معرفی مشاغل

حسابدار کیست؟ | کارشناس حسابداری چه وظایفی دارد؟

حسابداری شغل آشنایی برای همه است، تقریبا کسب و کاری نیست که نیاز به حسابدار نداشته باشد و از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین شرکت‌ها و ارگان‌ها تیم‌های حسابداری خودشان را دارند؛ به همین دلیل است که فرصت های شغلی بسیار زیادی برای این رشته وجود دارد. اما حسابداری چرا مهم است؟ اصلا حسابدار کیست و چه وظایف و توانایی‌هایی دارد؟ در این مقاله به صورت مفصل در مورد شغل حسابداری صحبت می‌کنیم.

حسابدار کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

حسابدار کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

حسابدار دارنده شغلی است که معاملات تجاری یک شرکت یا سازمان را ثبت می‌کند، عملکرد مالی شرکت را به مدیر گزارش می‌دهد و صورت‌های مالی را صادر می‌کند و به سادگی می‌توان گفت مسئولیت فرایند تهیه و بررسی سوابق مالی را بر عهده دارد. شغل حسابداری بر خلاف تصور عموم تنها جمع آوری اطلاعات مالی و اعداد و ارقام نیست و جنبه‌های مختلفی از مسائل مالی را در بر می‌گیرد.

وظایف حسابدار

وظایف حسابدار

وجود حسابدار در هر مجموعه و کسب و کاری حیاتی است، از یک کسب و کار کوچک با چند کارمند گرفته تا سازمان‌های بزرگ و هولدینگ‌ها و در هر زمینه‌ای شغل حسابداری از ضروریات است و افراد یا تیم‌های حسابداری را استخدام می‌کند. وظایف حسابدار اصولا با اندازه کسب و کار و حوزه فعالیت آن‌ تغییر می‌کند، اما در کل طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: مدیر مالی کیست و چه کاری انجام می دهد؟

 

ثبت تراکنش‌های مالی

ساده‌ترین وظیفه یک حسابدار ثبت دقیق کلیه تراکنش های مالی است که شامل مستند سازی خرید‌ و فروش‌ها، هزینه‌ها جانبی و ثبت رسید‌ها می‌شود. صحت و تکمیل بودن این سوابق برای تهیه صورت‌های مالی و ایجاد گزارشات مالی اهمیت بسیاری دارد.

تهیه صورت‌های مالی

یکی دیگر از وظایف فرد حسابدار، تهیه صورت‌های مالی است که می‌تواند شامل مواردی همچون صورت‌های سود و زیان، ترازنامه و جریان وجوه نقد باشد. تهیه این موارد می‌تواند نمایی کلی از وضعیت مالی و عملکرد کلی شرکت ایجاد کند و در تصمیمات آینده نیز تاثیر‌گذار باشند.

بررسی حقوق و مزایا

حسابدار معمولا با همکاری بخش مالی، مسئول بررسی و پردازش حقوق و دستمزد کارمندان شرکت است. این بخش شامل حصول اطمینان از پرداخت دقیق حقوق و محاسبه مزایا و کسورات می‌شود. همچنین حسابدار باید تطابق دقیق حقوق‌ها با قوانین اداره کار را بسنجند تا شرکت در آینده دچار مشکلات احتمالی نشود.

مدیریت پول و تخصیص بودجه

مدیریت جریان مالی یک مسئولیت کلیدی و مهم حسابدار است. او باید اطمینان حاصل کند که سازمان نقدینگی کافی برای رفع نیازهای عملیاتی و تعهدات مالی خود دارد. کارشناس حسابداری همچنین می‌تواند استراتژی‌هایی را برای بهینه سازی مدیریت نقدینگی به مدیران پیشنهاد کند. در مراحل بالاتر، حسابداران بر اساس تحلیل و تخصص خود می‌توانند به مدیر مالی یا مدیران بالارده‌تر هم مشاوره بدهند و در بخش مالی و مدیریت ریسک همکاری داشته باشند.

کاهش هزینه‌ها

یک حسابدار ماهر می‌تواند به چندین روش به شرکت کمک کند تا هزینه‌ها را کاهش دهد، واضح ترین آن‌ها نیز توصیه‌های معقول در مورد تصمیمات خرید است که می‌تواند بر اظهارنامه مالیاتی، ارزش استهلاک و نرخ بهره وام تأثیر بگذارد. علاوه بر این‌ها حسابدار می‌تواند با ایجاد گزارشات دقیق و حساب شده، هزینه‌های غیر ضروری را پیدا و حذف کنید و تخصیص منابع را تا حد امکان بهینه سازی کند.

رعایت مقررات سازمانی

همانطور که می‌دانید قوانین مالی و مالیاتی پیچیدگی‌های بسیاری دارند و در صورت انجام نادرست یا عدم انجام این رویه‌ها، کسب و کار یا سازمان مد نظر متخلف شناخته می‌شود. یک حسابدار باید اطمینان حاصل کند که رویه‌های حسابداری شرکت با تمامی رویه‌های قانونی مطابق باشد که از جمله می‌توان به ارائه به موقع اظهار نامه مالیاتی، تهیه گزارش‌های نظارتی مورد نیاز و انجام کنترل‌های داخلی اشاره کرد. البته همه این کارها با همکاری با بخش‌های دیگر تیم مالی انجام می‌شود.

مهارت‌های سخت حسابدار

وظایف یک حسابدار بسیار بیش از تنها رکورد اعداد است و در نتیجه، تعجبی ندارد که او به مهارت‌های مختلفی برای کار نیاز داشته باشد. از طرفی برای هر شغلی به دو دسته مهارت سخت و نرم نیاز است. مهارت‌های سخت به مهارت‌هایی گفته می‌شود که تخصصی بوده و به نوعی فنی و مخصوص هر شغل هستند. در این جا به چند مورد از مهارت‌های سخت حسابداری اشاره می‌کنیم:

دقت در کار با اعداد

حسابداران باید شیوه‌های پذیرفته شده برای تهیه و ارائه گزارش‌های مالی را بدانند. دقت و صحت اعداد حرف اول را در حسابداری می‌زند و یک اشتباه به ظاهر کوچک می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد. بنابراین اهمیت بسیاری دارد که حسابدار دقت بالایی داشته باشد وهمه چیز را چند بار چک کند تا بتواند همه سوابق را به صورت صحیح ثبت کند و مبنایی قابل اعتماد را برای تحلیل و ارائه گزارش ارائه دهد.

مهارت کار با نرم افزار

تقریبا در همه کارهای حسابداری، نیاز به استفاده از نرم افزار مخصوص حسابداری است که برای نگهداشتن رکورد جابجایی پول و محاسبات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر آگهی‌های شغلی حسابداری را دیده باشید، در اکثر آن‌ها نیاز به تسلط روی یک نرم افزار دیده می‌شود که نام و نوع آن بسته به طرف قرارداد شرکت‌ها متفاوت است. تسلط داشتن روی یک یا چند نرم افزار یک هایلایت عالی در رزومه شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی نرم افزارهای کاربردی مدیریت زمان

تجزیه و تحلیل داده‌ها

کار حسابدار در درجه اول این است که صورت‌های مالی را به دست آورد و اعداد را مرتب کند. اما خیلی اوقات تحلیل این اعداد کار راحتی نیست و نمی‌توان روند درست را از این گزارشات پیدا کرد. از مهم‌ترین توانایی‌های یک کارشناس حسابداری این است که این اعداد را به مفاهیم قابل درک تبدیل کرده و بتواند آن‌ها را به هیئت مدیره ارائه دهد. این کار سبب می‌شود آن‌ها بتوانند تصمیمات مالی را راحت‌تر بگیرند و روند کاری کسب و کار را بهبود دهند.

مهارت‌های نرم حسابدار

در کنار مهارت‌های سخت، یک حسابدار (و هر شغل دیگری) برای پیشرفت شغلی و انجام کارهای لازم به مهارت‌های نرم هم نیاز دارد، اما مهارت نرم یعنی چه؟ مهارت نرم به مهارت‌هایی گفته می‌شود که به یک شغل خاص مرتبط نیستند و در واقع مهارت فنی و تخصصی محسوب نمی‌شوند. این مهارت‌ها بیشتر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری هستند که در نهایت می‌توانند تاثیر زیادی را روی پیشرفت شغلی فرد ایجاد کنند و در مورد حسابداری، موارد زیر اهمیت بسیاری دارند:

توانایی برقراری ارتباط

شاید در درجه اول به نظر برسد که حسابداری نیازی به ارتباط با دیگران ندارد و صرفا به کار با اعداد معطوف است، اما در حقیقت این توانایی همانطور که برای همه مهم است، برای حسابدار هم اهمیت زیادی دارد. چه ارتباط به صورت کتبی، از طریق تلفن یا حضوری باشد یا در مورد ارائه اطلاعات و گزارش به مدیران صحبت کنیم، حسابدار باید بتواند به راحتی ارتباط برقرار کند. او باید بتواند گزارشات مالی را به خوبی بشکافد و آن‌ها را برای کسانی که دید حسابداری ندارند توضیح دهد.

آگاهی از کسب و کار

آگاهی تجاری به این معنی است که حسابدار باید از نوع کسب و کار و جایگاه آن در صنعت اطلاعات خوبی داشته باشد. این ویژگی سبب می‌شود او بیشتر در جریان جزئیات باشد و بتواند با بررسی شرکت‌های مختلف مشابه، روند حدودی شرکت را پیشبینی کند. از طرفی این ویژگی سبب می‌شود کارشناس حسابداری بتواند تجزیه و تحلیل ریسک را بهتر انجام دهد و از آن در جهت پیشرفت شرکت و البته پیشبینی بودجه استفاده کند.

مهارت‌های تحلیلی

توانایی تحلیل مسئله یکی از اصول حسابداری است. هر حسابداری فعال در هر زمینه‌ای باید روی این توانایی کار کند و بتواند اطلاعات را جمع آوری کرده و آن را تجزیه و تحلیل کند. همه این‌ها به داشتن راه حل‌های استراتژیک و توانایی تحلیل صورت‌های مالی کمک می‌کند و لازمه کار کارشناس حسابداری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنیم؟

چگونه حسابدار شویم؟

چگونه حسابدار شویم؟

اگر با توجه به تعاریف و مهارت‌های حسابداری، فکر می‌کنید فرد مناسبی برای این شغل هستید، باید راه درست را برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن پیدا کنید تا در زمان مناسبی به تخصص و درامد مد نظر خود دست پیدا کنید:

مدرک مناسب را دریافت کنید

برای ورود به حرفه حسابداری را‌ه‌های مختلفی وجود دارد:

  • می‌توانیددرمقطع متوسطه واردهنرستان شوید و در آنجارشته حسابداری را انتخاب کنید.
  • می‌توانید ازطریق رشته ریاضی وارد دانشگاه شده وآنجا حسابداری بخوانید.
  • حتی از طریق رشته‌ های دیگر مانند تجربی هم می‌توانید رشته حسابداری را انتخاب کنید زیرا یک رشته شناوراست.

دقت کنید که برای تبدیل شدن به یک حسابدار لزومی ندارد حتما مدرک دانشگاهی داشته باشید، چرا که با شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای یا دوره‌های آموزشی کوتاه یا بلند مدت می‌توانید گواهی مد نظر را دریافت کرده و وارد این شغل شوید. با این وجود این نکته هم مهم است که اگر می‌خواهید پیشرفت بهتر و حقوق مناسب‌تری در این رشته داشته باشید یا ‌کارشناس حسابداری شوید، داشتن مدرک مرتبط یک مزیت بسیار مهم برای شما خواهد بود.

کسب تجربه از طریق کارآموزی

بعد از فازغ التحصیلی (یا گذراندن دوره‌های فنی)، وقت آن رسیده است که کمی کسب تجربه کرده و خود را برای ورود به بازار کار آماده کنید. شروع کار حرفه‌ای بدون داشتن سابقه کار چندان راحتی نیست، بنابراین بهترین پیشنهاد این است که ابتدا یک دوره کارآموزی را بگذرانید. پیدا کردن کارآموزی به شما اجازه می‌دهد با قوانین محل کار و رشته خود آشنا شوید و چیزهایی را یاد بگیرید که شاید در دوران تحصیل با آن‌ها آشنایی نداشتید. به علاوه خیلی اوقات شرکت‌ها کارآموز را در صورت داشتن  عملکرد مناسب استخدام می‌کنند. به جز کارآموزی، دستیار حسابداری هم شغلیست که برای شروع می‌توانید به آن فکر کنید.

وارد بازار حرفه‌ای شوید

بعد از این که رزومه خود را تکمیل کردید می‌توانید به بازار کار فکر کنید. سوابق کارآموزی، دوره‌های آموزشی و مدارک خود را در یک رزومه با طراحی خوب قرار دهید و شروع به تقاضای کار کنید. می‌توانید این کار را از طریق وبسایت‌های کاریابی انجام دهید و با فیلترهای مختلف مکانی و از نظر حقوق، می‌توانید موقعیت‌های شغلی خوب را پیدا کرده و برای آن‌ها روزمه ارسال کنید.

در شغل خود متخصص شوید

بعد از این که کمی بیشتر به عنوان حسابدار کار کرده و سابقه کاری به دست آوردید، می‌توانید روی حوزه‌ خاصی متمرکز شده و تخصص به دست آورید. حسابداری زمینه‌های مختلفی دارد:

  • حسابداری عمومی
  • حسابداری صنعتی
  • حسابداری مالی
  • حسابرسی
  • حسابداری دولتی

با تمرکز کردن روی یک حوزه خاص، می‌توانید حقوق بیشتری هم به دست آورده و بیشتر مورد نیاز شرکت‌ها باشید. به جز این می‌توانید در طول شغل خود کم کم دانش خود را افزایش داده و گواهینامه‌های مختلفی را هم دریافت کنید که به افزایش تخصص شما کمک می‌کند. به طور مثال مدرک CPA یا حسابدار عمومی تایید شده، مدرکی حرفه‌ای و بین‌المللی است که به شما کمک می‌کند فعالیت حرفه‌ای خود را چند پله ارتقا دهید. این آزمون را می‌توانید پس از کسب سابقه حدود شش سال به دست آورید.

حقوق حسابدار چقدر است؟

حقوق حسابداری چقدر است؟

به طور مثال در آمریکا و در دو سال گذشته، طبق آمار متوسط درآمد سالانه حسابداران ۷۷۲۵۰ دلار بود. ۱۰ درصد برتر در رشته خود ۱۲۸۹۷۰ دلار درآمد داشتند در حالی که ۱۰ درصد پایین حدود ۴۷۲۹۰ دلار را ثبت کرده‌اند. در انگلستان نیز این عدد بین ۳۰۰۰۰ تا حدود ۸۰۰۰۰ پوند متغیر است. در مورد ایران، متوسط حقوق حسابداری به مسائلی همچون سابقه کاری حسابدار، محل کار و نوع کسب و کار برمی‌گردد. به طور کلی حقوق حسابداری به صورت تمام وقت، از حقوق اداره کار شروع می‌شود و با افزایش سابقه تا حدود ۳۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. البته در صورت گرفتن پست‌های مدیریتی این مقدار ممکن است بیشتر شود.

جمع بندی

در این مطلب از وبلاگ کاریابی آنلاین جاب آفر سعی کردیم همه زوایای شغل حسابداری را از وظایف و توانایی‌های حسابدار گرفته تا میزان حقوق و مسیر شغلی او بررسی کنیم. اگر به این شغل علاقه دارید، با خواندن این راهنما می‌توانید دید بهتری به آینده داشته باشید و مسیر خود را بهتر و حرفه‌ای‌تر شروع کنید.

 

سوالات متداول

نرم افزار‌هایی که حسابدار باید بلد باشد کدام‌ها هستند؟

معروف‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در ایران، نرم‌افزارهای سپیدار، هلو، فرداد و پارمیس هستند که خوب است حسابداران بتوانند با حداقل یکی دو مورد از آن‌ها به راحتی کار کنند.

 

انواع حسابدار کدام‌ها هستند؟

تخصص‌های مختلفی برای حسابداری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حسابداری عمومی، حسابداری دولتی، پزشکی قانونی و حسابرسی اشاره کرد.

 

تفاوت حسابدار و حسابرس چیست؟

در ساده‌ترین حالت، حسابدار اصولا مسائل مالی جاری را ثبت و به آن‌ها رسیدگی می‌کند. حسابرس اما سوابق و صورت‌های مالی را برای اطمینان از صحت آن‌ها بررسی می‌کند و ممکن است گاهی به صورت موقت نیز استخدام شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا