معرفی مشاغل

برنامه نویس بک اند کیست؟(Back-End) مسیر شغلی برنامه نویس بک اند

شاید برای شما هم سوال باشد که برنامه نویس بک اند کیست؟ برنامه نویس بک اند یک توسعه ‌دهنده است که در رشد برنامه‌های کاربردی وب تخصص دارد. کسی که ذخیره‌سازی، پردازش و ارزیابی داده‌ها را انجام می‌دهد و مدیریت می‌کند. این عملیات برای کاربر قابل مشاهده نیست اما برای عملکرد برنامه نویسی ضروری است.

در عصر تکنولوژی، این شغل به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مشاغل شناخته می‌شود اما مسیر شغلی چالش‌برانگیزی دارد. در این راه، ابتدا باید اصول کار را بدانید و برای موفقیت در آن توانایی انجام را داشته باشید. برای دانستن اطلاعاتی درباره اینکه برنامه نویس بک اند کیست و وظایف و مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل با ما در وبلاگ کاریابی آنلاین جاب آفر همراه باشید.

 

از برنامه نویس بک اند بیشتر بدانید

حتی اگر یک برنامه نویس تازه‌کار هم هستید، حداقل چیزی که باید بدانید این است توسعه وب به 2 جنبه تقسیم می‌شود. Backend و Frontend که هر کدام مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌های مربوط به خود را دارند.

برنامه نویس بک اند از عوامل پشت صحنه وب سایت است که همراه با برنامه نویس فرانت اند، تیم وب را تشکیل می‌دهد. توسعه وب، ساخت و نگهداری وب سایت‌ها است و پشتیبان یک وب سایت هم ترکیبی از موارد زیر است:

  • پایگاه داده: حجم زیادی از اطلاعات و داده است که در یک فایل متنی به روش کارآمد، ذخیره شده است.
  • سرور: رایانه‌ای است که درخواست‌های کاربر را از طریق رابط دریافت می‌کند و با محاسبه و انجام عملیات مورد نیاز به‌صورت برنامه‌، پاسخ می‌دهد.
  • برنامه کاربردی: یک برنامه کامپیوتری است که باتوجه به درخواست‌های سرور، اطلاعات را از پایگاه داده بازیابی می‌کند و پاسخ را از طریق کامپیوتر ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید: برنامه نویس فرانت اند کیست؟

از برنامه نویس بک اند بیشتر بدانید

برنامه نویس back-end چه کاری انجام می‌دهد؟

برنامه نویس بک اند در بهینه‌سازی عملکرد کار، نقش بسیار مهمی دارد و باعث ایجاد یک برنامه امن و مقیاس‌پذیر می‌شود. این توسعه ‌دهنده در ساخت و نگهداری بک اند‌های کاربردی وب، تاثیر به‌سزایی دارد و مسئول نوشتن کدهای پشتیبانی هر وب سایت است.

علاوه‌بر این از وایرفریم سایت، معماری، کدنویسی، اسکریپت نویسی و پایگاه داده مراقبت می‌کند. کاری که یک توسعه‌ دهنده بک اند انجام می‌دهد این است که برنامه‌ها، سرورهای وب و پایگاه‌های داده را با هم هماهنگ می‌کند. بنابراین، برنامه نویس back-end باید زمان خود را مدیریت کند و وظایف را اولویت‌بندی کند تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد.

وظایف کاری برنامه نویس بک اند چیست؟

برنامه نویس بک اند باید از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود برنامه‌های قدیمی استفاده کند. همچنین با همکاری تیم داخلی و ارائه آموزش‌هایی به آن‌ها و تعیین وظایف هر یک، موجب بهبود روند فعالیت‌ها شود. وظایف یک برنامه نویس back-end باتوجه به مهارت‌هایی که دارد، متفاوت است. برخی از این وظایف کلیدی در طراحی وب عبارت‌اند از:

  • ایجاد امنیت و حریم خصوصی داده‌ها

توسعه‌ دهندگان باید این توانایی را داشته باشند که با شیوه‌های پشتیبان‌گیری مثل رمزگذاری به محافظت از داده‌های کاربر بپردازند.

  • تست و رفع اشکال کد

برنامه نویس بک اند باید در تست و اشکال‌زدایی کد، مهارت داشته باشد و اطمینان حاصل کند که عاری از خطا و آسیب‌پذیری است.

  • نوشتن و نگهداری اسناد

با نوشتن اسناد واضح و مختصر، درک و استفاده از کد را آسان‌تر می‌کند.

  • ارزیابی کارایی و سرعت

هنگامی که برنامه نویس‌ها یک وب سایتی را راه‌اندازی می‌کنند، باید عملکرد و مقیاس‌پذیری آن را ارزیابی کنند و کد را درصورت لزوم، تنظیم کنند.

  • مدیریت پایگاه داده

از وظایف اصلی برنامه نویسان، طراحی و به‌روزرسانی پایگاه داده است تا اطلاعات به بهترین شکل، ذخیره و بازیابی شوند.

  • آموزش و پشتیبانی

تعامل با تیم‌های مشتری برای اطمینان از پشتیبانی مداوم همراه با آموزش و راهنمایی پیشرو از وظایف برنامه نویس بک اند است.

  • کدنویسی با کیفیت بالا

استفاده از روش‌های خوب در کدنویسی علاوه‌بر این‌که کل فرایند را آسان می‌کند و سرعت می‌بخشد، زمان و هزینه کم‌تری هم صرف برنامه نهایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت برنامه نویس فرانت اند و بک اند چیست؟

 

انواع زبان‌های برنامه نویسی بک اند

توسعه‌ دهندگان برای برنامه نویسی سیستم‌های داخلی از زبان‌های بک اند استفاده می‌کنند. این زبان‌ها، فرایند ارتباط با سرور را آسان‌تر می‌کنند و در ادامه، پشتیبان و مسئول بازیابی داده‌ها هستند.

از آن‌جا که صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد با در نظر گرفتن پارامترها و برنامه‌ها، گزینه مناسب را انتخاب می‌کنند. در این‌جا تعدادی از زبان‌هایی که برای برنامه نویسی بک اند وجود دارند را معرفی می‌کنیم.

انواع زبان‌های برنامه نویسی بک اند

جاوا اسکریپت

اولین نام در لیست زبان‌های برنامه نویسی که هم برای توسعه جلو هم برای پشتیبان استفاده می‌شود، جاوا اسکریپت است. ویژگی‌هایی از قبیل تایپ پویا و تفسیر را دارد؛ همچنین، اعتبارسنجی مشتری و پشتیبانی از برنامه نویسی شی‌گرا را برای افراد فراهم می‌کند.

 

جاوا

یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره که در دنیای تجارت استفاده می‌شود. اگر برنامه نویس بک اند هستید و قصد دارید وب را در شرکت‌ها توسعه دهید به احتمال زیاد با این زبان مواجه می‌شوید.

 

پاپیتون

نحوه خواندن آسان و تطبیق‌پذیری آن موجب محبوبیت پاپیتون شده است. یک زبان همه‌کاره برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتوماسیون، توسعه وب و تجسم داده‌ها است.

 

PHP

به طور گسترده این زبان برای پایگاه‌های داده و فرم‌های وب استفاده می‌شود. همچنین برای سیستم‌های مدیریت محتوا و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، مانند وردپرس و پال کاربرد دارد.

 

روبی

این زبان همه‌منظوره امکان توسعه اپلیکیشن Ruby on Rails را فراهم می‌کند و کدنویسی را ساده‌تر می‌کند. به توسعه ‌دهندگان مجموعه‌ای از کدها و ابزارها را می‌دهد که می‌توانند برای سرعت بخشیدن به زمان از آن استفاده کنند.

 

سی شارپ

یک زبان برنامه نویسی مدرن شی گرا است که در زمینه‌های مختلفی مانند توسعه برنامه‌های کاربردی ویندوز و توسعه بازی استفاده می‌شود. این زبان ویژگی‌های غنی‌سازی مختلفی مانند کامپایل سریع‌تر، مقیاس‌پذیری و به‌روزرسانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

Perl

این زبان برنامه نویسی در اصل برای دستکاری متن طراحی شده است. برای وظایفی از جمله مدیریت سیستم، توسعه وب و ساخت رابط کاربری گرافیکی به کار برده می‌شود. همچنین، نقش آن در نمونه‌سازی و اتوماسیون، باعث شده است که استفاده وسیعی از این زبان شود.

 

توسعه‌ دهنده بک اند به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بک اند نیازمند کسب مهارت‌های تخصصی هستید. باید به‌خوبی بر کار خود مسلط باشید تا نتیجه‌ای بدون نقص را به کاربر ارائه دهید. در ادامه به مهارت‌های اصلی که لازم است بر آن تسلط داشته باشید، اشاره می‌کنیم.

 

حل مسئله و تفکر انتقادی

مهارت حل مسئله به شما این امکان را می‌دهد که با ایجاد یک سوال و تجزیه و تحلیل آن راه حل‌هایی را پیدا کنید. توانایی یافتن پاسخ‌های خلاقانه، شما را در انجام اصلاحات یک سایت و بهینه‌سازی موثر برنامه‌های کاربردی وب، کمک می‌کند.

 

ارتباطات

برقراری ارتباط برنامه نویس بک اند با اعضای تیم خود و دیگر تیم‌ها، برای ایجاد یک پروژه عالی لازم است. گوش دادن به نیازهای مشتری و درک دقیق پروژه، این تضمین را به آن‌ها می‌دهد که به یک نتیجه رضایت‌بخش برسند.

 

تسلط بر دانش API

یک راه موثر برای جمع‌آوری داده‌ها در داخل و خارج از شرکت API است. این روش به 2 یا چند رایانه این امکان را می‌دهد تا با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. با کمک این سیستم به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات می‌پردازند.

 

مهارت کار با سرور

برای مدیریت محیط میزبان و تغییر داده‌ها در پایگاه، همچنین برای کنترل امنیت، باید با سرور آشنایی کامل داشته باشد.

 

زبان برنامه نویسی Back-End

برای توسعه این برنامه، تسلط بر زبان از فاکتورهای اساسی است. زیرا خروجی‌ها و عملکرد آن‌ها درصورتی کار می‌کند که با زبان آشنایی داشته باشید. مهارت در چندین زبان این امکان را می‌دهد تا مناسب‌ترین مورد را برای هر پروژه‌ای انتخاب کنید.

 

سیستم کنترل نسخه

سیستم‌ها تغییرات کد را دنبال می‌کنند که وظیفه محافظت از آن‌ها را هم دارند. این سیستم، بازگشت به نسخه قبلی را آسان‌تر می‌کند و از کار متناقض پیشگیری می‌کند. به همین دلیل یک توسعه‌ دهنده حرفه‌ای باید بتواند سیستم را کنترل و مدیریت کند.

 

درک قوی از چرخه توسعه وب

توسعه دهندگان بک اند باید با تکنیک‌ها و ابزارهای برنامه نویسی آشنایی کامل داشته باشند که این تسلط، موجب سرعت بخشیدن در رویه کار می‌شود و به پیکره وب کمک شایان ذکری می‌کند.

 

چگونه به یک برنامه نویس back-end تبدیل شویم؟

افرادی که به حوزه فناوری و دنیای دیجیتال علاقمند هستند، می‌توانند به برنامه نویسی بپردازند. اگر جزء این گروه هستید، ابتدا باید نسبت به توانایی‌های خود و مسیر پیش‌رو شناخت پیدا کنید و بعد در این راه قدم بردارید. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بک اند موفق، نیاز به آموزش‌های عملی در زمینه‌های مختلف دارید که باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • یادگیری یک زبان برنامه نویسی: یک توسعه‌ دهنده باید دانش زبان‌های برنامه نویسی را داشته باشد تا بتواند ازطریق آن به کامپیوتر فرمان دهد.
  • ارائه یک ایده واضح در مورد ساختار داده: ساختار داده‌ها پشت هر برنامه یا نرم‌افزار درحال اجرا هستند که یک برنامه نویس باید تصویر روشنی از این الگوریتم داشته باشد.
  • دانش پایگاه داده را داشته باشید: پایگاه داده، نوعی ذخیره‌سازی ساختار یافته است که به‌صورت الکترونیکی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • آموزش عملی ببینید: می‌توانید با داشتن مربی متخصص در این حوزه، آموزش‌های لازم را ببینید و مهارت‌های خود را تقویت کنید.
  • ایده خود را راه‌اندازی کنید: در مرحله آخر، زمان آن می‌رسد که توسعه‌ دهنده، محصول خود را به چندین شرکت ارائه دهد. می‌توانید برای استخدام شدن در شرکت‌های برنامه نویسی به سراغ سایت کاریابی آنلاین هم بروید. با ارسال رزومه خود به این سایت‌ها به‌راحتی می‌توانید به یک برنامه نویس بک اند تبدیل شوید و شغل دلخواه خود را بیابید.

چگونه به یک برنامه نویس back-end تبدیل شویم؟

مشاغل مرتبط با برنامه نویس back-end

باتوجه به این‌که در این عصر هیچ‌کس بدون اینترنت و برنامه‌های دیجیتالی زندگی نمی‌کند، اهمیت برنامه نویسی چشم‌گیر است. برنامه نویس بک اند در محیط‌های مختلفی از سازمان‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ می‌تواند مشغول به کار شود. باتوجه به اداره آمار کار، شغل‌های مرتبط به توسعه وب، رشد زیادی کرده است.

از آن‌جا که شغل‌ها در زمینه برنامه نویسی به‌سرعت رو به پیشرفت است، این کسب‌وکارها در عصر اینترنت نمی‌توانند بدون داشتن تیمی از برنامه نویس بک اند حرفه‌ای، امتیاز خوبی کسب کنند. بنابراین، باید دانش کافی در زمینه زبان‌ها، الگوریتم‌ها، برنامه نویسی و ابزارهای پایگاه داده را داشته باشند. در کنار این دانش، داشتن تجربه برای پیشرفت بسیار موثر است. می‌توانید برای شروع به شرکت‌های کوچک پیشنهاد ارائه خدمت دهید که این خود نقطه درخشان در رزومه شما می‌شود. در نهایت با نشان دادن مهارت خود فرصت‌های کاری زیاد دیگری هم فراهم می‌شود.

با این تفاصیر اگر به‌دنبال شغل مناسب برای برنامه نویسی بک اند هستید باید با تسلط بر زبان‌ها و آخرین فناوری‌ها، همیشه به‌روز بمانید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید پروژه خود را با بهترین کیفیت تحویل بدهید. افراد در مسیر اشتغال خود باید با بررسی جدیدترین و بهترین فرصتهای شغلی گزینه‌ای را انتخاب کنند که متناسب با نیازها، آموزش‌ها و مهارت‌هایشان باشد. از جمله مشاغل مرتبط با توسعه وب می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مهندس نرم‌افزار بک اند
  • طراحی وب سایت
  • توسعه‌ دهنده وب موبایل
  • برنامه نویس نرم‌افزار امنیتی
  • توسعه دهنده دسترسی به وب
  • رمزگذار بک اند
  • برنامه نویس جاوا اسکریپت
  • توسعه دهنده Full Stack
  • توسعه دهنده Front-End
  • نرم‌افزار بازی‌های وب

برای مشاهده آگهی‌های استخدام، از این صفحه در سایت کاریابی جاب آفر بازدید نمایید.

 

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که برنامه نویس بک اند کیست و چه وظایفی بر عهده دارد. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش توسعه وب، برنامه نویس بک اند نقش حیاتی در دنیای دیجیتال پیدا کرده است. به همین دلیل افرادی که قصد نفوذ به این دنیا را دارند و به این حرفه علاقمند هستند، می‌توانند با برنامه نویسی شروع کنند. برای رسیدن به این شغل، باید دانش و مهارت لازم را درخصوص تبدیل شدن به یک توسعه دهنده داشته باشید. با تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فردی در کنار دانش فنی برنامه نویسی، می‌توانید به ارتقا یافتن فرایند کاری خود کمک کنید. ضمن این‌که این حوزه درحال پیشرفت است و بازار کار و درآمدزایی خوبی را در جهان دارد که می‌توانید در آن بدرخشید.

 

سوالات متداول

برنامه نویس بک اند کیست؟

یک توسعه دهنده نرم‌افزاری که در رشد برنامه‌های کاربردی وب تخصص دارد. همچنین، مدیریت ذخیره‌سازی، پردازش و داده‌ها را به عهده دارد. به نوعی برنامه نویسی بک اند جزو کارها در پشت صحنه و همراه با تیم وب سایت است.

 

وظایف کاری توسعه دهنده بک اند چیست؟

ایجاد امنیت و حریم خصوصی داده‌ها، تست و رفع اشکال کد، نوشتن و نگهداری اسناد، ارزیابی کارایی و سرعت و همچنین، مدیریت پایگاه داده‌ها از مهم‌ترین وظایف کاری توسعه دهنده بک اند به شماره می‌روند.

 

مشاغل مرتبط با برنامه نویسی بک اند کدامند؟

مهندس نرم‌افزار بک اند، طراحی وب سایت، توسعه دهنده وب موبایل، برنامه نویس نرم‌افزار امنیتی، توسعه دهنده دسترسی به وب، رمزگذار بک اند، برنامه نویس جاوا اسکریپت و نرم‌افزار بازی‌های وب از مشاغل مرتبط با برنامه نویسی بک اند هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا