استخدامکارجویان

شغل‌هایی که در سال 2030 وجود نخواهند داشت

با پیشرفت سریع تکنولوژی، بسیاری از مشاغل یا خودکار می‌شوند یا منسوخ. یک مطالعه در سال 2015 توسط انجمن جوانان استرالیایی نشان داد که تقریبا 60٪ جوانان در این کشور در حال تحصیل یا آموزش برای مشاغلی هستند که در دهه‌های آینده بصورت خودکار انجام می‌شوند. شاید بتوان گفت این اتلاف مهارت است اما کدام مشاغل تا سال 2030 از بین خواهند رفت؟ آیا شغل شما در امان است؟

برای دریافت اطلاعات در حوزه مشاغل و طراحی مسیر کاری مجله سایت کاریابی جاب آفر را دنبال کنید.

تعمیرکار ویدیویی

بعید می‌دانیم کسی این روزها برای دیدن فیلم از ویدیوهای VHS قدیمی استفاده کند. شاید بتوان آنها را در موزه دید و البته در انباری خانه‌ها اما کسی برای تعمیر و استفاده مجدد آنها به این افراد مراجعه نخواهد کرد.

اپراتور سوئیچ‌برد

با آنلاین شدن صنایع و ریسک بالای سلامتی انسان در شرایط کاری سخت، این شغل به ربات‌ها سپرده شده است. شاید هنوز کارخانه‌های قدیمی زیادی از اپراتور برای این کار استفاده کنند ولی تعدادشان انگشت‌شمار است.

بیشتر بخوانید: کارشناس فروش کیست؟

روزنامه‌فروش

روزنامه‌ها و مجله‌ها تبدیل شدند به فایل‌های پی‌دی‌اف و نسخه‌های ایبوک. برای خبری که فردا ارزش خود را از دست می‌دهد از بین بردن درختان کاری بیهوده است.

اجاره‌دادن ویدیو

سال‌ها پیش با آمدن یک فیلم جدید باید به کلوب محل می‌رفتید و فیلم دلخواهتان را با گرو گذاشتن شناسنامه یا مدرک شناسایی اجاره می‌کردید. اما با دسترسی آسان به اینترنت، از گوشی موبایلتان به هر فیلم و سریالی دسترسی خواهید داشت.

متصدی پروژکتور

سینماها قبلا مسئولی داشتند که شما می‌توانستید راحت و آسوده پاپ‌کورن بخورید و فیلم‌تان را تماشا کنید اما این روزها با پیشرفت فناوری تنها در موزه‌ها این پروژکتورها با پرده‌های سفید وجود دارند.

بیشتر بخوانید: حسابدار کیست؟ | کارشناس حسابداری چه وظایفی دارد؟

صندوقدار

این روزها صحبت از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین، جامعه‌ای بدون پول نقد، خریدهای اعتباری و … است. در واقع همه ترجیح می‌دهند پول نقد همراه نداشته باشند و با مراجعه به سایت یا درگاهی پرداخت‌هایشان را انجام دهند. حتی در بیشتر فروشگاه‌ها، صندوق‌هایی وجود دارند که بتوانید خودتان حساب‌تان را ببندید. پس نبود صندوقدار طی دهه آتی اجتناب‌ناپذیر است.

نامه‌رسان

هنوز نیاز به تحویل بسته توسط پیک‌ها و پستچی‌ها وجود دارد اما افرادی که نامه‌ها را به در خانه شما می‌آورند احتمالا دیگر دیده نمی‌شوند. صورتحساب‌ها آنلاین بررسی می‌شوند، نامه‌ها بصورت ایمیل به شما می‌رسند و قبض‌ها نیز تنها در صورت نیاز چاپ خواهند شد. پس دور نیست روزی که دیگر نامه‌رسان‌ها را نبینید.

بیشتر بخوانید: راهنمای طراحی مسیر شغلی برای رسیدن به شغل ایده آل خود

کارمند بانک

مشاغل بانکی احتمالا هرگز از بین نمی‌روند اما راحتی و ماهیت کاربرپسند بانکداری آنلاین، شما را از رفتن به بانک منصرف می‌کند. وقتی که می‌توانید به سادگی تراکنش‌تان را انجام دهید و حساب‌هایتان را در خانه مدیریت کنید چرا باید شعبه بانکی وجود داشته باشد؟

داور ورزشی

اگر آرزوی ورزش حرفه‌ای و داور شدن را در سر دارید، بهتر است دوباره به آن فکر کنید زیرا احتمالا به خدمات شما در آینده نیازی وجود ندارد. امروزه در فوتبال داور ویدیویی یا VAR در لیگ‌های برتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و ورزش‌های دیگری چون تنیس، کریکت و راگبی مدت‌هاست که از فناوری برای تصمیم‌گیری در زمان مسابقه بهره‌مند می‌شوند.

البته در این مورد برخی احساس می کنند که حرکت به سمت داوری مصنوعی یک چیز مثبت است و دامنه خطا را کاهش می دهد درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که بسیاری از قوانین ورزشی قابل تفسیر هستند و احتمال خطای انسانی باعث افزایش درام و تماشایی شدن مسابقه خواهد شد.

سخن آخر

تا اینجا با نمونه‌هایی که از مساغل که در آبندهای شاید نه چندان دور دیگر وجود نداشته باشند، آشنا شدیم. برای دیدن فرصت‌های شغلی جدید جاب آفر را دنبال کنید.

منبع: careeraddict

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا