پیش‌بینی کرده و وفاداری ایجاد کند.

پاداش دهی به تلاش‌های کارکنان

پاداش‎‌دهی به کارکنان فقط برای حفظ روحیه آنها نیست، بلکه همچنین یک محرک مهم برای مشارکت کارکنان است. یک مدیر خوب ارزش پاداش دادن و به رسمیت شناختن زحمات کارکنان را درک می‌کند. کارکنان فقط برای دریافت حقوق کار نمی‌کنند. همسو نگه داشتن آنها با اهداف شرکت، نیاز به چیزی بیشتر از حقوق ماهیانه دارد.

بیشتر بخوانید: مدیر اجرایی کیست؟ | شرح وظایف ، درآمد و بازار کار

نتایج محور/ تعصب به اقدام

مدیرعامل شما می‌تواند بدون گرفتار شدن در جزئیاتی که می‌تواند به دیگران واگذار شود، روی نتایج تمرکز کند. یک مدیر عامل خوب بر روی اقداماتی متمرکز خواهد شد که نتایج واضح کسب و کار را به همراه دارد، نه صرفاً فعالیت به خاطر فعالیت.

قدرت تحلیل بازار

کسی که در جایگاه شغل مدیر عامل قرار دارد باید بر اساس تعادل مناسبی از جهت گیری ریسک به طور ایمن عمل کند. بدیهی است که اگر هر تصمیمی بر روی کمترین ریسک ممکن متمرکز شود، یک شرکت نمی‌تواند رشد کند. اما از سوی دیگر، ریسک بیش از حد یک شرکت را به زمین خواهد انداخت. یک کاندیدای مدیر عامل با کیفیت، عوامل کاهش دهنده خطرات را ایجاد می کند و عاقلانه و روشمند به سمت نتایج تجاری و عملکرد بهبود یافته حرکت می کند.

هوش مالی

مدیران عامل لزوماً نباید حسابدار باشند، اما آنها باید اصول مالی را به خوبی درک کنند، بتوانند این اصول را به نتایج تجاری تبدیل کنند و بفهمند که چگونه ارزش واقعی برای کسب و کار ایجاد کنند. آنها باید بتوانند شاخص های کلیدی عملکرد را درک و توضیح دهند، حتی اگر شخص دیگری آن اعداد را محاسبه کند.

ارتباط پرشور و فعال

به نوعی، این ممکن است مهمترین بعد هر رهبر، به ویژه یک مدیر عامل باشد. ارتباطات مایه حیات هر سازمانی است و زمانی که رهبران ارشد حذف شوند، هیچ سازمانی نمی‌تواند پیشرفت کند. یک نامزد مدیر عامل با کیفیت نه تنها به طور مکرر با هر کسی در سازمان ارتباط برقرار می کند، بلکه سایر رهبران ارشد را نیز تشویق می‌کند که همین کار را انجام دهند و فرهنگ ارتباط فعال را ایجاد می‌کند.

ارتباطات

ارتباط نزدیک و داشتن یک رابطه خوب، کیفیت تمرکز بر روابط است. یک کاندیدای مدیر عامل خوب بی وقفه بر ایجاد روابط واقعی با مشتریان، شرکای تجاری و کارمندان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل تمرکز خواهد کرد.

ارتباطات

مدرک تحصیلی مدیر عامل

مدیرعامل‌ها یا در رشته‌ای متناسب با صنعت مورد نظرشان درس می‌خوانند یا رشته‌های مدیریتی مثل مدیریت بازرگانی. در بعضی از سازمان‌ها، مدرک تحصیلی مدیر عامل، باید بالاتر از کارشناسی باشد و تنها با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا امکان فعالیت در این سِمت وجود خواهد داشت. افرادی که اکنون در این پوزیشن فعالیت می‌کنند، معمولا کارشان را با کارآموزی یا کارمندی آغاز کرده‌اند و پله‌پله به این رتبه رسیده‌اند. در یک سازمان انواع سمت‌های مدیریتی مختلفی وجود دارد که حوزه فعالیتی هرکدام از آن‌ها بخشی از نیاز مجموعه را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 تا از رشته‌ های تحصیلی با بهترین بازار کار در جهان

حقوق مدیر عامل

حقوق مدیر عامل به صورت توافقی بین متقاضی کار و هیئت مدیره سازمان تعیین می‌شود. مقدار حقوق به معیارهایی مثل شرح وظایف مدیرعامل، بزرگی سازمان، انتظارات هیئت مدیره و ساعات کاری بستگی دارد.

همچنین میزان حقوق این سمت شغلی در تهران بیشتر از شهرهای دیگر است. به طور میانگین می‌توان گفت حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ برای مدیر عامل در سازمان‌ها ۲۰ میلیون تومان است و در سازمان‌های بزرگ ممکن است به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم برسد.

آنچه باید در مورد استخدام مدیر عامل بدانید

اگر سابقه فعالیت در بخش‌های اداری و اجرایی دارید، می‌توانید شانس همکاری به عنوان مدیر عامل را در مجموعه‌ها داشته باشید. شما می‌توانید آگهی‌ استخدام شغل مدیر عامل و مدیر کارخانه، را در سایت کاریابی آنلاین جاب آفر مشاهده نمایید.وقتی فردی به عنوان مدیر عامل وارد سازمان می‌شود، مانند سایر کارکنان باید قرارداد رسمی داشته باشد. این قرارداد بین شخص حقیقی مدیرعامل و شخص حقوقی سازمان منعقد می‌شود.

جالب است بدانید که در این قرارداد، کارمند و کارفرما وجود ندارد؛ مدیر عامل به عنوان وکیل و سازمان به عنوان موکل در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه اختیارات و مسئولیت‌های این فرد به عنوان وکیل در مدیریت سازمان مشخص خواهد شد. همچنین جزئیات دیگری چون ساعت کاری، مبلغ حقوق، تعهدات و مزایا نیز در قرارداد ثبت می‌شود.

چالش‌های شغل مدیر عامل

چالش‌های شغل مدیر عامل
ایجاد انگیزه فعالیت در سایه گذشته خود
حجم بالای کاری سنت شکنی در ساختار سازمانی
مشکل تازه‌کار بودن رویارویی با تصمیمات سخت و دشوار
مدیریت زمان و انرژی ساخت تیم‌های بزرگ با استعداد مناسب
چالش همفکری با دیگران مدیریت جریان‌های اطلاعات و دریافت گزارشات درست
مدیریت روابط با سرمایه‌گذاران و ذینفعان خارجی (مشتریان، رسانه‌ها، نهادهای دولتی و قانون‌گذاران)

 

سخن آخر

مدیر عامل‌ها از همان ابتدای صبح که به دفتر کارشان می‌رسند تا آخرین دقایقی که دفترشان را ترک می‌کنند، کارهایی برای انجام دادن دارند! شرح وظایف مدیر عامل نشان می‌دهد که این شغل در کنار پرستیژ بالایی که دارد، سراسر مسئولیت است و هر کسی از عهده انجام آن برنمی‌آید. تسلط بر مهارت‌های مدیریتی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که مدیر عامل‌های موفق از آن استفاده می‌کنند. این دسته از افراد باید توانایی زیادی در مدیریت بودجه، منابع انسانی، فرایندها و بخش‌های مالی سازمان داشته باشند تا همه چیز تحت نظارتشان قرار بگیرد و بتوانند سازمان را به سمت و سویی که می‌خواهند، هدایت کنند.

 

سوالات متداول

 

چگونه مدیر عامل با تغییرات در بازار و صنعت مواجه می‌شود؟

مدیر عامل تغییرات را به عنوان یک فرصت برای نوآوری و بهبود می‌داند. با ارتباط فعال با تیم و ایجاد راهکارهای انعطاف‌پذیر، تغییرات را مدیریت و به نفع شرکت به کار می‌برد.

 

چگونه مدیر عامل استراتژی‌های شرکت را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند؟

مدیر عامل با تجزیه و تحلیل بازار، شناخت فرصت‌ها و تهدیدها، و همکاری با تیم اجرایی به برنامه‌ریزی استراتژیک می‌پردازد و سپس بازدهی و پیشرفت را نظارت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا